A legpengébb szerencsétlen

2008.05.21. 02:31

Nyomifurgon? Kreténbusz? Bármilyen karakteres, igen nehezen kategorizálható. A zsenialitásukban is érdekesen béna járművek általában Olaszországból vagy Japánból jönnek. Subaru Liberóba már régen vágytam, úgyhogy felkerestem egy budapesti gurut.

Már a kertkapuban is lehetne "hány Liberót látsz a képen"-t játszani, de persze ez is becsapós, mert az ember sose tudná, hogy egy kibelezett váz, vagy tizennyolc Libero-kormány autónak számít-e. Bálint Balázs a típus 1989-es indulásához képest viszonylag későn kezdett Liberózni, de jelek szerint hamar behozta a lemaradást.
-Az elgondolás az volt, hogy a feleségemnek kell egy autó, de minimum összkerekes. Mert én terepjáróztam, terepraliztam. Véletlenül megláttam ezt a Liberót. Megtetszett, megvettem, hazahoztuk, aztán rájöttem, hogy alkatrész nincs hozzá, úgyhogy gyorsan vettem még kettőt alkatrésznek.

A Libero nem tartozik az autógyártás legendás-közismert legóautói közé, Magyarországon viszont annyira ritka, hogy a tulajdonosok gyakorlatilag állandó csereberéléssel tartják életben az autóikat. Ez itt például egy kimondottan jó állapotú kasztni, ebből lesz a piros autó teteje. Mert a piros jól néz ki, de nagyon rohad, mondja Balázs, és nem túloz. A piros tényleg jól néz ki, három méterről, és valóban döbbenetesen rohad, ha a kerék mellé guggolunk.

A pótalkatrésznek vett autók hátránya, hogy megmarad egy csomó egyéb alkatrész, ami még jó, de éppen nem kell, úgyhogy Balázsnál például irtózatos mennyiségű Liberóajtó halmozódott fel. Elvileg persze semmi nem megy kárba, hivatalos klub ugyan nincs, de a Liberósok azért idővel óhatatlanul megtalálják egymást, vagy legalább a Balázst. Kemény Henrik bábművész (Vitéz László, Hakapeszi Maki, Süsü) is Libero tulajdonos. A 82 éves Henrik bácsi kék Liberója is itt áll, bár nem merem megkérdezni, milyen alkatrészt is bizniszeltek.

A választék elég komoly, vannak Libero kormányok a fal teljes hosszában, Libero kardánok, akad köztük Daihatsu is. Ebből a Daihatsu alvázból pedig, amit öt darab Libero kerékért cserélt, csővázas szöcske lesz a fiának. A kerekek szintén nagyszerű cserealap, ha valaki komolyan venné, hogy ez egy magas építésű jármű, meg 4x4, tehát off road, és lezúzná. Aztán van még néhány motor, félig kész motor, alkatrésznek szétszedett motor, mindenféle régi Alfa-alkatrész és kábelek.

A Subari Liberót 1984-ben kezdték gyártani egyliteres motorral, 86-ban jött az ezerkettes. Volt belőle magas és alacsony tetős, valamint személy és teher változat (utóbbiban nem volt hátsó fűtés). A 4WD itt nem klasszikus Subaru, tehát nincs középső differenciál, így csak laza talajon, vagy havon érdemes bekapcsolni, száraz aszfalton könnyű kinyírni az erőátvitelt. 1986-tól az új karosszériával gyártották 2002-ig, azóta Sambar néven csinálnak hasonlót .

A vezetési élmény lényegesen jobb, nincs az a túl sok itt a féltengely-érzetem, mint egy korábban tesztelt, használt Leonénál. Mindez a hátsó hajtásnak köszönhető; nincs meg a jó összkerekes Subaru-élmény, de ezzel a kreténnel amúgy se jutna senki eszébe úgy kanyarodni. A hátsó hajtás viszont tartós, a futóműnek nincs olyan szétesős érzete, mint egy lestrapált állandó összkerekesnek. Ha meg elakadnánk a hóban vagy domboldalban, összkereket kapcsolunk – ha nem is tempósan, de a maga cserebogarasan evickélő módján a Libero egész jól boldogul terepen. A világ egyik legjobb autója, ha a rohadási hajlamot leszámítjuk.

Elvileg meg akár gyorsan is lehetne vele autózni, eltekintve attól, hogy az erősebbik motorja is csak 55 lóerős. Egyrészt középsúlyos, mármint 50-50% a súlyelosztása. Messze még a Symmatric All Wheel Drive, nem is reklámozták a korabeli prospektusokban az 50-50-et, de Balázs merő kíváncsiságból lemázsálta a négy keréknél. A motor hátul a padló alatt fekszik, a súlypont is alacsony, a Libero sokkal kevésbé borulékony, mint amilyennek kinéz. Nagy hasmagasság, rövid tengelytáv, vészhelyzetre 4WD: adott esetben komoly meglepetést okozhatunk néhány védett állatfajtának a terepen.

Hátul a motor, elöl a hűtő, a kettő között horganyzott csövek. Ha valaki úgy gondolja, 4x4=terepjáró, és terepjárna vele, vagy csak felparkolna egy magas járdaszegélyre, és kicsit odaveri az alját, a csövet hiába horganyzottak, elkezdenek rohadni. Ki lehet őket cserélni 18-as és 22-es réz fűtéscsövekre. Meg a tank szokott néha behorpadni, mutatja Balázs a szerelőaknában, bár ez a tank, Henrik bácsié éppen hibátlan.

Aztán kimegyünk a kertbe, hogy megvizsgáljuk a pirosat, ami csak messziről néz ki jól, a belseje viszont hiába néz ki úgy, mint amit régóta használnak, elég jól működik. Azt hittem, csak a formája ilyen vicces, erre a beltérre nem számítottam. Vajon melyik hokkaido-szigeti elmegyógyintézetben ápolják ma a tervezőjét? Mert a zsenialitás és az őrület között bizony nagyon vékony a határvonal. Mert elsőre jónak tűnik a hat ülés, úgy-ahogy el is lehet benne férni, de mi tudjuk, hogy a sok ülés böjtje, hogy megszűnik a csomagtartó.

De nem ebben! Még alapban is van legalább 200 liter, egyébként meg az egész autó egy nagy csomagtartó. Megint hátramegyünk: a csomagtartó nem is olyan kicsi. Oké, kicsi, de az autóhoz képest egész jó. Aztán vissza a tolóajtóhoz. A hátsó, mármint a harmadik ülés síkba dönthető, de az ülőfelülettel felfelé. A második üléssor hasonlóképpen: ejnye, de hívogató kis franciaágy. Az abszurdum (kegyelemdöfést akartam mondani, de az csak ezután jött), hogy a hátsó ülés támlája még most is állítható, tehát afféle párna-szögbe rendezhetjük.

A kegyelemdöfés pedig, hogy a jobb első ülés hátrafordítható. Hogy ez az elrendezés konkrétan mire jó, hogy például felveszünk egy kurvát, aki az ágyon maszturbál, mi pedig a jobb egyen kiverjük rá, esetleg más egyébre, mondjuk... ööö... esti mesét olvasunk fel gyermekünknek_ nem tudom, de látványos. Főleg hogy bár nem mértem stopperrel, de Balázs az egész prezentációt lezavarta fél perc, de legfeljebb negyven másodperc alatt. És semmi akadás, nyiszogás, kattogás, szenvedés, mint az üléshajtogató rendszerekkel: a kasztni rohad, de végre láttam egy belteret, ami okosabb, mint a Honda Jazzé.

A vezetőülés is hátrafordítható, de ebben a Liberóban a sportkormány miatt már nem. És a hátsó ülést hajthatjuk úgy is, hogy csak négy szűk ülőhelyünk marad, plusz egy köbméternyi raktér. De az utasüléseket úgy is rendezhetjük, hogy a műbőr részük álljon felfelé, és akkor sík, műbőr padlós furgont kapunk. Nehéz levegőt kapni egy ilyen demonstráció után.

Az oldalról ajánljuk

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

18 perce
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Neked ajánlott