Andalító lexusi térben állok, csak valami mély gépi búgás vesz körül, amikor hirtelen elemi erővel vágódik a homlokom az üvegbe. Egy végtelenül finom kanyar volt.
Ahogy a taxi a sokadik gordiuszi rámpára hajt fel, eszembe jut, hogy annak idején elaludtam a Szárnyas fejvadászon, de Sanghajban szerencsére minden kocsi szélvédőjén folyamatosan megy.
Ez a magasépítészet Olümposza, végtelen erdőkben nyúlnak minden irányba a negyven-ötven emeletes lakótornyok, a harminchetedik emelet ablakából lobog egy lepedő. Ismétel.
Tudom, mi következik, de azért foglalkoztat. Mert egy Mach közelében repülni, az teljesen eseménytelen. De emelt betonpálya felett egy centivel gyorsabban száguldani, mint közúton autóban két embert leszámítva bárki a történelemben – az már esemény. És ma talán őket is utolérem. Újabb réteg toronymező nyílik a rámpa után, nekem meg eszembe jut egy fagyos téli reggel 1938-ban a Frankfurt és Darmstadt közötti vadonatúj Autobahnon.
Január huszonnyolcadika egyébként. Az út le van zárva, az autó, ami rajta áll, ma is vidáman elférne a CIA bármelyik földönkívüli aktájában.
Áramvonalas alumíniumlemezek borítják, normálisan 646 lóerős kompresszoros nyolchengeres motorja ma 736, és jég hűti. A motor mögött sánta, alacsony ember ül, a sokszoros Grand Prix-győztes Rudolf Caracciola.
Az autót ismeri, hiszen az alumínium alatt ez a Mercedes-Benz W125 , amivel 1937-ben európai Grand Prix-bajnok lett. Amiért itt van: gyorsabban menni közúton, mint bárki valaha.
A bárkit Bernd Rosemeyernek hívják. Három hónapja vette el Caracciola rekordját. Hasonlóan áramvonalasított, de orr- helyett középmotoros Auto Unionával 406 km/h-s átlagsebességgel tett meg egy kilométert. Előtte senki nem ment még négyszázzal országúton.
Mire kezdenék eljátszani a gondolattal, hogy Sanghaj a taxi sebességével bővül, és sose érkezünk meg, egy építkezés mögött megpillantom a terminált. A sanghaji Transrapid mágnesvasút az egyetlen ilyen szerkezet a világon, ami kereskedelmi forgalomban működik. Két német vállalat, a Siemens és a Thyssenkrupp építette 2001-ben. Három éve jár rendszeresen a pudongi repülőtér és a sanghaji metró kettes vonalának Longyang Road megállója között. Az út harminc kilométer, a Transrapid nyolc perc alatt megy rajta végig.
Hogy működik a mágnesvasút?
Többféle megoldás is van mágnesvasútra, de az elv ugyanaz: a vonat egy állandó pólusú mágnes, a pálya pedig végig egy hosszú elektromágneses tekercs, szinkronizáltan változó polaritással. A változó pólusok egyszerre húzzák és tolják a pálya fölött lebegő szerelvényt, változásuk sebessége adja meg a vonat sebességét is. A lebegtetést szintén mágnesek végzik, de egy, a hajtástól független rendszerben.
A Transrapid kétoldalról körülöleli a pályát, aminek két szélén húzódik végig a vonatot hajtó tekercs. Az egész nem más, mint egy kiterített elektromotor: a vonat a rotor, a pálya a sztator. Akárcsak a hibrid autók, a Transrapid is visszatáplálja a rendszerbe a fékezéskor felszabaduló energiát. A lebegtetésért felelős mágnesek a pályát ölelő rész oldalán vannak, ezeket a vonaton hordott akkumulátorok látják el árammal – a gyártó cég szerint a lebegés kevesebbet fogyaszt, mint a vonat légkondicionálása.
Így a normális vonatokkal ellentétben a mágnesvasútnál maga a pálya is a motor aktív része. Az európai gyorsvasutak, mint a TGV vagy az ICE, rendes sínen is tudnak menni, igaz lassan. A mágnesvasút nem. Ezért is nincs még több helyen: a meglévő vasúti infrastruktúrából semmit nem tud használni.
A sanghaji 30 kilométeres vonal hivatalosan 1,2 milliárd dollárba került. Mai árfolyamon ez 206 milliárd forint.
Caracciola nem először megy nagyon gyorsan autóval, eddigi rekordja 379 km/h, de egy országúti rekord másodperceinél dermesztőbb pillanatok nincsenek. Mondja ezt egy ember, aki számára a Grand Prix nem másfél, hanem 3-4 óra, ahol kilóg az autóból, nincs bekötve, és a nyolcvanas években is elégséges teljesítményű motor mellé bicikligumik és dobfékek járnak. És fák állnak a pályák mellett – de legalább jellemzően nincsenek fölöttük hidak, mint az Autobahnon, amik alatt 400 fölött kell majd átvezetnie. Az út cérnává alakul, a hidak alatti átjárók tűk fokaivá, mondja később.
Mágnesvasutat építeni repülőtéri vonatnak persze körülbelül annyira értelmes, mint holdrakétával leugrani csokiért. A mágnesvasút a kontinenseken belüli repülőközlekedés riválisa, a sanghaji vonal harminc kilométere annyira rövid, hogy végsebességére sem tud felgyorsulni. A tudomány mai fokán úgy hatszáznál állna bele a vonat a levegőbe, ami egy utasszállító repülő kétharmada.
Ha a mérlegre pakoljuk még a repüléssel járó végtelen szívást, mágnesvasutazni sokkal jobb. És hogy miért van akkor Sanghajban reptéri mágnesvasút? Miért ne?! Kína gazdag és presztízsre vágyik. Veszek rá egy jegyet negyven jüanért. Ez forintban egy ezres, Sanghajban fél óra folyamatos taxizás, vagy egy rendesen lealkudott napszemüveg ára.
A Mercedes-Benz Rekordwagen nekilódul. Repülőrajttal vett kilométert és mérföldet mérnek, Caracciola felgyorsul, áthalad a nullán, és akkor a másodpercek. Egy, kettő, három, négy –
túléli rudolf caracciola? és rosemeyer? és orosz doktor? a következő oldalon kiderül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
