Ritkább nálunk az ilyen autó, mint a tisztakezű politikus. Forgalomban például ezt az egyetlen példányt látni belőle. Néhanapján. De még a nagy európai oldtimeres őrültek is csak néznek, amikor az ember a Matra M530 LX-ről kezdi kérdezgetni őket.
Először nagyon meg akartam írni ezt a cikket. Most már a pokolba kívánom. De tényleg. Hogyan osszak meg egy olyan felfedezést az olvasóval, ami nekem akkora eufóriát okozott, mint rábukkanni egy kiadatlan Julia Roberts-pornókép-sorozatra , de amikor mesélni kezdtem róla, mások szemében a felismerés leghalványabb szikráját sem tudtam felfedezni.
Persze a Matra név sokaknál megkondította a harangot, a legtöbben helyből összekapcsolták valami kiegészítővel: Matra-Simca, Matra-Rancho. Talán azért, mert fenti kombinációkban külön-külön is több autót adtak el, mint amennyit előtte a Matra önmagában összesen gyártott. Egy utótag nélküli Matra, ráadásul olyan szerencsétlen típusnévvel, mint az M530 LX senkinél nem nyomta meg a kapucsengőt.
Amikor azonban bárkinek megmutattam a képeket, rögtön izgalmi állapotba került. A legjobb lesz, ha önök is így tesznek: olvasás előtt nézzék végig a fotókat, lapozzák át a galériát. Ha ezután mégsem támadna fel az érdeklődésük (kötve hiszem), idézzék fel magukban a szürke, szmogos, lepukkant, hetvenes évek végi Budapestet, a sok, szánalmasan egyforma Zsigulival, Zapóval és faros Skodával. Majd ebben a képben helyezzék el a Matrát. Csak úgy üvölt belőle, nem?
Pontosan úgy, ahogy a kilencéves Zsoltika - azaz én - ordítani kezdtem a Wartburg 353 de Luxe hátsó ülésén, amikor az atomvillanással felérő kocsit először megláttam a Szilágyi Erzsébet fasorban csörtetni. Valamikor a hetvenes évek végén történhetett, még bőven macskakő borította az utat. Akkor már láttam ilyen Matráról képet az Autó-Motorban, de csak annyi maradt meg róla, hogy valami fura francia ufó. Egy olyan inerciarendszerben, amelyikben az autóizgalmi skála távoli pontjait a Fiat 850 Sport Coupé és a Skoda 110R határozta meg, ez az kocsi összemosódott a felfoghatatlanul távoli Porschékkal, Ferrarikkal, Aston-Martinokkal.
Pedig azóta világossá vált: az M530 LX inkább jófajta bizsu, mint valódi ékszer, még inkább: gyöngyszem, nem drágakő. A motorja a régi, 1,7 literes, négyhengeres, nyomórudas Ford-blokk - az, amelyik a Taunusokban és a régi Caprikban is szolgált. Minden más alkatrészét innen-onnan vették a matrások. Már újkorában is olyan lehetett, mint a kubai autóromok, amikbe azt építettek be az elmúlt ötven évben, amit épp szerezni lehetett.
De hiába kell kihúzni a szenzációk sorából a két vezértengelyt, nyolcezret pörgő sokhengeres blokkot, csővázat, azért az összkép nem rossz. Mert van középmotor, kivehető targatető, 2+2 ülés (bár ez csak az utódokkal kivételesen kegyetlenül bánó kisgyermekeseknek lehetőség), morcos bukólámpa, műanyag karosszéria. Lehet, hogy az alapok földhözragadtak, de a végeredmény ígéretes.
Érdekes külföldi autókat persze már akkor is lehetett látni a forgalomban. Az olaszok - jöttek Alfákkal a magyar csajokért (az akkor még bergendys Demjén Rózsi meg is énekelte ezt) , a németek döngöltek lefelé Balatonra az M7-esen a százhatvanat toló Opelekkel meg Mercikkel, a hollandok pedig már akkor is nagy világjárók voltak, bár az autóikra nem igazán emlékszem, csak a lakókocsijaikra, meg a fekete rendszámaikra. Talán mert Daf 66-okkal jöttek? De egy ilyen elképesztő izé, mint a Matra, pláne hiteles, magyar, PZ-s rendszámmal egyenértékű volt a lángoló bokor mózesi látomásával.
A Matrát aztán később is gyakran láttam. Egyre leharcoltabb lett, a nyolcvanas években már kék füstöt okádva, kihagyó hengereivel, maradék húsz lóerejével vonszolta repedezett műanyagtestét a külső sávban. Ha jól emlékszem, mozgás közben utoljára az Árpád hídon csíptem el - akkor már egy Avia autómentő hátán. Egy darabig még a külső Bécsi úton porladt tovább a kézi mosó mellett, fillérekért el lehetett volna hozni. Aztán eltűnt.
Gyors előre a videón, 2003 ősze, telefonál egy ismeretlen, hogy valami Matrát restaurál Budakalászon, tavaszra kész lesz vele. És nem hétköznapi Murenáról, Bagheeráról vagy Ranchóról, hanem egy igazi M530 LX-ről volt szó. Igazi autós ínyencfalat. Bár arra gondolni sem mertem volna, hogy éppen azt a gyerekkori autót látom majd viszont.
Mint kiderült, Kemény Attila - a restaurátor, egyben mai tulajdonos - 1998-ban fedezte fel Budapesten a II. kerületi Fényes Elek utcában porladó Matrát. Azt sem tudta, pontosan mi az, csak másfél éven át rajta hagyta a cetliket: MEGVENNÉM!
Most tegye a kezét a szívére a kedves olvasó: mennyit mondott volna vételárként egy ilyen nyílt ajánlatra? Tudom a kötelező választ: ötvenezer forintot, hadd restaurálgasson a lelkes fiú. De igazán? Efféle belépő után azért reálisnak tűnik az a 850 ezer forint, amiben végül megegyeztek? Sejtem, hogy az eladó örömtáncot járt az izzó parázson, amikor Attila - az összes lehetséges kölcsönt összekaparva - 2000-ben leperkálta neki az óriási összeget. Az a roncs jó, ha a harmadát érte akkor.
Hogyan került éppen Magyarországra?
Cikkünk autóját Olaszországban állították forgalomba 1973-ban, majd tulajdonosa Magyarországon alaposan összetörte, és az egyszerűség kedvéért itt felejtette nálunk. Az ilyen autókat általában a Röppentyű utcai telepen árverezték el akkoriban. Ez nem ért el odáig. Kőszegi Ferenc, a roncsot elszállító Volán külföldi esetekkel megbízott autómentőse vásárolta meg, ott, kvázi a helyszínen, majd ő is állította talpra. Évekig használta, többször szerepelt vele újságban is, kocsija afféle pesti "urban legend"-dé vált. Csak a nyolcvanas években adott túl rajta.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
