Tavaszi rajzás

2005.04.04. 13:45

És ott voltak a Karmann-Ghiák. Mindenki (szinte) karmandzsíának mondja (pedig csak sima "g") és sokan vallásosan imádják.

Legutóbb egy szintén patinás és szintén ikonikus típus tulajdonosainak és autóiknak összeröffenésével, a Trabantosok országos seregszemléjével foglalkoztunk találkozó témában - még tavaly nyáron. Itt a tavasz, itt a jó idő, kidugják fejüket a hó alól a márkaklubok tagjai és összegyűlnek valahol az Úr ege alatt. Ezúttal a Bogarasok gyűltek, velük gyűltünk mi is.

A Volkswagenek szakadatlan érkezésétől zaklatottan vettük át reggel nyolc óra tájban a kapuban a legjelentősebb honi bogártalálkozó, a Tavaszi Rajzás történetét Mandel Györggyel, a nyolcszáznál is több tagot számláló Magyarországi Bogarasok Klubjának alelnökével.


A klub 1991-ben alakult, az első rajzás április elsejére esett, '92-ben. A Bogarak azóta is minden esztendőben kirajzottak - az idei tehát a 14. ilyen esemény. Sajnos az eredeti tervről, a bolondok napi rajzásról le kellett mondani, mert ha a jeles dátum nem hétvégére esik, a felvonulás a rendőri felvezetés ellenére(?) elképzelhetetlen káoszt generálna a fővárosban. Az Április Elsejei Bogártalálkozó név tehát Tavaszi Rajzásra változott - és mennyivel jobb ez így, nem?

Ez a legnagyobb Bogártalálkozó az országban, a kívülállók (lásd: én) számára talán ismertebb a Velencei tavi, gárdonyi Nemzetközi Bogártalálkozó (idén július 1-3.). Ennek presztízsére vonatkozó közbevetésemet informátorom fitymáló arckifejezéssel fogadta, szerinte oda sokkal kevesebb Bogaras regisztrál hivatalosan, mint a tavaszi rajzásra.


A Bogarak és társtípusaik tényleg elképesztő mértékben rajzottak: bár a találkozó kezdetét reggel nyolcra írták ki, még a 13 órakor induló budapesti felvonulás kezdetekor is csak jöttek és jöttek, egész nap. Még sajnos nem láttam, milyen, amikor virágzik a Tisza, de most már el tudom képzelni. A látogatók jegyzékének lezárásakor a lista ötszáznál is több Bogarast számlált. Vagy majdnem-Bogarast.





A klub ugyanis nem csak a VW Käferek tulajdonosait tömöríti, hanem valamennyi hátsókerékhajtású, boxermotoros léghűtéses rokont is, Karmann-Ghiásokat, Volkswagen Bus-tulajokat, Kübelwageneseket, Typ 3-asokat-4-eseket egyaránt. Még a New Beetle-lel szégyenkezőket sem tagadják ki soraik közül.

Bogár-kronológia

1934: már Hitler kormányzása idején Ferdinand Porsche a Német Autóipari Birodalmi Szövetségtől 20 000 márkával támogatott megbízást kap: tíz hónapon belül állítsa elő a Nép Autóját. Hadd dobbanjon magyar szívünk: a Bogár konstrukciója Barényi Béla nevéhez fűződik.
1935 július 3: az első limuzin bemutatása.
1936: az első kabrió.
1938 május: Hitler lerakja a Volkswagen Művek alapkövét. Az üzem a háború végéig alig 630 limuzint gyártott, fő profilja ugyanis billenőcsillék gyártása volt a koncentrációs táboroknak. Brrr.
1945: a brit katonai kormányzat húszezer darabos megrendelése.
1945 december: elkészül az 55. Bogár.
1946 december: a tízezredik Bogár is kész.
1947: az első Bogárrajzás, exportszállítmányok indulnak szerte Európába.
1950: bosszú az 1947-ben érkezett első kolorádóbogarakra: a Bogár Amerikába megy!
1978 január: az utolsó Németországban gyártott Bogár elfoglalja helyét a wolfsburgi gyári múzeumban.
2003 július 30. 9:05: Vége. Mexikóban, Pueblában az utolsó Bogár (ahogy a helyiek hívják: Vocho), egy Última Edición is legurul a szalagról, majd behajózik Wolfsburg felé. 21 529 464 készült belőle.


Miközben félszemmel a vetélkedőket figyeltem (legbüdösebb, legdurrogósabb, legalacsonyabb, legmagasabb, legmesszebbről érkezett, legfiatalabb, legöregebb, legelhanyagoltabb, leghangosabban dudáló autó), élesre töltött fényképezőgéppel és diktafonnal kóvályogtam a Nagykőrösi úti autópiac elkerített placcán. Egy rejtélyes, belül narancssárgán szőrös jármű tulajával beszéltem először.

Brasilia


- Mi ez?
- Ez egy Volkswagen Brasilia, Európában három darab van belőle. Ő az egyik, a másik egy bogárgyűjtőnél van, a harmadik a wolfsburgi múzeumban. És ... mit mondjak még róla?
- Motorja?
- Hát a motorja egy 1914 köbcentis tuningmotor, egy Typ 1-es, elég jól meg van faragva, olyan 130 lóerő körül van valahol. Hosszú váltó, elöl-hátul tárcsafék, Porsche-felni, megfeszítve a torzió hátul, így ültethető a futómű. Nagy olajhűtő, nagy nyomás, mindenből a legnagyobb.


- De ez is léghűtéses?
- Léghűtéses, ersze. Egy sima Bogár-motor, az egész alváz végülis Bogár, Karmann-Ghia szerintem a padlólemez, a többi meg egy ilyen csúnya brazil felépítmény. Csak Brazíliában gyártották, ezt az egyet hozták vissza '75-ben egy világkiállításra, ahol egy keszthelyi vállalkozó, aki ott mutatta be egyik találmányát, megvette. Hogy ne kelljen visszahajóztatni, olcsóbban odaadták neki.
- Ezt a Bogár utódjának gondolták? - Nem tudom, minek gondolták.
- Gondolom csak kiállításokon, gyorsulásokon használod.
- Igen. Tréler, elvisszük valahova, ha van gyorsulás akkor gyorsulunk, ha nincs, akkor nem.
- De forgalomba van helyezve, rendszámos, műszakis?
- Nem. Hát igazából nem javasolt vele így menni. Majd lesz egy műszaki, de akkor kivesszük belőle a motort. Aztán a motort visszarakjuk, hogyha verseny lesz.

Az oldalról ajánljuk

Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

17 perce
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18