A Föld legjobb autója

2004.04.21. 10:07

A negyvenes és ötvenes években a cég slágerei a kétségkívül tekintélyt parancsoló Silver Dawn, Cloud sorozat egyes tagjai voltak. A Cloud volt az utolsó alvázas Rolls, a hagyományok őrzője: katedrális-méretű hűtőrács, ívelt sárhányók, süppedős fotelekkel felszerelt belső tér, diófával borított műszerfal és komótos haladást lehetővé tevő hathengeres motor. Az ötvenes években különleges felszereltségnek számított a szervokormány, az elektromos ablakemelő és a légkondiciónáló. A Cloud sorozat mellett tovább élt a Phantom széria is, igaz évente csupán néhány darabot építettek különleges kliensek számára. Példának okáért Phantom IV tulajdonosok között szerepelt a kuwaiti sejk, Franco tábornok, az edinburgh-i herceg és az iráni sah.

 
  Barbárság
 
  "Te szemét disznó! Hogy tehetted ezt egy Rolls-Royce-szal!" - a legenda szerint e szavakkal támadt egy tisztességben megőszült brit matróna John Lennonra, amikor a hatvanas évek végén megpillantotta a poplegenda pszichedelikus színekre mázolt Phantom V limuzinját London utcáin.

1965-ben jelent meg az első önhordó szerkezetű Rolls-Royce. A Silver Shadow külseje kevésbé szoborszerű, jobban illeszkedett a kor által elfogadott normához. A visszafogott külső és a tradíciókhoz ragaszkodó belső alatt csúcstechnika rejtőzőtt. Az önhordó szerkezeten kívül légrugózás, független kerékfelfüggesztés, tárcsafékek és a szervorásegítéses kormánymű említhető. Nem véletlen, hogy a típus negyed évszázadon keresztül szinte változtatás nélkül maradt a kínálat része.

Nem sokkal a limuzin variáns után debütált a Corniche kabriolet, a modernkori Rollsok legelegánsabbja. A hetvenes évek közepén, amikor a repülőgép-motor részleg megroggyanása miatt a vállalat többször gazdát cserélt, és végül a Vickers karjaiban kötött ki, merész húzással piacra dobták a Pininfarina-tervezte Camargue kétajtós kupét, amelyből tizenegy év alatt elenyésző mennyiséget, 531 darabot állítottak kerekekre - viszont hatalmasat kaszáltak minden egyes példányon.

A nyolcvanas és kilencvenes évek a csendes elszürkülés jegyében teltek el. Majd 1997-ben a Vickers bedobta a törülközőt, és meghirdette a Rolls-Royce autógyártó részleg eladását. Hosszas színfalak mögötti alkudozások és fordulatos cselszövések végén a Volkswagen kapta a crewe-i gyártelepet és a Bentley névhasználati jogát, míg a Rolls-Royce a BMW tulajdonába került. 2003. januárban, a Detroiti Autókiállításon mutatták be a XXI. század első új Rolls-Royce típusát, amely a nemes elődökre való tekintettel a Phantom nevet kapta.

 
  Rolls hazánkban
 
  Magyarországon 1924-ben Reimann Gyula, aki leginkább a Renault márka hazai árusításában jeleskedett, hirdette a brit márkát - különösebb visszhang nélkül. A gazdasági válság előtt a tekintélyes Angol-Magyar Bank autókereskedelemmel foglalkozó leányvállalatának reklámjaiban tűnt fel a Rolls-Royce. Ekkor Miklós Andor, az Est lapok szerkesztője vásárolt magának egy Phantom alvázat, és Nagy Gézánál, az arisztokrácia karosszériaművészénél rendelt hozzá felépítményt.
Elképzelhető, hogy ennek az autónak a roncsait fotózta le Rózsa György 1959-es képriportjában, amelyet a Közlekedési Múzeum raktáráról közölt. A roncs további sorsáról ellentmondó hírek láttak napvilágot - hivatalosan a Közlekedési Múzeum leltárkönyvében csak pár Rolls alkatrész szerepel. 1989. után többen is importáltak maguknak Rollsot, sőt évekig még hivatalos képviselője is volt a márkának.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.