Időről időre feltűnnek a "normális" méretű járművek alternatívái, az olcsó, 1-2 személyes, néhány decis motorral futkorászó törpeautók, buborékautók stb. Effajta autócskák először az első világháborút követő nyersanyaghiányos időkben bukkantak fel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Piech törpeautója |
A Volkswagen konszern leköszönő elnöke, Ferdinand Piech egy 100
kilométeren alig
1 liter üzemanyagot fogyasztó tanulmányautóval érkezett
búcsúja helyszínére. Eközben a legújabb kimutatások szerint már
Magyarországon, főképp Budapesten is újra terjedőben vannak a
robogók, mint az autóktól hemzsegő város értelmes közlekedési
alternatívája. Ehhez még hozzátehetjük a smart sikerét, és
nyugodtan kijelenthetjük: a törpék velünk vannak.
Az általában 100 köbcentiméter körüli blokkokat motorkerékpárokból operálták ki. A legprimitívebb szerkezetek Amerikában készültek, ahol több cég is előállt olyan, akár autónak is nevezhető szerkezettel, ami nem állt másból, mint egy falemezből, melynek négy sarkára küllős kerekeket aggattak, rácsavaroztak két darab ülést, a lemez hátsó részére pedig egy fűnyírómotort. A kormánytengely közvetlenül a kerekeket összekötő rúdhoz kapcsolódott. Karosszéria? Futómű? Ki törődött ilyen felesleges luxusfelszereléssel?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Surányi Endre járműve |
Az 1922-ben megjelent Austin 7
ára versenyképes volt a házilag készült tákolmányokéval,
ráadásul összehasonlíthatatlanul kényelmesebbnek bizonyult. Ez
vetett véget a cyclecar-ok azaz bicikliautók rövid virágzásának. A
második, sokkal hosszabb ideig tartó hullámra a második világháború
után került sor. Az emberek motoros közlekedési eszköre vágytak. Az
ügyesebb mesteremberek és kis műhelyek bádoglemezből,
fémhulladékból innen-onnan összeszedett motorocskákból fabrikáltak
általában egy- vagy kétszemélyes törpeautókat. Magyarországon
Surányi Endre alkotásait favorizálta az 1948-tól kormányzó Magyar
Kommunista Párt. A KGST autógyártást tiltó határozatával szemben
azonban tehetetlennek bizonyultak.
Sokkal kifinomultabb szintet jelentett az 1952-ben piacra dobott Iso Isetta. A hűtőgépgyártással foglalkozó olasz Iso cég vezetője, Pietro Rivolta rájött, hogy a taljánok imádják a robogókat, de nem bánnák, ha valami védené őket az időjárás viszontagságai ellen. Így született meg a kezdetben 250, majd 300 köbcentiméteres motorral hajtott háromkerekű Isetta, amelynek egyetlen ajtaja, amelybe a kormányművet is beépítették előre nyílt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Isetta |
A nemrég napvilágra került visszaemlékezésekből tudható, hogy bár
az Isetta elvben két személynek nyújtott viszonylag komfortos
utazási élményt,
csempészautónak is kiváló volt. Az NDK-ból az akkori NSZK-ba
úgy menekült át néhány ember, hogy egy Isetta hűtési rendszere vagy
az akkumulátor helyére bújtak el.
Az Isetta-t világhódító útja során szülőhazáján kívül Braziliában, Spanyolországban, Franciaországban és Németországban is összeszerelték. Utóbbi esetben a gyártó a BMW volt, amely akkoriban éppen termékpalettájának megújításán fáradozott és úgy ítélték meg, hogy az Isetta a Volkswagen bogár "alá" pozícionálható. A sikert jelzi, hogy a BMW által továbbfejlesztett Isetta, a négykerekű a motor méretéről 600-nak nevezett típus nagyjából megmentette a gazdasági összeomlás szélén egyensúlyozó bajor céget.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zündapp Janus |
Az Isetta-val egyidőben más cégek is próbálkoztak. Az egyik
legegyedibb design díját
a német Zündapp varrógépgyár alkotása érdemli meg, hiszen a
Janus (ld még görög mitológia kétarcú istene) tökéletesen
szimmetrikus volt. Első látásra lehetetlen volt megmondani, melyik
az eleje vagy a háta. Szintén Németország volt a szülőhelye a
Messerschmitt Kabinrollernek. A repülőgépeiről ismert vállalkozás
számára a buborékautók pompás lehetőségnek bizonyultak a civil
termelésre való átálláshoz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Messerschmitt Kabinroller |
A zömében háromkerekű modellek legerősebbje a Tg500. Ennek
végsebessége már elérte a 130 km/h-t (!), saját fejlesztésű
kéthengerese 20 lóerő teljesítményre volt képes. Bár a képekről úgy
tűnik háromkerekű járműről van szó, a Tigernek (ez a Tg jelentése)
összesen négy kereke volt: hátul is kettő, amelyet közvetlenül
egymás mellé építettek.
Az ötvenes évek második felében a gazdaság felpörgésével az embereknek is több pénzük lett, igényszintjük is megnőtt. Ezzel ismét néhány évtizedre feledésbe merültek a csöppségek, hogy most a városok túlzsúfoltsága miatt ismét az érdeklődés előterébe kerüljenek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Velorex rokkantkocsi |
Magyarországon a Kohó és Gépipari Minisztérium az ötvenes
évek elején ismét megpróbálta kijátszani a KGST rendelkezéseit.
Érvelésük szerint nem autógyártásra törekedtek, hanem egy
motorkerékpár és automobil között elhelyezkedő újfajta
járműkategória, a kisautó gyártására rendezkedtek volna be.
Különböző prototípusok és egy nyilvánosan meghirdetett, de többek
között az 1956-os forradalom miatt eredménytelenül zárult
prototípus után a KGM ismét feladta a küzdelmet. Néhány évvel
később pedig beköszöntött a Trabant-korszak.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
