Mind fekete, de hatalmasak a különbségek

2009.11.05. 10:09

A 2009-es téligumi-teszten a mintázatok kétharmada ajánlott vagy nagyon ajánlott lett, tehát bőven találni a piacon jó minőségű és kedvező árú abroncsokat. Bármennyire is olcsók, a kilenc nem ajánlott mintázatot kerüljék el messzire.

 

A kompakt autók, Golfok, Astrák, Focusok mellett az eggyel nagyobb méretosztályban, az A4-es Audik, Avensisek, Lagunák között is népszerű téli méret a 205/55 R16 H. Sokféle autóra jó, ezért rengeteget adnak el ebből a kategóriából. Hogy milyen komoly a konkurenciaharc a gumiabroncsok gyártói között és hogy mennyire komolyan veszik ezt a kategóriát, azt az is mutatja, hogy 18-ból csupán három abroncs bukott meg az ADAC tesztjén, miközben sok kapott ajánlott vagy nagyon ajánlott minősítést. A legjobbnak a Continental WinterContact TS 830 bizonyult, de a különösen ajánlott címkét érdemli a Goodyear UltraGrip 7+, a ESA-Tecar Super Grip 7, a Dunlop SP Winter Sport 3D és a Hankook Icebar W 440 is.

Ismét a bukottak között található a Firestone Winterhawk 2-es típusa, amelynek hóban mutatott gyengébb teljesítménye okozta a vesztét. Az olcsó márkák közül a Goodride SW602 és a Kenda Polar Trax (KR19) nem vitte át a lécet, különösen nedves aszfalton okoztak csalódást.

Hasonló méretek

Jó közelítéssel a nagyobb gumik teszteredményei is érvényesek más, hasonló méretekben is. A 185/55 R16 H és a 215/55 R16 H lenne az a két méretmegjelölés, amire az ADAC szakemberi szerint még érvényesek e teszt megállapításai - feltéve, hogy a típusjelzés azonos.

A tavalyi tesztben a nagyobb méret még a 15 collos gumik közül került ki: 195/65 R15 T mintázatokat vizsgált az ADAC. Az akkor próbált abroncsok többségét még ma is árulják a gumisok. Ezek az abroncsok ugyan T sebességindexűek, azaz 190 km/óráig használhatók, de ennek Magyarországon csupán elméleti jelentősége van. A tavalyi eredmények a 185/65 R15 T és 205/65 R15 T méretben kínált, azonos mintázatokra is érvényesek.

Száraz aszfalton, ahogy az várható volt, elég magas szintű a tesztelt abroncsok átlagos eredménye, de mind közül a legjobb a Yokohama W.drive. Kisebb hiányosságokat a Pirelli, az Avon, és a Kedna mintázatainál tapasztaltak az ADAC szakértői, míg a Goodride rossz menettulajdonságai miatt idejekorán elkezdte a fekete pontok gyűjtögetését.

Nagyjából a versenyzők fele teljesítette hiba nélkül a vizes aszfalton végzett vizsgálatokat, a topon a Goodyear UltraGrip 7+ áll. A Vredestein, a Semperit és a Nokian esetében kisebb hiányosságok akadályozták a jobb minősítés elérését. A Vredestein tapadása vizes aszfalton nem elég jó, míg a Nokian túl hamar felúszik a vízre (aquaplaning). Nedves utakon a Yokohama, a Kumho, a Pirelli és a Firestone sem nyújt tökéletes teljesítményt, de még mindig messze jobbak, mint a fapados gyártók abroncsai. A Goodride és a Kenda egyaránt csődöt mondott a fékhatás, az aquaplaning-tűrőképesség és az oldalvezető-képesség vizsgálata során.

A tesztelt abroncsok több mint fele megnyugtató biztonsággal mozog a téli tájak hófedte útjain. Hiba nélkül 11 abroncs jutott túl a havas teszteken, közülük a Continental WinterContact TS 830 a legjobb. Szorosan az éllovas nyomában a Maloya és a Vredestein. A Michelin, a Yokohama, a Kumho, és a Kenda csak kisebb hiányosságokat mutatott. Az Avon sokat javított az Ice Touring ST vizes aszfaltos tulajdonságain, de úgy tűnik, hogy az angolok a hóról megfeledkeztek. Pedig ha az ST itt is jobban teljesítene, akkor a feltételesen ajánlottnál jobb minősítést kapott volna. A sereghajtó Firestone Winterhawk havon annyira gyengén teljesít, hogy az ADAC tesztelői szerint nem érdemli meg a „téli” jelzőt.

Jégen továbbra sem brillíroznak téli abroncsaink. Nagy különbség nincs a tesztelt mintázatok között, de a Michelin, az Uniroyal, a Pirelli, a Firestone és a Kenda az átlagosnál rosszabbul szerepelt a jégpályán. Egyébként az Uniroyal esetében ez az egyetlen hiba, amely mégis lerontja a végeredményt nagyon ajánlott szintről ajánlottra.

Ez a kategória H sebességindexű, ami 210 km/órás megengedett legnagyobb sebességet jelent. Ezt az összes tesztelt abroncs gond nélkül teljesítette.

Kivételesen nem egy Michelin abroncsé a legkisebb gördülési ellenállás és ebből következően a legalacsonyabb fogyasztás: a Yokohama W.drive a legtakarékosabb. 5%-kal igényel kevesebb üzemanyagot, mint a teszt legnagyobb gördülési ellenállású résztvevője, a Hankook Icebar W 440, ami egy Opel Astra esetén száz kilométeren 0,4 literes megtakarítást jelent.

Négy abroncs, a Maloya, a Kumho, a Goodride és az Avon mutat hiányosságokat, ha a tartósságot vizsgáljuk. Téli gumijával a legmesszebb az jut, aki Michelin Primacy Alpint választ, közel kétszer akkora a futásteljesítménye, mint az a legrosszabb Avoné. A Maloya Davos esetén ez az egyetlen komolyabb hiányosság, aminek köszönhetően „csak” az ajánlott minősítést sikerült megszereznie.

Az ADAC téligumi-tesztjének az idén is az a legfontosabb tapasztalata, hogy a filléres téli gumi a végén könnyen nagyon sokba kerülhet. Érdemes a neves márkák termékei közül választani, többségük jobb tapadással, kiegyensúlyozott teljesítménnyel és tartóssággal hálálja ezt meg. De az is igaz, hogy az olcsóbb abroncsok között is akad néhány meglepően jó. Ezek kiválasztásához segít a képgalériában található, részletes eredményeket bemutató ADAC táblázat.

Véleményét mondja el blogposztunkban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.