Leírtuk vagy másfél éve, hogy mi várható itthon TMC fronton. Utánanéztem, hogy áll most a projekt.
Magyarországon 2008 nyara óta érhető el a rádiófrekvencián közlekedési információkat sugárzó TMC szolgáltatás. Nem jár külön díjjal, mivel a navigációs készülékekre szoftvert szállító cégek állapodnak meg a szolgáltatóval – tehát ingyen van. Ha alapban nem TMC-vételre alkalmas a készülékünk, nem elég a külső TMC antenna beszerzése. Kell a szoftverfrissítés is, amely már a lokácis táblának megfeleltetett térképet tartalmazza. Hopp, lokációs tábla! Szóval nem elég, ha a készülékben van TMC adás vételére való antenna, olyan navigációs szoftver is kell rá, amelynek a térképe meg van feleltetve a magyar lokációs táblának.
Lokációs tábla
A lokációs tábla olyan, nemzetközi szabványon alapuló kódtábla, amely megfelelteti az adott ország úthálózatán lévő objeltumokat – frekventált útszakaszokat, csomópontokat – egy szabvány szerint meghatározott kódnak, amely kódokból összeáll az ország kódtáblája. A lokációs táblát egy nemzetközi szervezet ellenőrzi, csak az ő érvényes tanúsítványukkal használható. A jelenlegi szabványnak megfelelő lokációs táblában maximum 64 000 kód rögzíthető.
Mi változott az elmúlt másfél évben? Az országos szintű szolgáltatás elindításakor az éppen használt lokációs táblán (v1.0) a magyar úthálózatra vonatkoztatva 2300 pontot rögzítettek. Ezekhez kapcsolódóan közlekedési információt lehetett sugározni. Ehhez képest a szolgáltató tavaly júniusban átállt a 2.0-s lokációs táblára, amelyben ez a szám januárra elérte a 14 ezret, azaz nagyon lesarkítva a sztorit, ma a magyar úthálózat minden tíz kilométerére jut egy pont, ami rögzítve van a lokációs táblán.
Kérdés, honnan jönnek az adatok, amelyek alapján kimegy a TMC-adás? Egyrészt a hazánkban működő, közúti forgalommal kapcsolatos profilú cégek forrásából, mint pl. az Útinform, a Fővinform, vagy az autópályakezelő. Ezt egészíti ki az a szerződéses alapon működő adatszolgáltatás, amit különböző, járműflottákat üzemeltető cégek nyújtanak: nagy szállítmányozó, és csomagküldő cégek flottái. (Ez ugye azért jó, mert így a gyorsforgalmi úthálózatról és a városi utakról is jön elegendő információ.) Na meg persze a buzgó civilektől, a Dugóvadász vonalon. A szolgáltatást itthon üzemeltető Trafficnav Kft. díszpécserközpontjába befutó információkat egy térinformatikai alapú rendszerbe rögzítik, innen megy adásba a rögzítéstől számított 2-3 percen belül.
A TMC-jel vételére képes navigációs készülék a beérkező jelet értelmezi, és a tőlünk való távolság alapján rangsorolja. A legközelebbi eseményt (dugó, útlezárás, fakidőlés, ufóészlelés) jelzi előszőr, aztán sorában a többit – tehát ha elindulok Pestről síelni, és túl sok az esemény a rendszerben, nem kapok róla értesítést arról, hogy áll a sor Hegyeshalomnál. Illetve igen, de csak ha elhagytam mondjuk Tatabányát (vagy Budapestet, mert jellemzően itt van a legtöbb esemény egy helyen, egyszerre).
A forgalmi eseményt a navi a képernyőre írja ki, gyártótól függ, mennyit – pl. a Garmin a kiírható sorok számát 80-ban maximálja, amíg a rendszer egyszerre 200 eseményt is képes kiküldeni.
Az eddigiekhez képest az is jelentős változás, hogy összesen már kb. tízezer adatszolgáltató van, aki közlekedési információt küld a rendszerbe. Ez a nagyságrend az induláskori érték többszöröse – reméljük, ennek kapcsán a szolgáltatott adatok is nagyságrenddel bővülnek. Új dolog lehet az ún. text-to-speech szolgáltatás is, amikor a TMC-s közlekedési információt a kütyü nem (csak) kiírja, hanem bemondással is jelzi. Ez a szolgáltatás egyelőre csak tervben van, de gyártók – pl. a TomTom – már dolgoznak a fejlesztésen.
Azért is örömteli, hogy végre itthon is elérhető a szolgáltatás, mert Európa boldogabbik felében ez már évek óta működik, használják. Kis büszkeségre adhat okot, hogy az itthoni szolgáltató TrafficNav Kft. biztosítja a magyarországi mellett tavaly nyár óta Szlovéniában, idén január óta pedig Írországban is a szolgáltatást.
Adunk tehát még egy-két hónapot, hogy a magyar TMC-szolgáltatás az új feltételekkel igazán beinduljon, aztán megnézzük az összehasonlító tesztet is.