A mi kertünk mindig zöldebb
Győrben jártam, ahol az Audi nagyon tiszta dízelmotorjait és az új, alkoholos turbómotort mutatták be a sajtónak – azt is, hogyan gyártják. Igaz, ezek a variánsok csupán egynek számítanak a sok motorváltozat közül, bár nem mindig értem, hogy miért drágábbak, mint a normál verziók.
Ez alól nyilvánvaló kivétel az a háromliteres TDI, amelyet például a Q7-esbe építenek be: mivel már Euro6-os, a befecskendezési nyomását 2000 barra növelték, ami drága dolog. Szóval, aki puszta kíváncsiságból otthon szeretné szétbontani a befecskendező rendszert, az készüljön fel arra, hogy esetleg elveszíti pár ujját. Talán picivel gyorsabban, mint a korábbi, 1800 baros common rail megbontásakor.
A tisztább dízelmotor azonban nem csak ettől különleges: például, több fokozatú EGR-t (kipufogógáz-visszavezetést) kapott, amelyben a gázokat a terhelés függvényében hűtik, ha kell, jobban, ha nem kell, kevésbé. És persze megkapta a német autógyártók által csodaszernek tartott AdBlue-adalékos rendszert is. Egyszerűbben: a kipufogórendszerbe karbamid vizes oldatát (ez az AdBlue leánykori neve) fecskendezik, amely egy katalizátor felületén a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival reagál. Ennek során jóval kevésbé mérgező anyagok, mint víz, nitrogén, szén-dioxid távoznak a kipufogóból. Az AdBlue-ból nem kell sok, elég a rendes szervizlátogatások során feltölteni a tartályt, aminek a betöltőnyílását nem dugták el annyira, mint például a dízel Mazda CX-7 esetében. Aki tehát akarja, maga is utántöltheti.
Az Audi győri gyárába szervezett bemutatón személyesen is megvívhattuk a külön kis háborúnkat a súlyosan mérgező nitrogén-oxidokkal: vezethettünk olyan Q7-est, amelyben ilyen, Euro6-os motor volt. Tény, kormolni nem kormolt, ez a részecskeszűrő érdeme – a nitrogén-oxidok kimutatásához még gyenge a szaglószervem. Inkább elhiszem, hogy ez tiszta dolog. Egyébként ugyanolyan érzés, mint egy Euro5-öst vezetni.
Amúgy az autógyárakra időről időre rájön, hogy demonstrálni kell a környezetvédelmi erőfeszítéseiket – egy ilyen hullám kapta el most a magyar szaksajtót. Ezek egyébként érdekes dolgok, pláne, ha a gyáriak is el tudják mondani, hogy milyen módszereik vannak a környezet terhelésének csökkentésére. Még ha a vásárlókat ez nem feltétlenül érdekli is.
A legviccesebb az egészben az, hogy a környezetvédelmi dolgok sokszor olcsóbbak. Mert ugye ne mondja senki, hogy amikor a megmunkáló gépek hűtő-kenő folyadékából a korábbi 40-60 liter/perc helyett 2-50 milliliter/órára(!) csökken a fogyasztás, az drágább. Nyilván, az erre alkalmas gyártósor beszerzése talán most még többe kerül, de csak addig, amíg a régi, elárasztásos gépeket is lehet kapni. Továbbá, ha kevesebb hulladék képződik a termelés során, az is előnyös a költségek szempontjából. Ahogy a kész motorok beindítás nélküli, úgynevezett hidegtesztelése is kedvező, és nem csak azért, mert kevesebb üzemanyag és hűtőfolyadék fogy a gyárban.
A gyári séta során két gyártósort néztünk meg: a már említett V6 TDI-ét, illetve az 1,8 és 2 literes TFSI-két – ez utóbbit a 2.0 TFSI FlexiFuel etil-alkoholos motor tiszteletére. Azt is megmutogatták, hogy mi a különbség a normál benzines TFSI-hez képest. Például, a nagyobb nyomások miatt a hajtórúd, a csapágyak, a kisszem persely módosult, illetve a szelepülékek anyaga más. Továbbá, annak érdekében, hogy a motor nagy hidegben is be tudjon indulni alkohollal, a szívórendszer kapott egy ötödik befecskendező fúvókát. Mínusz 25 fokos külső hőmérséklet mellett a motor az első két másodpercben valójában nem közvetlen befecskendezésesként üzemel, hiszen ilyenkor ez a hidegindító fúvóka dolgozik.
Az alkoholos változat kap egy szenzort, amely pontosan meghatározza az etil-alkohol arányát: ez a nullától 85 százalékig (tiszta E85) terjedhet, a motornak mindegy, bármivel elboldogul. Ínyenceknek: az érzékelő kapacitív elven működik, mivel az alkoholnak és a benzinnek más a dielektromos állandója. Is. És sajnos a fűtőértéke is. Ez kisebb, ezért elvileg (literben mérve) 40 százalékkal kellene nőnie a fogyasztásnak a benzines üzemhez viszonyítva. A precíz motorszabályzás révén ez valamennyivel kevesebb – ígéri a gyár.
Bár nagy híve vagyok a biológiai eljárással gyártott alkoholfélék fogyasztásának, akárhogy is nézzük, sok forradalmi újdonsággal nem találkoztunk, gyakorlatilag ezek az autóipar vs. CO2-csata kötelező lépései. Azonban a sajtótájékoztatón egy kis betekintést nyerhettünk a jövő modellfejlesztéseibe is. Jövőre már kapható lesz az Audi első hibridje, a Q5-ösben. Ez lényegében az A8 Hybrid tanulmányautó technikáját használja, azaz egy kétliteres TFSI benzinmotor és egy 33 kilwattos villanymotor fogja hajtani, úgy, hogy akár tiszta elektromos haladásra is képes, úgy két kilométeren át.
Nyilván üzletpolitikai oka van annak, hogy csak most érkezik az első hibrid Audi, holott a technika már adott volt: én több, mint két éve vezettem Q7 hibrid prototípust (V6-os benzinmotorral), ugyanez bevethető lett volna a Porsche Cayenne és a VW Touareg hajtására is, bármikor.
Idáig húzták, viszont hamarosan egy még nagyobbat is dobnak az Audinál: 2012-ben megjelenik az első tisztán elektromos Audi is, a villany R8-as tanulmány nyomán e-tron utónévvel. Várhatóan agyament áron, ahogy az összes villanyautó. De lényeg az, hogy próbálkoznak.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
