Kis lépés az emberiségnek

2010.04.30. 07:14 Módosítva: 2010.05.02. 08:42

A BMW is lépéseket tesz a világ megmentésére. Elkészítették első hibridjeiket, az ActiveHybrid X6-ost és 7-est, amelyekkel az innovációs napon közelebbről is megismerkedhettünk.

Ügyesen lavíroznak a bajorok a benzinfalókat nem tűrő látszatzöld világban: minimális fejlesztés, és a kissé áthangolt modellekből a környezetvédelem élharcosa lesz. Tulajdonképpen igazuk van, ők autókat árulnak, nem napkollektorokat, és ha az autó nevű terméket most úgy lehet eladni, hogy ökoköntösbe bújtatják, ám legyen.

Hogy néz ki a jövő a BMW szerint?

Nem is lennének igazi németek, ha nem lenne több évtizedre előre tekintő stratégiájuk. Három fázist vizionálnak, amiből jelenleg az elsőt éljük: a BMW nyelvén a mikrohibridek korszakát. Ez alatt az EfficientDynamics értendő, amit időközben ráragasztottak az összes modelljükre a típusjel mellé. Kissé homályos, mitől lennének hibridek, hiszen a hajtásban nem vesz részt egyetlen icipici villanymotor sem, de tény, hogy van közöttük kifejezetten energiatakarékos autó.

A második lépést a BMW stratégiájában a valódi hibridek jelentik. Középtávon két variációt terveznek erre a témára, az úgynevezett mild, vagyis puha hibrideket, 10-15 kW közötti teljesítményű, 42-150 V közötti feszültségű villanymotorral, valamint a full (teljes értékű) hibrideket, amelyek 15 kW feletti elektromos teljesítmény leadására képesek, és benzinmotor nélkül is tudnak haladni.

Hosszú távon továbbra is kitartanak a hidrogénhajtás mellett, ami a müncheniek szerint a harmadik fázis műszaki megoldása lenne. Mintegy harminc éve mindegyik hetesbe - az aktuális modell egyelőre kivételt képez - beszerelnek egy H2-vel működő belső égésű motort, de a tiszta vízgőzt kibocsátó limuzinok egyelőre hiába várják, hogy kiépüljön az őket kiszolgáló infrastruktúra. Cáfoljon meg a jövő, de nem sok realitását látom ennek a fejlesztési iránynak.

Járjuk hát körbe, hol tart most a BMW az emissziócsökkentés rögös útján. Kitenyésztett csődörük a 320d EfficientDynamics Edition, amely az étvágycsökkentő kúra eredményeképpen valóban elismerésre méltó 4,1 litert fogyaszt az EU-s ciklus szerint. A valóságban ez valószínűleg 5,5 körüli érték lesz, de másfél tonnás, 163 lóerős autótól az se rossz. Eszközként ehhez a hosszú áttételezést és a kéttömegű lendkereket használják, mint a fogyasztáscsökkentés legújabb csodafegyvereit, továbbá a légellenállás csökkentése érdekében leültetett futóművet. Úgynevezett aero felnikre húzott alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal egészül ki a csomag, valamint a jól hangzó fékenergia-visszanyerés reklámszöveg mögött rejtőző, lekapcsolható gerjesztésű generátorral.

Ne legyünk igazságtalanok: az étvágytalanított 320d nem roskadozik a műszaki újításoktól, de átgondolt, jól összerakott, minőségi autó. Ezt hangsúlyozza a BMW is a környezetbarát fejlesztéseinél, vagyis úgy növelik a hatékonyságot, hogy közben ne csorbuljon a vezetés élménye.

Nem is nagyon csorbul, ha egy dupla turbós V8-asra akasztják a villanymotorokat. Ez történt ugyanis a 7-es és az X6-os esetében, a BMW első két hibridjénél. Míg a hetes a Mercedes S osztályhoz hasonlóan – valójában ugyanazzal a rendszerrel – egy túlméretes indítómotorral operál, az X6 combosabb elektromos rásegítést kapott. Két villanymotort szereltek a hétfokozatú automata váltójába, melyek a különböző üzemmódokban felváltva, vagy együtt lépnek működésbe. Ez már egy valódi hibrid, 60 km/h sebességig elektromos hajtással is képes közlekedni, de az akkumulátor kapacitása csak 2,5 kilométerre elég.

Hogy működik a hibrid X6-os?

A techbuzik kedvéért vesézzük ki egy kicsit az X6-os hibridhajtását. Bevallottan nem a BMW saját fejlesztéséről van szó, a GM-mel és a Mercedesszel karöltve alkották meg az automata váltóba épített bolygóműves megoldást. Két gyűrű alakú villanymotort, egy 86 és egy 91 lóerőst szereltek a hajtóműházba, amivel egyben kiváltották a hidrodinamikus nyomatékváltót is. Az autó elindításához elegendő csak az egyik, ha elég finoman nyomjuk a gázpedált. Amikor keményen odataposunk, mindkettő dolgozik, összesen 78 lóerővel. Azért csak ennyivel, mert a nikkel-fémhidrid akkumulátor ennyi áramot képes leadni károsodás nélkül. Lassításkor 3 m/s²-ig a villanymotorok generátor üzemmódja elegendő a fékezéshez, ilyenkor visszatöltik az akkumulátorba a gyorsításkor kiszívott energiát.

De mi történik a két ordenáré turbóval, amikor kigurulásnál a start-stop rendszer leállítja a forró motort? Nem hagyja őket megfőni a saját levükben a BMW, külön villanymotor keringteti mind a hűtővizet, mind a kenőolajat, hogy megelőzzék a feltöltők károsodását.

Ha végiggondoljuk, nem kevés felhajtás ez, hogy egy 20 liter körüli fogyasztású monstrum étvágyát 20%-kal csökkentsük – természetesen a környezetvédelem jegyében. A hibrid rendszer a benzines X6-oshoz képest mintegy 250 kiló pluszsúlyt jelent, dióhéjban legyen elég ennyi a fenntartható mobilitás ékkövéről.

Számos ok felsorolható, miért érdemes megvenni az X6 ActiveHybridet. A legcsábítóbb részlet talán a powerdome, a géptető impozáns középső domborulata. Ez csak a hibridhajtáshoz jár, bár lehet, hogy hamarosan megjelenik a tuningboltokban is, annyira jól néz ki. A domborítás nem öncélú, ugyanis a motor tetejére szerelték a villamos hajtás teljesítményelektronikáját, mert máshol nem találtak neki helyet. Merész megoldás a V8 két tüzes turbója fölé pakolni az érzékeny félvezetőket - reméljük, tudják a mérnökök, mit csinálnak.

Elég a műszaki hadoválásból, üljünk az autókba, és lássuk, mit csinál a hatékony dinamika, ha görbül a gázpedál.

Elsőként – talán kedvcsinálónak – egy Z4 sDrive 35is-t próbálgathattam, az oldalára egy kis német humorral felragasztották a hatalmas EfficientDynamics feliratot. Az egész tesztflottát ezzel díszítették, nem hagyhatták ki a kis roadstert sem, mégis mókás a mentsük meg a Földet üzenet az üresben forgatva hörgő-durrogó, duplaturbós sorhatoson. Nem részletezném a benyomásaimat, Tibby már leírta, milyen, és teljesen igaza van. Az is-jelzésű változat ugyan 34 lóerőt izmosodott, de nem hinném, hogy ez sokat változtatna az élményen.

Az viszont csalódást okozott, hogy a felvezető autóhoz, egy 530d-hez nyolcvanról kigyorsítva nem tudtam közelebb kerülni. Nem arról van szó, hogy lomha lenne a Z4, de elvárná az ember, hogy egy közel húszmilliós roadster odapörköljön egy négyajtós olajkályhának. Aztán utánanéztem az adatoknak, nem csak nálam csúszott-e a gumiszőnyeg a gázpedál alá, de nem: az 530d 5 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120-ra, a Z4 sDrive35i 4,9 alatt.

Ez után a 4,1 literes fogyasztással kéjesen csábító 320d kormánya mögött találtam magam – és kellemes meglepetés fogadott. A hármas Winklernek is tetszett, hogyan mondhatnék én mást. Ami a negyedórás villámteszt alatt leginkább feltűnt, a szívet melengető finomsággal hangolt futómű volt, amely első benyomásra semmivel sem rosszabb a Z4-esénél. A 163 lóerőre visszatekert optimalizált hájtek motor viszont erős gázadásra néha úgy becsörrent, mint a Trabant mosóbenzinnel.

Ha csörög, ha nem, nagyon kellemesen autózható az éhezőművész, a maga műfajában én sokkal jobbnak mondanám, mint a Z4-est. Arról is lehet vitatkozni, mennyire kamu a BMW-k hirtelen kizöldülése, de ha ilyen fogyasztást tud egy olyan motor, ami kettesben száraz aszfalton villogtatja az ASR lámpát, a BMW megérdemli a piros pontot.

Az új F10 kódnévre hallgató 5-öst Karotta is, Pista is méltatta, hadd fikázzam hát egy kicsit. Nem mondom, nem könnyű belekötni, de a futómű kicsit belerondít az egyébként tényleg lenyűgöző összképbe. Ahogy dukál, a tesztautókban négy keménységre kapcsolható lengéscsillapítók voltak, és talán pont ez volt a baj. A komfort és a normál fokozatban ugyanis nem csak kellemetlenül nyúlós volt a batár, de bántó, lódobogásszerű ütések is bejutottak a rugózatlan tömegek felől az egyébként remekül hangszigetelt belsőbe, amit talán kelet-európai utakon sem kellene megengednie magának egy ilyen kellemes asszonynak, mint az ötös. Sport és sport+ módban eltűnt az alulcsillapított érzet, viszont a túlzott feszesség sem állt annyira jól a limuzinnak. Ha ötöst vesznek, szerintem ne rendeljenek hozzá EDC-t.

Végére maradt a nagyvad, az igazi újdonsággal felszerelt ActiveHybrid X6-os. Ezzel végre zajtalanul begördülhetünk a lakóparkba, nem kell szégyenkeznünk a Lexus RX-es szomszéd mellett. Igaz, nagyon óvatosan kell lehelni a gázpedálra, hogy ne induljon be mérges röffenéssel a V8, de ha előtte rendesen meghajtottuk, és tele az akksi, néma csendben suhan a garázsig.

Persze bármilyen sebességtartományban borzalmasat tol, ez a SAC lényege –, de az ötösből átülve érezhető, hogy egyszerűbb lelkeknek teremtették. Belülről is jóval kevésbé kifinomult, ráadásul zajosabb, mint az F10-es. Jó volt kipróbálni, de a kiszállás a valódi megkönnyebbülés, hogy mégsem hasonult teljesen az ember a vezetett autóhoz.

Lehet rajongani a BMW-ért a kifinomult műszaki tartalom miatt, vagy sajnálkozni az egyre puhuló filozófián – Pista és Assur között is súlyos hitvita alakult ki cigiszünetben –, az biztos, hogy a számok egyelőre a gyárat igazolják. Apró lépésekkel, viszont következetesen és eredményesen szorítják egyre lejjebb a szén-dioxid-kibocsátási értékeiket az EU által elvárt küszöbérték felé. Hogy eközben milyen modellek profitjából tartják fenn a céget, és hol marad az unásig szajkózott vezetés élménye, más kérdés.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!


Az oldalról ajánljuk

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

1 órája
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54