Kis lépés az emberiségnek
A BMW is lépéseket tesz a világ megmentésére. Elkészítették első hibridjeiket, az ActiveHybrid X6-ost és 7-est, amelyekkel az innovációs napon közelebbről is megismerkedhettünk.
Ügyesen lavíroznak a bajorok a benzinfalókat nem tűrő látszatzöld világban: minimális fejlesztés, és a kissé áthangolt modellekből a környezetvédelem élharcosa lesz. Tulajdonképpen igazuk van, ők autókat árulnak, nem napkollektorokat, és ha az autó nevű terméket most úgy lehet eladni, hogy ökoköntösbe bújtatják, ám legyen.
Hogy néz ki a jövő a BMW szerint?
Nem is lennének igazi németek, ha nem lenne több évtizedre előre tekintő stratégiájuk. Három fázist vizionálnak, amiből jelenleg az elsőt éljük: a BMW nyelvén a mikrohibridek korszakát. Ez alatt az EfficientDynamics értendő, amit időközben ráragasztottak az összes modelljükre a típusjel mellé. Kissé homályos, mitől lennének hibridek, hiszen a hajtásban nem vesz részt egyetlen icipici villanymotor sem, de tény, hogy van közöttük kifejezetten energiatakarékos autó.
A második lépést a BMW stratégiájában a valódi hibridek jelentik. Középtávon két variációt terveznek erre a témára, az úgynevezett mild, vagyis puha hibrideket, 10-15 kW közötti teljesítményű, 42-150 V közötti feszültségű villanymotorral, valamint a full (teljes értékű) hibrideket, amelyek 15 kW feletti elektromos teljesítmény leadására képesek, és benzinmotor nélkül is tudnak haladni.
Hosszú távon továbbra is kitartanak a hidrogénhajtás mellett, ami a müncheniek szerint a harmadik fázis műszaki megoldása lenne. Mintegy harminc éve mindegyik hetesbe - az aktuális modell egyelőre kivételt képez - beszerelnek egy H2-vel működő belső égésű motort, de a tiszta vízgőzt kibocsátó limuzinok egyelőre hiába várják, hogy kiépüljön az őket kiszolgáló infrastruktúra. Cáfoljon meg a jövő, de nem sok realitását látom ennek a fejlesztési iránynak.
Járjuk hát körbe, hol tart most a BMW az emissziócsökkentés rögös útján. Kitenyésztett csődörük a 320d EfficientDynamics Edition, amely az étvágycsökkentő kúra eredményeképpen valóban elismerésre méltó 4,1 litert fogyaszt az EU-s ciklus szerint. A valóságban ez valószínűleg 5,5 körüli érték lesz, de másfél tonnás, 163 lóerős autótól az se rossz. Eszközként ehhez a hosszú áttételezést és a kéttömegű lendkereket használják, mint a fogyasztáscsökkentés legújabb csodafegyvereit, továbbá a légellenállás csökkentése érdekében leültetett futóművet. Úgynevezett aero felnikre húzott alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal egészül ki a csomag, valamint a jól hangzó fékenergia-visszanyerés reklámszöveg mögött rejtőző, lekapcsolható gerjesztésű generátorral.
Ne legyünk igazságtalanok: az étvágytalanított 320d nem roskadozik a műszaki újításoktól, de átgondolt, jól összerakott, minőségi autó. Ezt hangsúlyozza a BMW is a környezetbarát fejlesztéseinél, vagyis úgy növelik a hatékonyságot, hogy közben ne csorbuljon a vezetés élménye.
Nem is nagyon csorbul, ha egy dupla turbós V8-asra akasztják a villanymotorokat. Ez történt ugyanis a 7-es és az X6-os esetében, a BMW első két hibridjénél. Míg a hetes a Mercedes S osztályhoz hasonlóan – valójában ugyanazzal a rendszerrel – egy túlméretes indítómotorral operál, az X6 combosabb elektromos rásegítést kapott. Két villanymotort szereltek a hétfokozatú automata váltójába, melyek a különböző üzemmódokban felváltva, vagy együtt lépnek működésbe. Ez már egy valódi hibrid, 60 km/h sebességig elektromos hajtással is képes közlekedni, de az akkumulátor kapacitása csak 2,5 kilométerre elég.
Hogy működik a hibrid X6-os?
A techbuzik kedvéért vesézzük ki egy kicsit az X6-os hibridhajtását. Bevallottan nem a BMW saját fejlesztéséről van szó, a GM-mel és a Mercedesszel karöltve alkották meg az automata váltóba épített bolygóműves megoldást. Két gyűrű alakú villanymotort, egy 86 és egy 91 lóerőst szereltek a hajtóműházba, amivel egyben kiváltották a hidrodinamikus nyomatékváltót is. Az autó elindításához elegendő csak az egyik, ha elég finoman nyomjuk a gázpedált. Amikor keményen odataposunk, mindkettő dolgozik, összesen 78 lóerővel. Azért csak ennyivel, mert a nikkel-fémhidrid akkumulátor ennyi áramot képes leadni károsodás nélkül. Lassításkor 3 m/s²-ig a villanymotorok generátor üzemmódja elegendő a fékezéshez, ilyenkor visszatöltik az akkumulátorba a gyorsításkor kiszívott energiát.
De mi történik a két ordenáré turbóval, amikor kigurulásnál a start-stop rendszer leállítja a forró motort? Nem hagyja őket megfőni a saját levükben a BMW, külön villanymotor keringteti mind a hűtővizet, mind a kenőolajat, hogy megelőzzék a feltöltők károsodását.
Ha végiggondoljuk, nem kevés felhajtás ez, hogy egy 20 liter körüli fogyasztású monstrum étvágyát 20%-kal csökkentsük – természetesen a környezetvédelem jegyében. A hibrid rendszer a benzines X6-oshoz képest mintegy 250 kiló pluszsúlyt jelent, dióhéjban legyen elég ennyi a fenntartható mobilitás ékkövéről.
Számos ok felsorolható, miért érdemes megvenni az X6 ActiveHybridet. A legcsábítóbb részlet talán a powerdome, a géptető impozáns középső domborulata. Ez csak a hibridhajtáshoz jár, bár lehet, hogy hamarosan megjelenik a tuningboltokban is, annyira jól néz ki. A domborítás nem öncélú, ugyanis a motor tetejére szerelték a villamos hajtás teljesítményelektronikáját, mert máshol nem találtak neki helyet. Merész megoldás a V8 két tüzes turbója fölé pakolni az érzékeny félvezetőket - reméljük, tudják a mérnökök, mit csinálnak.
Elég a műszaki hadoválásból, üljünk az autókba, és lássuk, mit csinál a hatékony dinamika, ha görbül a gázpedál.
Elsőként – talán kedvcsinálónak – egy Z4 sDrive 35is-t próbálgathattam, az oldalára egy kis német humorral felragasztották a hatalmas EfficientDynamics feliratot. Az egész tesztflottát ezzel díszítették, nem hagyhatták ki a kis roadstert sem, mégis mókás a mentsük meg a Földet üzenet az üresben forgatva hörgő-durrogó, duplaturbós sorhatoson. Nem részletezném a benyomásaimat, Tibby már leírta, milyen, és teljesen igaza van. Az is-jelzésű változat ugyan 34 lóerőt izmosodott, de nem hinném, hogy ez sokat változtatna az élményen.
Az viszont csalódást okozott, hogy a felvezető autóhoz, egy 530d-hez nyolcvanról kigyorsítva nem tudtam közelebb kerülni. Nem arról van szó, hogy lomha lenne a Z4, de elvárná az ember, hogy egy közel húszmilliós roadster odapörköljön egy négyajtós olajkályhának. Aztán utánanéztem az adatoknak, nem csak nálam csúszott-e a gumiszőnyeg a gázpedál alá, de nem: az 530d 5 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120-ra, a Z4 sDrive35i 4,9 alatt.
Ez után a 4,1 literes fogyasztással kéjesen csábító 320d kormánya mögött találtam magam – és kellemes meglepetés fogadott. A hármas Winklernek is tetszett, hogyan mondhatnék én mást. Ami a negyedórás villámteszt alatt leginkább feltűnt, a szívet melengető finomsággal hangolt futómű volt, amely első benyomásra semmivel sem rosszabb a Z4-esénél. A 163 lóerőre visszatekert optimalizált hájtek motor viszont erős gázadásra néha úgy becsörrent, mint a Trabant mosóbenzinnel.
Ha csörög, ha nem, nagyon kellemesen autózható az éhezőművész, a maga műfajában én sokkal jobbnak mondanám, mint a Z4-est. Arról is lehet vitatkozni, mennyire kamu a BMW-k hirtelen kizöldülése, de ha ilyen fogyasztást tud egy olyan motor, ami kettesben száraz aszfalton villogtatja az ASR lámpát, a BMW megérdemli a piros pontot.
Az új F10 kódnévre hallgató 5-öst Karotta is, Pista is méltatta, hadd fikázzam hát egy kicsit. Nem mondom, nem könnyű belekötni, de a futómű kicsit belerondít az egyébként tényleg lenyűgöző összképbe. Ahogy dukál, a tesztautókban négy keménységre kapcsolható lengéscsillapítók voltak, és talán pont ez volt a baj. A komfort és a normál fokozatban ugyanis nem csak kellemetlenül nyúlós volt a batár, de bántó, lódobogásszerű ütések is bejutottak a rugózatlan tömegek felől az egyébként remekül hangszigetelt belsőbe, amit talán kelet-európai utakon sem kellene megengednie magának egy ilyen kellemes asszonynak, mint az ötös. Sport és sport+ módban eltűnt az alulcsillapított érzet, viszont a túlzott feszesség sem állt annyira jól a limuzinnak. Ha ötöst vesznek, szerintem ne rendeljenek hozzá EDC-t.
Végére maradt a nagyvad, az igazi újdonsággal felszerelt ActiveHybrid X6-os. Ezzel végre zajtalanul begördülhetünk a lakóparkba, nem kell szégyenkeznünk a Lexus RX-es szomszéd mellett. Igaz, nagyon óvatosan kell lehelni a gázpedálra, hogy ne induljon be mérges röffenéssel a V8, de ha előtte rendesen meghajtottuk, és tele az akksi, néma csendben suhan a garázsig.
Persze bármilyen sebességtartományban borzalmasat tol, ez a SAC lényege –, de az ötösből átülve érezhető, hogy egyszerűbb lelkeknek teremtették. Belülről is jóval kevésbé kifinomult, ráadásul zajosabb, mint az F10-es. Jó volt kipróbálni, de a kiszállás a valódi megkönnyebbülés, hogy mégsem hasonult teljesen az ember a vezetett autóhoz.
Lehet rajongani a BMW-ért a kifinomult műszaki tartalom miatt, vagy sajnálkozni az egyre puhuló filozófián – Pista és Assur között is súlyos hitvita alakult ki cigiszünetben –, az biztos, hogy a számok egyelőre a gyárat igazolják. Apró lépésekkel, viszont következetesen és eredményesen szorítják egyre lejjebb a szén-dioxid-kibocsátási értékeiket az EU által elvárt küszöbérték felé. Hogy eközben milyen modellek profitjából tartják fenn a céget, és hol marad az unásig szajkózott vezetés élménye, más kérdés.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
