No ESP, no airbag, no para
Mazda Skyactiv fejlesztések
A Mazda fennállásának legnagyobb és legdrágább fejlesztési programjába kezdett négy éve. Mondjuk ehhez képest elég esetlen nevet adtak az egésznek, de nem baj. Furcsa, toldott-foltozott Mazda6-osoknak látszó prototípusokban próbáltuk a SkyActiv technikát – és ez igazi élmény volt.
Már a rendezvény elején felcsillant a szemünk, amikor megkértek minket: vegyük figyelembe, hogy a később vezethető prototípusokban nem működik a DSC, (azaz az ESP-nek megfelelő Mazda-fícsör), és egyetlen légzsák sincs bennük. Többeknek felcsillant a szeme, nekem is. Hogy miért?
Egyrészt, egy autós újságíró sok mindent vezethet, de a fejlesztés fázisában nemigen találkozhat olyan prototípusokkal, mint ezek itt. Másrészt, marha érdekes a téma olyan szempontból is, hogy évek óta csakis ESP-s kocsikkal találkozunk (a középkategóriában). Ma már szinte lehetetlen eldönteni, hogy mi az , ami az elektronikától jó, és mi a vastól. Hát, itt majd elválik.
Más kérdés, hogy ehhez miért kellett a Beleár-szigetekre (konkrétan: Mallorcára) utazni, egy olyan kaliberű versenypályára, mint az örkényi Euroring, azzal a különbséggel, hogy itt az aszfalt nagyságrendekkel kopottabb. Elsőre nem is értettem, hogy miért olyan gumik vannak a kocsikon, amelyek nem tapadnak. Aztán kiderült, tapadnának azok, ha lenne mibe.
Ám mindenekelőtt tisztázzuk, mire volt a nagy hajcihő.
Assur, aki a mi hírszerkesztőnk, már unottan irkálja a Mazda Skyactiv programjáról szóló híreket, legalább egy éve. Ekkor kezdték el meggyúrni a médiát, hogy lesznek majd új motorok, futóművek, platformok – az egyszerűség kedvéért az egészet egy kalap alá vették, és elkeresztelték Égaktívnak. Hát, zseniális. Nyilván a blue, eco, green és egyéb előtagokat már porrá csépelte a többi gyár, meg így, futóművestől-kasznistól kevésbé állná meg a helyét. Mégis az egésznek, nevestől-dumástól volt valami humbug íze. Mintha csak pofoznának valami régi dolgot, és igyekeznének a valósnál nagyobb jelentőséget tulajdonítani neki.
Ehhez képest kellemes meglepetésként ért, hogy valódi fejlesztések vannak a háttérben, olyannyira, hogy pont a bemutató időpontjától Japánban már rendelhető a Mazda 2 (ott Demiónak hívják) az új, 1,3-as Skyactiv motorral. Ami a gyakorlatban a benzinmotorok új, közvetlen befecskendezéses nemzedékét jelenti. Együd Tibor, (ő a Mazda importőr ügyvezetője) elárulta, hogy az EU-ciklus szerint mérve az új motorral 3,3 liter lenne a 2-es kombinált fogyasztása, ami hátborzongatóan jó érték. Nyilván, a gyakorlatban nem reprodukálható, de fogyasszon másfélszer annyit! Az mennyi is? 4,95 l/100 km? Az elég jó egy benzinestől...
Csakhogy Tibor azt is tudta, hogy miért nem árulják Európában. A japánok nem csak a fogyasztási adatot közölték, hanem a felárat is. Az európai importőrök ekkor mondták, hogy köszönik, jó lesz a régi. Nyilván nem gonoszságból, hanem azért, mert ebben a kategóriában soha meg nem térülő beruházás lenne a vásárlóknak.
Nekünk azonban nem ezt mutogatták, hanem azt a technikát, amely a következő Mazda 6-osban jelenik meg 2013-ban, ám előtte már a CX-5 nevű, pofás kompakt SUV is erre épül, amely az idén Frankfurtban már ott lesz, és 2012-től árulják is.
Hogy mire épül? Alapvetően egy új platformra, új első-hátsó futóműre és új motorokra, váltókra. Az egynapos programon kiscsoportos foglalkozásokon verték a fejünkbe az infókat a fejlesztő mérnökök, illetve, az európai honosítást végző német kollégáik. Lesz itt új kétliteres benzinmotor, 14-es kompresszióval. Aki erre még nem kapta volna fel a fejét, annak rögtön hozzátették: a Ferrari 458-asé 12,5, de az F1-es motoroké sem több. Aztán, azt is elmondták, hogy lesz itt kétturbós dízel, az is 14-es kompresszióval. És lesz mázsával könnyebb bódé, meg száműzik a kettős keresztlengőkaros első futóművet is, úgy, hogy a végeredmény jobb. Az automata váltó meg olyan lesz, mint a DSG, csak jobb, a kézi meg az MX-5 élményét tudja majd. És mindent kidobnak, ami eddig volt – mivel négy éve erre gyúrnak, és gyakorlatilag minden mást – még a Wankel-fejlesztést is – félretettek a Skyactiv program érdekében. Kivéve a pénzt: a Mazda soha nem költött ennyi pénzt még semmire.
Ugye-ugye, kezd izgalmassá válni a dolog? Lapozzon.