Volt pár napom rá, de még mindig azon töröm a fejemet, miért most mutatták be a BMW i modelljeit. És miért nem jövőre? Uborkaszezon van? Tény, hogy ilyenkor tényleg nagyobbat szól bármilyen újdonság, hisz szegény kiéhezett hírszerkesztőknek ilyenkor is el kell végezniük a munkájukat. Mi már csak tudjuk.
Hogy miért éreztem túlzásnak a felhajtást? Hasonló monstre sajttájon életemben egyszer voltam, ráadásul az kisebb jelentőségű autó volt. Tessék elképzelni: Frankfurtban vagyunk, a Messe, azaz a vásár területén, ahol a Frankfurti Autószalont (alias IAA-t) tartják. Az összes újságíró zsigerből gyűlöli a helyet, mert hatalmas és sokat kell gyalogolni. Itt a nagy – német – cégeknek nem standjuk van, hanem pavilonjuk. Ezt a bulit a BMW pavilonjában tartották, az eredeti IAA díszletek között. Buszok és nyújtott 7-es BMW-k hordták ide a hatszáz újságírót, akiknek megmutatták, milyenek lesznek a jövő elektromos BMW-i.
Illetve nem mutatták meg. Csak mutattak valamit, amit már nagyjából láttunk különböző autószalonokon, és hozzátették, hogy valami ilyesmit fogunk gyártani 2013-tól. Elvégre az i8 nevű tanulmányautót is kiállították már pár helyen, az i3 Megacity néven futott eddig, és most átkeresztelték i3-nak. Mivel a házon belüli i márka lesz a környezettudatos BMW-k gyűjtőhelye, gondolom, gyorsan levédették, mielőtt az Apple lecsap rá.
Hogy csalódott lennék? Nem, azt nem állítom, csak nem értem, hogy miért pont most és miért nem 2013-ban álltak elő a valódi autókkal. Mert amit itt láttunk, az csupán két tanulmányautó és ezt nem is tagadták. Tudtak mozogni, tehát volt bennük motor. Sőt, a rendezvény megkezdése előtt párszor elhúzott a félhomályban két másik is, az egyik egy valósághűbb i8-as volt, a másik pedig olyan álcázott i3 prototípus, amelyről már mi is írtunk. Aki megnézi, láthatja, hogy a sajtótájékoztatón kiállított autó csupán a stílust és az alap dolgokat mutatja, a valós i3 sokkal józanabb lesz. Sajnos, a sötétben suhanó fantomautókat elég nehéz volt elkapni, nekem is csak az i8-ast sikerült lefotózni, az is életlen lett. Még jó, hogy a videón látszanak.
Érdekes, hogy a sejtelmes háttérben volt még pár letakart autó, amelyekről nem került le a lepel. Saccra 5-ösnek, esetleg 7-esnek lehetett őket nézni, lehet, hogy este, vagy másnap még tartottak egy zaftos kereskedői bulit az elkövetkező fészliftekről. Hát ezt most nem derült ki. De akkor miért csináltak körülöttük lézershow-t és füstöt?! Hogy bosszantsanak?
Persze aki észnél volt, az össznépi rendezvény után tartott workshopokon pár dolgot kideríthetett a széria BMW i-kről. Vagyis a háttérben gőzerővel zajlik a meló, mivel tényleg a nulláról kell újragondolni az autóépítést. És kifejleszteni hozzá az új technológiát.
Értelemszerűen az i3 lesz a józan autó, amely nagyobb darabszámban fogy majd. Itt a viszonylagon van a hangsúly, elvégre olyan technológiával készül, mint egy F1-es: a felépítménye tiszta szénszálas műanyag, amit karbonként szokás emlegetni.
A fejtágításon már a valódi karosszériát láthattuk, természetesen üresen. Egyértelmű, hogy máshogy lesz berendezve, mint a bemutatott tanulmányautó, bár a B oszlop nélküli szekrényajtók megmaradnak. A mérnök, aki a bódé specialistája volt, még azokat a pontokat is megmutatta, hol fog erős kampókkal kapaszkodni a hátsó szárny a küszöbben és a tetőben, hogy az oldalütközés elleni védelem is megfelelő legyen. A padlón az Isofix-pontok is látszottak.
A 3,84 méteres kisautó ennek ellenére alvázas. Az akkukat az utastér alatt helyezték el, a 125 kilowattos (ez cirka 170 LE-nek felel meg) motor és a hozzá tartozó teljesítményeletronika hátul van. A szénszálat nem tartják jó ütközési-energia elnyelőnek, bár ez nem feltétlenül igaz, csupán a szénszálas szövet szálirányának megváltoztatásával változhatnak drasztikusan az anyag mechanikai tulajdonságai. Mindenesetre hosszanti ütközés esetén az alumínium alváz nyúlványai deformálódnak.
Az oldalütközés, az már más eset. Ez a mérnök szerint a balesetek 20 százalékát teszi ki, ezen belül tízből kilencszer a külső burkolat sérül. Esetünkben itt hőre lágyuló műanyagokból van a héj, ez egyszerű csere. A maradék egy esetben strukturális károsodást szenved a karosszéria, viszont itt nincs olyan jelenség, mint az acélnál, hogy az egész karosszéria úgymond elmegy, a károsodás helyi marad. Ezt a részt ki kell vágni, előkészíteni és egy kétkomponensű ragasztóval beragasztani egy oda passzoló részt. A javítás minősége csakis az előkészítéstől függ, azaz attól, hogy jól tisztították-e meg az anyagot – mondja a szakértő.
És mit tud a konnektoros i8? Hogy négy másodperc alatt van százon? Persze, azért van itt egy trükk, lapozzon!