Nyárigumit bemutatni Valenciában kell, szigorúan októberben, Michelinwood díszletei között. Vajon három év fejleszés és húszmillió kilométer tesztelés elég volt a Michelinnek, hogy egy igazán sokoldalú és biztonságos nyárigumival mentsen életek...és harapjon ki egy még nagyobb szeletet a piacból magának?
Nem lehet mindig Karottaként kiméletlenül kanyarban kenni. Sem Pistaként Porschéval pályán parkettázni. Arcátlanul adni az autónak apukák nem szoktak.Léteznek ugyanis hétköznapok, amikor apuka elviszi a gyereket az oviba, anyukát a közértbe, magát meg az irodába. Amikor a Michelin épp' nem kisszériás gumikat gyárt nagyteljesítményű autókra, akkor a szürke hétköznapokat igyekszik biztonságosabbá tenni sok-sok fejlesztőmunkával. Ennek eredménye a minap megjelent Michelin Primacy 3 nyárigumi.
A Michelin nem aprózta el, hat hétre leköltöztették a fél vezérkart mérnököstül, marketingesestül Valenciába, hogy megannyi kereskedőt, autógyártót és újságírót meggyőzzenek, sikerült valami igazán különlegeset alkotniuk a hétköznapi autózáshoz. Hat héten keresztül játszották el újra és újra az 'Egy nap az életemből' filmet. Ehhez persze díszletek is kellettek, úgyhogy egy kisebb várost is felépítettek, sulival, piaccal és KRESZ-tipró bringással. Még városháza és műanyag szalámi is akadt.
A kérdés persze adott, hogy miért október idusán mutatnak be nyárigumit, de a nagy tételben vásárlóknak mostanság érdemes leadniuk a rendeléseket. Az átlagember majd csak február-március környékén kezdi el vakarni a buráját, hogy mégis mit vegyen a nyárra. Utóbbinak vannak egyéb jellemzői is, ide tartozom én is. Az átlagembert maximum csak elméletben érdekli az ABS, ESP vagy a légzsák működése. Ugyanígy áll az abroncshoz is. Elolvassa a teszteket, független intézmények jelentéseit, oszt-szoroz, utánakérdez és reménykedik, hogy soha nem kell megtudnia, hogy mégis mennyi biztonságot nyújt a gumiabroncs.
Óvatosan lelép a gázról, ha esik az eső, pláne kanyarban, rettegve a vízrefutástól, holott az a balesetek mindössze egy százalékát teszi ki. Ráadásul a csattanások hetven százaléka száraz úton történik. Ilyen és ehhez hasonló számokkal bombáztak a Michelin marketingesei. A Primacy 3 fejlesztésében ugyanis komoly szerepett játszottak a baleseti statisztikák, és a különböző elemzések, melyeket Dr. Lars Hannawald, a Verkehrsunfallforschung vezetője magyarázott el a sajtótájékoztatón.
Egy félkész bölcsész vagy bármely átlagember ezekkel a számokkal nem tud sokat kezdeni, pláne mert azért több egyenes van kanyarnál, egyébként is ritkán esik az eső. Saját bőrön kellett megtapasztalni, tényleg jobb-e a Primacy 3 a konkurenseknél. A Michelin szakemberei mindent megtettek, hogy bizonyítsanak, és már a bemutató előestéjén gyanakodni kezdtem, nem biztos, hogy csak marketingduma az egész.
Pista elmondása alapján legutóbb feszengtek a konkurensek említésekor, de itt és most erről szó sem volt. Olivier Dario business managert faggattam a konkurenciáról. Elmondta, hogy a Continentalnak kiváló az üzleti stratégiája, és nagyon jól terveznek hosszútávra. A Good Yearnek a mérnöki munkáját méltatta, de igyekezett hangsúlyozni, hogy a Michelin mindkét területen kiválóan teljesít. Az üzleti életben persze gyakoriak az ilyen mondatok, ahogy a Hankook hobbija is: Clermont-Ferrandban, a Michelin központjának bejáratával szembeni található oriásplakáton hirdeti legújabb termékét.