Túlélni a hétköznapokat a Michelinnel

2011.11.02. 05:57 Módosítva: 2011.11.02. 09:22

A Michelin Primacy 3 hatvan mérnök több mint három évig tartó fejlesztőmunkájának eredménye. A fejlesztésben persze nincs túl sok irány, amerre mozdulni lehetne. Pláne, hogy a kitűzhető célokból is akad egy kevés. Tartós legyen? Jól tapadjon? De mikor? Száraz vagy nedves úton? A tökéletes kombináció megtalálásához leginkább két dologhoz tudnak nyúlni: az abroncs összetételéhez és annak mintázatához. Előbbi persze legalább annyira titkos, mint a nyíregyházi gyár belseje. Átlag végfelhasználót persze nem is lehetne meggyőzni mindenféle elasztomerek meg gyanták koktélreceptjével. Annyit azért megosztottak velünk, hogy az új gumi nem annyira az új összetevők, hanem azok helyes arányának köszönhetően továbbra is hosszútávon bírja a strapát

A mintázatról viszont igen bőbeszédűen nyilatkoztak a Michelin mérnökei. A legnagyobb baj, mind fékezésnél mind kanyarodásnál, hogy a blokkok erő hatására elhajlanak, egymás alá begyűrődnek, és csak egy részük érintkezik az úttal. A Primacy 3 titka, hogy a lamellák mindössze 0.2 milliméter szélesek, így szélsőséges körülmények között a gumiblokkok egymásnak feszülnek. Ennek köszönhetően majdnem teljes felülettel kapaszkodnak az aszfaltba. Laborkörülmények között szép, ha ilyen gumit tudnak készíteni, a 0.2 milliméterhez összerakni a gyártástechnológiát az igazi fegyvertény, és ez sikerült is.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a TÜV Süd és az IDIADA független mérései szerint az éppen kapható piacvezető gumiknál lényegesen jobban teljesít fékezésnél. Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy száraz úton százról nullára átlagosan 2.2 méterrel kell kevesebb a Michelinnek a konkurenciánál. Nedves úton nyolcvanról nullára másfél méter lett a különbség a Primacy 3 javára.

Ezt Piszi elhitte és távozott a sajtótájékoztatóról, míg a megmaradt hitetlen újságírók inkább beszálltak az autókba, hogy kiderítsék az igazságot. A nedves próbánál szó szerint a szegycsontomba markolt a felismerés, miszerint a számok igazak. A Michelinnel 25.5 méter volt a fékutam, míg a konkurens gumival 26.8-at teljesítettem. Nekifutottunk mégegyszer,és a különbség szinte centire ugyanez volt.

A szárazutas próbáról viszont nem tudok érdemben nyilatkozni, hisz a precíz szervezés ellenére akadt egy apró bökkenő: reggeltől szakadt az eső. Ugyan elállt, mire letudtuk nedves köröket, de a pálya nem száradt fel teljesen. Sőt, leginkább csak apró foltokban volt száraz, így mindenkinek eltérő számok jöttek ki. Volt, akinél a Michelin teljesített jobban, de nálam például a konkurens. Az előző turnusok újságírói a valóban száraz napokon viszont rendre hozták a teszteredményeket.

Hivatalból morgolódtam az orrom alatt, hogy én akkor sem vagyok meggyőzve, de a kétely nem tartott ki sokáig. Az utolsó feladat egy lucskosra locsolt körpályán zajlott, egy pár dögunalmasan semleges E-oszályos Mercedes kormánynál. A feladat egyszerű volt: körözz hatvannal és lehetőleg ne csapd a falnak. Nem kellett fenékbe épített szenzor, hogy érezni lehessen a különbséget. A konkurens gumival őrületesen kellett gelkáznom, hogy a Merci karcmentes maradjon. A Primacy 3-mal viszont békés sétakocsikázás volt. Kevesebb korrigálás, mint egy átlag Humphrey Bogart-filmben, és semmi gázelvétel. Azért gyanakodva piszkáltam a mellettem ülős instruktort, hogy mi a trükk. De ő esküdözött, hogy minden reggel szűz Michelin és Good Year garnitúrákat raknak fel. Én pedig hittem neki, mert elárulta, van egy Alpine A110-e otthon, úgyhogy rossz ember nem lehet.

De hogy a Michelin marketing- és értékesítő-szakosztályának ne legyen könnyű az élete, nem csak a biztonságot követelő végfelhasználót, a károsanyag-kibocsátást minimalizálni akaró autógyártót is meg kellett győznie. Utóbbi brigádnak össze is dobtak egy kevés sportértékkel rendelkező autóversenyt. Két azonos autót lelöktek egy rámpán, és minden beavatkozás nélkül hagyták őket gurulni. A Michelin Primacy 3 gördülési ellenállása annyival kisebb volt a riválisnál, hogy majd másfél autót vert a konkurensre. Ha hinni lehet a sajtóanyagnak, márpedig a fentiek alapján eddig nagy csalódás nem ért, ez normál használat melletti átlagosan 45 000 kilométeres élettartam alatt akár 70 literes üzemanyag-megtakarítást eredményezhet.

Csak hogy teljes legyen a kép, a konkurens gumik a következők: Goodyear Efficient Grip, Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia, Pirelli Cinturato P7 és Continental Premium Contact 2. Azt még érdemes tudni, hogy harmincnyolc különböző méretben lesz kapható a Primacy 3, 185/60/15-tól egészen 245/45/18-ig. Amúgy az árképzésről is faggattam Olivier Dariót. A szavaival élve: a Michelin premium-kategóriás gumikat kínál, melyeket nem az áruk, hanem a tartósságuk és minőségük tesz sikeressé és vonzóvá.

És hogy a hiéna se maradjon éhen, egy kis feladat: péntek délig szeretnénk kérni egy legalább négysoros szerelmes verset a Michelin gumiemberkéhez, melyet az ide tartozó belsőség blogposzthoz kérnénk komment formájában elküldeni. Egy kommentelőtől csak egy pályaművet várunk. Az első helyezett díja egy fém díszdobozos 4GB-os pendrive, rajta a sajtóanyaggal. A második díj egy Michelin Primacy 3 válltáska. A harmadik díj pedig egy Michelin Primacy 3 sapka.