Minden pixel külön történet

2012.02.10. 06:24

Azt hiszem, életem egyik legtöbb szervezéssel járó üzemlátogatásán jártam. Pedig nem kellett messzire menni: Budapest első kerületébe, egészen pontosan a Corvin térre. Itt van ugyanis az NNG fejlesztőközpontja. Mert meghívtak.

Azonban egy ilyen látogatás komoly titkokat fed fel. Épp ezért egy elég komoly titoktartási nyilatkozatot kellett aláírnunk, ezért aki azt szeretné megtudni, hogy milyen autóban van iGO-alapú navigáció, az csalódni fog. Illetve, egyet elárulhatok: az ausztrál Ford Territoryban az van. De ennél lényegesen több van: már mintegy negyven márka autóiba fejlesztik a magyar szakemberek a navigáció motorját.

Természetesen a képek is szigorú ellenőrzés után jelenhetnek meg, ezeket sem én készítettem, hanem az NNG munkatársa. Igaz, nekem lehettek kívánságaim, de csak mértékkel. A navigációk fejlesztése amúgy sem túl fotogén folyamat: emberek ülnek számítógép előtt, mellette egy-egy szétborított fejegységgel.

Az említett Ford volt egyébként az első autóipari megjelenése a cégnek, amely azelőtt főleg a klasszikus, PND-navik szoftverszállítójaként volt ismert. Azonban a klasszikus naviknak kezd leáldozni a csillaga – legalábbis az Egyesült Államokban és Európában mindenképp. Azért olyan nagy gáz még nincs, mert vannak még országok, ahol a hagyományos navik épp most vannak felszálló ágban, például Indiát említik az NNG-sek. Ettől függetlenül ki kellett találniuk, hogy mi legyen a jövő nagy biznisze: a 2004-ben alapított, lánykori nevén Nav N Go szédítő sikert ért el, amit most illene folytatni. Ezért találták ki, hogy beszállnak más üzletágakba is, a szintén feltörő okostelefonok, illetve az autóipari beszállítás is feltűnt az üzleti modellben, sőt, még a flottafelügyeletet támogató rendszerek is. Van még egy terület, amely kiválóan megy: az úgynevezett aftermarket, vagyis az utólag beépíthető, navis fejegységek.

A látogatás célja egyébként az autóipari tevékenység megvillantása volt, igaz, ezt nagyban nehezíti, hogy a beszállítói szerződések szigorúan tiltják, hogy bármi kiderüljön. Ráadásul a képlet nem ennyire egyszerű, hiszen az NNG nem az autógyár közvetlen beszállítója, hanem egy első körös (úgy mondják: tier 1) beszállítónak dolgozik. Ez további szerződésekkel súlyosbítja a dolgot, mert az sem derülhet ki, mely cég az első körös cég, aki az NNG-től rendel.

Az persze egyértelmű, hogy miért albeszállító a cég: az NNG azt a szoftvert adja, amely a navigációért felel, az első körös beszállító szolgáltatja ehhez a vasat és a keretrendszert, amely többnyire egy nagyképernyős rádiónak tűnő doboz valamilyen operációs rendszerrel. Ez a navigáláson kívül ezer dolgot csinálhat. Mindenesetre oprendszertől és hardvertől függetlenül mindig ugyanaz az alapmotor dolgozik az adott rendszerre optimalizálva. Persze a tömegpiacon erős megkötés a processzor, a memória mérete, mert szeretnek ezen spórolni a cégek. Érdekes egyébként, hogy amikor az ember bármilyen fajta navigációt megvesz, az ár legnagyobb részét a térkép teszi ki (ezt az NNG is vásárolja), a második tétel a hardver, és a navigációs szoftver csupán a harmadik a sorban.

Azt se tessék gondolni, hogy meg lehet ismerni az iGO-t az autóban, mert ugyan a szoftvermotor ugyanaz, de tökéletesen más bőrt húznak rá, sőt, egyes funkciókat eltüntetnek. Hogy miért? Több oka is van ennek, például az, hogy az autómárka egységes kezelőfelülete a navigáción is megmaradjon. Az NNG először az olcsóbb kategóriában terjeszkedik, sokszor az is előfordul, hogy egy autómárka más beszállítótól veszi a csúcsnavit, amely nem tudhat kevesebbet az alapnál, ezért simán lemarad egy-két okosság. Rögtön adódik a kérdés, hogy vajon mekkora a tolongás a beszállítói piacon. Az NNG-sek a Tom-Tomot és a Garmint említik mint legkeményebb konkurenciát, de ezeken kívül van még 5-10 kisebb szoftverbeszállító, többek között olyanok, amelyek egy-egy régióban erősek.

Mert azért lássuk be, nehéz mindenhol ott lenni. Hogy megértsem, egészen meghökkentő példákat hoznak fel. A cégnek mindenhol van valamilyen partnere vagy képviselete, ez nagy segítség a tesztelésben, hiszen ezek érdekeltek abban, hogy az adott régióban jól működjön a navigáció. És esetleg elárulják, hogy Japánban a bukás záloga, ha nincsenek vicces, csiricsáré autóikonok a képernyőn, Kínában pedig – ahol minden egyes térképet jóvá kell hagynia az államnak – kizárólag vörös csillag jelölheti a térképen Pekinget. Kínában ráadásul nem szeretik a letisztult megjelenésű képernyőt, mint mondjuk az amcsik, sőt: igény van, hogy minden útfelirat látszódjon egymás hegyén-hátán, az sem baj, ha csak félig. Szóval nem egyszerű mindenütt megfelelni az emberek szájízének.

A helyi specialitások ráadásul néha egészen egyszerűnek tűnő dolgokat is megbonyolítanak, például a cím megadását, amely az egész navigáció alapja. Az köztudott, hogy Japánban nincsenek utcanevek és házszámok, csak blokkok, ezen belül meg egyfajta időrendi számozása van a házaknak. Még bonyolultabb a helyzet mondjuk Nepálban, ahol még ennyi sincs, arrafelé az számít egy korrekt címbevitelnek, hogy a templomtól balra a hatodik ház – azaz mindössze bizonyos tájékozódási pontok vannak. Ez akár odáig mehet, hogy a Józsi háza, ha az adott nepáli Józsi elég ismert a környéken.

A politikailag zűrös vidékek sem könnyítik meg a térképészek dolgait: Argentínában arra háklisok, hol húzódik a felségvizeket jelző határvonal a tengerben, Cipruson a török és a görög fél nem ismeri el ugyanazt a határvonalat, és hasonlók. Ehhez képest már csak apróság, hogy a táblakészletek is országonként eltérőek, így ami nálunk a szarvas a vadveszély táblán, az máshol kenguru vagy épp teve. Bár az arabok most lobbiznak a lóért. Nem vicc.

Ezekhez a specialitásokhoz jön az autógyártók kívánságlistája. Ez erősen autógyárfüggő, vannak olyanok, amelyek eléggé szabad kezet adnak a fejlesztőnek, de akad olyan, amely tízezer pontból álló kívánságlistát ad meg a fejlesztőknek, azzal bezárólag, hogyan kövesse az út kunkorait a ráírt utcanév. És ez nem vicc. Tessék kitalálni, milyen nemzetiségű a cég: vajon német vagy sem? Sajnos nem árulhatom el a választ.

Az autós navigációk esetében sokkal szigorúbb a biztonsági kötelmek sora, amelyet az autóiparban a driver distraction (azaz a vezető zavarása) kategóriába sorolnak. Például a térkép fokozatos rajzolása során nem villoghatnak a dolgok, holott ilyesmi szinte fel sem tűnik egy PND-nél. Megszabják azt is, hogy a zoomolás sebessége milyen legyen, és még ezer dolgot, ami aztán a fejlesztőknek sok-sok optimalizálással töltött órát okoz.

További elvárás, hogy a bekapcsolási időknek jóval rövidebbnek kell lenniük, mint egy PND-nél. Bizonyos teljesítmény-mérőszámokat is el kell érni, ilyen például, hogy mennyi időt kell várnia a vezetőnek az első utasításra, amit persze néha kénytelenek áthidalni egy „kövesse az utat” bemondással.

Az autós navigációknak van még egy új tulajdonsága. Az autó buszrendszerén keresztül hozzáférnek bizonyos adatokhoz, illetve képesek oda bizonyos információkat továbbítani. Így a kerékfordulatszám- és gyorsulásérzékelők jelei segíthetnek áthidalni a GPS-vétel nélküli helyeket, például alagutakat. Ez persze Magyarországról nézve nem érthető, miért fontos, de Nyugat-Európában bőven akad alagút elágazásokkal, sőt, körforgalommal. A navigáció által szolgáltatott adatok hasznosak lehetnek az intelligens fényszórórendszerek vezérlésétől az automata váltóig sok helyen, mert ha tudjuk, hogy kanyar jön, a lámpa tudja, hogy hol kell kiszélesíteni a fénycsóvát, a váltó pedig nem kapcsol föl.

Az autógyártók fontos követelménye még az is, hogy a rendszer hibátlan legyen, ami rengeteg tesztelési munkát igényel. A vicc az, hogy ennek egy részét is a Corvin téren végzik, egy úgynevezett GPS-szobában. Bizonyos útvonalakat bejárnak, és rögzítik a GPS-jeleket, amelyeket ezek után a szobában reprodukálnak egy kis rádióadóval. Ez után odatelepítenek pár navit, amelyek normál GPS-jelként érzékelik a jeleket, és navigálnak. Közben a kamera képén is ellenőrizhető, hogy merre jár a virtuális autó, és mit reagálnak a készülékek.

Egyébként egészen meghökkentő hibák derülhetnek így ki. Ilyenként említik a gyilkos vécék sztoriját, amikor a német autópálya-pihenőknél a név nélkül jelzett illemhelyek valamiért egy bizonyos típusú navi teljes összeomlását okozták, annyira, hogy újra kellett a szoftvert telepíteni. Persze néha akad térképhiba is, ami nem várt eredményre vezethet, mondjuk, amikor bizonyos szakaszokat nulla méter hosszúként adtak meg a BAH-csomópontnál – erre a számra nem gondoltak a programozók, és szintén komoly fagyásokat okozott. De mint mondják, amióta az iGO-t csinálják, gyakorlatilag már minden pixelnek külön története van.

Azt azért megkérdeztem, hogy mindez szép és jó, de nem lenne-e egyszerűbb az okostelefont használni navigációra, ha már úgyis egyre több embernél van ott. Az autó képernyőjén pedig elég lenne csak megjeleníteni. Érdekes módon nem, hisz senki sem érdekelt benne túlzottan, bár voltak ilyen olcsó alkalmazások is, amelyet később meg is mutattak. A fejegység érintőképernyőjén jelent meg a térkép, sőt, innen lehetett kezelni, holott a navigáció iPhone-ról futott. Azonban az autógyárak nem nagyon lelkesednek az ilyesmiért, mert egy csomó problémát is felvet, és pont az autóval történő kommunikáció miatt sem előnyös. Meg hát az NNG sem, hiszen abban érdekelt, hogy minél több licencet adjon el.

Hogy mit hoz a jövő? Hosszú távon még az NNG-nél sem tudják, csak pár évre előre. Azt viszont sejtik, hogy lassan befellegzik Moha bának, na, nem azért, mert az utcára kerül. Ő jelenleg az ausztrál kirendeltséget vezeti, amúgy a cég egyik alapító tagja. Moha bá hangjának azonban már nincs nagy jövője, mert az előre felmondott hangutasításokat felváltják a beszédszintetizátorok. És persze a jövő részei azok a navigációk, műszeregységek, amelyeket a számítógép mellett láttam – de hogy ezek mik voltak, egyszerűen nem árulhatom el. Legfeljebb annyit, hogy a nagyon-nagyon olcsótól a felfoghatatlan drága sportkocsiig volt ott minden.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

18 perce
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12