Ha le akarok szorítani, sípol és villog. Ha neki akarok menni: dudál és piros piktogramokkal riogat. Még a gyalogost sem üthetem el, mert ordibál velem. Szebb lenne a világ, ha minden autóban Mobileye lenne.
Százezer forintba került a Renault 5 Alpine Turbóm orrának rendbetétele. 1992-ben. Akkor tízéves volt az autó. Nem mentem neki a svéd néni elém kihajtó Volvójának nagyon, de épp eléggé ahhoz, hogy a motorházfedél, a lámpák, a hűtőmaszk és a hűtő kukás legyen.
Az egyik legnehezebb főiskolai záróvizsgánk után voltunk, négyen szorongtunk a Renault-ban, még az öltöny is rajtunk feszített, téptünk be a városba. A Pasaréti úton az Alpine megütötte a… inkább nem mondom meg, mennyit. És a néni kikanyarodott elém. Ő nem adott elsőbbséget, tény, én viszont gyorshajtottam. Nem is mentem volna neki egyáltalán, ha legalább egy közepes gázt ad, és elindul, de ő belenézett a tükörbe, és beleállt a fékbe. Én meg nem tapostam tiszta erőből a féket, hiszen – mint vázoltam – azt hittem, elindul. Csatt. A többit sejthetik.
Az a százezer forint mai áron számolva minimum öt kiló lenne. Akkor főiskolás voltam, az összes spórolt pénzemet elvitte az ügy, aztán még vagy félévnyi kemény fordítási melóim honorját. Nagyon fájt, el is adtam az autót, vettem helyette egy lefingott, állólámpás taxi Mercit, ami annyira gyenge volt, hogy a tömött 12-es busz megelőzte a Margit hídon felfelé. 25 éves voltam, és nem akartam többé száguldozni.
Van már egy készülék az ilyen esetek elkerülésére, úgy hívják: Mobileye C7-270. Villog, sípol, észhez térít, ha rossz a szemmérték, ha alszik az agy, ha halaszthatatlan ruhavásárlási ügyben hív a barátnő, és közben leblokkol előttünk a forgalom.
Statisztikák, tapasztalatok, pedigré, pál
Különféle európai tanulmányok szerint a koccanásos, gázolásos, véletlen leszorításos balesetek java része könnyen megelőzhető lenne, hiszen többnyire figyelmetlenségből történnek.
– A gépkocsit vezető alkalmazottak 2,9 százaléka szenved a tipikusan a munkájához kapcsolódó sérülést (Német Statisztikai Hivatal).
– A figyelmetlenség a fő kiváltó ok a bejelentett balesetek 23 százalékának esetében.
– A mobiltelefon használata a legfontosabb figyelemelterelő tényező (BFS Svájci Statisztikai Hivatal). A balesetek 69 százaléka városon belül történik (DEStatis).
– És az egy autóra eső átlagos éves javítási költség Európában 730 euró, azaz mostani árfolyamon 210 970 forint (ECDP). Dereng valakinek az összeg? Ugye megvan? Ez évente egy Mobileye.
Most már tényleg mondja meg valaki, mi is ez a Mobileye – türelmetlenkedhet a súlyos adatokkal már finom rágópapír-vastagságúra lapított olvasó. Hogy mi? Két kis kütyü az utastérben. Egyik egy nagy felbontású kamera, amelyet a szélvédőre, általában a belső tükör mögé ragasztanak, a másik egy visszajelző, amely valahol a látótérben, a műszerfalon kap helyet. Valahol eldugtak a cuccban egy számítógépet is, jó kicsit.
A rendszer négyféle üzenet közvetítésére képes, valamennyi minimum malus-pontot menthet, de egyes esetekben emberéletet is.
A Mobileye a vízszintesen 40, függőlegesen 30 fokban látó kamerája segítségével észreveszi a záró- és szaggatott vonalat, és ha az autó átlépni készül azt, és eközben nem működik az irányjelzője, sípoló hangot ad, s a kijelző megfelelő oldalán kékesfehér fénnyel felvillantja a szaggatottvonal-piktogramot.
Figyeli a követési távolságot, és ha az általa számított fékezési idő a kritikus 0,7 másodpercnél rövidebbre csökken, piros piktogram és hangos sípjelzés segítségével figyelmeztet. Előny, hogy nem csak autót, de motorkerékpárt is be tud azonosítani, arra is jelez.
Ez azonban csak szélsőséges esetben fordulhat elő, a júzer sokkal gyakrabban látja majd a zöld autóábrát a kijelzőn és fölötte a számot – ez a követési távolságot mutatja, időben mérve. Nagyjából 2,5 másodpercnél méri be a kocsink előtt haladó járművet, s 0,8 másodpercig csak a zöld figyelmeztető jelzés marad, valamint a számok kisebbednek.
Utolsó, szintén fontos funkciója, hogy a számítógép beazonosítja az emberi alakokat, sőt, kerékpárosokat is. Ha úgy ítéli meg, hogy fennáll a gázolás veszélye, pirosember-ikonnal, szintén hangos sípolással figyelmeztet. Természetesen az összes paraméter bizonyos tartományok között hangolható, s a készülék által generált valamennyi jel telemetrikusan rögzíthető, továbbítható.
Az, hogy a rendszer lelke egyetlen kamera, előny is, hátrány is. Hátrány, mert a készülék csak nappal, viszonylag rossz látási körülményekig bezárólag működik, éjszaka, sűrű ködben, hóesésben nem, hiszen nincs benne infrakamera, radar, semmi egyéb kiegészítő érzékelő. Figyelő szeme azért így is jelen van a tipikus forgalmi szituációk minimum 70-75 százalékában, innen pedig bármilyen képességfokozás másfélszeresére-duplájára emelné az árat. De egyben előny is, hiszen az egy szem kamera beépítéséhez nem kell megbontani az autót, a kamera a szélvédő mögött védett helyen lakik, és a piszkolódástól sem kell tartani, hiszen ha kosz megy a felületre, amin át kinéz, letörli az ablaktörlő.
Magyarországon a Milupa bébiételeket kiszállító furgonokban, valamint a Coca-Cola fuvarflottájának 35 tagú csoportjában van már ilyen berendezés. „Állandóan sípol a gép, nem lehet kibírni” – jelezték a vezetők egy hét használat után. Aztán kevesebb lett a sípolás, szabályosabb a vezetés, a Mobileye-nak ugyanis jelentős oktatóhatása is van.
A magyar furgonosok nincsenek egyedül ezzel a tapasztalatukkal, hiszen a külföldi, telemetriás elemzés után kapott üzemeltetési gyakorlatok azt mutatják: a Mobileye beépítésével négy hét alatt nagyjából felére csökken a veszélyhelyzetek száma. Ezen belül éppen a súlyos figyelmetlenségek aránya kisebbedik jelentősen: a ráfutásos ütközési figyelmeztetések 75 százalékkal, a sávelhagyás-figyelmeztetések 66 százalékkal válnak ritkábbá, míg a szerényebb problémának mondható követési távolság be nem tartás 45 százalékkal válik kevésbé gyakorivá egy hónap Mobileye-használat után.
A holland közlekedési minisztérium 2000 Mobileye-jal felszerelt autóra kiterjedő felmérésében nulla balesetet sikerült regisztrálni egy év, azaz összesen 77 millió kilométer lefutása – ez a nem semmi, bár a hollandok óvatosan is vezetnek.
Ha már bébiételek szóba kerültek, jöjjön egy kis pedigré is: a BMW és Volvo az autóiba szerelt, most futó aktív menetbiztonsági rendszereket szintén a Mobileye-jal karöltve fejlesztette ki. Komoly hát a cucc.
A Mobileye hosszú múltra visszatekintő balesetmegelőzési rendszer, külföldön már évek óta ismert és elismert. Magyarországon 2010 októbere óta van képviselete, s rá bő egy évre már tesztautót is üzembe állítottak. Megkaptuk.