Sokan keresnek meg azzal, hogy kinéztek valamilyen terepjárót, mit gondolok róla.
Mielőtt bármilyen véleményt alkotok az autóról, az első kérdésem mindig az, hogy mire kell a terepjáró? Mi a cél, amit meg akarunk vele oldani?
Talán hegyen lakunk, és télen mindig macerás felmenni, mert a hókotró sose jár arra megsózni az utat, és folyton jeges, havas? Esetleg vidéken lakunk, erdőben, ahol gyakran saras, nyomvályús az út? Vagy vadászni járnánk, netán kifejezetten hobbiautónak kell, amit nagy ritkán használunk hétköznap, inkább évente párezer kilométert fut csak, de annak a javát terepen? Vagy épp tele vagyunk, mint barát tetűvel, és a 9 méteres, 3 tonnás hajónkat akarjuk húzkodni vele az Adriára?
Rettentő különbözőek az igények és felhasználási módok, amikhez szükség lehet összkerékhajtásra, ráadásul összkerékhajtásból is többféle kapható, változatos autókba építve. Nem csoda, ha nem könnyű eligazodni rajtuk. Az emberek többsége pedig a saját igényeit túl-, az autók képességeit meg rendre alulbecsüli. És ez még a jobbik eset, mert legfeljebb vesz valamit, ami sokkal többre képes, mint amiről ő valaha álmodni merne. A rosszabb az, amikor az ember teljesen vakon vesz valamit, ami adott esetben tökéletesen alkalmatlan arra, amire ő használni szeretné. Honnan is tudná az egyszeri ember, aki elhatározta, neki 4x4 kell, hogy mifélére is van szüksége?
Egyik sem jobb, mint a másik. Mindegyiknek vannak előnyei, hátrányai, és a legnagyobb különbség az köztük, hogy más célra valók.
"Fent a város szélén, a hegyen lakom, és télen csúszik az út. A Nissan Navara milyen jó lesz nekem."
Hát... nem lesz jó. Ha már húsz éve is szeretett az ezerharcsával kilincselni az első havon, és ebből máig nem nőtt ki, akkor jó lesz. A nagy pickup nem erre való. Kapcsolható összkerékhajtása van, ami azt jelenti, hogy alapvetően csak a hátsó tengely hajt, éppen úgy, mint a Ladánál, ráadásul a hátsó tengelyen alig van súly. Így hát a hátsó kerekek tapadása sem igazán ideális. Ha pedig összkerékhajtásba kapcsolja, nem ildomos vele aszfalton közlekedni, mert nincs differenciálműve a két tengely között. Arról nem is beszélve, hogy mivel közel két tonna, a fogyasztása se nagyon lesz 9-10 liter alatt. Ráadásul kényelmetlen, pattog a hátulja a laprugózott merevhídtól. Nem erre való.
Mit szólna mondjuk egy normális, kényelmes, kulturált rugózású összkerékhajtású személyautóhoz? Vannak ám ilyenek is, csak nagyon keveseknek jut eszébe. Mióta az Audi megalkotta a többszörös ralibajnok Quattrót, a négykerékhajtás belopózott a személyautók világába is. Évtizedek óta már nem a terepjárók kiváltsága ez, és mára pazarul széles választék áll a kedves vevő rendelkezésére ebben a szegmensben is.
Ön autóbuzi, és szereti az érdekes műszaki megoldásokat? Vegyen Subarut. De ha kicsit decensebbet szeretne, mert nem hatja meg a bokszermotor, és a keret nélküli ablak, akkor tökéletesen megfelel önnek egy Skoda Octavia Scout is. Vagy ha nagyon megszaladt, ott az Audi Allroad Quattro. Picit emelt futóműve van, biztosan nem fogja odacsapni az alját a rissz-rossz utakon, stabil, jól vezérelt összkerékhajtása van, amivel nem kell bíbelődnie, gombokat nyomogatni. Ön nyomja a gázpedált, az autó meg felmegy a hegyre, hogy észre se vette. Valójában a feladatot tökéletesen megoldja egy régi Suzuki Swift 4x4, vagy Ignis 4x4 is. A kínálat tényleg óriási, ma már minden személyautógyár kínál összkerekes változatokat, legyen az akár a BMW, a Mercedes, a Mitsubishi, vagy szinte bármely másik.
Ha esetleg annyira a város szélén lakik, hogy már van hazáig pár száz méter földút is ami időnként kicsit megázik, nyomvályús lesz, akkor érdemes megnézni az emelt hasmagasságú összkerekes kombikat. Ilyen pl. a Subaru Outback vagy a Mitsubishi Outlander, vagy a manapság oly divatos összkerékhajtású crossoverek. Nissan Qashqai, BMW X3, Nissan Murano, XC60 Volvo, sorolhatnánk.
Igazából lényegtelen, hogy milyen megoldású hajtás van az autó alatt. Az ön által támasztott igényeket egyformán jól oldja meg minden állandó négykerékhajtású autó, legyen az akár egy Audi Torsen-differenciálokkal vagy Haldex-kuplungos hajtású autó, vagy a legegyszerűbb, viszkókuplungos hajtás. Nem fontos, és az sem, hogy hogyan működik. Ami fontos, hogy működik, mindig hajt minden kereket, emiatt száraz aszfalton is biztonságosabb az autó, és télen, csúszós úton sincs önnek több dolga annál, hogy lenyomja a gázpedált. Ennél komolyabb és bonyolultabb összkerékhajtású autóra önnek az ég világon semmi szüksége nincsen.
A kapcsolható összkerékhajtású pickupok (azaz a pickupok nagy többsége) aszfalton csak nagyon korlátozott esetekben, ritkán használhatók összkerékhajtásúként, a teherautós hátsó futóművük miatt kényelmetlenek, családi és hétköznapi autónak is csak korlátozottan felelnek meg. Ki szeretne egy nagy, ormótlan, lomha behemóttal utazni nyaralni, aminek ráadásul normálisan zárható csomagtere sincs?
Valójában az összkerékhajtású autóra vágyók túlnyomó többségének minden igényét tökéletesen megoldja egy hétköznapi személyautó, tulajdonképpen bármilyen rendszerű állandó összkerékhajtással. Minden, ami ennél "komolyabbnak" tűnik, vagy akár csak kicsit is terepjáróbb, nem lesz tökéletes. Minden terepjáró autó kompromisszumokat követel. Ökölszabály, ami az extrém terepjáró építésnél csúcsosodik ki legnyilvánvalóbban, hogy egy autó minél jobb terepen, annál rosszabb aszfalton. Ami mindenhol jó, az vagy sokat fog fogyasztani, vagy félelmetesen bonyolult lesz, emiatt piszok drága. De inkább sehol se lesz IGAZÁN jó.
Legközelebbi írásunkban megnézzük, mi fán terem a pickup és a kapcsolható összkerékhajtás, ami amolyan mindenesnek tűnik, ami mindenre jó... meg fognak lepődni, mennyire nem így van.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!