2012.12.29. 19:26

Új rovatot indítunk, Szerszám Szombat néven. Ebben sorban bemutatjuk azokat a szerszámokat, amire egy amatőr vagy félprofi autósnak szüksége lehet a mindennapi szíváshoz, vagy a garázs-barkácsoláshoz.

Eddigi Szerszám Szombatjaink:
- Kerékkulcsok
- Emelők
- Pumpák

A legegyszerűbb otthoni műveletnél is előfordulhat, hogy a célterület sötét, szükségünk van valami fényforrásra. A választék bőséges, segítünk eligazodni.

Alapvetően háromféle iskola létezik a szerelőlámpák terén. A klasszikus, hagyományos izzós lámpa, a neoncsővel szerelt és a LED-es. Előbbi általában a legegyszerűbb, legolcsóbb, szükség esetén a sarki Tesco-ban is kapható, mint ahogy a hozzá való izzó is, ami ezekben ráadásul könnyen cserélhető is. A neonos inkább a szerelők kedvence, mert szórt fényt ad, még ha láthatóan kevesebbet is, mint az izzós. Utóbbi pedig az elmúlt pár éven kezdett terjedni, ahogy a magasfényű ledek ára lehetővé tette az olcsó gyártást. Elvileg ezek szinte örökéletűek, bár a tapasztalat az mutatja, hogy a kínai gyártástechnológia még nem érte el az elmélethez szükséges szintet.

A tápellátás is változatos képet mutat. Klasszikus példa a 230V-os hálózati áramról működő kábeles lámpa, de elérhetőek 12V-ról, az autó akkumulátoráról táplálható verziók is. Az alacsony fogyasztású ledes lámpák zöme pedig saját akkumulátoros üzemű, ezek persze gyakran 230 és 12V-ról egyaránt tölthetőek.

Lássuk tehát, milyen lehetőségek közül választhatunk:

1. Zseblámpa, kézilámpa

Számtalan verziója létezik, a klasszikus laposelemestől az indukciós töltésű ledesig. Közös jellemzőjük, hogy kompromisszumos megoldást jelentenek az autójavításoknál, hiszen általában nem arra tervezték őket, hogy olajos, nedves, sáros környezetben működjenek. Gyors megoldásnak azonban megfelelnek, ha más nincs kéznél.

Egyszerű indukciós kézilámpa, akkumulátorral.
Egyszerű indukciós kézilámpa, akkumulátorral.

Előnyei:

- általában van otthon, csak úgy;
- univerzális megoldás, más feladatokra is tökéletes;
- kicsi, kompakt, mobil;
- olcsó;

Hátrányai:
- nem nagyon szeretik az olajos.benzines felületkezelést;
- töltött állapotban kell tartani, vagy friss elemet kell előkészíteni;

2. Fejlámpa

Míg egy nyári kempingezésnél elengedhetetlen eszköze az esti sátorállításnak, fa mellé vizelésnek, szerelés közben nem túl kényelmes. Az autó, vagy akár csak a géptető alatt bújva folyton beakad, és sosem oda világít, ahová kéne. Igaz rá, ami a fentiekre, ha van otthon kéznél, és épp van benne elem, vagy feltöltött akku, megmentheti az aktuális pillanatot, de nem ez az ideális megoldás.

Ledes fejlámpák
Ledes fejlámpák

Előnyei:

- gyakran van otthon ilyen amúgy is;
- univerzális megoldás, más feladatokra is tökéletes;
- kicsi, kompakt, mobil;
- olcsó;

Hátrányai:
- nem nagyon szeretik az olajos.benzines felületkezelést;
- töltött állapotban kell tartani, vagy friss elemet kell előkészíteni;
- borzasztóan útban tud lenni, könnyen beakad mindenhová munka közben;

3. Kábeles, izzós szerelőlámpa, stekklámpa

Nevét a német steck szóból kapta, ami konkrétan dugót jelent. A stekklámpa tehát konnektorba dugható, és itt igazán mindegy, hogy hálózati, vagy szivargyújtó-csatlakozóról van szó. A 230V-os verzió az igazi klasszikus. Ha ilyet vásárolunk, jó tudni, hogy az olcsóbb verziók a 60W-os izzót sem bírják hosszabb ideig. Lehetőleg olyat vásároljunk tehát, aminek kerámia-foglalata van, ez a nagyobb izzótól sem fog megolvadni. Fontos még, hogy az ilyen lámpák izzószála borzasztóan tud vakítani, és ha belenézünk, hosszú percekig tartó ideiglenes vakságot okoz - keressünk tehát olyat, aminek egyik oldalán árnyékoló van. Ha nem találunk, alulemezből, vagy hasonló, hőálló anyagból készíthetünk magunk is.

Árnyékolt kábeles szerelőlámpa, 12V-ra.
Árnyékolt kábeles szerelőlámpa, 12V-ra.

A 12V-os verzió nem sokban különbözik, a vékonyabb kábel végén fityegő szivargyújtó-csatlakozóról ismerhetjük fel. Bár nagy előnye, hogy ahol autó és akkumulátor van, ott használhatjuk, ez a mobilitás csak addig tart, amíg az izzó. Átlagos boltban nem fogunk pótizzót találni hozzá.

Munkában öregedett stekklámpáim.
Munkában öregedett stekklámpáim.

Előnyei:

- a 230V-os esetében nem kell tölteni, hosszabbítóval bejárjhatjuk a ház környékét;
-  a12V-os estén még mobilabbak lehetünk, útszéli javításokhoz is megfelelő, amíg az autó akkumulátora bírja;
- a 230V-os izzóját könnyű pótolni, a 12V-osét sem lehetetlen, bár igényel némi utánajárást;
- Nem túl sérülékeny, amíg az izzó nem sérül, nem kell igazán figyelni rá;

Hátrányai:

- az izzó a legtöbb esetben védtelen, a rácsöppenő olaj, üzemanyag simán meggyulladhat, az üvege a hideg folyadéktól megrepedhet;
- a hosszabb ideig működő izzó (főleg 60W felett) az ütésre érzékeny, kis kocctól is elpattanhat az izzószál;
- a kábelre ügyelni kell, a 230V-os esetén a sérült kábel áramütést okozhat, a 12V esetén rövidzárat, de legalábbis a biztosító kiégését;
- nyilván megfogni sem érdemes az izzót üzem közben, hacsak nem vágyunk kellemetlen méretű vízhólyagokra;
- az izzószál durván vakít, belenézve akár percekig vakoskodhatunk, amíg a szemünk visszaáll a környezeti fényre;

4. Kábeles, neonos szerelőlámpa

Jellemzően a szervizek, szerelők kedvence. Az izzóshoz képest bár gyengébb, de jóval szórtabb fénye van, így kellemesebb vele a hosszú távú munka. Cserébe sérülékeny, a neon egészen kis ütődésre is hamar megadja magát, és bár el nem törik, nem működik tovább. Ráadásul a legtöbb esetben nem cserélhető, így ilyen esetben új lámpát kell vennünk.

Profi és félprofi neon, 230V-ra.
Profi és félprofi neon, 230V-ra.

Az előzőhöz hasonlóan létezik 12V és 230V variációkban egyaránt, a tudnivalók is nagyjából hasonlóak.

Neonos szerelőlámpa 12V-ra, mindenféle kiegészítővel.
Neonos szerelőlámpa 12V-ra, mindenféle kiegészítővel.

Előnyei:

- a 230V-os esetében nem kell tölteni, hosszabbítóval bejárhatjuk a ház környékét;
-  a12V-os estén még mobilabbak lehetünk, útszéli javításokhoz is megfelelő, amíg az autó akkumulátora bírja;
- szórt fénye miatt kellemesebb vele a munka;
- a fényforrásba nézve sem igazán kellemetlen, nem vakít;
- a neoncső burkolat alatt van, így az ütődésen kívül nem nagyon érzékeny a külső hatásokra;
- működés közben sem fejleszt annyi hőt, mint az izzó, így kevésbé kell óvatoskodni;

Hátrányai:

- a kábelre ügyelni kell, a 230V-os esetén a sérült kábel áramütést okozhat, a 12V esetén rövidzárat, de legalábbis a biztosító kiégését;
- a folyamatosan üzemelő neon ütésre könnyen megadja magát;
- általában nem cserélhető a neoncső;
- bizonyos esetekben a fényereje kevés lehet;

5.Ledes szerelőlámpák

A modern kor gyermekei. Magas fényű, akkumulátorról üzemelő, elméletileg hosszú élettartamú ledekkel készülnek, bár a gyakorlati tapasztalatok szerint a kínai technológia még nem érte el igazán az elmélet igazolásához szükséges szintet. A ledek általában nem cserélhetőek (legalábbis az átlag számára), bár néhány led meghibásodása esetén azért a lámpa még bőven használható.Az akkukat persze időnként tölteni kell, bár a legtöbb esetben a töltőre dugva is világíthatunk. Persze ezzel a mobilitás elvész. Én magam két egyformát használok, az egyik mindig töltőn van, a másikkal tudok dolgozni.

Ledes, akkumulátoros szerelőlámpák - balra a két sajátom.
Ledes, akkumulátoros szerelőlámpák - balra a két sajátom.

Üzemi feszültségről beszélni felesleges, hiszen az akkuhoz általában 12V-os szivargyújtós és 230V-os hálózatról üzemelő töltőt is kapunk. Ezzel egy csapásra megoldódik a fentiek dilemmája is, hiszen az autós, az otthoni és a saját akkus üzem is megoldódott.

Előnyei:

- mobil, a szó szinte minden értelmében;
- elég komoly fényerővel rendelkezik, természetesen a beépített ledek számának függvényében - bár egy harmincledes már korrektül használható;
- néhány verizó csilli-villi funkciókkal is rendelkezik, például tud pirosan villogni, vagy előrefelé világítani - mondjuk ezek engem inkább idegesítenek;
- a kis fogyasztás miatt gyorsan tölthetőek, sokáig működnek;
- ha néhány led meghibásodik, a lámpa még bőven rendelkezik megfelelő fényerővel;
- mechanikai behatásokra, olajra, benzinre, vízre általában nem érzékenyek;

Hátrányai:

- használat előtt tölteni kell őket, ha ezt elfelejtjük, ki kell várni a töltési időt;
- a többi verzióhoz képest relatíve drágábbak;
- mivel szinte kivétel nélkül Kínában készülnek, meglehetősen nagy a minőségi szórás;
- a ledek otthoni eszközökkel nem cserélhetőek;

Természetesen a fentieken kívül léteznek más megoldások is, a viaszgyertyától a flexibilis-akkus-ledes-kék-krómozott-rezgő lámpákig. Reméljük, azért a fentiekkel is megfelelő segítséget adtunk ahhoz, hogy mindenki megtalálja a maga kedvencét, ha szerelgetni támad kedve.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.