Szerencse, hogy nem gyulladt ki!
Sok rémtörténetet hallani utólagosan beépített extrák által okozott károkról. Sajnos én is láttam már olyat, hogy egy hifiberendezés tápellátásának helytelen megválasztása tönkretett egy központi elektronikát, ami nem kis összeg egy középkategóriás autó esetén sem. Nagyobb baj, ha a beavatkozás az autóban ülők biztonságát is veszélyezteti.
Egy Fiat 500-as érkezett autómentőn a műhelyembe. A hiba: az indítómotor működik, de a motor - egy röffenéstől eltekintve - nem indul.
![Kezdődik a vallatás](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40198/4019888_b102eecfcae1d906b57f6bb016945ae4_wm.jpg)
Arra hamar rájöttem, hogy nem működik megfelelően az üzemanyag-szivattyú, ez egy kis hallgatózással is könnyedén kideríthető. A gyújtás ráadásakor ennél a modellnél néhány másodpercig működnie kéne, de csak a próbálkozás hallható nagyon rövid ideig.
![Vizsgálható rendszerek Bosch KTS 540-nel](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40198/4019892_9bb5b7a4661d7adc435125b44c362730_wm.jpg)
Eldöntendő kérdés tehát, hogy a tápszivattyú azért nem működik, mert meghibásodott, vagy esetleg maga a motorvezérlő elektronika nem működteti valamilyen okból. A gyári indításgátló rendszerek illetéktelen beavatkozás esetén jellemzően ezt a részegységet tiltják.
![A vezérlőegység kiadja az utasítást](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40198/4019896_be4df436564534900b48c8e89f4a2ab7_wm.jpg)
A motorvezérlő úgynevezett élőadatait tanulmányozva nyilvánvalóvá vált, hogy valószínűleg nem a gyári indításgátló tiltja le a tápszivattyút, amit egy relé segítségével működtet az elektronika.
Következhet a komponens működtetés teszt. A tápszivattyúrelé kivezérlése sikeres volt, hallhatóan kattant. A teszttel egy időben oszcilloszkóppal vizsgáltam a szivattyúmotor feszültségét, és áramfelvételét.
![Piros: áramfelvétel; kék: feszültség](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019904_52a6754f9550d337fc9298598e02bbd7_wm.jpg)
Az oszcilloszkópos felvételen látható, ami hallható is volt, kétszer néhány tized másodpercre működik a tápszivattyú. A csatlakozót lehúzva viszont, a relé működtetése közben megérkezik az akkumulátorfeszültség, tehát valahol a rendszerben a terhelés hatására nő meg kritikus szintre az ellenállás.
![A relé áthidalása](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019910_9af8362c8e0fca50f60f8cc3100840c5_wm.jpg)
Előfordulhat, hogy terhelés hatására maga a relé kapcsol szét. Ez könnyedén ellenőrizhető, ha kivesszük a helyéről, és néhány másodpercre egy alkalmas drótdarabbal áthidaljuk a megfelelő csatlakozókat. Az eredmény ugyanaz, tizedmásodpercnyi halk mocorgás a tank irányából.
![1: tápszivattyúrelé; 2: szivattyúmotor](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019912_d81cd31b082d57eb36ddef9155a5330e_wm.jpg)
Egy márkafüggetlen legális szoftvernek két előnye is van. (Mellesleg köszönet a DDC Kft.-nek, hogy a cikkben szereplő Bosch KTS 540-es készüléket a rendelkezésemre bocsátotta, részletek itt, vagy a honlapomon.) Az egyik, hogy frissíthető, így viszonylag naprakészek lehetünk a műhelyben előforduló típusok terén, a másik, hogy a használata miatt nem térdepel a hátunkon a NAV egyik szorgalmas munkatársa. A tápszivattyúmotor működését leellenőriztem az akkumulátorról közvetlenül rákapcsolt vezetékekkel, így működött. Ha csak a testkábelt helyettesítettem, akkor viszont nem, így gyaníthatóan a relé (a képen piros 1) 87-es lábkivezetése, és a szivattyúmotor (a képen piros 2) csatlakozójának 4-es lábkivezetése között vész el az áram valahol.
![Feri akcióban](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019916_2eb51d81c6acfc9f12b72059f0a57c04_wm.jpg)
Mivel az autóba utólagos indításgátló berendezést szereltek, felhívtam az ügyfelet, hogy valószínűleg az hibásodott meg, ugyanis ennek az áramkörnek a megszakítása a legtipikusabb ilyen védelem beépítésekor. Véleményem szerint ennek nem sok értelme van, mert ahogyan én áthidaltam ezt egyszerűen néhány méter vezetékkel, azt valószínűleg az autótolvaj is megtenné. Szerintem érdemesebb másik, kevésbé tipikus áramkört megszakítani, ez lehetne akár a befecskendezők közös pozitív tápellátása. Ügyfelem elmondta, hogy a beépítő cég már nem elérhető, megszűnt. Mivel én magam nem vagyok járatos az autóvillamosságban a motortéren kívül, és az utastéri burkolatoknak sem vagyok nagy barátja, segítségül hívtam Ferit, egy volt kollégámat.
![Megolvadt szigetelések, elfáradt csatlakozók](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019918_bd9daef833de021fb643175558b84d9a_wm.jpg)
Mindig csodálkozva néztem, hogy egy profi autóvillamossági szerelő milyen pillanatok alatt képes szétkapni egy autó utasterét úgy, hogy nem tör el semmit. Először az utólagosan beépített indításgátló vezérlőjét iktattuk ki, semmi változás. Majd előkerült egy relé, amit ez az elektronika vezérelt, majd még egy. Ezen kívül be volt még kötve egy plusz, már nem használt indításgátló is az áramkörbe. Mindegyik csatlakozója megolvadt, volt olyan pont, ahol már a karosszéria festésén is nyomot hagyott a megégett kábelcsatlakozó. Belegondolni is félelmetes, hogy ettől akár ki is gyulladhatott volna az autó. Ennek a veszélynek csak a hanyag kivitelezés volt az oka.
![Tápszivattyúegység szintjeladóval](https://kep.index.hu/1/0/401/4019/40199/4019920_d7f1f499da0aeea4dbf20753c317b605_wm.jpg)
Miután Feri barátom visszaállította a gyári állapotot, az autó pöccre indult. Itt talán be is lehetett volna fejezni a munkát, de egy ilyen jellegű meghibásodás után érdemes még néhány percet szánni az autóra, amolyan végellenőrzés gyanánt. Ismét ráakasztottam az oszcilloszkópot a tápszivattyúra, és néhány perc járatás után megdöbbenve tapasztaltam, hogy az áramfelvétele megduplázódik. Ennek oka jellemzően az, hogy megszorul a villanymotor. Ez magyarázat lehet arra, hogy miért égtek szét az utólagosan beépített indításgátló részeinek a csatlakozási pontjai. Talán Önök is találkoztak az amperszag kifejezéssel. Az új tápszivattyú beépítése után tökéletesen helyreállt a rend.
Kérem, fontolják meg, ha utólagos extrát építtetnek az autójukba, azt csak megbízható, precíz szakemberekkel végeztessék, hogy ne kelljen a családjukat hasonló veszélynek kitenni.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Hírek
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.
- Hírek
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.
- Hírek
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Hírek
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.
- Hírek
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.
- Belsőség
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13
Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.
- Közélet
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
- Gumidoktor
Legális-e a kisebb ET-s felni?
Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.
- Hírek
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
- Hírek
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.
- Hírek
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.
- Hírek
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)