Szerencse, hogy nem gyulladt ki!

2013.03.21. 05:46

Sok rémtörténetet hallani utólagosan beépített extrák által okozott károkról. Sajnos én is láttam már olyat, hogy egy hifiberendezés tápellátásának helytelen megválasztása tönkretett egy központi elektronikát, ami nem kis összeg egy középkategóriás autó esetén sem. Nagyobb baj, ha a beavatkozás az autóban ülők biztonságát is veszélyezteti.

Egy Fiat 500-as érkezett autómentőn a műhelyembe. A hiba: az indítómotor működik, de a motor - egy röffenéstől eltekintve - nem indul.

Arra hamar rájöttem, hogy nem működik megfelelően az üzemanyag-szivattyú, ez egy kis hallgatózással is könnyedén kideríthető. A gyújtás ráadásakor ennél a modellnél néhány másodpercig működnie kéne, de csak a próbálkozás hallható nagyon rövid ideig.

Eldöntendő kérdés tehát, hogy a tápszivattyú azért nem működik, mert meghibásodott, vagy esetleg maga a motorvezérlő elektronika nem működteti valamilyen okból. A gyári indításgátló rendszerek illetéktelen beavatkozás esetén jellemzően ezt a részegységet tiltják.

A motorvezérlő úgynevezett élőadatait tanulmányozva nyilvánvalóvá vált, hogy valószínűleg nem a gyári indításgátló tiltja le a tápszivattyút, amit egy relé segítségével működtet az elektronika.

Következhet a komponens működtetés teszt. A tápszivattyúrelé kivezérlése sikeres volt, hallhatóan kattant. A teszttel egy időben oszcilloszkóppal vizsgáltam a szivattyúmotor feszültségét, és áramfelvételét.

Az oszcilloszkópos felvételen látható, ami hallható is volt, kétszer néhány tized másodpercre működik a tápszivattyú. A csatlakozót lehúzva viszont, a relé működtetése közben megérkezik az akkumulátorfeszültség, tehát valahol a rendszerben a terhelés hatására nő meg kritikus szintre az ellenállás.

Előfordulhat, hogy terhelés hatására maga a relé kapcsol szét. Ez könnyedén ellenőrizhető, ha kivesszük a helyéről, és néhány másodpercre egy alkalmas drótdarabbal áthidaljuk a megfelelő csatlakozókat. Az eredmény ugyanaz, tizedmásodpercnyi halk mocorgás a tank irányából.

Egy márkafüggetlen legális szoftvernek két előnye is van. (Mellesleg köszönet a DDC Kft.-nek, hogy a cikkben szereplő Bosch KTS 540-es készüléket a rendelkezésemre bocsátotta, részletek itt, vagy a honlapomon.) Az egyik, hogy frissíthető, így viszonylag naprakészek lehetünk a műhelyben előforduló típusok terén, a másik, hogy a használata miatt nem térdepel a hátunkon a NAV egyik szorgalmas munkatársa. A tápszivattyúmotor működését leellenőriztem az akkumulátorról közvetlenül rákapcsolt vezetékekkel, így működött. Ha csak a testkábelt helyettesítettem, akkor viszont nem, így gyaníthatóan a relé (a képen piros 1) 87-es lábkivezetése, és a szivattyúmotor (a képen piros 2) csatlakozójának 4-es lábkivezetése között vész el az áram valahol.

Mivel az autóba utólagos indításgátló berendezést szereltek, felhívtam az ügyfelet, hogy valószínűleg az hibásodott meg, ugyanis ennek az áramkörnek a megszakítása a legtipikusabb ilyen védelem beépítésekor. Véleményem szerint ennek nem sok értelme van, mert ahogyan én áthidaltam ezt egyszerűen néhány méter vezetékkel, azt valószínűleg az autótolvaj is megtenné. Szerintem érdemesebb másik, kevésbé tipikus áramkört megszakítani, ez lehetne akár a befecskendezők közös pozitív tápellátása. Ügyfelem elmondta, hogy a beépítő cég már nem elérhető, megszűnt. Mivel én magam nem vagyok járatos az autóvillamosságban a motortéren kívül, és az utastéri burkolatoknak sem vagyok nagy barátja, segítségül hívtam Ferit, egy volt kollégámat.

Mindig csodálkozva néztem, hogy egy profi autóvillamossági szerelő milyen pillanatok alatt képes szétkapni egy autó utasterét úgy, hogy nem tör el semmit. Először az utólagosan beépített indításgátló vezérlőjét iktattuk ki, semmi változás. Majd előkerült egy relé, amit ez az elektronika vezérelt, majd még egy. Ezen kívül be volt még kötve egy plusz, már nem használt indításgátló is az áramkörbe. Mindegyik csatlakozója megolvadt, volt olyan pont, ahol már a karosszéria festésén is nyomot hagyott a megégett kábelcsatlakozó. Belegondolni is félelmetes, hogy ettől akár ki is gyulladhatott volna az autó. Ennek a veszélynek csak a hanyag kivitelezés volt az oka.

Miután Feri barátom visszaállította a gyári állapotot, az autó pöccre indult. Itt talán be is lehetett volna fejezni a munkát, de egy ilyen jellegű meghibásodás után érdemes még néhány percet szánni az autóra, amolyan végellenőrzés gyanánt. Ismét ráakasztottam az oszcilloszkópot a tápszivattyúra, és néhány perc járatás után megdöbbenve tapasztaltam, hogy az áramfelvétele megduplázódik. Ennek oka jellemzően az, hogy megszorul a villanymotor. Ez magyarázat lehet arra, hogy miért égtek szét az utólagosan beépített indításgátló részeinek a csatlakozási pontjai. Talán Önök is találkoztak az amperszag kifejezéssel. Az új tápszivattyú beépítése után tökéletesen helyreállt a rend.

Kérem, fontolják meg, ha utólagos extrát építtetnek az autójukba, azt csak megbízható, precíz szakemberekkel végeztessék, hogy ne kelljen a családjukat hasonló veszélynek kitenni.

Az oldalról ajánljuk

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

37 perce
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50