Szerencse, hogy nem gyulladt ki!

2013.03.21. 05:46

Sok rémtörténetet hallani utólagosan beépített extrák által okozott károkról. Sajnos én is láttam már olyat, hogy egy hifiberendezés tápellátásának helytelen megválasztása tönkretett egy központi elektronikát, ami nem kis összeg egy középkategóriás autó esetén sem. Nagyobb baj, ha a beavatkozás az autóban ülők biztonságát is veszélyezteti.

Egy Fiat 500-as érkezett autómentőn a műhelyembe. A hiba: az indítómotor működik, de a motor - egy röffenéstől eltekintve - nem indul.

Arra hamar rájöttem, hogy nem működik megfelelően az üzemanyag-szivattyú, ez egy kis hallgatózással is könnyedén kideríthető. A gyújtás ráadásakor ennél a modellnél néhány másodpercig működnie kéne, de csak a próbálkozás hallható nagyon rövid ideig.

Eldöntendő kérdés tehát, hogy a tápszivattyú azért nem működik, mert meghibásodott, vagy esetleg maga a motorvezérlő elektronika nem működteti valamilyen okból. A gyári indításgátló rendszerek illetéktelen beavatkozás esetén jellemzően ezt a részegységet tiltják.

A motorvezérlő úgynevezett élőadatait tanulmányozva nyilvánvalóvá vált, hogy valószínűleg nem a gyári indításgátló tiltja le a tápszivattyút, amit egy relé segítségével működtet az elektronika.

Következhet a komponens működtetés teszt. A tápszivattyúrelé kivezérlése sikeres volt, hallhatóan kattant. A teszttel egy időben oszcilloszkóppal vizsgáltam a szivattyúmotor feszültségét, és áramfelvételét.

Az oszcilloszkópos felvételen látható, ami hallható is volt, kétszer néhány tized másodpercre működik a tápszivattyú. A csatlakozót lehúzva viszont, a relé működtetése közben megérkezik az akkumulátorfeszültség, tehát valahol a rendszerben a terhelés hatására nő meg kritikus szintre az ellenállás.

Előfordulhat, hogy terhelés hatására maga a relé kapcsol szét. Ez könnyedén ellenőrizhető, ha kivesszük a helyéről, és néhány másodpercre egy alkalmas drótdarabbal áthidaljuk a megfelelő csatlakozókat. Az eredmény ugyanaz, tizedmásodpercnyi halk mocorgás a tank irányából.

Egy márkafüggetlen legális szoftvernek két előnye is van. (Mellesleg köszönet a DDC Kft.-nek, hogy a cikkben szereplő Bosch KTS 540-es készüléket a rendelkezésemre bocsátotta, részletek itt, vagy a honlapomon.) Az egyik, hogy frissíthető, így viszonylag naprakészek lehetünk a műhelyben előforduló típusok terén, a másik, hogy a használata miatt nem térdepel a hátunkon a NAV egyik szorgalmas munkatársa. A tápszivattyúmotor működését leellenőriztem az akkumulátorról közvetlenül rákapcsolt vezetékekkel, így működött. Ha csak a testkábelt helyettesítettem, akkor viszont nem, így gyaníthatóan a relé (a képen piros 1) 87-es lábkivezetése, és a szivattyúmotor (a képen piros 2) csatlakozójának 4-es lábkivezetése között vész el az áram valahol.

Mivel az autóba utólagos indításgátló berendezést szereltek, felhívtam az ügyfelet, hogy valószínűleg az hibásodott meg, ugyanis ennek az áramkörnek a megszakítása a legtipikusabb ilyen védelem beépítésekor. Véleményem szerint ennek nem sok értelme van, mert ahogyan én áthidaltam ezt egyszerűen néhány méter vezetékkel, azt valószínűleg az autótolvaj is megtenné. Szerintem érdemesebb másik, kevésbé tipikus áramkört megszakítani, ez lehetne akár a befecskendezők közös pozitív tápellátása. Ügyfelem elmondta, hogy a beépítő cég már nem elérhető, megszűnt. Mivel én magam nem vagyok járatos az autóvillamosságban a motortéren kívül, és az utastéri burkolatoknak sem vagyok nagy barátja, segítségül hívtam Ferit, egy volt kollégámat.

Mindig csodálkozva néztem, hogy egy profi autóvillamossági szerelő milyen pillanatok alatt képes szétkapni egy autó utasterét úgy, hogy nem tör el semmit. Először az utólagosan beépített indításgátló vezérlőjét iktattuk ki, semmi változás. Majd előkerült egy relé, amit ez az elektronika vezérelt, majd még egy. Ezen kívül be volt még kötve egy plusz, már nem használt indításgátló is az áramkörbe. Mindegyik csatlakozója megolvadt, volt olyan pont, ahol már a karosszéria festésén is nyomot hagyott a megégett kábelcsatlakozó. Belegondolni is félelmetes, hogy ettől akár ki is gyulladhatott volna az autó. Ennek a veszélynek csak a hanyag kivitelezés volt az oka.

Miután Feri barátom visszaállította a gyári állapotot, az autó pöccre indult. Itt talán be is lehetett volna fejezni a munkát, de egy ilyen jellegű meghibásodás után érdemes még néhány percet szánni az autóra, amolyan végellenőrzés gyanánt. Ismét ráakasztottam az oszcilloszkópot a tápszivattyúra, és néhány perc járatás után megdöbbenve tapasztaltam, hogy az áramfelvétele megduplázódik. Ennek oka jellemzően az, hogy megszorul a villanymotor. Ez magyarázat lehet arra, hogy miért égtek szét az utólagosan beépített indításgátló részeinek a csatlakozási pontjai. Talán Önök is találkoztak az amperszag kifejezéssel. Az új tápszivattyú beépítése után tökéletesen helyreállt a rend.

Kérem, fontolják meg, ha utólagos extrát építtetnek az autójukba, azt csak megbízható, precíz szakemberekkel végeztessék, hogy ne kelljen a családjukat hasonló veszélynek kitenni.

Az oldalról ajánljuk

Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30