Szigorúbb módszerrel teszteli az ADAC a gyereküléseket, mint a hivatalos ECE R-44 szabvány, de a legfrissebb eresztésben mindegyik kellően biztonságosnak bizonyult. Az is, amelyik a károsanyag-vizsgálaton elbukott.
A német autóklub évről évre előveszi a legújabb gyereküléseket, hogy ítélkezzen fölöttük. Négy szempont alapján pontoznak. A biztonság, illetve a kezelhetőség és az ergonómia összegyúrt kiértékelése ötven-ötven százalékkal számít a végeredménybe, míg a 2011-ben bevezetett károsanyag-vizsgálatnak vétójoga van, vagyis ez alapján egy amúgy biztonságos, jól használható ülést is megbuktathatnak, ami ezúttal meg is történt. A negyedik kritérium, a tisztíthatóság és kidolgozás szubjektív értékelése csak tájékoztató jelleggel szerepel.
Az üléseket egy preparált Golf VI-os kasztniba szerelik, és 64 km/h sebességű frontális ütközést, valamint 50 km/h-s oldalütközést szimulálnak különböző méretű próbatestekkel, hasonlóan az NCAP töréstesztekhez. Az övvezetés, az állíthatóság, a stabilitás és a fej megtámasztása is beleszámít az értékelésbe.
Két évvel ezelőtt szigorítottak az amúgy is elég poroszos vizsgálati módszeren, és felvették az ergonómiát a pontozott kritériumok közé - itt az ülés helykínálatát, az üléspozíciót, illetve az autóból elrabolt helyet értékelik. Ezenkívül bevezették az ominózus károsanyag-vizsgálatot is, amelynél leginkább vegyészek számára értelmezhető anyagok, például policiklikus aromás szénhidrogének, fenolok és nehézfémek mellett még vagy fél tucat egészségkárosító vegyület jelenlétét vizsgálják.
Mielőtt belemásznánk a teszteredmények elemzésébe, a legfontosabb tudnivaló minden ADAC-tesztnél, hogy az osztályzatok a magyar szokásokhoz képest fordítottak. Vagyis az egyes felel meg a jelesnek, az ötös pedig az elégtelennek, de hogy ne legyen túl egyszerű, ki is bővítették a skálát, így a 0,6 a lehető legeslegjobb eredmény, az 5,5 pedig a legrosszabb. Az összefoglaló táblázat sorrendjét a súly- és korcsoportokon belül az ADAC ítélete határozza meg.
A legfrissebb tesztben a 13 kilóig megfelelő babahordozók között lényegében két versenyzőt találunk: a Graco Junior Baby-t, foglalattal és anélkül, illetve a Bébécar Easymax EL-t. A választás itt nem nehéz, mivel a Bébécar a károsanyag-teszten megbukott versenyző, vagyis ezek közül a jó értékelést kiérdemlő Graco a biztos tipp.
Egy kategóriával feljebb a 18 kilós súlyig használható Peg Perego Viaggio switchable volt az egyetlen vizsgált ülés: közepes értékelést kapott, főleg a biztonsági eredmények miatt. A gyártó régebben tesztelt Viaggio convertible-jéhez képest ez is jelentős előrelépés, hiszen a convertible annak idején elégtelen biztonsági osztályzattal bukott meg.
A 9-18 kiló súlyú gyerekeknek ajánlott I-es kategória már népesebb: itt a négy bébifotel közül kettő, a Römer Duo Plus és a Kiwy SPF 1 Isofix jó verdikttel végzett, míg a Maxi Cosi Priori XP és a Chicco Xpace közepes értékelést kapott. Ez lényegében az ütközésnél nyújtott valamivel gyengébb védelem miatt alakult így, amiben előbbi kettő isofixes rögzítésének jelentős szerepe van - az Xpace isofixes változata egy régebbi teszten meg is kapta a jó verdiktet. Nem utolsó szempont a választásnál, hogy a Kiwy huzatát csak kézzel lehet mosni, míg a kategória többi versenyzőjénél gépi mosás is megengedett.
Hosszú távon gondolkodó szülőknél feltehetően népszerűbbek azok az ülések, amelyek egészen 12 éves korig használhatók: ezek alkotják a következő csoportot, amelyben három ülést vizsgált az ADAC. Ezek közül a legjobb eredménnyel a Kiddy Guardianfix Pro 2 végzett, minden kritériumban legalább jó értékeléssel. A Recaro Young Sport közepes biztonsági osztályzattal és viszonylag magas károsanyag-értékekkel gyengébben szerepelt, míg a macerásan beépíthető, isofixes, de övvel is rögzítendő Brevi Tao b.fix már lecsúszott az elégséges értékelésű ülések közé.
A kifejezetten nagyobb, 15 és 36 kiló közötti gyerekeknek tervezett II/III-as kategóriájú két ülés közül a Takata Maxi Isofix érdemelte ki a jó osztályzatot, míg a jóval olcsóbb Graco Logico LX Comfort is befért a közepesek közé; meglepően jó kidolgozásával és könnyen levehető, géppel is mosható huzatával még a végeredményben nem látszó pluszpontokat is gyűjtött.
Isofix vagy nem Isofix?
Minden ADAC-tesztnél egyértelműen látszik, hogy az Isofix-rendszerrel rögzíthető ülések nagy átlagban jobb eredménnyel végeznek. A magyarázat egyszerű: kevesebb esély van a hibás beépítésre, másrészt masszívabban is kapcsolódik az ülés az autóhoz a becsattintós szerkezettel. Egyelőre ugyan többnyire jókora felárat kell fizetni az isofixes ülésekért, de remélhetőleg szép lassan leszivárognak a megfizethető középkategóriába.
Egyelőre persze még az új autóknál sem alap az Isofix, bár tavaly november óta minden újonnan megjelenő típusnál kötelező, 2014 novemberétől pedig már csak isofixes új autókat szabad forgalmazni. Ettől függetlenül nem garantált, hogy minden ülés minden autóhoz passzol, ezért azt ajánlja az ADAC, hogy a vásárlás előtt mindenképpen próbáljuk ki a kompatibilitást.
Akiket sok gyerekkel áldott meg az élet, azoknak visszatérő probléma lehet még, hogy melyik autóban hány ülés fér el. Ha három kölyköt kell betuszkolni, már nem is olyan egyszerű a helyzet. Ennek is utánajártunk, érdemes elolvasni a témát feldolgozó cikket.
Nyilván csak a kínálat töredékét fedi le a most tesztelt 13 ülés, az elmúlt években viszont komoly mennyiségen ment végig az ADAC. Enciklopédiát lehetne kiadni belőle, ha az összes eredményt részletesen be szeretnénk mutatni, de szerencsére a németek oldalán minden eddig tesztelt ülés megtalálható. Aki egy-két típus között hezitál, vagy csak meg szeretné tudni, hogy a kinézett ülés biztonságos-e, érdemes belekattintania az adatbázisba. Ha nagyon idegenül cseng a német nyelv, meg lehet próbálkozni a gépi fordítással is, de kell némi kreativitás a google-magyar tájszólás értelmezéséhez.
Tanulságos a tavalyi év összes tesztjét összefoglaló videó is, amely többek között arra hívja fel a figyelmet, milyen fontos a biztonsági öv helyes befűzése, de a teszt körülményeiről is sokat megtudhatunk.