Mérgező lehet a gyerekülés?

ADAC gyerekülésteszt - 2013.

2013.04.14. 06:26 Módosítva: 2013.04.14. 08:04

Szigorúbb módszerrel teszteli az ADAC a gyereküléseket, mint a hivatalos ECE R-44 szabvány, de a legfrissebb eresztésben mindegyik kellően biztonságosnak bizonyult. Az is, amelyik a károsanyag-vizsgálaton elbukott.

A német autóklub évről évre előveszi a legújabb gyereküléseket, hogy ítélkezzen fölöttük. Négy szempont alapján pontoznak. A biztonság, illetve a kezelhetőség és az ergonómia összegyúrt kiértékelése ötven-ötven százalékkal számít a végeredménybe, míg a 2011-ben bevezetett károsanyag-vizsgálatnak vétójoga van, vagyis ez alapján egy amúgy biztonságos, jól használható ülést is megbuktathatnak, ami ezúttal meg is történt. A negyedik kritérium, a tisztíthatóság és kidolgozás szubjektív értékelése csak tájékoztató jelleggel szerepel.

Az üléseket egy preparált Golf VI-os kasztniba szerelik, és 64 km/h sebességű frontális ütközést, valamint 50 km/h-s oldalütközést szimulálnak különböző méretű próbatestekkel, hasonlóan az NCAP töréstesztekhez. Az övvezetés, az állíthatóság, a stabilitás és a fej megtámasztása is beleszámít az értékelésbe.

Két évvel ezelőtt szigorítottak az amúgy is elég poroszos vizsgálati módszeren, és felvették az ergonómiát a pontozott kritériumok közé - itt az ülés helykínálatát, az üléspozíciót, illetve az autóból elrabolt helyet értékelik. Ezenkívül bevezették az ominózus károsanyag-vizsgálatot is, amelynél leginkább vegyészek számára értelmezhető anyagok, például policiklikus aromás szénhidrogének, fenolok és nehézfémek mellett még vagy fél tucat egészségkárosító vegyület jelenlétét vizsgálják.

Mielőtt belemásznánk a teszteredmények elemzésébe, a legfontosabb tudnivaló minden ADAC-tesztnél, hogy az osztályzatok a magyar szokásokhoz képest fordítottak. Vagyis az egyes felel meg a jelesnek, az ötös pedig az elégtelennek, de hogy ne legyen túl egyszerű, ki is bővítették a skálát, így a 0,6 a lehető legeslegjobb eredmény, az 5,5 pedig a legrosszabb. Az összefoglaló táblázat sorrendjét a súly- és korcsoportokon belül az ADAC ítélete határozza meg.

A legfrissebb tesztben a 13 kilóig megfelelő babahordozók között lényegében két versenyzőt találunk: a Graco Junior Baby-t, foglalattal és anélkül, illetve a Bébécar Easymax EL-t. A választás itt nem nehéz, mivel a Bébécar a károsanyag-teszten megbukott versenyző, vagyis ezek közül a értékelést kiérdemlő Graco a biztos tipp.

Egy kategóriával feljebb a 18 kilós súlyig használható Peg Perego Viaggio switchable volt az egyetlen vizsgált ülés: közepes értékelést kapott, főleg a biztonsági eredmények miatt. A gyártó régebben tesztelt Viaggio convertible-jéhez képest ez is jelentős előrelépés, hiszen a convertible annak idején elégtelen biztonsági osztályzattal bukott meg.

A 9-18 kiló súlyú gyerekeknek ajánlott I-es kategória már népesebb: itt a négy bébifotel közül kettő, a Römer Duo Plus és a Kiwy SPF 1 Isofix verdikttel végzett, míg a Maxi Cosi Priori XP és a Chicco Xpace közepes értékelést kapott. Ez lényegében az ütközésnél nyújtott valamivel gyengébb védelem miatt alakult így, amiben előbbi kettő isofixes rögzítésének jelentős szerepe van - az Xpace isofixes változata egy régebbi teszten meg is kapta a verdiktet. Nem utolsó szempont a választásnál, hogy a Kiwy huzatát csak kézzel lehet mosni, míg a kategória többi versenyzőjénél gépi mosás is megengedett.

Hosszú távon gondolkodó szülőknél feltehetően népszerűbbek azok az ülések, amelyek egészen 12 éves korig használhatók: ezek alkotják a következő csoportot, amelyben három ülést vizsgált az ADAC. Ezek közül a legjobb eredménnyel a Kiddy Guardianfix Pro 2 végzett, minden kritériumban legalább értékeléssel. A Recaro Young Sport közepes biztonsági osztályzattal és viszonylag magas károsanyag-értékekkel gyengébben szerepelt, míg a macerásan beépíthető, isofixes, de övvel is rögzítendő Brevi Tao b.fix már lecsúszott az elégséges értékelésű ülések közé.

A kifejezetten nagyobb, 15 és 36 kiló közötti gyerekeknek tervezett II/III-as kategóriájú két ülés közül a Takata Maxi Isofix érdemelte ki a osztályzatot, míg a jóval olcsóbb Graco Logico LX Comfort is befért a közepesek közé; meglepően jó kidolgozásával és könnyen levehető, géppel is mosható huzatával még a végeredményben nem látszó pluszpontokat is gyűjtött.

Isofix vagy nem Isofix?

Minden ADAC-tesztnél egyértelműen látszik, hogy az Isofix-rendszerrel rögzíthető ülések nagy átlagban jobb eredménnyel végeznek. A magyarázat egyszerű: kevesebb esély van a hibás beépítésre, másrészt masszívabban is kapcsolódik az ülés az autóhoz a becsattintós szerkezettel. Egyelőre ugyan többnyire jókora felárat kell fizetni az isofixes ülésekért, de remélhetőleg szép lassan leszivárognak a megfizethető középkategóriába.

Egyelőre persze még az új autóknál sem alap az Isofix, bár tavaly november óta minden újonnan megjelenő típusnál kötelező, 2014 novemberétől pedig már csak isofixes új autókat szabad forgalmazni. Ettől függetlenül nem garantált, hogy minden ülés minden autóhoz passzol, ezért azt ajánlja az ADAC, hogy a vásárlás előtt mindenképpen próbáljuk ki a kompatibilitást.

Akiket sok gyerekkel áldott meg az élet, azoknak visszatérő probléma lehet még, hogy melyik autóban hány ülés fér el. Ha három kölyköt kell betuszkolni, már nem is olyan egyszerű a helyzet. Ennek is utánajártunk, érdemes elolvasni a témát feldolgozó cikket.

Nyilván csak a kínálat töredékét fedi le a most tesztelt 13 ülés, az elmúlt években viszont komoly mennyiségen ment végig az ADAC. Enciklopédiát lehetne kiadni belőle, ha az összes eredményt részletesen be szeretnénk mutatni, de szerencsére a németek oldalán minden eddig tesztelt ülés megtalálható. Aki egy-két típus között hezitál, vagy csak meg szeretné tudni, hogy a kinézett ülés biztonságos-e, érdemes belekattintania az adatbázisba. Ha nagyon idegenül cseng a német nyelv, meg lehet próbálkozni a gépi fordítással is, de kell némi kreativitás a google-magyar tájszólás értelmezéséhez.

Tanulságos a tavalyi év összes tesztjét összefoglaló videó is, amely többek között arra hívja fel a figyelmet, milyen fontos a biztonsági öv helyes befűzése, de a teszt körülményeiről is sokat megtudhatunk.

Az oldalról ajánljuk

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

2 órája
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21