Ha nagy lenne, M5-ös BMW lenne

2013.09.03. 06:15

Amikor először hallottunk a Ford háromhengeres Ecoboostjáról, a szédületes literteljesítmény szúrt szemet: 125 lóerő ilyen apró, mindössze ezer köbcentis motorból pokoli sok. Felszorozva majdnem pontosan annyi, mint az aktuális M5-ös 560 lóereje, amit egy 4,4-es V8-as blokkból fúj ki a két turbó.

A kis Ecoboost azért tetszik talán még jobban a mérnöki szemnek, mert első ránézésre egy pofonegyszerű szerkezet. Nincsenek túlbonyolított részletek, vadul kígyózó csövek, segédhajtások, görgők, tengelyek. A tiszta lappal indított konstrukció nyilvánvalóan az olcsó gyárthatóság miatt is lett ilyen letisztult, mégis meglepő, hogy egy Fiesta-méretű kisautó ára elbírja azt a technológiát, ami a 125 lóerős literteljesítményhez kell. Ennél talán csak az a meglepőbb, hogy ezt a motor hamarosan kapható lesz a Mondeóban is.

A méretcsökkentés és a termomenedzsment, vagyis a motor extra alaposan átgondolt hőháztartásának járulékos előnyeit a műszaki újdonságok iránt kevésbé érdeklődő felhasználó télen érezheti a leginkább a bőrén, főleg, ha fázós. Az Ecoboost motorok meglepően gyorsan melegszenek be. Ehhez pedig nem lekapcsolható vízpumpát, hanem egy lényegesen egyszerűbb megoldást használnak: úgy alakították ki a vízköröket, és úgy alakítják az áramlást, hogy a legnagyobb hidegben is néhány perc alatt elérje a motor az üzemi hőmérsékletét. Ezzel lerövidítik azt az időszakot, ami senkinek sem jó: amíg hideg a motor, jobban kopik, többet fogyaszt, és nem utolsó sorban sokkal több károsanyagot köp ki, mint melegen. Illetve nem is fűt.

Akit inkább a technikai megoldások mozgatnak, az a motor metszetét látva az olajban futó vezérműszíjat fogja egyből kiszúrni. Furcsának tűnhet ez a megoldás a hagyományos láncos vagy száraz szíjas vezérlésekhez képest, főleg, ha hozzátesszük, hogy ezt a szíjat tervezetten soha nem kell cserélni. Pedig ha belegondolunk, sokkal kontrolláltabb körülmények között dolgozik így a szíj, és főleg a feszítőgörgő, amiből csak egy van az egész vezérlésben. A fordosok tapasztalatai szerint a bajt általában a szíjhoz és a görgőkhöz bejutó por okozza, ami ugye nincs jelen az olajtérben. Mondhatnánk, hogy nincs megbízhatóbb megoldás a láncnál, ha nem éppen a közelmúltban szaporodtak volna el a láncátugrásos, láncszakadásos esetek több gyártónál is. Hogy a Ford új megoldása mennyire lesz tartós, néhány év múlva kiderül, de az mindenesetre bíztató, hogy a motor fejlesztése, tesztelése során egyetlen egyszer sem szakadt el a szíj.

A háromhengeres motoroktól idegenkedőket minden bizonnyal nem fogja megnyugtatni a tudat, hogy még a darabos járást kisimító kiegyenlítő tengelyt is kispórolták az ezres Ecoboostból. Helyette rafináltan alakították ki a forgattyús tengely ellensúlyait, sonkáit, és a szíjtárcsa, valamint a lendkerék is úgy féloldalas, hogy az kioltsa a kellemetlen rezgéseket. A piszkos munkát végül a motortartó bakok végzik: tervezett deformációval úgy engedik mozogni a blokkot, hogy a karosszériára ne terjedjenek át a vibrációk.

Hogy a start-stop rendszer ne mészárolja le egy-egy nagyobb hajsza után az érzékeny turbófeltöltőt, vízhűtést kapott egy külön kis elektromos keringető szivattyúval, ami akkor is biztosítja a hűtést, amikor éppen indításra várva áll a motor.

A Ford azzal reklámozza a 125 lóerős Ecoboostot a Focusban, hogy 20%-kal kevesebb benzint eszik városban, mint az azonos teljesítményű szívó 1,6-os Ti-VCT. A hivatalos mérési ciklusban ez minden bizonnyal igaz, de a turbós kis motort mindenesetre ügyesen kell vezetni ahhoz, hogy jó fogyasztási értékeket produkáljon. Országúton kétségtelenül boszorkányosan kevés benzinnel elmegy. Bár a Ford nálunk egyelőre nem árulja a feltöltés nélküli, 65, illetve 80 lóerős ezres háromhengereseket, valószínű, hogy ezek még a turbósoknál is takarékosabbak lesznek.

Hogy mennyire bízik a Ford az új háromhengeres motorokban, mi sem jelzi jobban, mint hogy a Focusok és Fiesták után nemsokára a Mondeóban is megjelenik az ezres Ecoboost. Ekkora autóban talán még nem is láttunk ilyen kicsi motort. A flottamenedzserek valószínűleg kedvelni fogják, a magánvásárlókat még meg kell hódítaniuk a brummogós hangú családi batárral.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21