Amikor először hallottunk a Ford háromhengeres Ecoboostjáról, a szédületes literteljesítmény szúrt szemet: 125 lóerő ilyen apró, mindössze ezer köbcentis motorból pokoli sok. Felszorozva majdnem pontosan annyi, mint az aktuális M5-ös 560 lóereje, amit egy 4,4-es V8-as blokkból fúj ki a két turbó.

A kis Ecoboost azért tetszik talán még jobban a mérnöki szemnek, mert első ránézésre egy pofonegyszerű szerkezet. Nincsenek túlbonyolított részletek, vadul kígyózó csövek, segédhajtások, görgők, tengelyek. A tiszta lappal indított konstrukció nyilvánvalóan az olcsó gyárthatóság miatt is lett ilyen letisztult, mégis meglepő, hogy egy Fiesta-méretű kisautó ára elbírja azt a technológiát, ami a 125 lóerős literteljesítményhez kell. Ennél talán csak az a meglepőbb, hogy ezt a motor hamarosan kapható lesz a Mondeóban is.
A méretcsökkentés és a termomenedzsment, vagyis a motor extra alaposan átgondolt hőháztartásának járulékos előnyeit a műszaki újdonságok iránt kevésbé érdeklődő felhasználó télen érezheti a leginkább a bőrén, főleg, ha fázós. Az Ecoboost motorok meglepően gyorsan melegszenek be. Ehhez pedig nem lekapcsolható vízpumpát, hanem egy lényegesen egyszerűbb megoldást használnak: úgy alakították ki a vízköröket, és úgy alakítják az áramlást, hogy a legnagyobb hidegben is néhány perc alatt elérje a motor az üzemi hőmérsékletét. Ezzel lerövidítik azt az időszakot, ami senkinek sem jó: amíg hideg a motor, jobban kopik, többet fogyaszt, és nem utolsó sorban sokkal több károsanyagot köp ki, mint melegen. Illetve nem is fűt.
Akit inkább a technikai megoldások mozgatnak, az a motor metszetét látva az olajban futó vezérműszíjat fogja egyből kiszúrni. Furcsának tűnhet ez a megoldás a hagyományos láncos vagy száraz szíjas vezérlésekhez képest, főleg, ha hozzátesszük, hogy ezt a szíjat tervezetten soha nem kell cserélni. Pedig ha belegondolunk, sokkal kontrolláltabb körülmények között dolgozik így a szíj, és főleg a feszítőgörgő, amiből csak egy van az egész vezérlésben. A fordosok tapasztalatai szerint a bajt általában a szíjhoz és a görgőkhöz bejutó por okozza, ami ugye nincs jelen az olajtérben. Mondhatnánk, hogy nincs megbízhatóbb megoldás a láncnál, ha nem éppen a közelmúltban szaporodtak volna el a láncátugrásos, láncszakadásos esetek több gyártónál is. Hogy a Ford új megoldása mennyire lesz tartós, néhány év múlva kiderül, de az mindenesetre bíztató, hogy a motor fejlesztése, tesztelése során egyetlen egyszer sem szakadt el a szíj.
A háromhengeres motoroktól idegenkedőket minden bizonnyal nem fogja megnyugtatni a tudat, hogy még a darabos járást kisimító kiegyenlítő tengelyt is kispórolták az ezres Ecoboostból. Helyette rafináltan alakították ki a forgattyús tengely ellensúlyait, sonkáit, és a szíjtárcsa, valamint a lendkerék is úgy féloldalas, hogy az kioltsa a kellemetlen rezgéseket. A piszkos munkát végül a motortartó bakok végzik: tervezett deformációval úgy engedik mozogni a blokkot, hogy a karosszériára ne terjedjenek át a vibrációk.
Hogy a start-stop rendszer ne mészárolja le egy-egy nagyobb hajsza után az érzékeny turbófeltöltőt, vízhűtést kapott egy külön kis elektromos keringető szivattyúval, ami akkor is biztosítja a hűtést, amikor éppen indításra várva áll a motor.
A Ford azzal reklámozza a 125 lóerős Ecoboostot a Focusban, hogy 20%-kal kevesebb benzint eszik városban, mint az azonos teljesítményű szívó 1,6-os Ti-VCT. A hivatalos mérési ciklusban ez minden bizonnyal igaz, de a turbós kis motort mindenesetre ügyesen kell vezetni ahhoz, hogy jó fogyasztási értékeket produkáljon. Országúton kétségtelenül boszorkányosan kevés benzinnel elmegy. Bár a Ford nálunk egyelőre nem árulja a feltöltés nélküli, 65, illetve 80 lóerős ezres háromhengereseket, valószínű, hogy ezek még a turbósoknál is takarékosabbak lesznek.
Hogy mennyire bízik a Ford az új háromhengeres motorokban, mi sem jelzi jobban, mint hogy a Focusok és Fiesták után nemsokára a Mondeóban is megjelenik az ezres Ecoboost. Ekkora autóban talán még nem is láttunk ilyen kicsi motort. A flottamenedzserek valószínűleg kedvelni fogják, a magánvásárlókat még meg kell hódítaniuk a brummogós hangú családi batárral.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
