Közeleg az idő, amikor a tolatókamera használata már az autósoktatás része lesz; nem kérdezi többet a mazsola, hogy: tükörből vagy hátranézve? Tekerje a kormányt! Látja a kijelzőn? Mozognak a csíkok. Amíg zöld, mehet, amikor sárga lesz, lassítson – mondják majd az oktatók.
És ezzel nincsen semmi baj. Bár mindig meglesz az a hangos kisebbség, amely az efféle változásokban, a különféle asszisztens-eszközök terjedésében az ember technika iránti kiszolgáltatottságát látja, a tolatókamerára még csak ráfogni sem lehet, hogy elvenné tőlünk a kontrollt. Nem hozza közelebb a kiberpunk bizonytalan világát, csupán segít, kiszolgál, de nem dolgozik helyettünk – mi ez, ha nem fejlődés?
Kevés olyat lehetne felsorolni az utóbbi években elterjedt extrák közül, aminek létjogosultsága nyilvánvalóbb a tolatókameráénál. Ragaszkodhatunk akármennyire a szokott tolatási/parkolási szokásainkhoz, ha őszinték vagyunk, tudjuk, hogy kamera nélkül olykor csak tapogatózunk. Legyen ez ezer vagy tízezer alkalomból egy, ilyenkor fölösleges veszélynek tesszük ki magunkat, a környezetünket és az autónkat. Ezek azok a helyzetek, amikor a far holtterében nem látjuk, hogy odatévedt egy kisgyerek, esetleg egy kutya, ahogy az alacsony útakadályt sem vesszük észre, és a távolságot van, amikor már csak sejtésre centizzük ki valahol. Végtelen számú lökhárító végezte már sötét parkolók falain, elmért párhuzamos parkolástól megsebzett autókkal pedig tele az út.
A legszebb, hogy az autóstársadalomban amúgy nincs konszenzus a helyes tolatásról: a tükörből vagy hátrafordulva állandó vitatéma. A két módszer pártolóinak tábora élesen elkülönül, kevés az átmenet, aki is-is, esetleg alkalomtól függően vagy-vagy. Holttér mindkettőnél marad, a hátsó oszlopok és a hátul ülők is takarnak – mindkettőnek vannak előnyei a másikkal szemben, de egyik sem kompromisszummentes.
A tolatókamera tehát nem a marketingszakemberek által sugallt igény. Ezt jól mutatja, hogy a Ford csak Európában ötvenötezer olyan autót adott tavaly, amiben ez felszereltségként benne volt. E kütyü népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben a márkánál: 2012-ben negyvenöt százalékkal többen kérték, mint 2011-ben. A vezetősegítő rendszerek közül egyedül a sebességhatároló és az aktív parkolóasszisztens iránt volt nagyobb a kereslet.
Fordéknál 2008-ban, a Kugával jött a tolatókamera, mint rendelhető extra. 2010-re a Mondeóhoz, a Galaxy-hoz és az S-Maxhoz is volt opcionálisan, ma pedig már a Focus C-Max, a Grand C-Max, a Fiesta, a B-Max, a Ranger, a Transit Custom és a Tourneo Custom modellekhez is elérhető.
Habár kisfilmjében a Ford nem éppen ezt sugallja, nincs arra szükség, hogy vakon rábízzuk magunkat a kamera képére. A kikötőben tolatva száguldozás nem élet közeli helyzet, valós igény viszont a stresszmentes parkolás szélsőséges helyzetekben. Biztonságosan, pontosan, helytakarékosan – erre jó a tolatókamera.