Több, mint egy térképre szúrt gombostű
Inetrack gépjármű-nyomkövetés
Azt gondolnánk, a gépjármű nyomkövetés nagyjából azt tudja, mint a világháborús német tábornokok katonai térképén felsorakozott kis zászlócskák a hadrendi jelzésekkel. Persze Rommelnek nem kellett üzemanyag-elszámolással és gazdaságos útvonaltervezéssel foglalkoznia, és a katonái is ritkán álltak meg az aktuális harcmozdulat közben egy kis erjesztett kecseketejet hörpinteni az útmenti vályogkunyhónál.
Manapság azonban gyakori, hogy a sofőr hazaugrik ebédelni, vagy kisebb, húszkilométeres kitérőt tesz a céges autóval. Az is mindennapos feladat lett, hogy a napi rutinban útba ejtendő állomásokat logikus sorrendbe szervezzük, hiszen komoly idő- és üzemanyagspórolást jelenthet.
Erre jóval alkalmasabb az inetrack, mint mondjuk a falra ragasztott térkép, amelyen a beszúrt gombostűkre cérnát tekergetve próbáljuk megtalálni az ideális megoldást.
A napi rutin megtervezésén már túl vagyunk, manapság jóval összeszedettebb naplók készülnek, mint az első napon. A térképen az útvonalakat vagy az eseményeket figyelve is tiszta a kép - előbbin a szokásos útvonaltól eltérő vonalakat, utóbbin a szokatlan megállások helyét figyeljük.
Az elemzéshez nagy segítség a térkép összesítője és a menetlevél is. Utóbbin ráadásul a megadott saját POI-k nevét látjuk, így nem postacímekből kell kitalálnunk, épp melyik partnernél akadt meg az autó. Élőben és visszamenőleg is ellenőrizhető, hol vannak tehát a gyenge pontjaink.
A menetlevél többféleképp bontható, pontosabban bontódik magától. Egy alapvető szakaszt a vezetés/várakozás váltása határol, de hosszabb intervallumra bontva a teljes időszakra, vagy a napokra bontott átlagot és összesítést is megkapjuk.
Persze a rendszer ettől jóval többre is képes, hiszen minden információt, amely elektromos jellé alakítható, kezelni tud a hardver. Naplózhatjuk tehát akár az ajtónyitásokat, vagy figyelhetjük az üzemanyagszintet, de akár felvehetünk tiltott POI-kat is. Olyanok lesznek ezek, mint a régi katonakönyben a helyőrség tiltott kocsmái - biztosak lehetünk benne, hogy ezek meglátogatásáról értesülni fog valaki.
Az eszköz
Természetesen nem csupán az általunk bemutatott és beépített hardverrel lehet igénybe venni a nyomkövetést. Van OBDII portra csatlakoztatható, ezt csak fel kell csattintatni, és üzemkész. Plusz bemenete persze ennek nincs, tehát az üzemanyag szintjét mondjuk nem tudjuk mérni.
Van autóhoz nem kötött verzió is, az úgynevezett személykövető. Praktikus lehet olyan esetekben, ahol az autók és a kollégák nincsenek egyértelműen egymáshoz rendelve.
Fontos tudni, hogy bár mi csupán belföldön használjuk a nyomkövetőt, a külföldi utakon közlekedő fuvarozóknak is jó megoldás lehet. Díjszabása valamivel magasabb az adatkapcsolathoz szükséges roaming miatt, ám létezik az EU-ra és még néhány országra optimalizált verziója is, nem túl vészes havidíjjal.