Isztambulban láttam először, vagy öt éve. Megtaláltunk egy szöget a haverom autójával, betértünk egy gumishoz, ő pedig ahelyett, hogy leszerelte volna az abroncsot és behúzott volna egy jó öreg gumigombát, előkapott egy dugóhúzót, és elkezdte döfködni a futófelületet. Csak tudja, mit csinál, gondoltam, a törökök már nem egy furfanggal leptek meg. Begyömöszölte a gumikukacot, lecsípte a végét, felfújta a gumit, és mentünk tovább. A haverom azóta is azzal a gumival jár, én pedig a találmány egyik legnagyobb rajongója lettem.

Azóta várom az alkalmat, hogy egyszer én is betolhassak egy gumikukacot, ezért hadd lelkendezzek most egy kiadósabbat. Mióta eltűntek a lovaskocsik és a patkószegek az útról, elég ritkán kap az ember defektet, de amikor igen, nagy a méreg: lapos a pótkerék, nincs kerékkulcs vagy emelő – ha motorral vagyunk, pláne csak a fejünket, vagy mást tudunk vakarni. Nem mindenható a gumijavító minikolbász sem, de a bajok egy részére zseniális megoldást nyújt.
Elsősorban persze vészmegoldás, viszont a jobbik fajtából – tapasztalatok alapján akár tartósan, évekig is be bír tömni egy lyukat. Út szélén meg lehet vele javítani az abroncsot, szükség esetén a kerék leszerelése nélkül, ami egy motornál eleve óriási plusz. Ráadásul nem kell lepattintani a gumit, ezért centrírozni se kell, egyedül arra kell megoldást találni, hogyan fújjuk fel újra, de ehhez létezik egy kibővített készlet, amihez szódáspatron-féléket is adnak, amivel végképp legyőzhetetlen szuperhőssé válunk, ha defektről van szó.

Kiszakadt, felrobbant, legyalogolt gumit persze nem tud újjá varázsolni, a szúrt lyuk az ő szakterülete, de a szelep mellett talán ez a leggyakoribb gumilaposodási ok. Én meg pont felfedeztem egy csavart a Peugeot-m, Rozi jobb hátsó kerekében, ami heti néhány tized nyomásvesztés miatt rendszeres benzinkútlátogatásra ítélt. A facsavar amúgy a legbarátságosabb dolog, ami belefúródhat az abroncsunkba, mert benne marad, és viszonylag jól tömít. Ha Afrikában egy szeget talál az ember a gumijában, és nincs nála semmi más, egész jól megoldhatja a problémát, ha egy csavart teker be a helyére, de persze a gumikukac az igazi. Dörzsöltem is a tenyerem, végre eljött az idő, hogy saját kezűleg próbáljam ki a csodaszert, és másoknak is megmutathassam.

Kétezer forintért vettem a csomagot a motoros boltban, ígéretes Thumbs Up márkajelzéssel. A két célszerszámon, a zömített dugóhúzón és a nyeles gigatűn kívül volt még benne „gumioldat” és egy csinos kis penge is, meg persze öt kukac. A hátulján egész jó a használati utasítás, igaz, csak angolul, de univerzálisan érthető kis képekkel: 1. húzd ki a tüskét, 2. nyomj gumioldatot a gumidörzsárra és dolgozd meg a lyukat, amíg könnyen nem mozog a dörzsár, 3. fűzd be a kukacot a tűbe, 4. told be a tűvel a kukacot, amíg csak a fele lóg ki, majd csavard el a tűt egy negyed fordulattal és húzd ki, 5. vágd le a kilógó cafatokat. Nosza, álljunk neki.

A kerék leszerelését nem említi az útmutató, elvileg nem is feltétlenül szükséges, ha úgy állunk meg, hogy jó felé álljon a lyuk. De én egyrészt inkább szerelek egy kicsit, mint hogy fetrengjek, másrészt így jobban meg tudtam fotózni a műveletet. Másodszorra már simán nekiállnék leszerelés nélkül is.

Emelőről és kerékkulcsról már írtunk Szerszám Szombatot, induljunk onnan, hogy lent van a kerék. Először érdemes leengedni a nyomást, hogy a kibányászás közbeni igyekezetben ne lőjön homlokon a beleszúródott tárgy. Ehhez tetszőleges hegyes eszközt, kis csavarhúzót használhatunk, a lényeg, hogy megnyomjuk a kis pöcköt a szelep közepén. Egy-két perc sziszegés után elernyed az abroncs, és nekiállhatunk kiszabadítani a lyukat. Olyan ez, mint a hátba szúrt kés: érdemes megnézni, tényleg be tudjuk-e majd tömni a nyílást - ha nem, jobb benne hagyni, és egyből elmenni a gumishoz. De ha egy olyan csinos csavar van a gumiban, mint nálam, nagy az öröm, csak ki kell csavarni, és már ott is a lyuk.

A dörzsár könnyen beleszaladt, az oldat kicsit feloldotta a gumit, fél perc gyuszmákolás után már túl kíváncsi voltam, be akartam tolni a kukacot. A hernyó ragacsos, szivacsos, undorító, annyira gagyinak tűnik, hogy ránézésre egy karúszót sem foltoztam volna meg vele jó érzéssel, de már nem volt visszaút. Befűztem a benyomószerszámba, középre, ahogy írja a szöveg, és megpróbáltam beleerőltetni az abroncsba. Behorpadt, befeszült, de nem akart bemenni, nem dörzsáraztam elég nagyra a lyukat.

Úgyhogy megint elővettem a dugóhúzót, még tekergettem egy kicsit, aztán második nekifutásra már belement a giliszta. Végülis akkor jó, ha keményen beleszorul. Negyed fordulattal eltekertem, és tényleg kijött a szerszám, a kukac meg bent maradt. Rendkívül gusztustalan látványban volt részem, a kilógó dupla farkinca sok mindenre emlékeztetett, csak gumijavításra nem. A pengével levágtam a fölösleget, és lélekben felkészültem, hogy mindjárt indulhatok a gumishoz. A vágás után már eggyel normálisabban nézett ki a tömés, úgyhogy fel mertem fújni.

Beállítottam a nyomást – semmi szivárgás. Visszatettem a kereket, hogy teszteljem. Egy nap után nincs nyomásvesztés, ha változás állna be, jelentkezem az eredménnyel, vagy Pista a nekrológommal. Most, hogy saját kezemmel megtapogattam, megízlelgettem, tényleg inkább csak vészmegoldásnak ajánlanám, de a történelem igazolta a technológiát. Ott a helye a motoros túracuccok között, megnyugtató érzés az autóban is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
