Nem fogja más is így csinálni, ha megírod? Tapintott a lényegre a kedvesem, amikor leültem ezt a cikket megírni. Üzleti szempontból lehet, hogy ésszerű lenne hallgatni, de ezt nem bírom magamban tartani. Főleg, hogy én is egy az egyben másoltam az egészet.
Mint minden iparágban, az autójavításban is fontos, hogy az ember rajta tartsa a szemét a kollégákon, vagy akár a konkurencián. Néha egy jó ötlet jöhet bárhonnan, információk tömkelege elérhető két kattintással az interneten. Fontos, hogy tudjunk szelektálni jó és rossz között. Régen elveszítettem a fonalat a Barátok közt aktuális évadjaiban. Fogalmam sincs, hogy Berényi Miki börtönben van, vagy szabadlábon. Szívesebben nézek inkább videókat kokszolódott TSI motorokról, vagy oszcilloszkópos méréstechnikákról. Isteni szerencse, mert így találtam rá a nagybetűs MEGOLDÁSRA.
A közvetlen benzinbefecskendezésű motorok szívó oldali kokszosodása mára már közismert. Több cikket olvashattak tőlem is a témában, ha mégsem ismert valakinek ez a probléma , kattintson ide . A probléma gyökerét részletesebben ennek a cikknek a folytatásaként fogom részletezni, most maradjunk annyiban, hogy audisok, BMW-sek, minisek, volkswagenesek, Peugeot-sok és még sorolhatnám a márkákat, amelyek tulajdonosai akár tudva, akár nem, de szenvednek az autójukkal e probléma miatt. Ha ez egy TV shop reklám lenne, Horst Fuchs üvöltené Gabi Berger ámuldozó pillantásai közepette, hogy ennek most vége!
A szívó oldali kokszlerakódások eltávolítása érdekében eddig mindig a motor szétszerelése mellett döntöttünk a műhelyemben. Sajnos ez olyan költségekkel jár, amit nem tud minden ügyfél kifizetni, mindenképpen hat számjegyű összeg és sosem kezdődött egyessel. Létezik egy barbár eljárás, amit megoldásnak sosem neveznék a problémára.
Az eljárás lényege, hogy járó motornál egy erősen maró hatású folyadékot fecskendeznek a szívócsőbe, ami vagy leold némi kokszot, vagy nem. Utóbbi a szerencsésebb eset, higgyék el.
Ha az előző videó nem elég, nézzék az alábbi dilettáns barmot.
Az ilyesmit nem bírom nyugodtan végignézni. A problémám a következő:
- a hiba nem lett lokalizálva, nincs semmilyen méréses, vagy vizuális meggyőződés a beavatkozás előtti állapotról;
- a befújt anyag valószínűsíthetően szénhidrogén-származékokat tartalmaz, ami a katalizátorba érve további borsos szervizszámlát eredményezhet, ugyanis abban elégve a gyors öregedéséhez, tönkremeneteléhez vezethet;
- ha ez a valami véletlenül tényleg leold néhány kokszdarabot, az minimum egy teljes motorcikluson keresztül az égéstérben lesz. Berágódhat a dugattyú és a hengerfal közé, sörétként lőheti esetlegesen a turbófeltöltő turbinakerekét, vagy rakódhat le a katalizátorban.
- a beavatkozás végén nincsen semmilyen visszacsatolás az eljárás sikerességéről, hisz nem szerelik le a szívócsövet, hogy belenézzenek a szívócsatornákba.
Ha bárki bármikor ezt akarja művelni az autójukkal, legrövidebb időn belül meneküljenek el onnan!

Egy Ford Mondeo SCI esetében kipróbáltam egy vegyszert, de nem nyerte el a tetszésemet. Az ügyfelem nem szívesen vállalta volna a motor teljes szét-összeszerelésével járó procedúra költségét, ezért egy viszonylag ismert technológiát alkalmazva tisztítottam ki a teljesítménycsökkenést okozó leszűkült szívócsatornákat. Az eljárás lényege, hogy a zárt szívószelepek fölötti csatornába egy erősen maró hatású vegyszert kell önteni, majd egy idő múlva kis kefével addig súrolni, amíg az tiszta nem lesz. A maradó trutyit ipari porszívóval és egyéb úton könnyedén el lehet távolítani, így a fentebb említett eljárással szemben ez a módszer nem veszélyes a motorra nézve. Mivel sem a munkafolyamat hatékonysága, sem a minősége nem nyerte el a tetszésemet, többet ezt nem alkalmaztam.

A műhely padlója a mai napig őrzi a foltot, amit kimart belőle ez a kilöttyenő vegyszer, ami nem mellesleg a tüdőmnek is borzasztóan irritáló volt. Az autó végül visszanyerte a teljesítményét, de ez a technológia nálam megbukott.
Ekkor jött Tim, aki fehér ingben és kesztyűben megváltoztatta az életemet. Tudtam, hogy ez az amit kerestem, éjszakákon át hánykolódva az ágyamban, kokszos szívószelepekkel a tudatalattimban.
Tim profi. Minden a helyén, ahogy a szakállvágója a fürdőszoba szekrényben. Az eredményhez kétség nem fér, hatékony, tökéletes!

Nagyjából egy éve ábrándoztam már a megvalósításról, de egy konkrét hiba kapcsán léptem a tettek mezejére. Ha egy Volkswagen 1.4 TSI hibatárolójában egyszerre van jelen a szívócsőcsappantyú pozíció hibája és égéskimaradás, valószínűsíteni lehet a durva kokszlerakódást a szívószelepeken. A koksz ugyanis időnként részlegesen kitámasztja a szelepet, ezért az égéstérből terjeszkedés ütemben a gáznyomás csapkodhatja a csappantyút, aminek a pozíciója helytelen lesz ezáltal.

A lehetséges megoldásokat, mint hengerfej-szétszerelést és szelepkapirgálást, vagy dióhéjszórós kísérletezgetést vázoltam az ügyfelemnek, aki utóbbit választotta annak ellenére, hogy kijelentettem, semmilyen tapasztalatom nincsen a technológia hatékonyságát illetően, csak egy videót láttam róla.
A szerző
Novoth Tibor a Totalcar felkent autódiagnosztája, történelmi idők óta vizsgál, szakért, javít autókat, egy ideje saját műhelyt vezet. Amikor néha egy-egy percre leveti a kantáros nadrágot, a gép előtt kiesik a kezéből egy-egy technikai jellegű cikk, ezeket összegyűjtve itt találja. - a szerk.
Majdnem két hétig pihent a GT Golf a műhelyben, amíg sikerült beszereznem egy alkalmas szemcsefúvó berendezést Debrecenben és a megfelelő szemcseméretű dióhéjat egy szakértő cégtől. Tehát az ügyfelem hitét és türelmét ezúton is nagyon köszönöm. Az első rendelésnél a dióhéj ára kicsit letaglózott, kilónként több mint 4000 forintra jött ki. Szerencsére nagyobb tétel rendelése esetén már töredéke.

Megjött a dióhéj, gyártattam néhány adaptert a fúvatáshoz, az ipari porszívóm csatlakoztatásához pedig vásároltam egy Zsiguli alsó vízcsövet. Kell, hogy egy jövőbe mutató technológiának része legyen egy kicsit a múlt is.

Kezdődhet a dióhéjszórás. A tét nem kicsi, egy bizakodó ügyfélnek megfelelni és egy általam eddig nem alkalmazott technológiát tökéletesíteni, ha felvehetem a szolgáltatásaim közé, az plusz bevételi forrás a műhelynek. A tartályba öntött dióhéjat a nagynyomású levegő magával rántja, annak lendülete a szelepeken és a csatornában lévő kokszot bombázza sörétként. A csatornában irányt váltva tódul kifelé és az egészet beszippantja az ipari porszívó. Röviden ez a szemcse-, esetünkben dióhéjszórás lényege. Mivel a szívószelepek zárva vannak, az égéstérbe egy morzsányi sem jut, illetve ha egy-két szemcse be is kerülne, az puhasága miatt semmilyen kárt nem okozhatna. Éppen ezért tilos más szóróanyagot használni, illetve azért, mert a hengerfej jellemzően alumínium, amit károsítana egy keményebb szemcse. Ez szép elmélet, de működik?
Igen, tökéletesen! A tisztítás után a motor gyönyörűen járt, visszanyerte eredeti teljesítményét.

Hogy mennyire hatékony a technológia, azt megtekinthetik egy Citroen DS 3 motorja kapcsán. Ez a példány Mini Cooper S-ben és Peugeot THP-ban hírhedt a kokszolódási hajlamáról, rángató egyenetlen motorüzeméről.

Időközben beszereztem egy 100 literes kompresszort, ami még mindig kevés a szemcseszóró berendezés megfelelő levegőellátásához, olyan kéne, amelyik tud termelni legalább 600 litert percenként. Ez némiképp lassítja a műveletet, de az eredmény így is elképesztő.

A közvetlen benzinbefecskendezésű motorok számára meg kéne határozni egy intervallumot a szívó oldal tisztítására, hogy a motor problémamentesen működhessen. Véleményem szerint ez ötvenezer kilométer környékén van, a látókörömben lévő motorok állapota után ítélkezve. A módszert kipróbáltam már dízel autón is, az eredmény szintén lenyűgöző volt. A kokszlerakódás miatt felére csökkent szívócsatorna-keresztmetszetet újra gyári állapotúra tisztította.
A következő bejglisütésnél ne dobják el a dió héját! Darálják le 0,3-0,7 milliméter nagyságúra és én megvásárolom!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
