Motorbontás koksz miatt? Soha többé!

Szívócsatorna és szeleptisztítás dióhéjszórással

2015.05.18. 06:32

Nem fogja más is így csinálni, ha megírod? Tapintott a lényegre a kedvesem, amikor leültem ezt a cikket megírni. Üzleti szempontból lehet, hogy ésszerű lenne hallgatni, de ezt nem bírom magamban tartani. Főleg, hogy én is egy az egyben másoltam az egészet.

Mint minden iparágban, az autójavításban is fontos, hogy az ember rajta tartsa a szemét a kollégákon, vagy akár a konkurencián. Néha egy jó ötlet jöhet bárhonnan, információk tömkelege elérhető két kattintással az interneten. Fontos, hogy tudjunk szelektálni jó és rossz között. Régen elveszítettem a fonalat a Barátok közt aktuális évadjaiban. Fogalmam sincs, hogy Berényi Miki börtönben van, vagy szabadlábon. Szívesebben nézek inkább videókat kokszolódott TSI motorokról, vagy oszcilloszkópos méréstechnikákról. Isteni szerencse, mert így találtam rá a nagybetűs MEGOLDÁSRA.

A közvetlen benzinbefecskendezésű motorok szívó oldali kokszosodása mára már közismert. Több cikket olvashattak tőlem is a témában, ha mégsem ismert valakinek ez a probléma , kattintson ide . A probléma gyökerét részletesebben ennek a cikknek a folytatásaként fogom részletezni, most maradjunk annyiban, hogy audisok, BMW-sek, minisek, volkswagenesek, Peugeot-sok és még sorolhatnám a márkákat, amelyek tulajdonosai akár tudva, akár nem, de szenvednek az autójukkal e probléma miatt. Ha ez egy TV shop reklám lenne, Horst Fuchs üvöltené Gabi Berger ámuldozó pillantásai közepette, hogy ennek most vége!

A szívó oldali kokszlerakódások eltávolítása érdekében eddig mindig a motor szétszerelése mellett döntöttünk a műhelyemben. Sajnos ez olyan költségekkel jár, amit nem tud minden ügyfél kifizetni, mindenképpen hat számjegyű összeg és sosem kezdődött egyessel. Létezik egy barbár eljárás, amit megoldásnak sosem neveznék a problémára.

Az eljárás lényege, hogy járó motornál egy erősen maró hatású folyadékot fecskendeznek a szívócsőbe, ami vagy leold némi kokszot, vagy nem. Utóbbi a szerencsésebb eset, higgyék el.

Ha az előző videó nem elég, nézzék az alábbi dilettáns barmot.

Az ilyesmit nem bírom nyugodtan végignézni. A problémám a következő:

  • a hiba nem lett lokalizálva, nincs semmilyen méréses, vagy vizuális meggyőződés a beavatkozás előtti állapotról;
  • a befújt anyag valószínűsíthetően szénhidrogén-származékokat tartalmaz, ami a katalizátorba érve további borsos szervizszámlát eredményezhet, ugyanis abban elégve a gyors öregedéséhez, tönkremeneteléhez vezethet;
  • ha ez a valami véletlenül tényleg leold néhány kokszdarabot, az minimum egy teljes motorcikluson keresztül az égéstérben lesz. Berágódhat a dugattyú és a hengerfal közé, sörétként lőheti esetlegesen a turbófeltöltő turbinakerekét, vagy rakódhat le a katalizátorban.
  • a beavatkozás végén nincsen semmilyen visszacsatolás az eljárás sikerességéről, hisz nem szerelik le a szívócsövet, hogy belenézzenek a szívócsatornákba.

Ha bárki bármikor ezt akarja művelni az autójukkal, legrövidebb időn belül meneküljenek el onnan!

Egy Ford Mondeo SCI esetében kipróbáltam egy vegyszert, de nem nyerte el a tetszésemet. Az ügyfelem nem szívesen vállalta volna a motor teljes szét-összeszerelésével járó procedúra költségét, ezért egy viszonylag ismert technológiát alkalmazva tisztítottam ki a teljesítménycsökkenést okozó leszűkült szívócsatornákat. Az eljárás lényege, hogy a zárt szívószelepek fölötti csatornába egy erősen maró hatású vegyszert kell önteni, majd egy idő múlva kis kefével addig súrolni, amíg az tiszta nem lesz. A maradó trutyit ipari porszívóval és egyéb úton könnyedén el lehet távolítani, így a fentebb említett eljárással szemben ez a módszer nem veszélyes a motorra nézve. Mivel sem a munkafolyamat hatékonysága, sem a minősége nem nyerte el a tetszésemet, többet ezt nem alkalmaztam.

A műhely padlója a mai napig őrzi a foltot, amit kimart belőle ez a kilöttyenő vegyszer, ami nem mellesleg a tüdőmnek is borzasztóan irritáló volt. Az autó végül visszanyerte a teljesítményét, de ez a technológia nálam megbukott.

Ekkor jött Tim, aki fehér ingben és kesztyűben megváltoztatta az életemet. Tudtam, hogy ez az amit kerestem, éjszakákon át hánykolódva az ágyamban, kokszos szívószelepekkel a tudatalattimban.

Tim profi. Minden a helyén, ahogy a szakállvágója a fürdőszoba szekrényben. Az eredményhez kétség nem fér, hatékony, tökéletes!

Nagyjából egy éve ábrándoztam már a megvalósításról, de egy konkrét hiba kapcsán léptem a tettek mezejére. Ha egy Volkswagen 1.4 TSI hibatárolójában egyszerre van jelen a szívócsőcsappantyú pozíció hibája és égéskimaradás, valószínűsíteni lehet a durva kokszlerakódást a szívószelepeken. A koksz ugyanis időnként részlegesen kitámasztja a szelepet, ezért az égéstérből terjeszkedés ütemben a gáznyomás csapkodhatja a csappantyút, aminek a pozíciója helytelen lesz ezáltal.

A lehetséges megoldásokat, mint hengerfej-szétszerelést és szelepkapirgálást, vagy dióhéjszórós kísérletezgetést vázoltam az ügyfelemnek, aki utóbbit választotta annak ellenére, hogy kijelentettem, semmilyen tapasztalatom nincsen a technológia hatékonyságát illetően, csak egy videót láttam róla.

A szerző

Novoth Tibor a Totalcar felkent autódiagnosztája, történelmi idők óta vizsgál, szakért, javít autókat, egy ideje saját műhelyt vezet. Amikor néha egy-egy percre leveti a kantáros nadrágot, a gép előtt kiesik a kezéből egy-egy technikai jellegű cikk, ezeket összegyűjtve itt találja. - a szerk.

Majdnem két hétig pihent a GT Golf a műhelyben, amíg sikerült beszereznem egy alkalmas szemcsefúvó berendezést Debrecenben és a megfelelő szemcseméretű dióhéjat egy szakértő cégtől. Tehát az ügyfelem hitét és türelmét ezúton is nagyon köszönöm. Az első rendelésnél a dióhéj ára kicsit letaglózott, kilónként több mint 4000 forintra jött ki. Szerencsére nagyobb tétel rendelése esetén már töredéke.

Megjött a dióhéj, gyártattam néhány adaptert a fúvatáshoz, az ipari porszívóm csatlakoztatásához pedig vásároltam egy Zsiguli alsó vízcsövet. Kell, hogy egy jövőbe mutató technológiának része legyen egy kicsit a múlt is.

Kezdődhet a dióhéjszórás. A tét nem kicsi, egy bizakodó ügyfélnek megfelelni és egy általam eddig nem alkalmazott technológiát tökéletesíteni, ha felvehetem a szolgáltatásaim közé, az plusz bevételi forrás a műhelynek. A tartályba öntött dióhéjat a nagynyomású levegő magával rántja, annak lendülete a szelepeken és a csatornában lévő kokszot bombázza sörétként. A csatornában irányt váltva tódul kifelé és az egészet beszippantja az ipari porszívó. Röviden ez a szemcse-, esetünkben dióhéjszórás lényege. Mivel a szívószelepek zárva vannak, az égéstérbe egy morzsányi sem jut, illetve ha egy-két szemcse be is kerülne, az puhasága miatt semmilyen kárt nem okozhatna. Éppen ezért tilos más szóróanyagot használni, illetve azért, mert a hengerfej jellemzően alumínium, amit károsítana egy keményebb szemcse. Ez szép elmélet, de működik?

Igen, tökéletesen! A tisztítás után a motor gyönyörűen járt, visszanyerte eredeti teljesítményét.

Hogy mennyire hatékony a technológia, azt megtekinthetik egy Citroen DS 3 motorja kapcsán. Ez a példány Mini Cooper S-ben és Peugeot THP-ban hírhedt a kokszolódási hajlamáról, rángató egyenetlen motorüzeméről.

Időközben beszereztem egy 100 literes kompresszort, ami még mindig kevés a szemcseszóró berendezés megfelelő levegőellátásához, olyan kéne, amelyik tud termelni legalább 600 litert percenként. Ez némiképp lassítja a műveletet, de az eredmény így is elképesztő.

A közvetlen benzinbefecskendezésű motorok számára meg kéne határozni egy intervallumot a szívó oldal tisztítására, hogy a motor problémamentesen működhessen. Véleményem szerint ez ötvenezer kilométer környékén van, a látókörömben lévő motorok állapota után ítélkezve. A módszert kipróbáltam már dízel autón is, az eredmény szintén lenyűgöző volt. A kokszlerakódás miatt felére csökkent szívócsatorna-keresztmetszetet újra gyári állapotúra tisztította.

A következő bejglisütésnél ne dobják el a dió héját! Darálják le 0,3-0,7 milliméter nagyságúra és én megvásárolom!

Az oldalról ajánljuk

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

28 perce
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25