Modern benzines? Mi baj lehet?
Dízelt vagy benzinest, második rész: a közvetlen befecskendezésű benzinesekről
Mi az a közvetlen benzinbefecskendezés? Hogyan működik? Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás, kis karbantartási költségek. Elhiszi?
A szerző
Novoth Tibor a Totalcar felkent autódiagnosztája, történelmi idők óta vizsgál, szakért, javít autókat, egy ideje saját műhelyt vezet. Amikor néha egy-egy percre leveti a kantáros nadrágot, a gép előtt kiesik a kezéből egy-egy technikai jellegű cikk, ezeket összegyűjtve itt találja. - a szerk.
Az ideális autóvásárló bemegy a szalonba, és kihoz egy új autót. A garanciaidő lejártával pedig megismétli ezt a cselekedetét az autógyártók nagy örömére. A benzinmotorok fejlesztése a XXI. század elejére drasztikus technikai újításokat hozott. Száz lóerő, vagy afölötti literteljesítményű motorok kerültek sorozatgyártásba már az alsó-közép kategóriás autókban is. A nagyobb teljesítménynek, alacsonyabb elméleti fogyasztásnak ára van. Ki fizeti meg?
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk: az autógyárak menedzsmentje ritkán tevődik össze különböző szerzetesrendektől odacsábított humán erőforrásokból. A vezetők célja a minél nagyobb profit megszerzése. Észrevehető a gyakorlatban, hogy nem minden fejlesztés teszi tartósabbá a gépjármű-motorokat. Az emissziós törvényi szabályozás miatt gyakran olyan megoldásokat kénytelenek alkalmazni, amelyek hoznak ugyan 1-2 gramm CO2-kibocsátás-csökkenést, de alapjaiban tesznek megbízhatatlanná egy motorkonstrukciót. Ezekre példa lehet egy alulméretezett láncos vezérlés, vagy egy elektromosan szabályozott olajpumpa.

Az első, sorozatban gyártott közvetlen benzinbefecskendezéssel ellátott személygépkocsi 1951-ben hagyta el a futószalagot. A Gutbrod 600 köbcentiméteres kétütemű kisautójába a Bosch-sal együtt fejlesztették a pusztán mechanikus és vákuumos szabályzású befecskendező rendszert.
A közvetlen benzinbefecskendezés ezredfordulón túli elterjedésének oka, hogy a kisebb fajlagos üzemanyag-fogyasztás, ezáltal a kisebb károsanyag-emisszió eléréséhez pontosabb üzemanyag-adagolás szükséges. Az előző cikkben tárgyalt szívócső-befecskendezésű benzinesekhez képest ennél a konstrukciónál sokkal szabadabban programozható különböző motorüzemekhez, terhelési viszonyokhoz a befecskendezés. A befecskendezési sugár terelésével elérhető, hogy a gyújtógyertya környezetében homogén, könnyen gyúló keverék elegye alakuljon ki, míg az attól távolabb eső térben szegény keverék. Ezt a fajta szegénykeverékes üzemmódot nem minden esetben alkalmazzák a gyártók, mert egy sor újabb megoldásra váró problémát von maga után, mint például a magasabb égési hőmérsékletből adódó nitrogén oxidok képződését (NOx).
Csak benzinest, mert az egyszerű?
Örvénycsappantyú, lambdaszonda, változó szelepvezérlés: szinte kedvet kap az ember egy jó kis dízelhez.

A 2. kép blokkvázlata alapján nyomon követhetjük az üzemanyag útját. Különböző gyártók különböző rendszerei eltérhetnek egymástól mind elvben, mind az alkatrészek elhelyezésében, méretükben, de a lényeg mindig ugyanaz. Megfelelő időben, kellő mennyiségű üzemanyag juttatása az égéstérbe.
Az üzemanyagtankban (1) tárolt benzin jelen van az üzemanyag-bemérő egységben is (2). Az elektromos tápszivattyú (3) egy előszűrőn keresztül szívja fel az üzemanyagot, és továbbítja egy csővezetéken keresztül az üzemanyagszűrő (4) felé. Gyakran alkalmazzák közvetlen benzinbefecskendezésű motorok kisnyomású körében, hogy külön elektronika szabályozza az elektromos tápszivattyút, tehát az nem állandó fordulatszámmal forog, hanem a nagynyomású szivattyú által igényelt mennyiséget szállítja, motorterhelés függvényében. Az üzemanyagszűrő (4) után a benzin a nagynyomású szivattyúhoz (6) ér. Rendszertől függően opcionálisan a motorvezérlő elektronika tájékoztatást kap egy nyomásmérő szenzortól (5) a kisnyomású kör nyomásáról. Ez a nyomás jellemzően maximálisan 5 bar. A nagynyomású benzinszivattyúba (6) áramló üzemanyag mennyiségét a szabályzószelep (7) állítja be. Az előállított nyomás motorterheléstől függően jellemzően 50-150 bar közötti a közös nyomástérben, vagy ismertebb nevén rail csőben (8).
A nagynyomású kör szabályzását tehát a közös nyomástérben található nyomásszenzor (9) értéke alapján végzi a motorvezérlő elektronika, a magasnyomású benzinszivattyú szabályzószelepének kitöltési tényezővel történő kivezérlésével. Ritkább esetben biztonsági intézkedésként a gyártók nyomáskorlátozó szeleppel (11) látják el a nagynyomású kört, de ez nem jellemző a korszerűbb közvetlen benzinbefecskendező rendszerekre. A közös nyomástérben tárolt nagynyomású benzin a befecskendezőszelepeken (10) keresztül jut közvetlenül az égéstérbe.

Csak benzinest, mert az egyszerű?
Örvénycsappantyú, lambdaszonda, változó szelepvezérlés: szinte kedvet kap az ember egy jó kis dízelhez.
A 3. képen jól látható az előző cikkben tárgyalt szívócsőbe, (vagy csatornába) történő befecskendezéshez viszonyított különbség. A közvetlen benzinbefecskendezés óriási előnye a pontos, precíz, gyors adagolás. Alkalmazásával már nem csak a szívás ütemben történhet üzemanyag beáramlás a sűrítőtérbe, hanem akár a szívó, akár a sűrítő ütemben bármikor. A befecskendezési sugár pontos irányításával az égés kontrolláltabban megy végbe, a frissen bepermetezett üzemanyag pedig hőt von el, ami csökkenti a turbómotorok fokozott kopogásos égés hajlamát.

Mára természetessé vált, hogy egy kisebb kategóriás jármű motorterében is komplett laboratórium működik. A precíz szerkezetek hátránya, hogy egy kisebb, valamely periférián történő meghibásodás egy sor működési rendellenességet vonhat maga után. A közvetlen benzinbefecskendezésű Otto-motorok egyik legnagyobb hátránya a külső keverékképzésű elődeihez képest a szívóoldali kokszosodás. Néhány évvel ezelőtt ez még csak a dízelmotorok sajátossága volt, de azoknál egészen más oka van, ezért ne is keverjük ide.
Tisztességes kereskedő, megőszült szerelő
A TSI motorral is el lehet babrálni egy darabig, ha naponta egy percig nem működik rendesen.
Több cikket is írtam erről, most ismételten leírnám a szubjektív véleményemet ennek kialakulásáról, a problémával gyakran találkozom a műhelyemben. A közvetlen befecskendezésű Otto-motorok szívószelepe működés közben forróbb, mint a szívócső befecskendezésűé. Ennek oka, hogy a befecskendezett üzemanyag nem hűti le, hiszen a befecskendezés az égéstérbe történik. A forró szívószelepen lecsapódik a szívócsőbe visszavezetett kartergáz, és apránként növekszik a lerakódás mértéke. Amely motoroknál alkalmaznak kipufogógáz-visszavezetést, azoknál ezek a gázok is súlyosbíthatják a problémát, azonban ez nem törvényszerű. A Volkswagen 1.4 TSI motorján, vagy a BMW-PSA 1.6-os turbóján sem alkalmaznak külső kipufogógáz-visszavezetést, ezek a motorok mégis kifejezetten hajlamosak a szívóoldali kokszosodásra.

Sáros cipőben is lehet járni – gondolhatnánk. Miért baj, hogy kokszos az a szelep? Sajnos nem csak a szelep kokszos, hanem a szívócsatorna is. A keresztmetszet-csökkenés légáteresztés-csökkenést okoz, ami rontja a motor töltetcseréjét, ezáltal a hatásfokát. Ez csak a kisebbik probléma. a közvetlen befecskendezésű Otto-motor tökéletes működéséhez elengedhetetlen, hogy a sűrítőtérben történő légáramlás a megtervezett, modellezett és próbapadon tesztelt módon történjen. A befecskendezett üzemanyag sugarának terelése nagymértékben a beáramló levegő feladata.
Ha a szívószelepen lerakódott koksz befolyásolja a levegő áramlását, akkor a befecskendezési sugár terelése sem lesz tökéletes, ez égési rendellenességekhez vezethet, mert a sűrítőtérben lokális szegénykeverékes pontok alakulhatnak ki, ami hatással van a lángterjedésre munkaütemben. Az a tény sem kifejezetten motorbarát, hogy egy idő után ez a karbonlerakódás öntudatra ébred, és apró levált darabkái az autójavítók örömére sörétként bombázhatják a motorunk különböző alkatrészeit.

A vázolt probléma nem jelenti, hogy a közvetlen befecskendezésű Otto-motorral szerelt autók vásárlása tiltott dolog lenne, hisz már kevés gyártó van, aki nem ezzel kínálja a benzines modelljeit. Egyszerűen számolni kell vele, hogy igényelnek bizonyos karbantartási eljárásokat, mint például a szívóoldali koksz eltávolítását bizonyos rendszerességgel. Erre a feladatra használom én a dióhéjas technológiát , de minden érintett tulajdonos érdeklődjön szervizétől, mit javasolnak a probléma karbantartás-jellegű megoldására.
Motorbontás koksz miatt? Soha többé!
Pöfög a VW TSI-je? Rángat a turbós Coopere? Letilt a Peugeot THP motorja? Olvasson és gyermekének dió lesz a jele az óvodában!
Nyilvánvaló, hogy ezeket a motorokat nem csak a szívóoldali koksz problémája érinti. Ökölszabály, hogy ha egy gépet több, nagyobb igénybevételű alkatrésszel látunk el, annak meghibásodási lehetősége is nagyobb lesz, ahogy a javítás várható költsége is. Mivel a befecskendezés helytelen működése gyakran egy sor mechanikai hibát von maga után, érdemes vásárlás előtt a kiszemelt autót egy alapos mechanikai vizsgálatnak alávetni. Egy egyszerű kompresszió- és nyomásveszteség mérés sorsdöntő lehet egy szépen levakszolt, szilikonban úszó belterű TSI Golf vásárlásánál is. A legfontosabb azonban, hogy alapos utánajárás előzze meg az autóvásárlást. Ma már kevés, hogy a vételár plusz a „kötelezők” a zsebünkben vannak, egy korszerű motorral szerelt autó birtoklása esetén rendelkezésünkre kell állnia egy biztonsági tartaléknak, legyen az lekötött pénz a folyószámlánkon, vagy egy spórolós nagymama.
A cikksorozatot hamarosan folytatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
