Modern benzines? Mi baj lehet?
Dízelt vagy benzinest, második rész: a közvetlen befecskendezésű benzinesekről
Mi az a közvetlen benzinbefecskendezés? Hogyan működik? Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás, kis karbantartási költségek. Elhiszi?
A szerző
Novoth Tibor a Totalcar felkent autódiagnosztája, történelmi idők óta vizsgál, szakért, javít autókat, egy ideje saját műhelyt vezet. Amikor néha egy-egy percre leveti a kantáros nadrágot, a gép előtt kiesik a kezéből egy-egy technikai jellegű cikk, ezeket összegyűjtve itt találja. - a szerk.
Az ideális autóvásárló bemegy a szalonba, és kihoz egy új autót. A garanciaidő lejártával pedig megismétli ezt a cselekedetét az autógyártók nagy örömére. A benzinmotorok fejlesztése a XXI. század elejére drasztikus technikai újításokat hozott. Száz lóerő, vagy afölötti literteljesítményű motorok kerültek sorozatgyártásba már az alsó-közép kategóriás autókban is. A nagyobb teljesítménynek, alacsonyabb elméleti fogyasztásnak ára van. Ki fizeti meg?
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk: az autógyárak menedzsmentje ritkán tevődik össze különböző szerzetesrendektől odacsábított humán erőforrásokból. A vezetők célja a minél nagyobb profit megszerzése. Észrevehető a gyakorlatban, hogy nem minden fejlesztés teszi tartósabbá a gépjármű-motorokat. Az emissziós törvényi szabályozás miatt gyakran olyan megoldásokat kénytelenek alkalmazni, amelyek hoznak ugyan 1-2 gramm CO2-kibocsátás-csökkenést, de alapjaiban tesznek megbízhatatlanná egy motorkonstrukciót. Ezekre példa lehet egy alulméretezett láncos vezérlés, vagy egy elektromosan szabályozott olajpumpa.
![Kevés kilométer, sok probléma: elektronika által szabályzott olajnyomás](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150737_32cb0e6ff486de88ec60a7fe99cca29b_wm.jpg)
Az első, sorozatban gyártott közvetlen benzinbefecskendezéssel ellátott személygépkocsi 1951-ben hagyta el a futószalagot. A Gutbrod 600 köbcentiméteres kétütemű kisautójába a Bosch-sal együtt fejlesztették a pusztán mechanikus és vákuumos szabályzású befecskendező rendszert.
A közvetlen benzinbefecskendezés ezredfordulón túli elterjedésének oka, hogy a kisebb fajlagos üzemanyag-fogyasztás, ezáltal a kisebb károsanyag-emisszió eléréséhez pontosabb üzemanyag-adagolás szükséges. Az előző cikkben tárgyalt szívócső-befecskendezésű benzinesekhez képest ennél a konstrukciónál sokkal szabadabban programozható különböző motorüzemekhez, terhelési viszonyokhoz a befecskendezés. A befecskendezési sugár terelésével elérhető, hogy a gyújtógyertya környezetében homogén, könnyen gyúló keverék elegye alakuljon ki, míg az attól távolabb eső térben szegény keverék. Ezt a fajta szegénykeverékes üzemmódot nem minden esetben alkalmazzák a gyártók, mert egy sor újabb megoldásra váró problémát von maga után, mint például a magasabb égési hőmérsékletből adódó nitrogén oxidok képződését (NOx).
Csak benzinest, mert az egyszerű?
Örvénycsappantyú, lambdaszonda, változó szelepvezérlés: szinte kedvet kap az ember egy jó kis dízelhez.
![Közvetlen benzinbefecskendezés elméleti vázlata](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150743_1199cec9579b1964be983a414ff11ba3_wm.jpg)
A 2. kép blokkvázlata alapján nyomon követhetjük az üzemanyag útját. Különböző gyártók különböző rendszerei eltérhetnek egymástól mind elvben, mind az alkatrészek elhelyezésében, méretükben, de a lényeg mindig ugyanaz. Megfelelő időben, kellő mennyiségű üzemanyag juttatása az égéstérbe.
Az üzemanyagtankban (1) tárolt benzin jelen van az üzemanyag-bemérő egységben is (2). Az elektromos tápszivattyú (3) egy előszűrőn keresztül szívja fel az üzemanyagot, és továbbítja egy csővezetéken keresztül az üzemanyagszűrő (4) felé. Gyakran alkalmazzák közvetlen benzinbefecskendezésű motorok kisnyomású körében, hogy külön elektronika szabályozza az elektromos tápszivattyút, tehát az nem állandó fordulatszámmal forog, hanem a nagynyomású szivattyú által igényelt mennyiséget szállítja, motorterhelés függvényében. Az üzemanyagszűrő (4) után a benzin a nagynyomású szivattyúhoz (6) ér. Rendszertől függően opcionálisan a motorvezérlő elektronika tájékoztatást kap egy nyomásmérő szenzortól (5) a kisnyomású kör nyomásáról. Ez a nyomás jellemzően maximálisan 5 bar. A nagynyomású benzinszivattyúba (6) áramló üzemanyag mennyiségét a szabályzószelep (7) állítja be. Az előállított nyomás motorterheléstől függően jellemzően 50-150 bar közötti a közös nyomástérben, vagy ismertebb nevén rail csőben (8).
A nagynyomású kör szabályzását tehát a közös nyomástérben található nyomásszenzor (9) értéke alapján végzi a motorvezérlő elektronika, a magasnyomású benzinszivattyú szabályzószelepének kitöltési tényezővel történő kivezérlésével. Ritkább esetben biztonsági intézkedésként a gyártók nyomáskorlátozó szeleppel (11) látják el a nagynyomású kört, de ez nem jellemző a korszerűbb közvetlen benzinbefecskendező rendszerekre. A közös nyomástérben tárolt nagynyomású benzin a befecskendezőszelepeken (10) keresztül jut közvetlenül az égéstérbe.
![Közvetlen benzinbefecskendezésű motor égéstere](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150745_a048d63583ff4ff6913a3b43b5700090_wm.jpg)
Csak benzinest, mert az egyszerű?
Örvénycsappantyú, lambdaszonda, változó szelepvezérlés: szinte kedvet kap az ember egy jó kis dízelhez.
A 3. képen jól látható az előző cikkben tárgyalt szívócsőbe, (vagy csatornába) történő befecskendezéshez viszonyított különbség. A közvetlen benzinbefecskendezés óriási előnye a pontos, precíz, gyors adagolás. Alkalmazásával már nem csak a szívás ütemben történhet üzemanyag beáramlás a sűrítőtérbe, hanem akár a szívó, akár a sűrítő ütemben bármikor. A befecskendezési sugár pontos irányításával az égés kontrolláltabban megy végbe, a frissen bepermetezett üzemanyag pedig hőt von el, ami csökkenti a turbómotorok fokozott kopogásos égés hajlamát.
![Befecskendezés 1 ezredmásodperc alatt](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150747_bb30087bbfb432f066ab0e528acb24dd_wm.jpg)
Mára természetessé vált, hogy egy kisebb kategóriás jármű motorterében is komplett laboratórium működik. A precíz szerkezetek hátránya, hogy egy kisebb, valamely periférián történő meghibásodás egy sor működési rendellenességet vonhat maga után. A közvetlen benzinbefecskendezésű Otto-motorok egyik legnagyobb hátránya a külső keverékképzésű elődeihez képest a szívóoldali kokszosodás. Néhány évvel ezelőtt ez még csak a dízelmotorok sajátossága volt, de azoknál egészen más oka van, ezért ne is keverjük ide.
Tisztességes kereskedő, megőszült szerelő
A TSI motorral is el lehet babrálni egy darabig, ha naponta egy percig nem működik rendesen.
Több cikket is írtam erről, most ismételten leírnám a szubjektív véleményemet ennek kialakulásáról, a problémával gyakran találkozom a műhelyemben. A közvetlen befecskendezésű Otto-motorok szívószelepe működés közben forróbb, mint a szívócső befecskendezésűé. Ennek oka, hogy a befecskendezett üzemanyag nem hűti le, hiszen a befecskendezés az égéstérbe történik. A forró szívószelepen lecsapódik a szívócsőbe visszavezetett kartergáz, és apránként növekszik a lerakódás mértéke. Amely motoroknál alkalmaznak kipufogógáz-visszavezetést, azoknál ezek a gázok is súlyosbíthatják a problémát, azonban ez nem törvényszerű. A Volkswagen 1.4 TSI motorján, vagy a BMW-PSA 1.6-os turbóján sem alkalmaznak külső kipufogógáz-visszavezetést, ezek a motorok mégis kifejezetten hajlamosak a szívóoldali kokszosodásra.
![Kokszlerakódás egy 1.4 TSI motor szívószelepén](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150751_76da4c30288b0a3508d23b97a8296021_wm.jpg)
Sáros cipőben is lehet járni – gondolhatnánk. Miért baj, hogy kokszos az a szelep? Sajnos nem csak a szelep kokszos, hanem a szívócsatorna is. A keresztmetszet-csökkenés légáteresztés-csökkenést okoz, ami rontja a motor töltetcseréjét, ezáltal a hatásfokát. Ez csak a kisebbik probléma. a közvetlen befecskendezésű Otto-motor tökéletes működéséhez elengedhetetlen, hogy a sűrítőtérben történő légáramlás a megtervezett, modellezett és próbapadon tesztelt módon történjen. A befecskendezett üzemanyag sugarának terelése nagymértékben a beáramló levegő feladata.
Ha a szívószelepen lerakódott koksz befolyásolja a levegő áramlását, akkor a befecskendezési sugár terelése sem lesz tökéletes, ez égési rendellenességekhez vezethet, mert a sűrítőtérben lokális szegénykeverékes pontok alakulhatnak ki, ami hatással van a lángterjedésre munkaütemben. Az a tény sem kifejezetten motorbarát, hogy egy idő után ez a karbonlerakódás öntudatra ébred, és apró levált darabkái az autójavítók örömére sörétként bombázhatják a motorunk különböző alkatrészeit.
![Égéskimaradás számláló](https://kep.index.hu/1/0/1015/10150/101507/10150755_edee41a22e51222016382973a2bc6a64_wm.jpg)
A vázolt probléma nem jelenti, hogy a közvetlen befecskendezésű Otto-motorral szerelt autók vásárlása tiltott dolog lenne, hisz már kevés gyártó van, aki nem ezzel kínálja a benzines modelljeit. Egyszerűen számolni kell vele, hogy igényelnek bizonyos karbantartási eljárásokat, mint például a szívóoldali koksz eltávolítását bizonyos rendszerességgel. Erre a feladatra használom én a dióhéjas technológiát , de minden érintett tulajdonos érdeklődjön szervizétől, mit javasolnak a probléma karbantartás-jellegű megoldására.
Motorbontás koksz miatt? Soha többé!
Pöfög a VW TSI-je? Rángat a turbós Coopere? Letilt a Peugeot THP motorja? Olvasson és gyermekének dió lesz a jele az óvodában!
Nyilvánvaló, hogy ezeket a motorokat nem csak a szívóoldali koksz problémája érinti. Ökölszabály, hogy ha egy gépet több, nagyobb igénybevételű alkatrésszel látunk el, annak meghibásodási lehetősége is nagyobb lesz, ahogy a javítás várható költsége is. Mivel a befecskendezés helytelen működése gyakran egy sor mechanikai hibát von maga után, érdemes vásárlás előtt a kiszemelt autót egy alapos mechanikai vizsgálatnak alávetni. Egy egyszerű kompresszió- és nyomásveszteség mérés sorsdöntő lehet egy szépen levakszolt, szilikonban úszó belterű TSI Golf vásárlásánál is. A legfontosabb azonban, hogy alapos utánajárás előzze meg az autóvásárlást. Ma már kevés, hogy a vételár plusz a „kötelezők” a zsebünkben vannak, egy korszerű motorral szerelt autó birtoklása esetén rendelkezésünkre kell állnia egy biztonsági tartaléknak, legyen az lekötött pénz a folyószámlánkon, vagy egy spórolós nagymama.
A cikksorozatot hamarosan folytatjuk.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Hírek
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.
- Hírek
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Hírek
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.
- Gumidoktor
Legális-e a kisebb ET-s felni?
Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.
- Hírek
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.
- Hírek
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.
- Közélet
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
- Hírek
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
- Hírek
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.
- Belsőség
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13
Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.
- Hírek
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.
- Hírek
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)