Jégkockával nehéz szélvédőt mosni

2016.01.06. 12:35

Nem tudunk róla, hogy a fogyasztóvédelem valaha is ráment volna olyan húsba metszően fontos autós termékekre, mint a szélvédőmosó és a hűtőfagyálló. A témaválasztás példás, de a tesztmódszert tovább lehetne fejleszteni.

Kétféle terméket vettek elő, a téli szélvédőmosókat és az autók hűtőrendszerében használt fagyállókat, amelyek minősége télen vitán felül kritikus. Latyakos, felsózott úton előfordul, hogy egy nap alatt több liter szélvédőmosót spriccel ki egy országot átszelő autós – ha reggelre befagy a tartályba a szer, felelősségteljes sofőr jobban teszi, ha el sem indul.

Egy szétfagyott spricnipumpa sem öröm, de még nagyobb bajokat okozhat a motorba töltött alkalmatlan fagyálló, amely ugyan ritkán repeszti szét a blokkot, de szálkásra kristályosodva dugót képezhet a hűtőrendszerben, ami túlmelegedéssel veszélyezteti a gépészetet.

A két szert ugyanazzal a módszerrel tesztelték: a dermedéspontot vizsgálták, vagyis az egyértelmű, címkére nyomtatott hőmérsékletet, ameddig folyékony halmazállapotban kell maradniuk. Meglepő, hogy a harminckét vizsgált minta közül minden negyedik ezt az egyszerű kritériumot sem teljesítette, pedig a szélvédőmosók és fagyállók sok más tulajdonsága legalább ilyen érdekes.

A Totalcarnál is teszteltünk szélvédőmosókat, kétszer is, a fagyásponttal mi is tapasztaltunk bajokat, de nem ez a téli ablakmosók legfontosabb jellemzője. Az ocsú a búzától használat közben válik el, amikor közvetlenül indulás után kell a fagyos szélvédőre spriccelni, és a menetszél miatti párolgás a környezeti hőmérséklet alá tudja hűteni az üvegen elterülő folyadékot. Ilyenkor a gyengébb minőségű anyagok, amelyek intenzívebben párolognak, könnyen jéghártyát képeznek a szélvédőn, ami könnyen veszélyessé válhat. Ennek a tulajdonságnak a vizsgálata nem olyan egyszerű, mint a fagyásponté, mi is megküzdöttünk, hogy valamennyire használható eredményeket kapjunk. A szélvédőmosóknál a tisztító hatás és az illat is fontos lehet, bár utóbbi nyilván szubjektív.

A hűtőfagyállóknál is rengeteg más szempont érdekes a dermedéspont mellett, manapság egyre gyakrabban fordul elő, hogy idővel megromlik, vegyileg szétesik a folyadék. Ilyenkor, illetve ha már új korában is alkalmatlan a szer, nem teljesíti az olyan követelményeket, mint például az alumínium alkatrészek védelme, és lassan, alattomosan, korrózió által öli meg a motort. Ennek vizsgálatáról kapcsolódó cikkünkben olvashat bővebben.

Annyi biztos, hogy a dermedéspontot sem teljesítő termékektől érdemes távol maradni még akkor is, ha néhány fok eltérés nem bélyegzi használhatatlanná az anyagot. A megbukott termékek az eni -22 °C Prémium, a ClubSmart, az Antifrost-H; a Hunoil HG 12 ALU, a Favorit, az Autobrill, a Liqui Moly és az Antifrost-K -40°C. Azok a szélvédőmosók, amelyeket ezek közül kipróbáltunk, a mi tesztünkön sem szerepeltek valami jól. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az összes termék listáját pdf-formátumban közölte, ha szeretné vizuálisan is beégetni a flakonok képét, kattintson át hozzájuk.

Szélvédőmosók   
eni -22 ºC Prémium nem felelt meg
ClubSmart -20 ºC megfelelt
Auchan -19 ºC megfelelt
Antifrost-H -19 ºC nem felelt meg
Tesco -35 ºC megfelelt
Tesco -22 ºC megfelelt
Prelix -19 ºC megfelelt
Tegee Clean&Care -22 ºC megfelelt
JP Auto -20 ºC megfelelt
Bárdi Help -19 ºC megfelelt
Favorit -21 ºC nem felelt meg
Turtle Wax -20 ºC megfelelt
Kentaur -25 ºC megfelelt
Green Car -19 ºC megfelelt
Hunoil -25 ºC megfelelt
Téli Szélvédőmosó -19 ºC megfelelt
Brill -40 ºC megfelelt
Autobrill -21 ºC nem felelt meg
Liqui Moly -30 ºC nem felelt meg
Auto XS -30 ºC megfelelt
Forest prémium -40 ºC megfelelt
Sheron -20 ºC megfelelt
Antifrost-K -40 ºC nem felelt meg
Prelix -40 ºC megfelelt
Hűtőfagyállók   
ClubSmart -37 ºC nem felelt meg
Prelix Autoglykol -35 ºC megfelelt
Tesco -35 ºC megfelelt
Favorit G12 Alu -35 ºC megfelelt
JP Auto G5G11 -35 ºC megfelelt
Hunoil HG 12 Alu -35 ºC nem felelt meg
Castrol Radicool NF -38 ºC megfelelt
Bárdi Help alubarát -33 ºC megfelelt