Téli mosás gombokért
Igaz, a téli kocsimosás nem valami nagy élvezet, de ilyenkor, mikor hideg van, egy kicsit legalább spórolhatunk. Na, nem sokat, tényleg csak egy-két százast, de a tudat, kérem, a tudat, az a nem mindegy. Sőt, aki nem félti a kocsi fényezését, akár ingyen is lemoshatja az autóját. Hogy mi a trükk?
Igen, télen is érdemes kocsit mosni. Hiszen nem esik folyton a hó, az eső, és sehol nincs az előírva, hogy csak tavasszal lehet elővakarni a drága autót a centis sóréteg alól. Egyáltalán nem kötelező rajtahagyni a fényezésen, a felniken, meg a mindenen a maró hatású síkosságmentesítő szereket. Nem muszáj az embernek minden beszállásnál összemocskolni a nadrágját, a kabátját, a kezét. Meg aztán miért legyen az autónk is szomorú szürke, ha tél van?
Azzal senkinek nem mondok újat, hogy nagy hidegben a víz megfagy. Tudják ezt a pénzbedobós mosók üzemeltetői is, ezért mikor nulla fok közelébe hűl a levegő, elkezdik folyamatosan keringetni a vizet a rendszerben. Ha ezt nem tennék, egész rövid idő alatt belefagyna a víz a mosóberendezés csöveibe, és az csak a kisebbik baj, hogy senki nem tudná használni, ezért nem is dobálnák bele a százasokat tehát nem pörögne a biznisz. Sokkal nagyobb kár lehetne, ha szétfagy a csőrendszer. Ezt a vízkeringető óvintézkedést lehet kihasználni egy kis spórolásra.
Mostanában én szinte csak olyan pénzbedobós mosóval találkozom, ahol már nem használnak kefés fejet. Ez egyrészről szomorú, mert sok esetben jól jönne, ha a bőven csorgó víz mellett a sörték noszogatását is be lehetne vetni a kosz ellen, másrészről viszont érthető, hiszen a keféket cserélni kell, esetleg lelopkodják, ez meg plusz költség az üzemeltetőnek. De ha valaki mégis találkozik ilyen berendezéssel, és egyáltalán nem érdekli, hogy tönkreteszi a fényezését, akkor a mosófejből csordogáló vízzel ingyen is lemoshatja a kocsit. Ha viszont egy kicsit is ad magára és az autójára, ne tegyen ilyet. Több okból sem. Az egyik, hogy pár száz forintnyi spórolással sok tízezres kárt okozhat a lakkban. Aztán a mosóberendezés tulajdonosának is kárt okozhat így, mert a kefe idő előtt kopik el, ráadásul ilyenkor egy fillér bevételt sem produkál a gép. Aztán az sem mindegy, hogy a következő autó gazdája egy nyakig saras, karistoló kvarchomokkal és sóval teli kefével kell, hogy hozzányúljon a kocsijához. Ne babráljunk ki a másikkal, legalább egy százast dobjunk be a végén, hogy a keféből kimossuk a mocskot.
Olyan berendezéseknél, amiknél csak egy nagynyomású lándzsa áll rendelkezésünkre, ingyen semmiképpen sem fogjuk tudni lemosni a kocsit, de ez nem is olyan nagy baj. Egyrészről, ugye, olyan nincs, hogy ingyen, mert valakinek mindig pénzbe kerül minden, a berendezést nem szívszeretetből gyártották le és telepítették, abban valakinek a pénze benne áll, az üzemeltetés is költséggel jár. Az viszont szerintem belefér, hogy ilyenkor télen megragadjuk az alkalmat, és a csőből sprickoló vízzel gyorsan benedvesítsük a saras kasznit. Ezzel a pár deci, esetleg pár liter vízzel grátisz fellazítjuk a koszt. Így aztán, amikor már a bedobált pénzünkért előtör a nagynyomású mosóvíz, a mocskot sokkal hamarabb le lehet tolni az autóról.
Fontos, hogy itt is fentről lefelé dolgozzunk. Mert a kocsi tetejéről lefelé csurgó mosószeres víz addig is az alsóbb, dzsuvásabb részeket áztatja, tehát akkor is a kezünk alá dolgozik, amikor csak lefolyik. Gyors, határozott, de alapos mozdulatokkal nagyon hatékonyan lehet mosni. Ha jobban belegondolok, a megfelelően kitalált és kivitelezett koreográfiával többet lehet spórolni, mint az ingyen áztatással.
Aztán jöjjön a legfontosabb, amit pénzbedobós mosó témában mondhatok, és már évek óta mint egy Jehova Tanúja terjesztek, ahol csak lehet: olyan mosóba menjenek, ahol mikroszemcséket adagolnak a mosóvízhez. Soha, semelyik csak nagynyomású vízzel dolgozó mosóban nem lett még olyan tiszta az autóm, mint azokban, ahol mikroszemcsés vízzel lehet koszmentesíteni. Nem lesz persze tökéletes, de én az ilyen bokszokba nem is azért megyek, hogy hibátlanra suvickoljam a gépet, hanem hogy gyorsan, két-háromszáz forintból lecsapassam a port vagy sarat. Ha nem extrém mocskos az autó, kétszázból lemosom, a maradék százasból rátolok egy forróviaszos programot, és kész. Ha nagyon alapos akarok lenni, akkor még egy foltmentes öblítésre befizetek, de az néha már szerintem túlzás, nem emlékszem, hogy a forróviaszos víz után foltos maradt volna a kocsi. A kaszniról nem húzom le ilyenkor a vizet a vízlehúzóval, mert nem tökéletesen tiszta, de az ablakokról mindenképpen. Ha nagyon hideg van, és ráfagyna az öblítővíz az üvegekre, érdemes jégoldó spray-t használni, és az így fellazított vizet lehúzni a szilikonos lehúzóval.
Még egy fontos dolog: télen igyekszem délelőtt-délben mosni a lehetőleg átmelegedett autót, ha süt a nap, a víz nagy része még hideg időben is megszárad (persze nem durva mínuszokban). Az is bevált, hogy olyankor mosom le a kocsit, mikor utána tudok pár kilométert gyorsabban autózni – az M0-n vagy M3 bevezetőn már tudok olyan sebességgel menni, hogy a menetszél lefújja a víz nagy részét, segítsen a száradásban.