Aztán derék legyen az a szög!
Szerszám Szombat: Digitális szögmérő
- Pitty, megnyomtam, húzhatod!
- Várj, most nem mér.
- Akkor nyomok rajta még egyet.
Ilyen és hasonló párbeszédek zajlottak, miután kicsomagoltuk a mindenki számára ismeretlen eszközt, és egymás kezéből kapkodtuk, hátha valaki okosabb. Igazi férfi használati utasítást nem olvas, az öt gomb soknak bizonyul, muszáj egy óvatlan pillanatban félresomfordálnom és belesnem a leírásba. Oda is lett a férfiasságom, de onnantól jött a hű meg a ha, mert a cucc kétségkívül lenyűgöző. Nem mintha a szögmérés ördögtől való volna, de ha mindezt bármilyen pozitúrában, egyszerűen a kulcsra csattintva tudja egy digitális skatulya, az nem piskóta.
A Beta digitális szögmérője pedig pont ezt ígéri, és be is tartja. Kicsit gondolkodtam, vízszintesen elfordítva, vagyis amikor a gravitációt nem veheti alapul, milyen elven mér, de ezt a leírás sem árulja el. Végeredményben mindegy, villamosmérnöki diploma nélkül is felkapcsoljuk a villanyt, nem igaz? De mire való egyáltalán az ilyen szögmérő?
A nyúlócsavar
Vannak csavarok az autóban, amelyeket adott nyomatékra kell meghúzni – szigorúan véve az összeset –, illetve akad néha, amelyet nyomatékra és szögre. Tipikusan a hengerfejcsavarok ilyenek, leginkább amelyeket nyúlócsavarnak nevezünk, de ha olyan a hengerfejtömítés, a nem nyúlós hengerfejcsavart is szögre kell húzni. Lényeg, hogy mindig a hengerfejtömítés gyártójának utasításait kövessük.
Modern motorokban szinte kivétel nélkül nyúlócsavarok szorítják a hengerfejet a motortömbhöz. Ezek jellemzően vékony, néha, mint a képen, kimondottan elvékonyított szárú, hosszú csavarok. A felületes okoskodással szemben ugyanis az a legbiztosabb csavarkötés, főleg ilyen, változó terhelésű helyeken, amely képes nagyon pici, ezred-, századmilliméteres mértékben rugózni. A nyúlócsavar karcsú szárát ugyanis pont úgy kell elképzelni, mint egy felhúzott rugót, amely mindig közel azonos erővel szorítja lefelé a tömítést, legyen a befogott hengerfej hideg vagy meleg, jöjjenek bármilyen pofonok az égéstér felől.
Ha kicsit belegondolunk, egy tökéletesen merev csavar pont azért lazulna meg, mert a sok felmelegedés-lehűlés, valamint az üzemi terhelés során összezömülő tömítés, illetve már önmagában a hengerfej hőtágulása és -zsugorodása miatt megszűnne a feszítőerő. Durván leegyszerűsítve.
A csavar nyomatékra vagy szögre húzása nem más, mint a rugó felhúzása. Általában először egy vagy két lépcsőben olyan nyomatékkal kell megfeszíteni a csavart, amely által biztosan felfekszenek egymásra az alkatrészek, a tömítés összezömül, megkapja az alapterhelést, amely nem más, mint a forgatónyomaték által a csavar menetemelkedése révén létrehozott erő. Ehhez nyomatékkulcs szükséges.
Aztán jöhet például kilencven fok ráhúzás, ami a csavar bizonyos mértékű nyújtását eredményezi, egy milliméteres menetemelkedés esetén a példánknál 0,25 milliméternyivel. Ilyenkor előfordulhat úgynevezett plasztikus deformáció is, vagyis maradandóan megnyúlik a csavar – ezért csak egyszer szabad meghúzni, aztán kuka. A szögre húzáshoz szükséges valamilyen típusú szögmérő, amelynek talán legkifinomultabb változata ez a digitális Beta.
Ha beállítottuk a kívánt szöget, a kis szelencét felcsattinthatjuk a kulcsra egy mágnessel, és újabb gombnyomás után már méri is az elfordulást. Bármilyen helyzetben. Pár fokkal a beállított előtt, egészen pontosan 80%-nál egyszerre csipog és világít, hogy lassan jó lenne abbahagyni az erőlködést, majd a zöld ledek sorozatos kigyulladása után a piros jelzi, amikor révbe értünk. Tévedni szinte lehetetlen, nem észrevenni szintén. Ez a legnagyobb előnye a digitális eszközöknek az analógakkal szemben.
A régi iskola szerint szép, mutatós szögmérő tárcsát használt a szakember, amelyen saját magát megsegítve legfeljebb filctollal jelölhette be a kívánt értéket, de észnél kellett lenni, nehogy túlhúzza a kényes csavart. Amit viszont a digitális szögmérővel is érdemes elkövetni befejező műveletként, az a meghúzott csavar jelölése, mert meghúzni ugye csak egyszer szabad, és onnantól ahhoz a csavarhoz nyúlni – még ellenőrző szándékkal is – tilos.