Filléres Neppertrükk – Felnifestés kártyatrükkel
Aki festett már felnit, tudja, miért szívás. Koszos, rozsdás, meg kell csiszolni, és ugye a gumit sem kellene lefesteni. Kártyatrükkel a festékköd ellen.
Az igazán ruppótlan nepper persze fogja a festékspray-t és úgy, ahogy van, a kocsin telibefújja mattfeketével a keréktárcsát. Ez azért jó, mert természetesen a kaszni is kap a festékködből, de legalább a koszos gumiabroncs is szép fekete lesz. Vagy ezüst színű, láttam már ilyet is – majd lekopik alapon jó lesz az úgy is. Pedig egész egyszerűen meg lehet oldani a gumiabroncs kitakarását – ha már nem végzünk igazán alapos munkát, legalább a teljes igénytelenséget kerüljük el.
Ha rendesen ki akarja pofozni az ember a felniket, a szabályszerű eljárás az, hogy a gumisnál meghámoztatjuk őket, és nem csak a gumikat szedetjük le, de a szelepházakat is eltávolíttatjuk. A csupasz felniket elvisszük szemcseszóratni, így eltávolítják a régi festéket, meg a rozsdát is. Aztán lehet szintereztetni (ennél az eljárásnál műanyag porfestéket égetnek a fémre) vagy hagyományos festékkel újrafényezni. Lássuk be, kevesen hajlandóak a téli, nyúzós felnikre elkölteni darabonként legalább 4-5 ezer forintot (gumi le-fel, új szelepház, centrírozás plusz a szemcseszórás és a szinterezés-festés ára). Aki kompromisszumkész, megúszhatja kevesebből is – nem lesz olyan szép és tartós, cserébe fillérekből megvan, a dísztárcsa meg ápol és eltakar.
A kocsiról mindenképp érdemes leszerelni a kereket, így könnyebb hozzáférni és a festékköd sem száll a fényezésre. Ha megharapta a rozsda, egy flexre vagy fúrógépbe fogott drótkoronggal mindenképpen távolítsuk el a pergő vasoxidot. A régi festéket érdesítsük fel, hogy jobban tapadjon a festék. Csiszolópapírral is lehet dolgozni, de a már bemutatott acélgyapjú még jobb, akár a legdurvábbat is használhatjuk (csiszolópapírnál viszont 120-asnál durvábbat nem érdemes használni).
Ezután jöhet egy alapos zsírtalanítás, lehet hígítóval, féktiszttóval dolgozni, sőt, a nagyon igényesek akár szilikonmentesítővel is áttörölhetik a felnit – ez ugye azért nem butaság, mert a gumi ápolására használt szilikonból juthatott a felnire is, és ez a szilikon nem engedi a festéket rendesen tapadni, ronda lesz a felület, meg a védő funkciót sem képes rendesen ellátni a szilikonkráteres festékréteg. Ezek azok a lépések, amiket nem nagyon lehet megspórolni, egyszerűsíteni.
A maszkolásnál, a gumi kitakarásánál viszont egy ügyes kártyatrükkel egy csomó időt, energiát és anyagot megspórolhatunk. Maszkolószalaggal is körbe lehet ragasztani a felnit, de egyrészről macera, hogy a szalag egyenes, a felni meg ugye köríves, tehát csak sok, apró szalagcsíkkal tudjuk szépen körberagasztani, amíg persze gyakran nem akarnak rendesen a gumihoz ragadni. És nem elég csak egy csíkban körberagasztani, ha nem akarjuk, hogy festékes legyen a gumi, papírral, nejlonnal a többi részt is le kell takarni, és ugye ezt is le kell ragasztani, hogy a festék szórásához használt sűrített levegő ne fújja el.
Ha van egy kártyapaklira való papírlapunk, esetleg elhasznált kártyáink, töredék idő alatt ki lehet takarni a gumit, elmagyarázni tovább tart, mint megcsinálni. Az ember fogja a kis kartonlapokat és átlapolva a felni pereme és a gumi közé csúsztatja. Ha elég nagyok a kártyák, az egymás mellé szúrt lapok karimaként veszik körbe a munkaterületet, esély sincs rá, hogy összefújkálja az ember a gumit. Mivel a lapok be vannak szorítva a gumi és a felni közé, a spray-ből, vagy szórópisztolyból kiáramló levegő sem fogja elfújni őket. Minél vékonyabbak a lapok, annál jobban beszoríthatók, annál alaposabban festhető a felni pereme. Akár műanyag lemezből, vagy fémlemezből is vághatunk kis lapokat, akárhány felni festéséhez újra lehet használni őket.
Érdemes lehet még akkor eltávolítani a kártyákat, amikor a festék még nem száraz, mert ilyenkor a folyékony festék a kártyák által takart területre is becsoroghat. Nem csak a maszkolással, de a maszkolás eltávolításával is pillanatok alatt lehet végezni, nem termelünk felesleges szemetet, újrahasznosítható technikát használunk, tiszta nyereség.