Mi kerül egy részecskeszűrőn félmillióba?!
Ha kimúlik a részecskeszűrő, rendszerint drága mulatság. Utánajártunk, miként spórolhatunk százezreket. Szó lesz tisztításról, szűrőbetét cseréről, utángyártott és eredeti alkatrészekről. A sok választási lehetőség mellett rengeteg pénz forog kockán.
Mindenki hallott már valakiről, akinek az autójában turbót vagy kettőstömegű lendkereket kellett cserélni négyszázezerért. Csúnya, rossz világban élünk, gondolhatnánk, ahol az autógyártók egyedüli célja, hogy szerencsétlen autóst anyagi romlásba taszítsák. Ezért eredendően rossznak tartunk mindent, ami egy autóban elromolhat és drága.
Manapság a dízelek vannak a célkeresztben, nem véletlenül: a korom látványa és szaga is kellemetlen, élettanilag pedig erősen káros. Technikailag nehéz megoldani, hogy a dízelmotor ne termeljen kormot, ezért megkerülték a problémát: bevezették a részecskeszűrőt, angol rövidítéssel DPF-et (Diesel Particulate Filter), a franciák meg FAP-ként (Filtre À Particule) emlegetik. 2009-től, vagyis az Euro 5 környezetvédelmi norma bevezetése után az új dízelek csak részecskeszűrővel kaphatóak.
A részecskeszűrő működési elve aránylag egyszerű. A gázok a szűrő kerámiatestében kialakított, lezárt végű járatokban áramlanak. A kerámia pórusain át a gáz ki tud jutni, a szilárd részecskék körülbelül 95 százaléka viszont csapdába kerül és lerakódik. Ezért a DPF nagyon gyorsan telítődik: 100 kilométeren akár 50 gramm korom is benne ragadhat, átlagosan 700 kilométer megtétele után megtelik a szűrő. A motornak van egy regeneráló ciklusa, ekkor kiégeti a kormot a szűrőből.
Az ilyen szűrők elméleti élettartama átlagosan százötvenezer kilométer, rendeltetésszerű használat mellett nagyjából 700 kilométerenként sor kerül a regenerálásra. Ehhez azonban fél óra egyenletes tempójú autózás szükséges. Sokan használnak dízeleket úgy, hogy nagyrészt városban közlekednek, viszont itt nem, vagy nem teljesen tud kiégni a lerakódott szennyező anyag a szűrőből, ami egy idő után eltömődik. Ez először abban nyilvánul meg, hogy csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás. Szerencsés esetben, ha időben észrevesszük, ez még orvosolható egy hosszabb úttal.
Egy idő után azonban már körültekintő használat mellett sem menthető a szűrő, és mivel már sok 2009 előtti autóban is volt, elég népes tábort érint a probléma. Az elromlástól való félelem az árak ismeretében jogos: több százezer forintba is kerül egy gyári új részecskeszűrő, de akadnak olyan extrém példák is, mint a 2007-es Kia Sportage-é, amelyhez 1,8 millió forintért kapható, holott az autó használtan alig ér többet kétmilliónál. Igaz, ezt csakis a katalizátorral egybeépítve lehet megvenni.
Szerencsére akadnak megoldások a gyári alkatrészen túl is.
Sokan kiüttetik a részecskeszűrőt: vagyis kiszerelik az autóból, és ennek megfelelően programozzák újra a vezérlőegységet. A vezérlőegység a részecskeszűrő telítettségét a bementi és kimeneti vége közötti nyomáskülönbségből számítja ki, az üres csövet teljesen tiszta részecskeszűrőként fogja érzékelni. Természetesen ezt a megoldást nem tudjuk ajánlani, mivel illegális: egy autó sem kerülhet rosszabb környezetvédelmi besorolásba, mint amilyennel kiadták. Az autó valós károsanyag-kibocsátása nagyjából a tíz-hússzorosára nő.
A legelterjedtebb megoldás a részecskeszűrő tisztítása. A művelet ára magyar szemmel is elviselhető: egy átlagos műhely ötven-hatvanezer forint körüli összegért vállalja. Ebben az összegben általában a le- és felszerelés, a tisztítás és a tisztítás utáni diagnosztika, illetve programozás van benne. Megkerestem több műhelyt, ahol elmondták, hogy a mosási eljárásuk után közel gyári DPF-élettartam érhető el, ami számokban kifejezve annyit jelent, hogy típustól függően nagyjából százötven- és kétszázezer kilométer. Ugyanakkor a legtöbb helyen ritkán vállalnak húszezer kilométernél több garanciát, ami lássuk be, nem bizalomgerjesztő. Érdemes olyan céget választani, ahol jó referenciákat tudnak felmutatni, mert sok műhely foglalkozik tisztítással, különböző minőségben.
Még viszonylag ritka a szűrőbetét cseréje, pedig ez megnyugtatóbb megoldás. Egy szűrőbetét-cserével foglalkozó cég munkatársa szerint ez a lehető legjobb alternatíva, hiszen gyakorlatilag új lesz a részecskeszűrő. Maga a ház marad az eredeti, a lényegi részt, a betétet viszont ugyanattól a beszállítótól szerzik be, ahonnan az autógyártók is vásárolnák. Így a gyárival megegyező élettartamot kapunk a pénzünkért.
Számszerűen, típustól függően nagyjából száz-százötvenezer forint, ami már lényegesen nagyobb összeg, mint a mosás esetén. Azonban arról nincs információnk, hogy a felvágott, majd visszahegesztett régi dob mennyire bírja a hatalmas hőterhelést, amit a regenerálás jelent.
Mivel érdemi kereslet alakult ki, lehet kapni utángyártott komplett részecskeszűrőket is. Nagyon sok gyártó nagyon különböző minőségű termékével találkozhatunk: zömmel a százharminc és kétszázötvenezer forint közötti ársávban kaphatjuk meg a cseredarabokat. Az alkatrészek tartósságáról nincs érdemi információnk, de a minimum 1-2 év és harmincezer kilométer garancia aránylag bizalomgerjesztő. Azonban ne felejtsük el, hogy az említett áron felül a szerelési költségekkel is számolnunk kell.
Természetesen a legjobb megoldás a gyári részecskeszűrő. Ez kompromisszummentes, de néha irreálisan drága, főleg az öregedő dízelek esetében fáj nagyon. Igaz, akad ellenpélda is, a Citroën C3 szűrője 200 ezerért szinte ajándék. Aki arra vár, hogy megmondjuk a tutit, hogy milyen autóval járunk a legjobban, csalódni fog, ugyanis nincsenek különlegesen problémás, vagy különlegesen tartós részecskeszűrőjű típusok - a részecskeszűrő működési elve majdnem minden autó esetén hasonló.
Több szerviz megkeresése után egyértelműen kiderül: a felhasználás mód és a tankolt gázolaj minősége dönt. Ha sokat használjuk dízelünket városban, rövidebb távokon, illetve akarva-akaratlanul rossz minőségű gázolajat tankolunk, hamarabb bekövetkező DPF-halálra számíthatunk. Az viszont, hogy nincs kirívóan rossz vagy jó részecskeszűrőjű autó, nem jelenti, hogy árkülönbségek sincsenek.
Tisztítás (szervizköltséggel) | Szűrőbetét-csere (szervizköltséggel) | Utángyártott részecskeszűrő (plusz szervizköltség) | Gyári új részecskeszűrő (plusz szervizköltség) | |
Audi A4 2.0 TDi, 2005 | 50-60 000 Ft | 110 363 Ft | 116 952 Ft-tól | 908 015 Ft |
BMW 320d, 2007 | 50-60 000 Ft | 114 173 Ft | 175 695 Ft-tól | 548 700 Ft (katalizátorral együtt) |
Ford Fiesta 1.6 TDCi, 2009 | 50-60 000 Ft | 101 473 Ft | 189 419 Ft-tól | 425 000 Ft |
Mazda 6 2.0 CD, 2008 | 50-60 000 Ft | 114 173 Ft | 128 104 Ft-tól | 429 832 Ft |
Citroen C3 1.4 Hdi, 2010 | 50-60 000 Ft | 101 473 Ft | 99 399 Ft-tól | 198 062 Ft |
Kia Sportage 2.0 CRDi, 2007 | 50-60 000 Ft | 114 173 Ft | 138 278 Ft-tól | 1 830 000 Ft (katalizátorral együtt) |
Fiat Punto 1.3 JTD Multijet, 2009 | 50-60 000 Ft | Nincs róla információnk | 100 374 Ft-tól | 645 000 Ft |
Látható, sokféle megoldás közül válogathatunk, ha autónk műszerfalán megjelenik a vészjósló DPF logó. Bármelyik jó lehet, de vegyük figyelembe, hogy az árkülönbségek sok esetben indokoltak. A tisztítás reális alternatíva, viszont nagyon körültekintően kell választanunk, és el kell fogadnunk, hogy csak körülbelül 20 ezer kilométer garanciát kapunk. A szűrőbetét cseréje ár-érték arányban szimpatikus megoldás, ha hiszünk abban, hogy gyári, vagy gyárival megegyező minőségű cseredarab kerül az autónkba, és a hőterhelés sem viseli meg a javított alkatrészt. Viszont ha megnyugtat egy új alkatrész, választhatjuk az utángyártottat is, ahol a felár alkalmanként jelentős lehet, és a minőségről sem tudunk biztosat.
Minden javítás kapcsán nagyon fontos megjegyezni, hogy a tankolt gázolaj minősége is a legfontosabb tényezők között szerepel, és a részecskeszűrős autókhoz speciális, mérsékelt hamutartalmú olaj szükséges. Ezek általában az ACEA C1-C2-C3-C4 besorolásukról ismerhetők fel, de több autógyár (VW, Mercedes, Renault, stb.) nem ilyet ír elő, hanem a saját szabványainak megfelelő olaj használatát követeli meg. Ennek érdemes nagyon utánanézni, mielőtt bármit beletöltünk.
A franciák és a részecskeszűrő
Az első részecskeszűrős dízel, a 2,2 literes HDi a Citroen C5-ben és Peugeot 607-esben mutatkozott be 2000-ben. Az általuk használt szilícium-karbid szűrőt már akkor úgy tervezték, hogy a korom 95%-át kiszűrje. Azon felül, hogy a PSA először készített ilyen szűrőrendszert, működési elvében is eltér a megszokottaktól: a regeneráláshoz adalékanyagot használ. A Rhodia nevű cég által gyártott Eolys nevű folyadék csökkenti a koromrészecskék gyulladási hőmérsékletét. Ez azért fontos, mert így kisebb hőmérsékleten tud regenerálni a rendszer. A működési elvén túl gyakorlati különbség nehezen vehető észre az adalékos és a passzív rendszer között. Az ára nem számottevő: körülbelül harmincezer forintba kerül három liter, viszont ez több mint 100 ezer kilométerhez elég.