Tízből egy gyerekülés megbukott

ADAC gyerekülésteszt – 2017.

2017.08.07. 06:08

Akinek gyereke van, tudja: aligha van fontosabb annál, hogy biztonságban tudjuk utódainkat. Az autóban egyrészt ezért használunk gyerekülést, másrészt meg azért, mert egyszerűen kötelező. Közel sem mindegy azonban, milyet veszünk. A német autóklub évről évre teszteli ezeket, most itt a legfrissebb eredmény.

Gyerekülés – minek az?

A KRESZ már jó pár éve előírja a gyermekbiztonsági rendszerek kötelező használatát. A szabályozás jelenlegi formája 2014 óta hatályos. Eszerint gépkocsiban vagy mopedautóban 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek nem is utazhatnak enélkül (néhány kivételt azért említ a rendelet), az ülésnek a testmérethez és a testsúlyhoz is igazodnia kell.

adac-kindersitze-22514

Persze nem tehetünk be bármilyen gyerekülést, jelenleg párhuzamosan kétféle szabvány létezik, amelyek a paramétereket rögzítik. A régebbi, az ECE-R44 súly szerint csoportosít, és oldalirányú védelmet nem követel meg. Az újabb, az ECE-R129 (másképp: i-Size) fokozatosan váltja le előbbit. Már nem súly, hanem magasság szerint csoportosít, és megköveteli a gyártóktól az oldalirányú dinamikus ütközési tesztet is. Sőt, azt is előírja, hogy a gyermekeket 15 hónapos korig a menetiránynak háttal kell bekötni.

Mit és hogyan teszteltek?

A német autóklub, vagyis az ADAC nem teljesen önállóan, hanem a Stiftung Warentesttel (egyfajta fogyasztóvédelmi szervezet) közösen próbált ki 37 különböző gyerekülést. Ezek közül 12 már az új, i-Size szabályozásnak megfelelő. Mindegyik terméknél vizsgálták a biztonságot, a használhatóságot, az ergonómiát és a károsanyag-tartalmat. Az üléseket egy Volkswagen Golf-kaszniba rögzítve frontális- (64 km/h-val) és oldalütközésnek (50 km/h-val) vetették alá, azokba megfelelő méretű töréstesztbábukat ültettek.

adac-kindersitz-test-2017

Megfigyelték, hogy mennyire kényelmesen helyezhetők el a bábuk az adott ülésben, mennyire stabil a helyzetük, hogyan lehet elvezetni a biztonsági övet, és milyen védelmet kap a fej. Ezen kívül 2011 óta már a gyártás során esetlegesen felhasznált egészségkárosító anyagokat is feljegyzik – előfordul, hogy egy amúgy viszonylag jól teljesítő termék végül ezen vérzik el.

Ahogyan az ADAC-nál már megszokhattuk, az iskolában megszokott osztályzást mindkét irányban fél-fél ponttal kibővítve, és németesen megfordítva határozzák meg a végeredményt. Tehát 0,5-től 5,5-ig osztályoznak, a legkisebb osztályzat a legjobb. Hogy ezt egyértelműsítsék, a legrosszabbakat pirossal, a legkiemelkedőbbeket zölddel jelölik.

Minden gyerekülés biztonságos?

A teszteredményeket böngészve először az tűnik fel, hogy összesen négy gyerekülés kapott elégtelen osztályzatot, vagyis bukott meg a teszten. Az okok különbözőek, érdemes tehát egy kicsit a számok mögé nézni. Az egyéves kor alatti gyerekeknek szánt termékek közül a Joolz két ülése vérzett el. Az iZi Go Modular és annak i-Size változata egyaránt azért nem felelt meg, mert egészségkárosító anyagokat találtak bennük. A TCPP nevű égésgátlóról van szó, amely rákkeltő hatású lehet. Mondhatjuk, hogy kár érte, mert minden más értékelésben jó (sőt, az egyik változat a biztonság tekintetében kiváló) osztályzatot kapott.

Kattintásra nyílik a teljes méretű táblázat
Kattintásra nyílik a teljes méretű táblázat

A másik két bukás az 1-12 éves kor közötti kategóriában történt. A Casualplay Multipolaris Fix gyengesége frontális ütközésnél jött elő. A kilenc kilogrammos tesztbábu kifordult az ülésből, ezzel megnőtt a sérülés veszélye. Érdekesség, hogy isofix nélkül, simán csak az autó saját biztonsági övével rögzítve valamelyest javult a helyzet, de akkor sem volt megnyugtató. Minden más tekintetben jó és kiváló osztályzatokat kapott, de ezek sem mentették meg.

Az LCP Kids Saturn Fix szintén a frontális ütközésbe bukott bele. Ha a kocsi saját biztonsági övével rögzítjük, akkor az öv elvezetése problémás. Ütközés esetén erősen bevághat a hasnál, ezzel súlyos belső sérüléseket okozva. Ez az ülés egyébként a használhatóságot, kezelést tekintve is épp csak elégségessel zárta a tesztet, de ez nagyjából mindegy is, hiszen ha egy összevetésben bukik, a végeredménye is bukás.

Kattintásra teljes méretben látható az infografika
Kattintásra teljes méretben látható az infografika

A négy legrosszabb mellett további két ülés vizsgázott csupán elégségesre. A gyártó által 12 éves korig ajánlott, így lényegében a gyerekülés-kötelezettség alatt végig használható Graco Milestone frontális ütközésnél nem maradt elég stabilan a helyén, és maga a beszerelés is nehézkes, könnyen hibázhat vele a szülő. Az Axkid Wolmax ezzel szemben megfelelő védelmet nyújt, ha jól rögzítjük, de szintén túl körülményes a kezelése.

Az összkép azért egyáltalán nem borús: a 37 tesztelt gyerekülés közül 22 kapott jó osztályzatot (igaz, kiválót egy sem). Ezek minden vizsgált területen jól szerepeltek, tehát a biztonság, a kezelés, használhatóság és az ergonómia szempontjából is rendben voltak, valamint káros anyagokat sem tartalmaznak.

De akkor milyet vegyek?

A listából kiderül, hogy az isofixes ülések általánosságban jobban szerepeltek a csak biztonsági övvel rögzíthető társaiknál. Ez egyrészt az egyszerűbb beszerelésnek köszönhető, a becsattintós szerkezettel kevesebb a hibalehetőség. Ezt tükrözi a két narancssárga osztályzattal értékelt ülés helyzete is: azoknál éppen a beépítés volt problémás. Persze buktak meg a próbán isofixes gyerekülések is, pusztán ettől a funkciótól tehát nem lesz jó a termék. Ami az árakat illeti, többnyire még mindig drágábbak az isofixszel ellátott darabok, de nem feltétlenül kell sokat fizetni, ha jót akarunk venni: a két legolcsóbb szereplő közepes értékeléssel zárta a tesztet.

Az oldalról ajánljuk

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

35 perce
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30