Az Autokorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítménymérése folyik, egy régi ismerős tűnt fel. Egy Suzuki Swift, de nem egy sima, vasaló-Swiftnek is becézett darab, hanem egy Sport változat. Kíváncsian vártuk milyen számokat produkál a sportos Swift.
Kicsit mindannyiunk kedvence a második magyar Swift. Nemcsak azért, mert itt gyártották, és elődjéhez képest hatalmasat lépett előre mind komfortban, mind technikában, hanem azért is, mert abszolút értékben is egy jó autó volt a kategóriájában.
Az Erőmérőben ezúttal nem egy sima Swift, hanem a Sport változat gurult fel a mérőpadra. Az első magyar Swiftből is létezett sportváltozat, de az csak egy optikai csomag volt, kicsi könnyűfém felnivel, csíkkal, egy-két pici eltéréssel, de semmi komoly, a korábbi, valódi GTi viszont soha nem készült itthon, pedig az tényleg izgalmas darab volt. Járt már nálunk sokféle Sport és GTi, de még nem mértük meg, hogy mit tud valójában a Swift Sport.
A korabeli marketinganyag hangsúlyozza, hogy a Sport a gyári Junior WRC programjának tapasztalatait ülteti át egy utcai autóba. Kívülről az áramvonalasabb, mélyebbre húzott lökhárítók, a széria 17 colos könnyűfém felnik (a mért autón téli kerék volt) és a dupla sportkipufogóvég teszik könnyen megkülönböztethetővé az alapmodelltől.
Ha benézünk a szoknya alá, akkor ott is találunk érdekességet. A futómű keményebb rugókat és 20 milliméteres ültetést kapott, a keményebb rugókhoz Monroe Sport lengéscsillapítók járnak, keményebbek a szilentek és erősebb a fékrendszer is.
Az egyhatos motor változó szelepvezérlésű, és az elektronikus gázpedált is áthangolták, amitől kicsit agresszívebbé vált. A szervókormány rásegítése is csökkent, így direktebbnek érződik. Teljesen más a kuplung is, erősebb és több pedálerőt igényel.
Minden dolog, amihez hozzányúltak jobb lett, sportosabb és a vezetési élményt javítja. Nem véletlenül tartotta 2006-ban a külföldi szaksajtó is az egyik legjobb kis hot hatch-nek a Swift Sportot, pedig nem ez volt a legerősebb és leggyorsabb a sportos kisautók piacán.
A korabeli egyhatos Suzuki alapmotor átalakításáből született motor fordulatra, sportosságra hangolt, ami nagyon jól illik az autó karakteréhez. A leszabályzási fordulatszám 7000-nél van, hivatalosan 6800-on adja le a maximális 125 lóerejét, a nyomatéka pedig 148 Nm, 4800-on. A csúcsnyomaték egészen magasan jelentkezik, majdnem a maximális teljesítmény közelében, ami általános jellemzője a sportosra hangolt motoroknak. Ebben a tartományban kell tartani a fordulatot és akkor lesz menés, lesz vonóerő. Ez azonban nem jelenti azt, hogy alul gyenge lenne.
Sokan használják a Sport Swiftet pályanapokon is, és bár hallottunk hajtókarcsapágy- és váltóproblémáról, összességében nagyon jó hírű autó a Swift csúcskivitele.
A mérésre jelentkezett példány légszűrőházának a fedele törött volt, így azt a tulajdonos leszerelte. A szűrő be volt rögzítve a házba, azon keresztül szívott a motor, de a szívóhang így erősebb, mint eredetileg. Ez jól hallható a mérés videóján is. Nem lehet azonban egyértelműen eldönteni, hogy ez a fedélhiány növeli-e vagy csökkenti a teljesítményt. Lehetséges, hogy növeli, mert csökkent a légszűrőház fojtása, de csökkentheti is a teljesítményt, mert a hangolása, a gázlengések így megváltoznak.
Egyébként pedig csodaszép állapotban volt a 69 ezret futott Swift, egészséges volt a motorhangja is, nem volt okunk kételkedni abban, hogy hozza a gyári teljesítményét.
Megvolt a mérés, minden rendben zajlott, a légszűrőfedél hiánya miatt kicsit mélyebb tónusban énekelt a sportos 1600-as, és szépen kiforgott 7000-ig.
Az eredményekre sem lehet panasz, a tulajdonossal közösen elemeztük a görbék alakját, érdemes megnézni a videót.
Ha pedig érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
A következő autó egy Mazda RX8-as lesz, a Wankel-motoros csoda, lehet előre tippelni mit tud, és mennyit fog forogni a különleges motor.