Az Alfa Romeo most bizonyított

Totalcar Erőmérő: Alfa Romeo 156 2.5 V6 – 2002.

2018.06.25. 15:24

Megint egy csodálatos, de megosztó youngtimer állt a mérőpadra. A hitelesített és professzionális teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasók jelentkezhettek a mérésre, most egy V6-os 156-os Alfa állt a görgőkre, mi pedig beleszerettünk.

Minden mérés érdekes, még nekünk is, pedig már több mint ötven epizódnál járunk az Erőmérő sorozatban. Érdekes volt a Trabant, ahogy érdekes volt a Maserati is. Némelyik autót egészen megkívánjuk, már ezen sem csodálkozunk, a mai epizód főszereplőjébe viszont konkrétan beleszerettem.

A mérésen résztvevő autó egy Alfa Romeo 156 2,5 V6 volt, 2002-ből. Mindannyian egészen jól ismerjük a típust és a motorját, és mi is hallottunk róla szépeket és rosszakat is. Az Alfa tipikusan az az autó, amit mindenki szid, akinek nem volt, akinek pedig volt vagy van, általában szereti, szerette. Senki nem tagadja, hogy nem egy Toyota megbízhatóságú autó, ennek ellenére igazi rajongótábort szerzett a márka, talán nem véletlenül.

Ebben az autóban ráadásul V6-os motor volt, amely Busso-motorként él a köztudatban, mert az ősét Giuseppe Busso olasz mérnök tervezte még a hetvenes évek elején. Aztán 1993-ban kapott négyszelepes hengerfejet és persze ezer más módosítást, és így szerzett hírnevet.

Az EVO Magazine 2011-ben a legjobb hangú hathengeres motornak választotta ami teljesen érthető, mert bár szépen szól egy M50-es sorozatú BMW hatos is, de ennek a V6-osnak nincs párja.

A konstrukció egészen egyszerű: semmi változó szelepvezérlés, semmi turbó vagy kompresszor, van viszont jól kiegyensúlyozott forgattyús mechanizmus, négy vezérműtengely és fém mindenhol. Nincs műanyag motorburkolat, és a szívócsövet, illetve a gyűjtőt próbálták a lehető legszebbre formázni. Sikerült is, egy igazi klasszikus kinézetű V6-ost látunk keresztben a motortérben.

Igazán nincs probléma a hathengeressel, csupán kisebb, de főleg elhanyagolásból származó meghibásodásokról hallani, de nem jellemző egyik sem. A mérésre érkezett Alfa 156-os szép, megkímélt autó volt, motorja is nagyon szépen járt alapjáraton, és minden beindításkor mordult egyet a gyári kipufogón keresztül, így azonnal hallani lehetett, hogy nem közönséges négyhengeresről van szó. Ez az a hang, amit a mai autókból már hiányolunk, és ez az, amit lehetetlen mesterséges hanggenerátorokkal pótolni.

Az érzés csak fokozódott a mérés során: amikor a V6-os megkapja a terhelést és emelkedik a fordulatszáma, egyre jobb lesz a tónusa, egyre szebben énekel és gyönyörű görbéket rajzol. Ha megnézzük az adatokat és a maximális értékekhez tartozó fordulatokat, azt gondolhatnánk, hogy ez egy sportos, alul gyenge motor. Az első állítás tévedés, ugyanis - bár a motor határozottan 4500 és 6000 közé van hangolva, a 3000/perc alatti tartományban sem erőtlen, hiszen 2,5 literes. A második megtévesztő dolog a gyárilag megadott 192 lóerőhöz tartozó 6300-as fordulatszám. Ez sem kevés, de a motor majdnem 6900-nál adta le a maximális teljesítményét, és a leszabályzása 7200-nál jött el. Hirtelen mondjatok egy másik V6-ost, ami 7200-ig forog! Honda NSX? Oké, még egyet! Lehet, hogy sikerül, de ilyen hangja nem lesz.

Nézzétek meg a mérést, a görbék alakját, és hallgassátok az Alfa Romeo hangját! Ez volt az első autó az Erőmérőben, aminek a mérése után elkezdtem böngészni a hirdetéseket, hogy lássam, lehet-e ilyen autót szerezni emberi áron.

A privát listámon a hathengeres Alfa 156 mérésének biztos helye van a dobogón. Ha nektek is tetszett és további érdekes autókat szeretnétek látni az Erőmérőben, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára!

Korábbi epizódok:

A Volvo amit csak imádni lehet
Szinte fullextrás, agyonvághatatlan szívó benzinmotort hord az orrában és még mindig nagyon jó a kiállása. Mit tud a mérőpadon és miért kellett szerelnünk?
A magyarok kedvenc Daciája a próbapadon
A Duster első generációját lomhának találtuk tesztjeinkben, ezért nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mit produkál egy profi teljesítménymérés során.