Korrekt autó a roncstelepről

Totalcar Erőmérő: Mazda MX-5 1.8 NA - 1996

2018.07.20. 16:20 Módosítva: 2018-07-20 16:45:05

A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Mazda MX5-ösből ez már a második autó, azonban ez egy ritka, első szériás, de 1,8 literes motorral, ráadásul nagyon szép állapotban. Kíváncsiak voltunk, hogy a megbízható és klasszikus építésű 1800-as, DOHC motor mit tud a mérőpadon.

A Mazda MX5-ös NA, tehát első sorozatában egészen ritka az 1,8-as motor. Keveset is gyártottak belőle és sajnos már sokat megevett a korrózió, ami szinte egyetlen ellensége. Mechanikailag, akár motorját, akár a hajtásláncát tekintve nagyon jól bírja a kis Mazda, nem lehet egykönnyen megölni, amennyiben az olaj, víz és a többi dolog rendben van.

A mai Erőmérő főszereplőjének motorja első szériás egynyolcas, ebben nem volt változó szelepvezérlés, de természetesen tizenhat szelepes, két felül fekvő vezérműtengellyel. A motor kódja BP-ZE amely több korabeli Mazda modellben is szerepelt, kisebb változtatásokkal és az MX-szel ellentétben nem hosszában, hanem keresztben beépítve. Az MX-5-ösben nem kapta meg a 323-as GT-ben is jelenlévő VICS (Variable Inertia Charging System) változó hangolású szívócsövét, ellenben módosított főtengelyt és nagyobb dugattyúhűtő fúvókákat terveztek hozzá, hogy jobban bírja a terhelést. Egyéb tekintetben a motor az 1,6-os ikertestvérének tekinthető, csak furata, illetve lökete más. Számos alkatrésze azonos, szerkezeti kialakítása pedig megegyezik.

Olyan további érdekességek vannak a motoron, mint a hengertömb merevségét növelő alumíniumbordás olajteknő, ahol az olajszivattyú szívókosarának elhelyezkedése úgy van kialakítva, hogy 1,5g-s oldalgyorsulás esetén se szívjon levegőt a szivattyú. Az MX motorjának alapját képező konstrukció csak 129 lóerős volt, mert 91-es benzinre optimalizálták. Az MX-5 esetében a kompresszióviszonyt kicsit növelték, így legalább 95-ös oktánszámú benzinnel kell etetni, és teljesítménye 131 lóerőre emelkedett. 

Már a tervezéskor gondoltak rá, hogy feltöltött verzióban is megállja a helyét, a feltöltött változat kódja BPT. A mechanikus tartalékokban rejlő lehetőségre hamar rákaptak a tunerek is, az MX-5-ös nagyobbik blokkját eredményesen egészítették ki kompresszorral, turbótöltővel, ugyanis a mechanika nagyon jól bírta annak ellenére, hogy azért a BP-ZE és a BPT motorok nem egyeznek meg teljesen. A mérésre érkezett MX-5 NA nagyon szép állapotú, ritka jó felszereltségű, klímás modell. Eleve ritka a klímás NA, de egy klímás és 1,8-as párját ritkítja.

A motornak jó hangja volt, olajfolyásnak nyomát sem láttuk, nem is füstölt, ennek ellenére úgy készültünk a mérésre, hogy nem fogja tudni a 131 lóerőt, hiszen a viszonylag nagy literteljesítményű szívómotorok tényleg csak ideális körülmények között produkálják a névleges értéket. Néhány lóerő mindig hiányzik. Ennek számos oka közt a koszolódott injektorok, a kicsit butult szenzorok, és nyilván a kopások, illetve a vezérlés pontatlansága szerepelhet. A szívómotorok maximális teljesítménye, pláne a 6500/perc fölött forgó, relatíve nagy fordulatú szívómotorok teljesítménye csak akkor érhető el, ha minden optimális.

Ezúttal sem jött elő minden ló a mérés során, de szégyenkezésre semmi ok, a görbék szépek, és látszik a formájukon, hogy az autóban ott a bugi, nem véletlenül olyan élvezetes vezetni még így, több mint húsz éves korában is.

Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a Mazda hangját, és okuljatok a részletekből! Ha érdekesnek találjátok az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes autók jönnek.

Korábbi epizódok:

A Becsületesnepper örök tippje
Sokan szeretik, nagyon lassan csökken az értéke és rengetegszer ajánljuk a Nepperűző rovatban. A Honda Jazz ezúttal teljesítménymérésen bizonyíthat.
A Volvo amit csak imádni lehet
Szinte fullextrás, agyonvághatatlan szívó benzinmotort hord az orrában és még mindig nagyon jó a kiállása. Mit tud a mérőpadon és miért kellett szerelnünk?