BMW 320d 650 ezer kilométer után
Totalcar Erőmérő: BMW 320 D – 2007.
Dolgozik a mérőpad és megdolgoznak a járművek is az Autokorbelnél. Sokszor elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit. Ezúttal egy sokat futott, de hibátlannak tűnő dízel BMW kerül a mérőpadra. De vajon tényleg hibátlan?
A BMW dízelmotorjai mindig úttörők voltak a kategóriájukban. Hol a legerősebb hathengeres személyautóba szánt dízelmotor címét birtokolták, hol érdekesebbnél érdekesebb műszaki csemegékkel hívták fel magukra a figyelmet. Ilyen volt például a kettős megfúvású turbó, amely hamarabb éledt társainál, vagy a sorozatgyártású személykocsiban elsők között alkalmazott közös nyomócsöves befecskendezés.
Később persze vetődött egy némi árnyék az újabb konstrukciókra, például mert szeretnek kigyulladni, illetve a szívócső örvénycsappantyúival is volt baj. Ezekre a hibákra persze van megoldás, azt pedig senki nem vitathatja, hogy a BMW-dízelek mindig a sportosabb, magasabb fordulatú motorok közé tartoztak.
Az Erőmérő mai epizódjában szereplő BMW 320d 2007-es modell. Ebben még az első direkt befecskendezéses M47-es motor kétszer is átdolgozott változata volt. A motor először kicsit kisebb lökettérfogattal 136 lóerős volt, később lett 1995 köbcentis, és különböző teljesítményű változatokban volt kapható az idők folyamán. A befecskendezés rendszere is változott. A korai verziók adagolóval működtek, a mérésre érkezett M47D20TU2 motor viszont már common rail befecskendezést kapott.
150 lóerős, úgynevezett flottamodellről van szó, ugyanis a 163 lóerős változatot kicsit visszafogták ebben az E91-esben. Ennek főként adózási és emissziós okai voltak, egyesek szerint az is közrejátszott, hogy a motor többet bírjon a nehéz lábú flottavásárlók használatában. A valódi megfejtés inkább az lehet, hogy sok tendert írnak ki maximum 150 lóerős teljesítményű autókra, és nem követelt nagy beavatkozást a BMW részéről a motor elektronikus butítása. A 150 és 163 lóerős motor szerkezetileg teljesen megegyezik.
Az amúgy nem különlegesen bonyolult, láncos vezérlésű, DOHC 16 szelepes M47-es motorcsalád további érdekessége, hogy a szívóoldalon a két szívószelephez vezető szívócsatorna alakja és íve eltérő. A cél az volt, hogy az egyik tangenciálisan, tehát érintőirányban vezesse a levegőt az égéstérbe, a másik pedig kis perdületet adva. A kétirányú áramlás az dugattyútető felett olyan örvénylést hoz létre, amelynek hatására a befecskendezett gázolaj könnyebben meggyullad, nagyobb sebességgel ég el, végső soron hatékonyabb és takarékosabb lesz a motor.
A 2007-es 320d még Euro 4-es környezetvédelmi besorolásba esik, de a kipufogó-részecskeszűrő már rendelhető volt hozzá. Amikor a mai epizódban szereplő autót az Euro Leasing megrendelte, be is ikszelte az opciót. Amikor Magyarországra került, hamar kiderült, hogy valaki 80 ezer kilométerrel visszatekerte az óráját, így most sem a mutatott 570 ezer kilométer van benne, hanem körülbelül 650 ezer. Sokat elmond a konstrukcióról, hogy a motor bontatlan, a karbantartásokról Excel-táblázatot vezetnek az autó gazdái.
A tulajdonos elmondása szerint nem hajtják a BMW-t, és nagyjából 10-15 ezer kilométerenként cserélik az olajat, illetve a szűrőket. Úgy tűnik, ez a recept a tartós és megbízható működéshez, hiszen az autó feltűnően jó állapotban érkezett az Autokorbelhez. Nem csak a motor, de a karosszéria és az utastér is nagyon szép, senki nem mondaná meg a félmillió kilométer feletti futást. Ebből arra lehet következtetni, hogy az autót inkább hosszú utakra használták, nem a városi ki- és beszállás koptatta az üléseit.
A fentiek alapján azt vártuk, hogy a csak kevés olajat fogyasztó, szép hangon ketyegő dízel BMW meg is fogja hajtani a padot rendesen, talán ha 5-6 lóerő hiányozik a motor eredeti teljesítményéből. Tévedtünk. Nézzétek meg a videót, együtt elemezzük a görbéket és a számokat, sőt, azt is elárulhatom, hogy hamarosan folytatást láthattok ezzel az autóval!
Ha szeretnétek bekerülni a Totalcar másfél éve futó Erőmérő sorozatába, ide kattintva jelentkezhettek. Ha érdekesnek találunk egy autót, felvesszük a kapcsolatot a gazdájával. Mindenkit kérünk, hogy nézze meg, milyen típusok és motorváltozatok szerepeltek eddig a sorozatban és pontosan ugyanolyannal ne jelentkezzen! Ha egy típus már szerepelt az Erőmérőben, de a te autódban más motor van, kapuink nyitva állnak.
Még több érdekes autó jön, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.