Tudjuk, hogy a futó index nem csak szép, hanem biztonságos is. Nekem főleg azért kellett, mert átkozottul jól néz ki és erős a fénye. Ez van, nem tagadom, senki sem hibátlan.
Már 2015-ben bemutatta az Audi a fantasztikus föld alatti világítástechnikai tesztalagútban az aktív 3D hátsólámpát és a már korábban is használt futó irányjelzőket, amelyeket hivatalosan dinamikus irányjelzőknek neveznek. Megmagyarázták, hogy nem csak a magasabb fényerő miatt biztonságos, hanem, mert sötétben a járműnek csak kis szegletét látva is tudjuk a várható haladási irányát, hiszen a dinamikus irányjelző a mozgásával (t.i. futófény) mutatja.
Amióta beszereltem az Osram LEDriving fényszórókat, azóta nekem is futóindex van elöl a Golfomon, meg klassz nappali menetfény meg még klasszabb LED fényszóró, de a tükörben nem fut az index. Először észre sem vettem, csak úgy szólt rám valaki, hogy ez így elég hülyén néz ki, még fordítva esetleg jó lenne, hogy a tükörben fut, de a lámpa hagyományos, így gáz. Aztán rájöttem, hogy ez így tényleg nem oké.
Egyrészt a gyári tükörben lévő irányjelző csak hasonló magasságból, messziről elég erős fényű, élesebb szögben már valahogy halvány. Aztán ha nem is sima hagyományos izzós, valahogy lassú, pláne az első lámpák erős és dinamikus :-) indexéhez képest. Hiába megy vele szinkronban, mégis lassú, mint a testhibás hátsó lámpájú utánfutók indexe.
Az öngyilkosság gondolatát még ugyan nem fontolgattam, de mint szem a ferde kerítésdeszkán, az agyam mindig ezen járt, végül jött a megoldás.
Az Osramnak van a tükörbe szerelhető dinamikus irányjelző betétje is.
Az érzés hasonló volt, mint amikor Szent-Györgyi Albert rátalált a C-vitaminra, végre van megoldás. Ráadásul az Osram gyártja, mint a fényszórót is, ennek nem azért örültem, mert gyári beszállítók és ők csinálták az első LED fényforrást autólámpatestbe, hanem mert várhatóan passzolni fog a már meglévőhöz, például nem fog ellenfázisban menni. Vagy akkor indulni, amikor az már félig lefutott. Vagy betegen szaladni és később célbaérni. Nem, ennek passzolnia kell.
Kibontáskor az első dokumentum felhívja a figyelmemet, hogy itt Európában ez teljesen csereszabatos a gyári irányjelzővel, és megtalálhatók rajta az engedélyezés számai. Ha azonban nem Európában élek, nézzem meg az adott ország előírásait. Bár itthon néha úgy érzem, nem Európában vagyok, de az irányjelző elfogadott lesz, ez rendben van. A másik dokumentum a beszerelési útmutató. Akárcsak egy Ikea-komód, pár lépés, és mindössze egy T10-es torx kell hozzá, meg valami zsebkendő, amivel tompítom a csavarhúzót a tükör feszegetésekor.
Bátram álltam neki, és valóban percek alatt bent volt a dinamikus irányjelző. Ez két dolgot dicsér: a magyarok (!) jól megcsinálták a tükörházat, az Osram meg az irányjelzőt. Biztos tapasztaltátok már azt az érzést, hogy úgy összepattan a két műanyag, hogy a csavar sem szükséges. Ez pont ilyen. Persze azért akkurátusan visszatettem a csavarokat - az ajánlott meghúzási nyomaték 1 (azaz egy) Nm.
Az Osram DMI-je (Dynamic Mirror Indicator - dinamikus tükör irányjelző) semmilyen szempontból nem marad el minőségében, kialakításában a gyáritól, és hát a fénye...meg az animáció... pazar. Először is: azonnal és pontosan szinkron. Egyszerre indul és egyszerre ér célba a fényszóró irányjelzőjével, ráadásul az útja is hasonló, úgyhogy a szemet gyönyörködtető együttfutás van. Másodszor pedig az erős fénye szélesebb szögből is hibátlanul látszik. Ha nem monda az Audi, hogy minden körülmények között, ködben is jobban látható, akkor is elhinném.
A doboz öt év garanciát ír, nem tudom ezt hogyan lehet érvényesíteni, inkább reméljük, hogy nem romlik el. Elméletileg a ledeknek hosszabb az élettartamuk, mint az izzóknak. Az Osram DMI immáron elérhető, ára 49 000 Ft. Ahhoz képest, hogy ez is csak egy index, meg a gyári is működött, nem kevés pénz. Viszont új arcot ad a kanyarodó autónak, meg amúgy is, dohányozhatnék is helyette, meg rászokhatnék valami drága drogra. Annál meg mindenképpen jobb.