Ez nagyon nem olyan, mint amikor a parkolóban kicseréled a Zsiga szelepfedél-tömítését. Az Újpalotai Erőmű erőműnek kicsi, motornak hatalmas, úgyhogy a felújításához is kell pár daru.
Az újpalotai erőművek 2004-ben hozták létre a FŐTÁV kogenerációs pályázatára, amit azért írtak ki, mert ez az erőmű az energia mellett képes a távfűtés és a melegvíz-szolgáltatás biztosítására is. A meleg víz gyakorlatilag az energiatermelés mellékterméke. A magyar gázmotoros erőművek között ez a legnagyobb. A gázturbinás erőművek, mint például a gönyüi a maga 440 megaWattjával, azért sokkal nagyobbak. (A gázturbina egyszerűbb, olcsóbb, nehezebben szabályozható, de nagyobb teljesítményű gép.) Korábban régi orosz gázkazánok adták a városrész energiaellátását. A képen látható kémény gyakorlatilag az erőművet alkotó motor kipufogócsövének vége. Ha lekrómoznák, megszülethetne a világ legnagyobb Koppánya.
Az erőmű vezérlőterme. Az energiaigények szerint vezérlik a gépet, úgy is mondhatnánk, nem a vezérlőben irányítják a gépet, hanem a magyar villamosenergia-hálózat igényei szerint. Ez egy szabályozóerőmű - távhőtermelés szempontjából lokális, de az általa a hálózatba táplált energiát bárhol ki lehet venni. A monitorokon az erőmű vezérlése - csapágyhőmérsékletek, forgattyústér-nyomás, kipufogógázhőmérsékletek.
Polgári neve V20 34SG, oldalanként 10 henger, 6 ezer kiloWatt. 2,5 wattos gáznyomás, üzemanyaga földgáz. Ez a motor most éppen 84 434 üzemórával rendelkezik, ami nagyjából az életciklusának fele. A dugattyú várható élettartama 120 ezer üzemóra körül van. Ez nagyjából 15 év folyamatos üzem.
Hőcserélők, a turbó utáni csövek. Feljön a füstgáz, az oxidációs katalizátor pedig a CO-ból csinál CO2-t. Annyira jól le van szigetelve a rendszer, hogy idefent nincs is igazán meleg. Ha nincs hőigény, egyszerűen kikerülik a füstgáz-hőcserélőt. A piros és zöld a távhő jelzőszíne - nem csak számozzák a csöveket. A folyamat vége a hangtompító és a kilépő kémény.
A meleg víz a motor köpenyhűtésével keletkezik, az energia pedig a generátor forgatásából. 520 fokos a kilépő füstgáz, a hőcserélő segítségével vissza tudják hűteni 100 fok környékére, abból még ki tudnak venni 2-3 megaWattnyi hőt, amiből szintén távhő-víz lesz. Nyáron, amikor nincs szükség annyi hőre, ez gyakorlatilag megy a kukába. Szakszerűbben fogalmazva bypass.
Energiahatékonysági okokból a gépek folyamatosan kopogáshatáron járnak. 750 fordulat/perc a szinkronfordulat, ennyivel kell járni, hogy szinkronban legyen a magyar hálózat frekvenciájával.
A dugattyú súlya egyben 250 kiló. A csapszeg 30 kiló. Három gyűrű, mint egy normális motorban. De végül is ez is csak egy Otto-motor, csak irgalmatlanul nagy.
A karter oldalán szerelőablakok vannak - a “normális” motorokon ilyen természetesen nincs - egy autó motorjáról egyben szedik le a kartert. Főleg, hogy egy autóban nem öt köbméter olaj van, mint ebben.
Általában oda tettek kombinált ciklusú erőművet, ahol lakótelep is van. 2012 óta az újpalotai erőmű is a MAVIR szekunder szabályozási piacára dolgozik, így tudnak magasabb árat elérni.
Az egész V20-as motor ugyanazon az alvázkereten van, ami egyetlen darab vas. Finnországból érkezett, Wasában öntötték, és a tetőn át emelték be, daruval. Hatalmas rugókon áll, amelyek úszóbetonra támaszkodnak, ami strukturálisan külön van az épület többi részétől. Ettől függetlenül azért az emeleti irodában érzik, amikor elindul vagy leáll egy-egy gép.
A 16 ezres szerviz a kopóalkatrészek - gyűrűk, csapágyak, tömítések - pótlása, Mindent megmérnek, és ami a tűréshatáron kívül van, cserélik. A vezérműtengely is szekcionált, minden hengerhez külön szakasz tartozik. Tehát a V20-as motor két vezérműtengelyt tartalmaz, 20 szakaszra osztva.
A vezérműtengely bütykei - elsőre nem értettem, hogyan is van akkor itt a vezérmű, aztán felvilágosítottak, hogy ez a motor nyomórudas OHV. Ja, hogy Harley, sóhajtottam fel megkönnyebbülten.
A teljesítmény növelését nem a fordulatszám növelésével érik el, hanem több gázt és levegőt tolnak bele, és növelik a generátor gerjesztőáramát. A jó hatásfokhoz pedig a lehető legközelebb kell menni a kopogáshatárhoz, folyamatosan, mind a 20 hengerben. Az erőmű hatásfoka így 42%, ami rosszul hangzik, de a kétütemű robogómé valahol 10-15 között van. (Ha érdekel a hatásfok, feltétlenül nézd meg Dr. Hanula Barna előadását a Mesterkurzusban.)
16 ezres szerviz, kopóalkatrészek - gyűrűk, csapágyak, tömítések - pótlása, Mindent megmérnek, és ami a tűréshatáron kívül van, cserélik.