Fogyasztás: ennyit csal a fedélzeti számítógép
Van, akit hidegen hagy, mások szeretik tudni, mennyit fogyaszt az autójuk. Ha utóbbi táborhoz tartozunk, mérhetünk rátankolással, vagy hagyatkozhatunk a komputerre, tűpontos adatot egyik módszerrel sem kapunk.
Mennyit eszik az autóm?
A fogyasztásméréssel kapcsolatban több iskola létezik. Vannak, akiket a leghalványabban sem érdekel, mennyit kajál az autó, hiszen menni így is, úgy is kell, ehhez pedig elengedhetetlen a tankolás. Mások akár még kockás füzetbe (vagy ma már inkább mobilappba) is beírnak minden benzinkút-látogatást, és a kocsmában egy sör mellett is azon csatáznak a haverokkal, kinek sikerült lejjebb vinni az átlagot.
Én mondjuk szeretem annyira kiismerni az autómat, hogy tudjam, milyen intervallumban szóródnak ezek az értékek, a látszólag indokolatlanul megugró fogyasztás pedig akár valamilyen hibát is jelezhet. A mért értékek persze számos tényezőtől függnek, így a külső hőmérséklettől, a használat körülményeitől, az üzemanyag minőségétől, az autó állapotától, és akkor még nem is voltunk szőrszálhasogatóak.
![](https://kep.index.hu/1/0/3399/33990/339900/33990007_c196125083257a788433a96d198379e0_wm.jpg)
Ha viszont már mérünk, kérdés, hogyan csináljuk. Az egyik iskola a rátankolásos: csak közelítő értéket ad, talán akkor kapjuk a leghitelesebb adatot, ha mindig ugyanazon a kúton, ugyanannál a kútoszlopnál töltünk rá. A másik lehetőség, hogy a fedélzeti számítógép adatait vesszük alapul, még ha a legtöbben sejtjük is, hogy egész komoly eltérések lehetnek a tényleges fogyasztáshoz képest. Külön célműszerrel nyilván nem sokan szaladgálnak a forgalomban.
Hogyan mérnek a profik?
A német autóklub, vagyis az ADAC most készített egy kimutatást arról, hogy valójában mennyit csalnak az egyes modellek fedélzeti számítógépei. Ehhez az évről évre lefuttatott Ecotestjük adatait vették alapul. Ezeken a teszteken minden autó ugyanazt az előre kijelölt, gondosan összeállított útvonalat teszi meg többször, több pilótával, a pilótáknak meghatározott vezetési programot szabnak meg.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1937/19370/193707/19370700_040f2e9360fbdb06318dd73550c9da63_wm.jpg)
Közben hordozható emissziós mérőműszert (PEMS) használnak, a fogyasztást pedig a kibocsátási adatokból számolják vissza. A villanyautók esetében szintén a valós használat mellett mért energiafelhasználást rögzítik. Így minden üzemanyagtípus esetében igyekeznek a lehető legpontosabb méréseket elvégezni.
Mennyi az annyi?
Az ADAC szakemberei nyolcvan különböző, jelenleg is forgalmazott típusnál hasonlították össze a mért adatokat a fedélzeti komputer által számított értékekkel (és akkor a katalógusadatokról még szó sem esett). A tapasztalatok azt mutatják, igen kevés olyan típussal találkoztak, amelyek decire pontosan mutatják meg a tényleges fogyasztást. A benzinesek közt mindössze négy ilyen volt, ráadásul négy különböző gyártótól.
A legpontosabb benzines modellek (l/100 km) | |||
Modell | Komputer szerint | Valós | Különbség |
Kia XCeed 1,4 T-GDI | 6,9 | 6,9 | 0,00% |
Mercedes-Benz B 250 e | 7,1 | 7,1 | 0,00% |
Opel Corsa 1,2 DI Turbo A | 5,4 | 5,4 | 0,00% |
VW Polo GTI DSG | 7,3 | 7,3 | 0,00% |
A dízelmotoros autók mezőnyében összesen kettőnél sikerült a komputernek ugyanazt mutatnia, amit végül a tesztelők is mértek.
A legpontosabb dízel modellek (l/100 km) | |||
Modell | Komputer szerint | Valós | Különbség |
Mercedes-Benz A 200 d Limousine | 5,1 | 5,1 | 0,00% |
Range Rover Evoque D150 | 7,4 | 7,4 | 0,00% |
Az ADAC-sek szerint ugyanakkor azok a komputerek még bőven elfogadhatónak számítanak, amelyek öt százalékon belüli eltérést mutatnak. Az esetek többségében ez nagyjából három decilitert jelent a gyakorlatban, némiképp meglepő, hogy nem mindig a tényleges mérésnél jön ki a nagyobb fogyasztás. A legnagyobb különbséget a benzinesek közül a BMW X5 xDrive 45e esetében mérték, ott közel tíz százalékot, kereken egy litert csalt a műszer. Nyolc százalékkal mutatott többet a Porsche 911 Carrera S számítógépe. Íme, a teljes lista, ábécérendben:
Benzines (és hibrid) autók fogyasztási adatai (l/100 km) | |||
Modell | Komputer szerinti | Valós | Különbség |
Audi A1 Citycarver 35 TFSI | 7,0 | 6,9 | -1,45% |
Audi A4 Avant 40 TFSI | 7,9 | 7,8 | -1,28% |
Audi Q3 Sportback 45 TFSI | 9,1 | 8,8 | -3,41% |
BMW 118i Steptronic | 6,9 | 6,7 | -2,99% |
BMW 218i Gran Coupé | 6,7 | 6,4 | -4,69% |
BMW 330e | 6,7 | 6,8 | 1,47% |
BMW X5 xDrive 45e | 11,7 | 10,7 | -9,35% |
Ford Fiesta ST 1,5 Ecoboost | 7,2 | 7,0 | -2,86% |
Ford Mustang 5,0 V8 | 10,3 | 10,5 | 1,90% |
Honda Civic Type R GT | 8,7 | 8,9 | 2,25% |
Hyundai i10 1,0 | 5,4 | 5,5 | 1,82% |
Hyundai i30 Fastback N | 9,0 | 8,4 | -7,14% |
Hyundai Ioniq PHEV | 5,5 | 5,2 | -5,77% |
Hyundai Kona 1,6 GDI Hybrid | 6,2 | 6,0 | -3,33% |
Kia Niro PHEV | 5,9 | 5,7 | -3,51% |
Kia XCeed 1,4 T-GDI | 6,9 | 6,9 | 0,00% |
Mazda 3 Skyactiv-X 2,0 Hybrid | 6,2 | 6,4 | 3,13% |
Mercedes-Benz B 250 e | 7,1 | 7,1 | 0,00% |
Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake | 6,8 | 6,7 | -1,49% |
Opel Ampera E-Rev | 6,9 | 6,7 | -2,99% |
Opel Astra 1,2 DI Turbo | 5,8 | 5,4 | -7,41% |
Opel Corsa 1,2 DI Turbo | 6,6 | 6,4 | -3,12% |
Opel Corsa 1,2 DI Turbo | 5,4 | 5,4 | 0,00% |
Peugeot 2008 1,2 PureTech | 6,0 | 6,1 | 1,64% |
Peugeot 208 1,2 PureTech | 5,7 | 5,5 | -3,64% |
Peugeot 3008 1,6 Hybrid | 7,8 | 7,7 | -1,30% |
Peugeot 508 SW PHEV | 7,2 | 6,8 | -5,88% |
Porsche 911 Carrera S | 10,8 | 10,0 | -8,00% |
Renault Captur TCe 130 | 6,4 | 6,5 | 1,54% |
Renault Clio TCe 130 | 6,1 | 6,0 | -1,67% |
Seat Leon ST Cupra | 8,3 | 7,8 | -6,41% |
Ssangyong Tivoli 1,5 GDI-T | 8,3 | 7,9 | -5,06% |
Subaru Forester 2,0 ie | 8,8 | 8,2 | -7,32% |
Subaru Levorg 2,0 i | 8,8 | 8,3 | -6,02% |
Subaru XV 2,0 ie | 8,3 | 7,8 | -6,41% |
Toyota C-HR 2,0 Hybrid | 5,7 | 5,4 | -5,56% |
Toyota Proace City 1,2 Turbo | 7,2 | 7,1 | -1,41% |
Volvo V60 T6 Twin Engine | 7,1 | 6,8 | -4,41% |
Volvo XC40 T5 Twin Engine | 7,4 | 7,6 | 2,63% |
Volvo XC60 B5 AWD | 9,6 | 9,1 | -5,49% |
VW Golf 1,5 TSI | 6,5 | 6,1 | -6,56% |
VW Polo GTI DSG | 7,3 | 7,3 | 0,00% |
VW T-Roc Cabrio 1,0 TSI | 7,2 | 7,0 | -2,86% |
A dízeleknél a teszt legnagyobb vesztese, már ami a pontosságot illeti, az Audi Q2 35 TDI volt, közel 14 százalékkal mértek kevesebbet a tesztelők a komputer szerinti értéknél. Igaz, ez összesen nyolc decilitert jelent. Itt látható a teljes táblázat:
Dízel (és hibrid) autók fogyasztási adatai (l/100 km) | |||
Modell | Komputer szerinti | Valós | Különbség |
Audi Q2 35 TDI Quattro | 6,6 | 5,8 | -13,79% |
BMW 118d Steptronic | 5,5 | 5,4 | -1,85% |
BMW 320d Touring | 5,7 | 5,6 | -1,79% |
Jaguar XE D180 S AWD | 6,1 | 6,2 | 1,61% |
Kia XCeed 1,6 CRDI | 5,6 | 5,5 | -1,82% |
Mazda 3 Skyactiv-D 1,8 | 5,5 | 5,4 | -1,85% |
Mazda CX-30 Skyactiv-D 1,8 | 5,7 | 5,5 | -3,64% |
Mercedes-Benz A 200 d Limousine | 5,1 | 5,1 | 0,00% |
Mercedes-Benz GLB 220 d 4Matic | 6,6 | 6,7 | 1,49% |
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic 9G-Tronic | 6,8 | 6,6 | -3,03% |
Mercedes-Benz GLE 350 de | 8,0 | 8,1 | 1,23% |
Mercedes-Benz V 300 d 9G-Tronic | 8,4 | 8,2 | -2,44% |
Opel Astra Sports Tourer 1,5 Diesel | 5,5 | 5,1 | -7,84% |
Range Rover Evoque D150 | 7,4 | 7,4 | 0,00% |
Ssangyong Korando 1,6 E-XDI | 6,6 | 7,0 | 5,71% |
Volvo XC60 B4 AWD | 7,7 | 7,6 | -1,32% |
VW Golf 2,0 TDI DSG | 4,7 | 4,8 | 2,08% |
VW Passat Variant 2,0 TDI DSG | 6,1 | 5,9 | -3,39% |
VW T6.1 Multivan 2,0 TDI | 7,7 | 7,5 | -2,67% |
A villanyautóknál aztán úgy tűnik, teljesen kudarcot vallottak a fedélzeti rendszerek, egyedül a Kia e-Nirónak sikerült bemennie tíz százalékos különbség alá. Volt nagyon sok húsz százalék körüli érték, a Tesla Model 3 növelt hatótávú kivitele közel negyedével zabált több elektront, mint amennyit a számítógép füllentett. A jelentős eltérés abból fakad, hogy a komputer nem számolja bele a töltési veszteséget. Fontos viszont, hogy ezek az értékek nem keverendők össze a becsült és tényleges hatótávval. Íme, az elektromos autók teljes táblázata:
Elektromos autók fogyasztási adatai (kWh/100 km) | |||
Modell | Komputer szerinti | Valós | Különbség |
Audi e-tron | 22,2 | 25,8 | 13,95% |
BMW i3 120 Ah | 15,8 | 18,0 | 12,22% |
Hyundai Ioniq Elektro | 14,3 | 16,3 | 12,27% |
Jaguar i-Pace | 22,8 | 27,6 | 17,39% |
Kia e-Niro (64 kWh) | 16,3 | 18,1 | 9,94% |
Kia e-Soul (64 kWh) | 16,5 | 18,8 | 12,23% |
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic | 23,2 | 27,6 | 15,94% |
Mini Cooper SE | 15,0 | 17,7 | 15,25% |
Nissan Leaf | 18,7 | 22,7 | 17,62% |
Renault Zoe | 15,4 | 19,0 | 18,95% |
Renault Zoe R110 | 15,1 | 18,5 | 18,38% |
Seat Mii Electric | 13,7 | 17,3 | 20,81% |
Tesla Model 3 Long Range | 15,7 | 20,9 | 24,88% |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 16,0 | 19,5 | 17,95% |
VW e-Up | 14,9 | 17,7 | 15,82% |
Végül pedig CNG-s autóból összesen kettő szerepelt a teszteken. Ezeknél nem mutatott nagy eltérést a komputeres és a mért adat, mindössze egy-egy tized kilogrammnyi különbség adódott.
CNG-s autók fogyasztási adatai (kg/100 km) | |||
Modell | Komputer szerinti | Valós | Különbség |
Audi A5 Sportback 40 g-tron | 5,0 | 4,9 | -2,04% |
VW Eco Up | 3,9 | 4,0 | 2,50% |
Összegzés
A vizsgált autók fedélzeti komputerei közt igen kevés volt, amely tűpontos képet adott a fogyasztásról. Ugyanakkor a többség még elfogadható hibahatáron belül dolgozott. Érdekesség, hogy bár azt gondolnánk, a számítógép inkább kevesebbet mutat a ténylegesnél, a tesztek szerint ennek épp a fordítottja igaz: a legtöbb esetben magasabb értékeket jelenít meg a rendszer, mint amennyit a mérések szerint kajál az autó. Kivételt a villanyautók jelentettek, azok mindegyikénél lényegesen magasabb fogyasztást mértek. Ez elsősorban a töltési veszteségek miatt volt, vagyis a többlet az akku, a kábel és a töltőberendezés melegedése során tűnik el, akkor is veszteség keletkezik, amikor az áram a töltőből az akkumulátorokhoz jut, és akkor is, amikor az akksitól az inverterhez.
A németek három kategóriát határoztak meg: két százalékos eltérés alatt pontosnak, öt százaléknál kisebb különbség esetén viszonylag pontosnak, míg afölött pontatlannak minősítették a fedélzeti műszereket. Ezt ábrázolja az alábbi diagram.
![](https://kep.index.hu/1/0/3399/33990/339900/33990005_35b0cab50c4a6beff90f560b990a7e65_wm.jpg)
Szintén kiderül az adatokból, hogy egy adott gyártó modelljei közt is lehetnek eltérések, nem mondhatjuk azt, hogy például minden BMW pontatlan, vagy minden Toyota pontos lenne. Míg mondjuk az X5-ös majd tíz százalékkal kajált kevesebbet a komputer szerinti adatnál, addig a hibrid 330e egy kicsivel többet is benyelt. Végeredményben viszont az is látható, hogy a legtöbb esetben deciliteres különbségek vannak csupán.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)