Hány akksi van egy hibrid autóban?
Ahogy sorozatunk eddigi részeiből kiderült, a hibridek nagyon sokfélék. Ráadásul számos módon tudnak egymástól különbözni. De azért akkumulátor csak van mindegyikben, ugye?
Az alap séma szerint a hibrid autókban is találunk egy olyan akkumulátort, mint a hagyományos hajtásláncú kocsikban. Ez fel sem tűnik, pedig akár felesleges is lehetne, hiszen a legtöbb hibridben nincs klasszikus indítómotor! Mégis megtartották, ugyanis az indítás előtt ez táplál egyes elektromos berendezéseket, mint a központi zár, a riasztó vagy éppen a belső világítás, a rádió. Vannak viszont olyan mild, vagy lágy hibridek, amelyekből nem dobták ki a hagyományos önindítót, ezekben tehát az indítóakkumulátor, a nevéhez méltón, az indításról is gondoskodik.
Emellett pedig van az úgynevezett hibrid akkumulátor, amely jóval nagyobb kapacitású, így mérete és tömege is jelentősebb, és az adott típusra jellemző, egyedi a felépítése. Ez a villanymotor áramforrása, tehát a kialakítása függ az adott hibridrendszer jellegétől. Lágy hibridekben egészen kicsi is lehet, például a Suzuki Swiftben mindössze hat kilót nyom és elfér az utasülés alatt - cserébe egészen kevés, 0,12 kWh áramot tárol, így nem képes kizárólag villannyal haladni az autó. A normál vagy teljes hibridekben viszont ez is elvárás, tehát ott már komolyabb akkumulátorokat használnak - például a 2010-es Priusban 42 kg az akkumulátor, és 1,3 kWh energiát tárol.
Még nagyobb kapacitású akkumulátorokra van szükség a plug-in hibridekben. Ezeket az autókat ugyanis arra tervezték, hogy akár több tíz kilométert meg tudjanak tenni pusztán villanyhajtással. Egy Renault Captur E-Tech például már 9,8 kWh energiát képes akkumulátorban tárolni, ennek megfelelően azonban még nagyobb és nehezebb a hátsó ülés alá rejtett pakk, mint a Priusé.
Mindhárom rendszerben azonos azonban a hibrid akkumulátor fő funkciója: tárolja a fékezéskor és kiguruláskor visszanyert energiát, amelyet aztán a rendszer gyorsításnál felhasznál. A Plug-in csak annyiban tud többet, hogy ott külső forrásról tölteni is lehet.
Ha egy autóban az indítóakkumulátor elromlik, nincs semmi dráma: veszünk egy másikat. A hibrid akkumulátor azonban kényesebb téma, hiszen minél nagyobb, annál drágább a csere, érthető tehát, hogy legtöbben ezek meghibásodásától tartva kerülik a hibrideket. Pedig alapvetően nagyon tartósak, sok gyártó úgy számol velük, hogy kibírják az autó teljes élettartamát. Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon az ő értelmezésükben hány év, hány kilométer lehet az élettartam? Támpont lehet, hogy manapság sok gyártó 8 évre, vagy 160 ezer kilométerre garantálja az akkumulátorról, hogy a nominális kapacitás legalább kétharmadát tudni fogja, de ezen túlmenően az is biztató, hogy idestova két évtizede vannak hibridek a piacon, és a legtöbb akksi az elvárhatónál jóval tovább bírja.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.