Kell-e bikázni a hibrid autót?

2020.12.12. 15:38

Ha egy hagyományos hajtású autó indítóakkumulátora lemerül, és nem hajlandó beindulni, több megoldási lehetőségünk van. Ha például otthon vagyunk, és van töltőnk, simán csak rádugjuk. Bizonyos kivételektől eltekintve kérhetünk segítséget a betoláshoz is. Vagy egyszerűen bebikázzuk. De előfordulhat ez egy hibridnél is?

Ahogy korábban már kifejtettük, jellemzően a hibrid autókban is találunk a nagyfeszültségű akkumulátorcsomag mellett egy 12 voltos aksit, mint amilyet bármilyen más, hagyományos hajtású kocsiban, hogy ne kelljen a normál autókétól eltérő fedélzeti rendszereket használni, világítás, rádió, stb. Igaz, néhány lágy hibridtől eltekintve nem kell megtáplálnia klasszikus indítómotort, így többnyire csak kis terhelésnek van kitéve. Ellátja viszont árammal a központi vezérlőegységet is, így halála esetén bizony előfordulhat, hogy az autó nem indul be/el.

12v

Szerencsére ilyenkor a hibrid autók sem igényelnek különleges bánásmódot, már ami a bikázást illeti. Vannak típusok, főleg a legújabbak közt, amelyek ilyenkor a hibridakkumulátorról meg tudják táplálni a 12 voltost, de amelyek nem, azoknál sem kell kétségbe esni. Még akkor sem, ha a motorháztetőt felnyitva nem pillantjuk meg azonnal az indítóaksit. Ezt gyakran helyezik el a hátsó ülések, vagy a csomagtérpadló alatt.

Nem kell tartanunk attól, hogy összekeverjük a hibridakkumulátorral, mert utóbbin egyértelmű figyelmeztetések vannak, és nem is valami könnyen hozzáférhető. Egyes típusokban ráadásul nem kimondottan az akkut kell keresni, hanem az úgynevezett bikázópontot, vagyis az aksi pólusainak egyfajta kivezetését. Ezek biztonságos, védett kialakítású pontok, az indítókábellel rácsatlakozva könnyedén megadhatjuk a szükséges energiát. Magához a bikázáshoz egyébként elvileg egy robogó akkuja is elegendő lenne a legtöbb esetben.

Fontos viszont, hogy fordítva ne nagyon kísérletezzünk, vagyis hibrid autóról ne akarjunk bebikázni másik járművet. Egy ilyen manőver ugyanis túlzottan megterhelheti a hibrid autó elektromos rendszerét, és akár súlyos hibákhoz is vezethet. Ezek a problémák nem feltétlenül jelennek meg azonnal, később nehezen felderíthető parajelenségeket okozhatnak.

Leginkább úgy mehetünk biztosra, ha követjük az autó kézikönyvében leírtakat. Ott ugyanis pontosan rögzítik a bikázás menetét. Ugyancsak fontos a megfelelő indítókábel kiválasztása, amelynél a keresztmetszet és a hossz talán a leginkább meghatározó szempontok.

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.