Már az autók is kémkednek utánunk?
Idén január elsejétől minden új autót el kell látni a fogyasztást feljegyző adatrögzítővel. Fekete dobozok azonban már eddig is voltak az autókban, csak épp nem tették őket kötelezővé.
![A sebesség az egyik legfontosabb adat, amit az adatrögzítők eltárolnak. Erre a feladatra alkalmas akár a légzsák vezérlőegysége is](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303645_3c55c2866d144b1ed1cf9fa87fd673ee_wm.jpg)
Időről időre felröppen a hír, hogy az új autókat kötelezően fel kell majd szerelni egy baleseti adatrögzítővel, hivatalos nevén eseményadat-rögzítővel. A repülőgépek fekete dobozához hasonló egység lényege, hogy a balesetet követően le lehessen hívni belőle az eseménnyel összefüggésbe hozható adatokat, például a sebességet, a lassulást, az oldalgyorsulást, a fék használatát, vagy az autó helyzetét, mégpedig az esemény előtti, közbeni és kis idővel utáni értékeket is. Érthető módon ez nagyon megkönnyítené a balesetet kivizsgálók dolgát, azonban sokan tartanak attól, hogy ez olyan lenne, mintha egy rendőr ülne mellettük, aki mást sem tesz, csak folyamatosan a sebességmérőt lesi.
Az aggódók megnyugtatásárára elmondhatjuk, hogy egy ilyen fekete doboz megjelenése a teljesen új személyautó és kisteherautó (3,5 tonnáig) típusok esetében 2022. július 6-a, újként forgalomba helyezett, de már futó (vagyis már típusengedéllyel rendelkező) típusok esetében 2024. július 7-e előtt nem várható. Ezt a dátumot követően ellenben kötelező lesz minden Európában forgalomba hozott autóba beépíteni.
Díjkedvezményt ér a fekete doboz
Egyes országokban régóta kapható baleseti adatrögzítő. Drága, de beépítését díjazzák a biztosítók. A baleseti adatokat rögzítő fekete doboz ötlete egyébként nem új. Ausztriában, Németországban és Svájcban, már a kilencvenes évek óta kapható ilyesmi UDS (UnfallDatenSpeicher: baleseti adatrögzítő) néven. A saját érzékelőkkel ellátott kis doboz figyeli és rögzíti a sebesség és lassulásértékeket, esetleges felborulást, és az utólagos kivizsgálás céljára megőrzi azokat. A dobozka ára elég borsos, 700 euró (kb. 250 ezer Ft), de a biztosítók jelentős díjkedvezményt adnak azoknak, akik beépítik.
![Utólag beszerelhető, saját érzékelőkkel felszerelt baleseti adatrögzítő](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303649_a7f1fcec183b7621fece13acd191cb6d_wm.jpg)
A baleseti eseményadat-rögzítő tehát egyelőre még a jövő, míg a jelen az, hogy idén január elsejével új károsanyag-kibocsátási szabvány, az Euro 6d (eddigi, átmeneti 6D temp helyett) lépett életbe. Ennek egyik kitétele, hogy minden újonnan forgalomba helyezett autónál folyamatosan rögzíteni kell az üzemanyag-fogyasztást. Az egyfajta fekete dobozként is felfogható, FCM (Fuel Consumption Monitoring: üzemanyag-fogyasztás megfigyelő) rövidítéssel jelzett adatrögzítő bevezetésének célja, hogy elejét vegyék az olyan hamisítási ügyeknek, mint amilyen a 2015-ben kirobbant dízelbotrány volt. Mellékesen azonban akár arra is alkalmas lehet, hogy az összfogyasztási értéket az átlagfogyasztás ismeretében összevessék a kilométer-számláló adatával, ami megnehezíti az óra visszapörgetők dolgát.
![Eddig csak kijelezték a fogyasztást az autók. Ettől az évtől el is kell tárolniuk](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303661_e5fa5e0f101c959f063e8a9326794c8c_wm.jpg)
Az FCM gyakorlati megvalósítása nem jelent komoly feladatot az autógyártóknak. Az Audi például sajtóközleményben tette közhírré, hogy ehhez csupán egy szoftvermódosításra volt szükség. Ez a kijelentés nem is annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, milyen technológiai szinten állnak nemhogy a mai, de a már középkorú autók is. A számos megoldás közül példaként vegyük először a légzsákot, amelynek vezérlő elektronikájáról már a gyakorlatban is többször kiderült, hogy remekül beválik fekete dobozként. Az ugyanis a legtöbb esetben nemcsak feldolgozza az érzékelőktől érkező (sebesség, lassulás, oldalgyorsulás, megpördülés, illetve az ütközést közvetlenül érzékelő ütődés jeladóktól) jeleket, és adja ki az alapján a légzsákok begyújtási parancsát, hanem rögzíti az esemény előtti 30 másodperc adatait. Így megfelelő berendezéssel a baleset után kiolvashatók belőle a baleset körülményei.
![Kulcsszereplő a légzsák, mert vezérlőegysége lényeges adatokat (pl. sebesség) rögzíthet, ugyanakkor a légzsák (ok) kioldása olyan folyamatokat is elindít, mint az automatikus segélyhívás](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303675_4d44ccbbed2bb4e6a5b841f5298b1d9d_wm.jpg)
Bírósági eljárás keretében használták már a légzsákindító elektronikákban tárolt adatokat az Egyesült Államokban, de állítólag már Magyarországon is. Mindkét esetben a megengedett sebesség kétszeresénél nagyobb tempót rögzített az egység. Ez a mérték azért is fontos, mert valódi fekete dobozként való használat esetén lényeges lenne, hogy az adatai hitelesítettek legyenek (hasonlóan a traffipaxok sebességméréséhez). Többszörös túllépés esetén az azonban biztosan állítható, hogy nem a megengedett sebességgel, vagy annak közelében hajtott az autó.
![Alig van az autónak olyan egysége, amely ne szolgáltathatna hasznos adatokat. Szolgáltat, és a központi egység tárol, vagy továbbít is](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303677_59ce3152dc48e61258542186986ced41_wm.jpg)
A légzsák és annak vezérlő elektronikája azonban csak egy a ma autóinkban megtalálható és adatokat kezelő, adott esetben tároló egységek közül. Ilyen például a navigációs rendszer, a fedélzeti számítógép, a különböző kamerarendszerek, de természetesen akár a motorirányító elektronika is. Elektromos autók esetén ehhez hozzájön az akkumulátor működését felügyelő elektronika. Adat tehát akad bőven, a kérdés az, mihez kezd ezzel az autó fedélzeti elektronikus rendszere. A válasz az, hogy alapesetben rengeteget eltárol belőlük, de az internetkapcsolattal rendelkező autók tovább is adhatják azokat. És ezt meg is teszik, amennyiben a tulajdonos hozzájárul ehhez. (Legalábbis elvben hozzá kell járulnia.)
![Rengeteg eltárolható, vagy továbbítható adat keletkezik a vezető közvetlen közelében. A váltóprogramok használati gyakoriságától kezdve a mobil névjegyzéken keresztül a GPS koordinátákig](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303679_0665a90be8bea8a576989173e3521643_wm.jpg)
A navigációs rendszer az autó hollétéről, mozgásáról tárolhat, illetve küldhet adatokat. A fedélzeti számítógép a vele párosított mobiltelefon névjegyzékével és egyéb adataival teheti ugyanezt. A motorelektronika a fordulatszám-, hűtőfolyadék-hőmérséklet-, terhelés- és egyéb adatokat adhat tovább. A vezetőülés elektromos állítása vagy a légzsák ülésfoglaltság-érzékelője arról tudósíthat, hányan ülnek az autóban, a kamerák képe pedig, megfelelő szoftver alkalmazása esetén, a balesetek értékelése során kaphat sorsdöntő szerepet.
![Rengeteg adat keletkezik a hajtáslánccal kapcsolatban. A motorhőmérséklet, a nagy gázadások, a nagy fordulatszámok gyakori használata, vagy a váltóprogramok gyakorisága mind feljegyezhető, és mindez jól jön szervizeléskor, vagy a vezető stílusának kiismeréséhez](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303681_cabdc4704f4c81352a4a7e6e4df8aa45_wm.jpg)
Ez utóbbira már ma is akad konkrét példa. A Tesla az önvezetés megvalósításához elsősorban kamerák hadának a képére épít, eltérően más gyártóktól, amelyek kevesebb kamerát és több radart használnak. A Tesla azonban arra is felhasználja a kamerák képét, hogy automatikusan rögzítse vele a balesetek során történő eseményeket. Ahhoz hasonlóan, mint a légzsák vezérlése teszi, csak a Tesla esetében nemcsak számszerű adatok, hanem képi megjelenítés is segíti a baleset kivizsgálását.
Bukta a szervizben
Adásvétel utáni vitában döntött a fekete doboz: Németországban egy használt BMW Z4-es vásárlója azzal támadta meg az eladót, hogy úgy adta el az autót, hogy hibás volt annak tetőmozgató szerkezete. Az eladó cáfolta az állítást, de mert a tető valóban javításra szorult, márkaszervizbe vitték az autót. Ott a szerelő kiolvasta az autó központi vezérlőrendszerének adattárolóját, amiből kiderült, hogy egy bizonyos napon a Z4-es tetejét a tetőnyitásra megengedett tempó helyett jóval nagyobb sebességnél próbálták kinyitni. Az időpont a vételi dátum utáni volt. Vagyis a nem rendeltetésszerű használatot nem az eladó, hanem már a vevő követte el. Így pedig nem tarthat igényt a kártérítésre, a javítási költségek őt terhelik.
![A fedélzeti adattároló döntötte el a Z4 tetőmozgatásának meghibásodása miatt az eladó és a vevő között kirobbant vitát](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303683_a2c197d6684bd057e4f7414fae6e3185_wm.jpg)
Az autóban tárolt adatok hozzáférhetősége öt szintű. Bizonyos adatokat maga a tulajdonos is kiolvashat az OBD-csatlakozón keresztül egy akár a netről is beszerezhető kiolvasó segítségével. Alkalmas eszköz beszerzésével ennél többet tudhatnak meg az autóról a nem hivatalos szervizek, míg a márkaszervizek még egy szinttel mélyebb adatokhoz is hozzáférhetnek. Az utána következő szint az autógyáraké, majd végül vannak olyan adatok is, amit még az autógyár sem, hanem csak a beszállítói tudnak kivarázsolni az általuk gyártott egységből.
![Talán az egyik leghasználhatóbb adat az autó GPS által meghatározott helyzete. Egyes, internetkapcsolattal rendelkező típusok kétpercenként továbbítják ezt a gyár felé](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303685_e6650768bfa76d807692bd890c845a44_wm.jpg)
Ezek után talán nézzünk néhány gyakorlati példát az ADAC német autóklub jelentése alapján. Egy internetkapcsolattal rendelkező, előző generációs (2011-2018 között gyártott) B-osztályos (W246) Mercedes a teljesség igénye nélkül a következő adatokat küldi el Stuttgartba: kétpercenként az autó GPS pozícióját olyan adatokkal kiegészítve, mint a kilométeróra állása, a fogyasztás, a tank töltöttsége, guminyomás, stb., az elektromos övfeszítő működési alkalmainak a számát, amiből éppúgy a vezetési stílusra lehet következtetni, mint a túl magas fordulatszámon való motorjáratásból. A városban, országúton, autópályán megtett távolságot és a fényszórók használatát, de még az akkumulátor utolsó 100 töltési ciklusát is, amiből kiderül, mikor használják és mikor áll az autó.
![Még az is lényeges, mennyit állítgatják elektromosan a vezetőülést, vagy mit mutat az ülés terhelés érzékelője. Mindkét adatból arra következtetnek, hányan vezetik az autót](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363036/36303687_9fc3a9d6338941beefcd77c89e809fdc_wm.jpg)
Hasonló adatokat továbbított a BMW központjába már egy előző 320d is, azzal kiegészítve, hogy a csomagban több a motorra és a sebességváltóra vonatkozó adat. Ilyen például a maximális fordulatszám körüli járatás, amit a sebességadattal együtt továbbít a rendszer. Szintén ilyen adat, hogy mikor és mennyit használták az automata sebességváltó különböző programjait (normál, sport, takarékos, stb.). A vezetőülés elektromos állításainak számát, de még azt is rögzítették, hányszor használták az autó CD-lejátszóját.
![Elektromos autóknál az akkumulátorral kapcsolatos adatokat tárolják, illetve közvetítik a gyár felé az internetkapcsolattal rendelkező típusok. Ilyen például a hőmérséklete, a töltöttségi állapota, vagy a feszültsége](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363037/36303731_571876643ee7fccf6f21b78ca2ad77c3_wm.jpg)
Elektromos autók esetén az akkumulátorra vonatkozó adatok járulnak még ezekhez hozzá (kivéve persze a belső égésű motorra vonatkozókat). A Renault Zoé például félóránként tudatja az akkumulátor cellafeszültségein és töltésén kívül a kilométer-számláló állását, a az időt, az autó GPS koordinátáit, és az időt. A Zoé bérelt akkumulátorral is kapható volt, a gyártó ugyanezen a rendszeren keresztül tilthatja le az akkumulátort, ha nem érkezik meg időben a bérleti díj.
Az akkumulátor távvezérlése a Renault esetében praktikus megoldás, legalábbis a gyár számára, de a többi autógyár is azt állítja, hogy azért gyűjti az adatokat, mert azok fontos ismereteket szolgáltatnak számukra az új típusok fejlesztése során. A megszerzett adatok kezelése külön téma, az Európai Unió jogászai dolgoznak azon, hogy biztosítsák a személyi adatok védelmét. Ennek része például az, hogy a jövőben bevezetendő eseményadat-rögzítő nem jegyezheti fel az autó alvázszámának négy utolsó tagját.
![Lassan három éve kötelező az új autókban az automatikus segélyhívó. Működésének alapja egy GPS érzékelő és egy mobiltelefon modem. Akár úgy is, hogy nem is tudunk róla](https://kep.index.hu/1/0/3630/36303/363037/36303735_5a2c8e2edd1735974288da711181b324_wm.jpg)
A baleseti eseményadat-rögzítő megjelenése tehát még a jövő, ha nem is a túl távoli jövő eseménye. De, ha belegondolunk, tulajdonképpen már a mai autókban is minden rendelkezésre áll a működéséhez. A sebességgel, a lassulással, az oldalgyorsulással, a megpördüléssel, a fékhasználattal, az ESP közbelépésével kapcsolatos adatokat már mind-mind szolgáltatni képesek a mai autók rendszerei. Az autó helyzetét jelző koordináták pedig az automatikus segélyhívó 2018. március 31-i bevezetése óta állnak rendelkezésre az új autókban, hiszen az eCall néven is emlegetett rendszer nem lenne képes ellátni a feladatát GPS érzékelő beépítése nélkül éppúgy, mint a szintén beépített mobiltelefon modem nélkül sem. (Utóbbin keresztül megy a hívás az ingyenes 112-re automatikusan.)
A fekete dobozok tehát máris itt vannak velünk, és figyelnek minket, mint az a bizonyos Nagy Testvér. 2022. július 6-a, illetve 2024. július 7-e után csak annyi lesz a különbség, hogy ezt hivatalosan és kötelező jelleggel teszik.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=qkqpdiqkjm/fastid=kzscwwbbqxcxdteqinjisynykamw/nc=0)