Aki tudja, mitől döglik a Prius-akkumulátor
Zsuffa Béla nevével 2017 környékén találkoztam először, amikor egy Prius-tulajdonos barátom mesélt a hideg, téli kertben csiszolt rézlemezekről, kékre fagyott ujjairól és egy sapkás-pulóveres ürgéről, aki fanatikusként beszél mindenről, ami megrázhat miközben Han Solo-t játszik a sugárvetőnek keresztelt csavarbehajtójával. Bevallom első hallásra szkeptikusan fogadtam az akkoriban számomra csak "akksibasztatás" háztáji vízióját. Ahogy telt-múlt az idő, egyre gyakrabban találkoztam Béla billogjával különböző fórumokon.
2018 tavaszán egy Lexus CT200h gazdájaként figyeltem fel arra, hogy a hibridakkumulátor hűtőventilátora egyre gyakrabban kapcsol be, majd napokkal később rávettem magam és meglátogattam Bélát, aki a Dexter laboratóriumán nevelkedett Dr. Emmett Brown magyarországi reinkarnációja. Várakozásaimat felülmúlva a kertbéli, komolytalan játszadozás mára profi műhellyé nőtte ki magát, a próbálkozásokból szerzett tapasztalatok vállalkozássá formálták a kíváncsiság táplálta elektro-kísérletezést. Béla ismert és elismert a Toyota és Lexus hibrid-tulajdonosok körében. Ha ilyen autód van, vagy jártál már nála, vagy majd fogsz, de elkerülni nem tudod és nem is érdemes. Az alábbi videóban vele beszélgetek és közben feltárul egy Prius-akku összes titka, a felvétel alatt pedig elolvashatjátok az interjú átiratát.
Balló Marci, Totalcar: Mesélnél néhány szót magadról?
Zsuffa Béla: 1973-ban, Nagykőrösön születtem, Budapesten tanultam a Bajáki szakiskolában, elektroműszerész végzettséggel rendelkezem. Egész életemet arra tettem fel, hogy koncert és diszkó-technikával dolgoztam le közel 20 évet. Majd innen, ha szabad így kifejezni nyugdíjba mentem, mivel 35 éves fejjel már nem volt mit keresnem a szórakoztatóiparban. Más alternatív lehetőségeket kerestem és teljesen véletlenül kerültem kapcsolatba a Toyotával és a Priusszal. Feleségem találta ki 2016-ban, hogy szeretne egy Prius-t, mert szép a segge."
Mivel akkoriban a főállásom miatt nem volt időm azzal foglalkozni, hogy utána nézzek az autónak, ezért ezt rá bíztam, ő pedig azt mondta, hogy ennek az autónak nincs problémája, problémamentes. Csúnyán össze is vesztünk, mert nem hittem el, hogy van olyan autó, ami valóban nem problémás, majd 2016 decemberében meg is vettük. Németországba mentünk ki Stuttgart fölé és sikerült venni egy 2005 tizenegyedik havi Prius kettest, modellfrissítés előttit, közel háromszázezer kilométerrel. Egyébként az autó patika állapotban volt és itt jön az a vicces sztori, hogy mivel sem előtte, se közben nem foglalkoztam a műszaki tartalmával, ott Németországban, amikor felnyitottam a motorháztetőt, láttam az invertert amire rá volt írva, hogy "veri déndzser", vagyis ne cseszegesd, mert meghalsz. Én erre azt asszociáltam ott hirtelen felindulásból, hogy az az akkumulátor. Visszacsukva a géptetőt 2017 Augusztus huszadikáig abban a hitben voltam, hogy a Priusban elöl van az akksi.
Majd a Prius klubban vas megyei srácok fényképekkel dokumentálva csináltak egy akkumulátor takarítást és ezen képek alapján szembesültem azzal, hogy hátul van az akkumulátor az autóban. Nem is kellett több, azonnal szétszedtem, mert nem hittem el, hogy az enyémben is ott van, mikor arról tudtam, hogy elöl van és mint műszerész gyakorlatilag step-by-step, ahogy szedtem szét láttam oda nem illő dolgokat, amiket ki kell takarítani ahhoz, hogy szebbé-jobbá tudjuk tenni az akkumulátort, de természetesen ez mai fejjel már egy gyerekes dolog volt."
Másnap feleségem azzal hívott fel sikoltozva, hogy ez nem az ő autója, annyival jobban megy. Nem is kellett több, ezt minden szándék nélkül, de nagyon nagyképűen kiírtam a Facebookra, hogy én milyen “jó csávó vagyok”, hogy ezt megcsináltam és lett 2-300 komment, ami túlnyomórészt azt tartalmazta, hogy “hű de jó, hogy csinálja ezt valaki”, “miért nem csinálja ezt senki?”, viszont nem volt aki jelezte volna, hogy ő vagy cége ezzel foglalkozik, így tudtam, hogy egy abszolút fekete lyuk tátong a rendszerben, mint piaci rés.
Először nem jött érdeklődés, de ahogy telt múlt az idő, a poszt után egy fiatal úr jelentkezett, hogy csináljuk meg az övét is. Gyakorlatilag minden profi szerszám nélkül a kocsi hátuljában ülve az udvaron fedél nélkül szétszedtük az autóját és kitakarítottuk az akkumulátorát, majd ő is kiírta, hogy “jártam a Bélánál és királyság lett az autó!” és innentől kezdve indult egy lavina, előbb-utóbb mindenki szeretett volna jönni.”
Hogyan kezdődött a vállalkozás?
“Létrehoztam egy saját Facebook-csoportot, akkoriban még az volt a neve, hogy “Prius akkumulátor takarítás - Zsuffa Béla” (Szerk.: azóta Check Hybrid System), itt közöltem az időpontokat az ügyfelekkel és ki volt írva pontosan, hogy egy adott napon mikor érek rá. Hozzászólásban írták az emberek, hogy ki mikor akar érkezni és az érdeklődésből ekkorra már tisztán látszott, hogy ehhez a másodállás kevés lesz. A főállásomat, ahol már amúgy sem éreztem jól magam otthagytam és mindenem befektettem a műhelybe, hogy vállalkozás szintre emeljem. Szükségem volt a garázs befejezésére, rengeteg eszközt vásároltam és számos fontos kiegészítőt. Most már eljutottam odáig, hogy saját műhelyem van és saját készülékek, nem kell bérelnem semmit."
A réz érintkezőket kicseréled, de mi is pontosan az akkukarbantartás?
Fogjuk és kivesszük az akkumulátort pakkot, minden oda nem illő dolgot eltávolítunk, például a koszt. Az akkumulátor pakkon van egy réz érintkezősor, ami összeköti az akkumulátorokat, melyek idővel elkorrodálnak, oxidálódnak, megég a felületük, ami az autó teljesítményéből minimális százalékokat ugyan levesz, de a nagyobb probléma vele, hogy hőt termel. A hőt leadja az akkumulátornak, aminek már amúgy is gyenge a hűtése a kosztól és ez egy végtelenített, egymásba csúszó folyamat. A ventilátor elégtelensége generálja, hogy melegszik a lemez, a lemez meg generálja, hogy még annyira sem tud hűlni a pakk. Ilyenkor az autóban az akkumulátorok eldeformálódnak, egy részük zárlatos lesz, szakadt lesz vagy kapacitást veszít. Innen megyünk át majd a javítás kérdésére, amikor az történik, hogy ugyanígy szétszedjük az akkumulátorcsomagot, majd mind a 28 darab akkumulátort egyesével, műterhelésben, karakterisztikázva végignézzük, kivesszük közülük a gyengélkedőket, felpótoljuk ugyanolyan évjáratú és típusú akkukkal és újra működésbe helyezzük az autót. Ez egy jó dolog, de persze nem a legjobb megoldás. A legjobb az, ha valaki beballag a Toyota márkakereskedésbe és vesz bele egy nulla kilométeres új sort. Ez az egyetlen, ami végleges megoldásnak tűnik egy tizenéves autó esetében, mert az az akkumulátor akkumulátor lesz, amíg az autó autó lesz. A takarítással lehet időt nyerni és időt húzni, valamint természetesen a takarítás vagy akár a javítás összege is töredéke egy új akkumulátor árának.
És főleg kik járnak hozzád?
Természetesen sárga taxisok jönnek a leggyakrabban, mert rengeteg Toyota fut taxi üzemben és ők különösen veszélyeztetettek az akkumulátor szempontjából, ezért több takarításra van szükségük a szellőző rendszer tekintetében, mivel az utas behordja a port az utastérbe, ami elronthatja az akkumulátorát. Nagyon sok privát felhasználó van, olyanok is akik már tervezték a Toyota vásárlását és előre olvasgattak, majd a szó szoros értelmében a kereskedőnél átvett autóval az első útjuk hozzám vezet. Van néhány kereskedő is aki rájött, hogy sokkal egyszerűbb eladni úgy egy hibridautót, hogy ha valamilyen szintű igazolásuk vagy fogalmuk van arról, hogy az autónak a legkihegyezettebb Achilles-sarka milyen állapotban van. Egy vevőt természetesen megnyugtat, ha tudja, hogy az akkumulátorral foglalkoztak és nem egy zsákbamacskát vásárol. Visszatérő ügyfelek is vannak, akik mondják, hogy két évvel ezelőtt voltak nálam és újra takarítást kérnek. Általában kijelenthető az, hogy olyan emberek jönnek, akik foglalkozni szeretnének az autójukkal. Itt van egy olyan dolog például a Prius világában, hogy mindenki átül valamilyen autóból egy Prius-ba, ahol heti rendszerességgel szervizbe kellett hordani az autót és ez itt nincs. Ennek az autónak ez az egyetlen egy olyan érzékeny pontja, ami miatt megállhat, de ha ezzel az ember előre foglalkozik, gyakorlatilag megelőzhető a probléma, hosszú távon akár még boldogság is lehet belőle.
Mit tanácsolsz a hibrid-tulajoknak?
Első körben azt, hogy legyenek boldogok az autójukkal, jól választottak. A következő nehézségük majd akkor jön, amikor azon gondolkoznak, hogy mit vegyenek helyette, mert ezt semmi nem fogja pótolni, maximum csak az újabb típusú Toyota modellek. A legfőbb tanácsom mindig az, hogy legyen tiszta a ventilátor, tiszta a szűrő, tiszta az utastér. Mindig azt szoktam mondani, mint Vietnámban is tették: “a zokni mindig száraz!”. Hogy ha ez megvan, túléli az akkumulátor. Japán mérnökök nagyon sokat dolgoztak azért, hogy ez jól működjön. Egyetlen egy dologgal nem számoltak és az a kosz. Ők feltételezték, hogy egy európai kultúrában kicsivel tisztábban tartják az autókat, mint Magyarországon, ahol melóskodunk vele, meg pakolgatunk vele. Autó mindig tiszta!”. Ellenőriztessük le a szűrőrendszerét, ellenőriztessük le a ventilátort, mert ha az működik, akkor hosszú életű lesz az autó akkumulátora.”
A hibridgarancia ilyenkor elvész?
A Toyota legfeljebb tíz év hibridgaranciát ad az autóra. Ez természetesen úgy működik, hogy öt év garancia, majd öt év után évente vagy tizenötezer kilométerenként köthető rá ismételt garancia, ami nem is garancia igazából, hanem egy biztosítás, amelynek a lényege az, hogy egy bizonyos terhelés mellett bevizsgálják az akkumulátort, hogy működőképes-e, majd jó esetben azt mondja a Toyota, hogy tizenötezer kilométert vagy egy évet ez az akkumulátor még el fog futni, de ha mégsem, akkor viszont ingyen és bérmentve kap egy teljesen új akkumulátor pakkot. A biztosítás költsége évente a kis szervizzel összekötve tízezer forint. Ez egy csodálatos dolog, akinek van rá lehetősége, kösse meg! Viszont nagyon sok autó van, amellyel nincs lehetőség már hibrid garanciára, nekik javaslom a karbantartást.
Fel szokott merülni a kérdés, hogy ha én belenyúlkálok az akkumulátorba, az kizáró ok-e a garanciából. A válaszom, igen, ha észreveszik. Nem szabad vele rizikózni, tehát ha én az akkumulátort megnyitom és emiatt esetleges probléma után a Toyota elzárkózik a garanciától, akkor teljesen igaza van, tehát nem érdemes az akkut piszkálni (szerk.: élő garancia esetén). Viszont az, hogy a hűtőrendszerét kitakarítjuk, vagy az ügyfél kitakarítja magának, az egy teljesen logikus döntés, mivel próbálja az akkumulátorát életben tartani. Ez egy huszonkettes csapdája, mert tételezzük fel, hogy van egy hibridgaranciás autóm, amit használok. Átmegy az éves teszteken, de közben karbantartás nem történik semmi. Tönkremegy az akkumulátor, beballagok a Toyota márkakereskedésbe, majd ingyen és bérmentve kapok egy vadonatúj akkumulátort. Igen ám, de mi van, ha nem tartjuk karban a szellőzését és mégis túléli az akkumulátor a garancia időt (amire egyébként nagyon nagy esély van)? Ilyenkor, amikor a garancia idő lejárta után érkezik az ügyfél takarításra, akkor már egy nagyon elkoszolódott szellőzőrendszerrel találjuk szembe magunkat, ami már elég sokat elvett az akkumulátor további életéből.
Találkoztál már kontárkodással?
Szerencsére ki tudom jelenteni: “Én már mindent láttam, ami akkumulátorral kapcsolatos.”, de ez sajnos nem igaz. Rendszeresen jönnek olyan barkácsmegoldások, olyan értelmezhetetlen javítások, próbálkozások, amire gyakorlatilag nem lehet mit mondani. Néha feláll a hátamon a szőr. Ezeket természetesen szoktam fényképezni és a saját Facebook-csoportomban az embereket borzolni. Itt példaképp megemlíteném, hogy annak idején a priusozás őskorában készült egy amerikai videó, amiben a szakembernek mondott valaki elmagyarázta, hogy hogyan is kell megjavítani vagy kitakarítani egy Prius-akkumulátort. Már egy éve foglalkoztam a takarítással, mikor egyszer rávettem magam, hogy megnézzem. Körülbelül a harmincadik másodpercnél kapcsoltam el, mert eleve az embernek a kezében rosszul állt a szerszám, illetve gyakorlatilag amit el lehetett követni szakmaiatlanságot ebben a témában mindent megcsinált. Példának említeném, hogy az akkukat összekötő rézlemezeket különböző maró anyagokkal is lehet takarítani, mint például ecet, szódabikarbóna, sósav.
Ezek bevetése után a réz csillog villog, olyan mintha új lenne, csak hát a hetedik osztály óta tudjuk, hogy a kémiában nincs pillanat-stop, ezért ez a maró hatás tovább fokozódik és egy-két hónapon belül sokkal rosszabb állapotban lesz a réz, mint amikor hozzányúltunk. Tehát ezzel a módszerrel gyakorlatilag halálra ítéljük az akkumulátorunkat. Megemlíteném még a WD40-et és a kontakt sprayt, mert egyszerűen nem értem, hogy milyen logikai alapon fújnak egyesek elektromos eszközre WD40-et. Valószínűnek tartom, hogy nyikorgott a csavar, vagy nem tudom, de egy elektromos nagyáramú és nagy hőkibocsátású rendszer esetében ez nem túl szerencsés. Az olajjal befújt csavar lehúzó nyomatéka megváltozik és aki nem műszerész és nem tanulta meg, hogy egy ötös anyát hogyan kell meghúzni nyomatékra, gyakorlatilag letépi az akkumulátor menetét. Ilyen esetben találkoztam már olyannal, hogy belefúrtak az akkumulátorba befelé menő csavart és olyannal is, hogy visszahegesztették az akkumulátorra ívhegesztővel a letört csavart.
Tehát mindenféle dolog szokott szembejönni, ami nem háborít fel, de jókat szoktam rajtuk mosolyogni. Nagyon sokan nem találják meg, hogy melyik csavart honnan vették ki, vagy a szokásos probléma, hogy marad egy marék csavar. Én például mindig úgy vagyok vele, hogy ha szétszedek egy olyat, amibe más már benne volt, inkább kipótolok minden csavart, minden alkatrészt bontott alkatrészből, hogy ha valaki utánam szétszedi ne mondhassa azt, hogy na a Béla kihagyott belőle bármit, vagy spórolt vagy elfelejtette visszarakni.
Mire vagy a legbüszkébb?
Arra, hogy ezt el tudtam érni önerőből és büszke vagyok arra, hogy különböző iskolákból, ahol most kezdik tanítani ezt az alternatív hajtást, szakoktatók és többszörös diplomás mérnökök keresnek fel, hogy gyakorlati tanácsokat, dolgokat tudjak adni. Természetesen támogatom őket azzal, hogy ha vannak olyan alkatrészek, melyekből össze tudok rakni néhányat, hogy az iskolában vagy a tanműhelyben a srácok kézzel fogható dologgal is találkozzanak, és lássák hogy ez hogyan is néz ki, akkor odaadom. Ez szerintem egy nagy segítség. Tehát szerintem a jövőnek szüksége van rá, hogy legyen erre a szakirányra kiképzett szakember. Annak semmi értelme nincs, hogy bárki ezt szaktudás nélkül megpróbálja, mert az akkumulátorban ott van a nagyfeszültség, mely akkora mint a metróban és ha valaki nem ért hozzá, az simán játszhat saját vagy más emberek életével is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.