Elvileg már a Twingóban is létezett, de most jutott el a tudatunkig az új Dacia Sandero és Logan megjelenésével. Az olcsóbb változatokban – amelyikben egyáltalán van rádió – található a Media Control nevű cucc, ami látszólag csak egy mobiltartó, de mögötte sokkal több van.
Elég sokat rinyálunk, hogy nagyjából 600 ezerig az összes autóba szerelt multimédia egy kalap hajítófát sem ér. Számomra is meglepetés, hogy 2021-ben még gyártanak olyan lassú procikat, hogy mondjuk egy rádió ki-bekapcsolása, az érintőképernyőn egy lapozás, vagy csak egy hangerőszabályzás másodpercekig tartson. Ez most nem túlzás, hanem tényleg több másodperc tud lenni egy-egy ilyen bonyolult művelet, a Ford Kugától a puccos VW villanyautókig.
Ennél csak az nagyobb meglepetés, hogy az autógyártók ezt meg is veszik a beszállítóktól, és trilliószorosan túlárazzák, holott ezek az eszközök csak épphogy alkalmasak a feladataik ellátására. Közben egy pár tízezer forintos androidos mobil ezeket az alapfunkciókat (telefonálás, chat, navigáció, zenelejátszás) röhögve tudják, ha nem pakolja túl őket az ember a háttérben futó appokkal. Az olyan dolgokról, hogy némelyik érintőképernyőt akkora erővel kell kezelni, hogy azt hiszed, letörik; a kontraszt és a színek sokszor hiányoznak a kijelzőkről – ezek a tucat-multimédiák eladhatatlanok lennének, ha nem lenne hozzájuk csavarozva egy autó. Az utastér tervezésekor pedig mindent megtesznek, nehogy olyan helyre tudd tenni a telódat, ahol látod - ezért van, hogy a 20+ millás kocsikban is ott a tappancs a szélvédőn. Az egyetlen menekülési útvonal a képernyőtükrözés, de ahhoz ezek a vackok drágák, hogy a végén csak kijelzőként használd őket.
Az olcsó autóknál a másik útirány egy Sokol hangminőségű, hatmemóriás rádió beépítése, USB-vel és Bluetooth-kihangosítóval. Az alapokra ez elég, de ha arra gondolunk, hogy 2021-ben járunk, tényleg gáz. A Dacia esetében van még egy opció, a nullextrás Acces kivitel esetében: nincs semmi, és ami nincs, azt nem lehet elrontani. Illetve van egyetlen mobiltartó, ami egy rugós fedél, amely stabilan tartja a mobilt a műszerfal tetején. Amúgy a mobiltartó kialakítása nagyon jó, alul-felül egy vályú fogja a telót, így az oldalán lévő gombokat sem nyomkodja össze.
Viszont az emberi fogyasztásra szánt Essential (ennek a tesztje itt van, ha a múlt héten kimaradt volna) verzió ennél sokkal okosabb. Egyrészt van benne valódi rádió, noha ennek semmi nyoma: a műszerfal tetején ugyanaz a mobiltartó fedél látszik, de a műszeregységben lévő apró kijelzőn ott a rádió menüpont, meg az USB bemenet. Tulajdonképpen így is el lehet lenni vele, a kormány mögötti, ősi Renault-távpöckölővel és a kormányon lévő menügombokkal el lehet kezelni, akárcsak a Bluetooth-kihangosítás is működik.
A csoda akkor következik be, ha az ember letölti a Dacia Media Control nevű appot a telefonjára, van iOS-re is, meg Androidra is. Beállításfüggő, hogy automatikusan indul vagy manuálisan, alapvetően felismeri, ha Sanderóban (Loganban) tartózkodik, és összepacsiznak Bluetooth-on. Az app egyszerű, mint a faék, kezelhető róla a rádió (ami fizikailag az autóba van beépítve), a minden más forrásból történő zenelejátszás, használhat navigációt, ad némi fogyasztási és vezetési infót, továbbá használhatjuk a Google térképet, vagy amit szeretnénk: az egyik képernyőre beállíthatunk hat appot, amit lapozással lehet elérni. A rádió egyébként meglepően érzékeny, Budapesten több szlovák rádióadó is bejött.
A hat egyszerű mezőt tartalmazó kezdőképernyőtől (az öt felsorolt funkció mellett a beállítások menüpont van még a nyitó oldalon) jobbra-balra lehet lapozgatni, ide magunknak állíthatunk össze oldalakat, pl. a Google-térkép és az átlag/pillanatnyi fogyasztást mutató műszert, vízhőfokmérőt, stb. Érdemes megnézni a videót, milyen is élőben a működése, és több apróság is van még benne:
Az picit vicces, hogy pont egy 90 lóerős, három nyomorult hengerrel működő motorka gazdája kap egyfajta környezetvédelmi nyomasztást (már ha kér belőle): van egy szmájli, ami negyedgáznál elkomorul, majd efölött szomorú lesz. De már csúnya nézés van 130-nál hatodikban az autópályán.
Mivel a teszten a kocsi legmeredekebb fogyasztása 7 liter volt, a minimum meg 6,1, azt hiszem, a Renault-Nissan-Mitsu Alliance házon belül találna alkalmasabb típust, ahol a tulajokat piszkálni kéne. Megállás után kapunk egy környezetvédelmi pontszámot is, sőt, az útvonalat is rögzíti az app.
Az egészben persze az a jó, hogy a Google naprakész térképein (az tök mindegy, hogy Waze vagy Google Maps, egy cég) navigálhatunk, vagy akinek van más perverziója, akkor azon, de semmiképp sem egy Tom-Tom offline, általában hiányos, jó esetben negyedévente frissülő, de legalább magyarul törve beszélő, gyári navin 200 ezerért. Itt a Media Control appnak semmi köze nincs hozzá, összemegy egy kis pöttyé, amire bökve ismét elindítható. Ha valamiben zavarna a képernyőn, akárhová áthúzható, ahol nincs útban. Az app bezárásához egyébként ezt a pöttyöt elég ráhúzni a huzigáláskor megjelenő X jelre. (A videón megmutatom, hogyan működik ez.)
A telefonálási funkciók is működnek, bár itt már nem annyira jó minden. Olyan, hogy esetleg vezetéknév alapján listázza a neveket, meg sem fordult a fejlesztők fejében, és azért ebben az appban egy oldalon ezzel a fontmérettel három név fér ki...hát, elég sokat kell görgetni. Mondjuk azt, hogy a minimál funkciót tudja, de a jó nem ilyen. Azt pedig, hogy mi szükség naptár funkcióra menet közben, végképp nem értem, persze tudom, az összes fontos ember Daciával jár. Ja, nem.
Még mielőtt elhinnénk, hogy ez itt a világ legjobb megoldása, hadd hűtsek le mindenkit: a fejlesztők gondosodtak róla, hogy megérje megvenni a nagy képernyőt (Media Display csomag, 100 rugó) a Dákóba. Eszközük a zenelejátszónak hívott borzalom, ami 2021-ben képes a zeneszámokat ABC-sorrendben, avagy a mappákban található listafájlok alapján lejátszani. Slussz. Azok a zenék, amelyek ilyen .m3u listafájlok nélküli mappában vannak, nem is léteznek a számára, tehát az egész kvázi használhatatlan, engem kicsit a Winamp hőskorára emlékeztet. Csak az jobb volt. Viszont tény, hogy a kormány mögött távirányítóval is működik, bár hozzáteszem, hogy a Poweramp nevű lejátszó app is, amit a telefonomon használok.
A médialejátszóval van még egy ordenáré probléma. Ha legutóbb MP3-at hallgattál, mindenáron elindul, tök mindegy, hogy más lejátszót használtál. Meg a másik lejátszó is, ha úgy van beállítva. Bár az Android ma már elég jól működő rendszer, de egy ekkora baromságtól azért össze tudnak akadni a fogaskerekek, így megpróbálja mindkét zenét lejátszani. Kissé szaggat, mit ne mondjak. Vagyis ilyenkor nincs más, beballagsz az app lejátszójába, leállítod, és akkor szabad az út, a következő indításig.
Na ettől lett az egész használhatatlan. Remélem, majd egy frissítéssel lelőhetővé/fixen letilthatóvá teszik ezt a hulladékot, mert erre tényleg nincs más szó. Amúgy a jó szándék látszik a fejlesztésen, utoljára idén februárban jött ki új verzió, a felhasználók is kb. közepesen elégedettek. Azt nem tudom, mi szükség pl. az appbana visszajelzők magyarázatára, bár van pár dolog, amit sokan nem tudnak, de a bal irányjelző nyíl magyarázata kissé feleslegesnek tűnik. Mondjuk az elektronikai hiba visszajelzőnél kevésbé hasznos az az infó, hogy azt is jelzi, ha víz került a gázolajba, hiszen a Sandero/Logan párosból tudtommal nincs dízel.
Ha a 2010-es évek elején járnánk, akkor azt mondanám, hogy tök jó egy ilyen – akkoriban az utólagos hifik között is lehetett kapni hasonlót, sőt, a Pioneer a mai napig készít ilyen telefontartós, 1 DIN-es rádiót. Ma már ez szükségmegoldásnak tekinthető, de bármilyen más olcsó cuccnál jobb.
Ha hátrányokat kellene mondani: azért hiába 6+ colosak ma a telefonok, ilyen távolságból nézve már így is kicsinek tűnik a kijelző, és amikor az Android saját dolgait kezeljük, a magyar zötyögős utakon néha nem egyszerű oda bökni, ahová szeretnél. Abban sem vagyok biztos, hogy az időseknek jó megoldás ez, még akkor is, ha netán okostelefonjuk van. Inkább a fiatalok fognak elbíbelődni az app beállítgatásával, a megfelelő engedélyek megadásával, satöbbi. Ha az app fut, a képernyő állandóan ébren van, vagyis töltés nélkül könnyű vele megzabáltatni az akku töltését; igaz, nagyjából öt centire van az USB-csati a tartótól, de ha épp nincs az embernél kábel, akkor nem fog Záhonyig működni a buli. Az autó leállításakor hiába bontódik a kapcsolat, úgy viselkedik, mintha futna még, az értesítései (amiket azonnal le kell tiltani) pedig nem hajlandók eltűnni, amíg a futó appok közül ki nem irtjuk.
Ja, és még egy apróság: azért a hangrendszer úgy szól, mint egy Sokol rádió.