Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, még egy-két napig élvezhetjük, ahogy az ősz napsugarai langyosan nyaldossák az ablakon kilógatott karunkat, aztán jön a lehűlés. Annyira azért még nem lesz hideg, hogy mindenképpen rohanni kelljen a gumishoz, de lassan érdemes tervbe venni a téli abroncsok felszereltetését.
Mindenki a saját belátása szerint dönti el, mikor van itt a csere ideje. Aki jellemzően kora reggel vagy késő este autózik, nem lő bakot, ha hamarabb dobja le a nyárikat, mint az, aki inkább napközben vezet. Persze szokás emlegetni a 7 Celsius fokot, mint határvonalat, ennek a legendának pár éve már utánajártunk. Az időzítésen kívül is vannak még dilemmák az abroncsokkal kapcsolatban, így például hogy kell-e mindenképpen a tél és a nyári, vagy jó lesz a négy évszakos, illetve költsek-e egy vagyont, vagy elég lesz egy olcsó, esetleg kínai szett is.
Mivel rengeteg márka sok-sok mintázata érhető el a piacon, eligazodni nem könnyű. Ezért tudnak nagyon hasznosak lenni a különböző gumitesztek, ilyet évről évre készít többek közt a német autóklub, vagyis az ADAC is. Ezeket a teszteket érdemes azért kritikusan szemlélni, és nem is biztos, hogy mindenkinek meg kell vennie a győztest. Felhasználástól függően ugyanis mások lehetnek a szempontok. Van, akinek a jó ár-érték arány a fontos, annak pedig, aki a hóesés láttán a kulcsot is a fiók aljára süllyeszti, fölösleges azt nézni, mennyire jó a tapadás havas úton. Nem érdemes viszont például a nedves aszfalton való viselkedés mellett elsuhanni, ilyen burkolattal találkozni a leggyakrabban ősztől tavaszig.
Hogyan tesztelnek?
Az ADAC-nek jól bejáratott módszerei vannak a teszteléshez. A kiválasztáskor arra törekednek, hogy minden árkategória képviseltesse magát, de számít a piaci relevancia, valamint az is, ha egy-egy mintázat kiemelkedően jól, vagy csapnivalóan rosszul teljesített korábban. Az újdonságokra is igyekeznek kitérni. A tesztelésre szánt abroncsokat nem közvetlenül a gyártótól kérik be, hanem inkognitóban veszik meg több különböző üzletből, hogy amennyire csak lehet, elkerüljék a preparált gumik veszélyét. Csak olyan termékeket tesztelnek, amelyek a gumicímke szerint legalább C, vagy annál jobb értéket mutatnak.
Minden modellből több garnitúrát vásárolnak, így fény derülhet a gyártási minőség esetleges ingadozására is. Ha egy adott termékkel kapcsolatban kétségek merülnek fel, akkor vesznek még belőle, és pótteszteket is végeznek. Minden egyes gumit bekoptatnak az éles próbák előtt, ez mintegy 300 kilométert jelent ebben az esetben. Így megszabadulnak a gyártás során használt formaleválasztó anyagtól – ezt érdemes nekünk is észben tartani, és új gumik felrakása után az első pár száz kilométeren óvatosabban közlekedni, mert csak ezt követően tudnak a lehető legjobban teljesíteni az abroncsok.
A méréseket aztán részben próbapadon, részben pedig több különböző országban kialakított tesztpályákon végzik, hogy a lehető legjobban megfeleljenek a körülmények a valóságnak. A feladatok közt szerepel egyebek mellett vészfékezés, vezetés handlingpályán, gyorsfutásteszt, konvojozás, zajmérés. Végül a kapott eredményeket súlyozzák, ez a téli gumiknál így áll össze:
- tapadás száraz úton: 15%
- tapadás nedves úton: 30%
- tapadás havon: 20%
- tapadás jeges úton: 10%
- zaj: 5%
- fogyasztás: 10%
- kopás: 10%
195/65 R15 méretű gumik
Az ADAC szakemberei jellemzően évről évre két-két méretet választanak ki. Idén az egyik a 195/65 R15, ez igen gyakorinak számít, rengeteg autó fut ilyeneken hazánkban is, elég mások mellett a Volkswagen-konszern számos, használtpiacon is igen népszerű modelljére gondolni. Tipikus kompaktautós méret.
Mit tudnak szárazon?
A száraz aszfaltos tesztek során egészen sűrű volt a mezőny. Nem beszélhetünk arról, hogy bármely márka durván kiemelkedett volna a többi közül, viszont kettes osztályzat alá (a németeknél a kisebb érték a jobb) egyedül a Michelin Alpin 6 fért be. Igaz, csak egyetlen tizeddel előzte a Dunlop Winter Response 2-t, kettővel a Yokohama BlueEarth*Winter V906-ot. Ezzel szemben elég rosszul szerepelt a Kumho Wintercraft WP51-ese, csupán elégségest kapott. Hajszállal múlta felül a GT Radial és a General Tire.
Tapadás száraz aszfalton ( 195/65 R15) | ||
1. | Michelin Alpin 6 | 1,9 |
2. | Dunlop Winter Response 2 | 2,0 |
3. | Yokohama BlueEarth*Winter V906 | 2,1 |
4. | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 2,2 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,2 | |
6. | Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 |
Falken EuroWinter HS01 | 2,3 | |
8. | Vredestein Wintrac | 2,5 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2,5 | |
Nokian WR Snowproof | 2,5 | |
11. | Laufenn i Fit + LW31 + | 2,6 |
12. | Continental WinterContact TS860 | 2,7 |
13. | Barum Polaris 5 | 3,0 |
14. | General Tire Altimax Winter 3 | 3,4 |
15. | GT Radial Winterpro 2 | 3,5 |
16. | Kumho Wintercraft WP51 | 3,6 |
Nedvesen jönnek a bajok?
Az egyik legfontosabb részeredmény, hiszen télen gyakran nyálkásak, nedvesek, vizesek az utak. Itt a legjobbnak a német gumiteszten hagyományosan jól szereplő Continental WinterContact TS860-as mintázata bizonyult, mögötte alig lemaradva a Bridgestone és a Goodyear. A mezőny másik végén a General Tire és a GT Radial kullog.
Tapadás nedves aszfalton (195/65 R15) | ||
1. | Continental WinterContact TS860 | 1,6 |
2. | Bridgestone Blizzak LM005 | 1,7 |
3. | Goodyear UltraGrip 9+ | 1,8 |
4. | Dunlop Winter Response 2 | 2,1 |
5. | Laufenn i Fit + LW31 + | 2,2 |
6. | Vredestein Wintrac | 2,3 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,3 | |
8. | Michelin Alpin 6 | 2,5 |
9. | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 2,6 |
10. | Falken EuroWinter HS01 | 2,7 |
11. | Kumho Wintercraft WP51 | 3,0 |
12. | Yokohama BlueEarth*Winter V906 | 3,1 |
13. | Barum Polaris 5 | 3,2 |
14. | Nokian WR Snowproof | 3,3 |
15. | General Tire Altimax Winter 3 | 3,5 |
GT Radial Winterpro 2 | 3,5 |
Mókázás a hóban
Noha a fejünkben a jó téli gumit összekapcsoljuk azzal, hogy mennyire fog hóban, valójában azért az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, viszonylag kevés havas napunk volt. Azért nem árt, ha szükség esetén lehet számítani az abroncsunkra. A teszt azt mutatja, hogy leginkább a BFGoodrich-Continental-Laufenn-General Tire négyessel lehetünk nyugodtak, ezek egyformán 1,9-es osztályzatot kaptak. Negatív irányban nem volt kiugró versenyző, ezt mutatja a sereghajtó Bridgestone 2,8-asa.
Tapadás havas úton (195/65 R15) | ||
1. | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 1,9 |
Continental WinterContact TS860 | 1,9 | |
Laufenn i Fit + LW31 + | 1,9 | |
General Tire Altimax Winter 3 | 1,9 | |
5. | Dunlop Winter Response 2 | 2,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,0 | |
Barum Polaris 5 | 2,0 | |
8. | Michelin Alpin 6 | 2,2 |
Vredestein Wintrac | 2,2 | |
Yokohama BlueEarth*Winter V906 | 2,2 | |
11. | Nokian WR Snowproof | 2,3 |
12. | Falken EuroWinter HS01 | 2,4 |
GT Radial Winterpro 2 | 2,4 | |
14. | Kumho Wintercraft WP51 | 2,5 |
15. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,6 |
16. | Bridgestone Blizzak LM005 | 2,8 |
Ne menj jégre
A jeges út mindig mumus, mert bár az osztályzatok itt is egész jók, azért mégis csak ez jelenti a legnagyobb veszélyt télen. Egy lefagyott szakaszon a legjobb gumi sem segít sokat, ha az autó megcsúszik, kapaszkodhatunk a kormányba. Itt inkább az előrelátás és óvatosság számít, de a hó alatt megbúvó, sunyi kis jégfoltokra aligha lehet számítani. A mérések amúgy elég kiegyensúlyozott mezőnyt mutatnak, a legjobbak 2-es értékeléssel a Goodyear, a Michelin, a Vredestein, a Laufenn és a Barum. A sort 2,5-tel a BF Goodrich és a Continental zárja.
Tapadás jeges úton (195/65 R15) | ||
1. | Goodyear UltraGrip 9+ | 2,0 |
Michelin Alpin 6 | 2,0 | |
Vredestein Wintrac | 2,0 | |
Laufenn i Fit + LW31 + | 2,0 | |
Barum Polaris 5 | 2,0 | |
6. | General Tire Altimax Winter 3 | 2,1 |
7. | Nokian WR Snowproof | 2,2 |
8. | Bridgestone Blizzak LM005 | 2,3 |
9. | Dunlop Winter Response 2 | 2,4 |
Falken EuroWinter HS01 | 2,4 | |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,4 | |
Yokohama BlueEarth*Winter V906 | 2,4 | |
GT Radial Winterpro 2 | 2,4 | |
Kumho Wintercraft WP51 | 2,4 | |
15. | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 2,5 |
Continental WinterContact TS860 | 2,5 |
Nem csak tapadni kell
A különböző útviszonyokon vizsgált tapadás mellett a közvetlen biztonságunkat kevésbé, pénztárcánkat vagy komfortérzetünket viszont annál jobban befolyásoló tényezőket is értékelnek. A téli gumik anyaguknál és mintázatuknál fogva jellemzően hangosabbak a nyáriaknál. A legcsöndesebb ezúttal a Maxxis, a legzajosabb a BF Goodrich és a Bridgestone voltak. Legtakarékosabban BF Goodrich-csal, Vredesteinnel és General Tire-rel lehet autózni. Legkevésbé a General Tire, leggyorsabban a Bridgestone, a Falken, a Laufenn, a Maxxis, a Yokohama és a GT Radial kopik.
Összegzés
A végeredmény a fentiek súlyozott összesítésével alakul ki, és jól mutatja, hogy az ADAC szakemberei számára a legfontosabb a kiegyensúlyozottság. Így bár semmilyen mutatóban nem nyert a Dunlop, végül a tesztet mégis behúzta, de ugyanúgy 2,2-es összértékeléssel zárt a Goodyear. Jó eredményt tudhat még magáénak a Michelin és a Vredestein.
Hosszú és sűrű a középmezőny, a közepes osztályzatú abroncsok találhatók itt. Érdekes, hogy a Continental ezúttal csak idáig jutott, de a neves gyártók közül a Bridgestone is itt szerepel. Elégségest kapott, ezzel sereghajtó lett a Kumho.
225/50 R17 méretű gumik
Ebben az évben a nagyobb méret a 225/50 R17 volt. Többnyire olyan középkategóriás autókat szerelnek ilyennel, mint az Audi A4 vagy a BMW 3-as sorozat, de persze lehetne még sorolni. Az előző fejezetben tárgyalt 15 colosaknál jóval drágább abroncsokról van szó. Mégis van ám itt is negatív meglepetés, de ne szaladjunk ennyire előre.
Ha száraz az út
Ahogy a másik méretben, úgy itt is csak egy mintázat kapott kettesnél jobbat száraz aszfalton: a Bridgestone Blizzak LM005. A sorban a Michelin és meglepő módon a Maxxis követi. A sereghajtók a kínaiak: a Goodride csak 3,8-ast, míg a Linglong 3,5-öst kapott. A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a Firestone és a Pirelli 3,3-asa sem sokkal jobb.
Tapadás száraz aszfalton (195/65 R15) | ||
1. | Bridgestone Blizzak LM005 | 1,9 |
2. | Michelin Alpin 6 | 2,1 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,1 | |
4. | Nokian Snowproof P | 2,2 |
5. | Vredestein Wintrac Pro | 2,3 |
6. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | |
8. | Goodyear Ultragrip Performance+ | 2,5 |
Toyo Observe S944 | 2,5 | |
10. | Nexen Winguard Sport 2 | 2,8 |
11. | Continental WinterContact TS860 | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 | |
13. | Esa+Tecar Supergrip Pro | 3,1 |
14. | Fulda Kristall Control HP2 | 3,2 |
15. | Firestone Winterhawk 4 | 3,3 |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 3,3 | |
17. | Linglong Green-Max Winter UHP | 3,5 |
18. | Goodride Z-507 Zuper Snow | 3,8 |
Jobb a helyzet nedvesen?
Ebben a kategóriában is behúzta a győzelmet a Bridgestone, az 1,6-os részosztályzat már a kiváló érdemjegy alsó határát súrolja. 1,9-cel büszkélkedhet a Continental is, ez a két abroncs emelkedett ki valamelyest a többi közül. A leggyengébb a Linglong, a teszten adható legrosszabb, 5,5-ös értékkel. Hogy miért? Nagyjából azért, mert hat méterrel hosszabb fékútra volt szüksége, mint a tesztátlag. Vagy máshogyan mondva: azon a ponton, ahol nyolcvanról fékezve a legjobbak már álltak, a Linglonggal szerelt autó még negyvennel ment. Vagy csúszott. Hozzá képest a másik kínai, a Goodride még egész jó is volt 3,3-assal.
Tapadás nedves aszfalton (195/65 R15) | ||
1. | Bridgestone Blizzak LM005 | 1,6 |
2. | Continental WinterContact TS860 | 1,9 |
3. | Firestone Winterhawk 4 | 2,1 |
4. | Michelin Alpin 6 | 2,3 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,3 | |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,3 | |
7. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,5 |
Goodyear Ultragrip Performance+ | 2,5 | |
9. | Kleber Krisalp HP3 | 2,7 |
10. | Nexen Winguard Sport 2 | 2,8 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 2,8 | |
12. | Pirelli Winter Sottozero 3 | 2,9 |
13. | Fulda Kristall Control HP2 | 3,0 |
14. | Sava Eskimo HP2 | 3,1 |
15. | Nokian Snowproof P | 3,3 |
Toyo Observe S944 | 3,3 | |
Goodride Z-507 Zuper Snow | 3,3 | |
18. | Linglong Green-Max Winter UHP | 5,5 |
Ho-ho-hó
Az eddig kiválóan szereplő Bridgestone itt már lesüllyedt a középmezőnybe, sőt annak végére miközben a Dunlop 1,5-ös osztályzattal leiskolázta a mezőnyt. Megközelíteni a Pirelli 1,6-tal, valamint a Kleber 1,7-tel tudta. Érdekes módon a Linglong itt 2,2-t kapott, ami nem is rossz. Csakhogy itt meg a Goodride volt borzasztó, és járt neki az 5,5-ös csapás. Beszédes adat, hogy a havas handlingpályán a többiek átlaga 79 másodperc volt, ettől 25-tel maradt el a Goodride. Fontos ezen a ponton megemlíteni, hogy mind ez a produkció, mind a Linglong nedves utasa performansza kapásból bukást jelent, ugyanis ha egy fontos részeredmény bizonyos határok alá esik, az rögtön lehúzza az összpontszámot is.
Tapadás havas úton (195/65 R15) | ||
1. | Dunlop Winter Sport 5 | 1,5 |
2. | Pirelli Winter Sottozero 3 | 1,6 |
3. | Kleber Krisalp HP3 | 1,7 |
4. | Firestone Winterhawk 4 | 1,9 |
5. | Continental WinterContact TS860 | 2,1 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 2,1 | |
7. | Goodyear Ultragrip Performance+ | 2,2 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,2 | |
Sava Eskimo HP2 | 2,2 | |
Linglong Green-Max Winter UHP | 2,2 | |
11. | Michelin Alpin 6 | 2,4 |
Fulda Kristall Control HP2 | 2,4 | |
13. | Nexen Winguard Sport 2 | 2,6 |
14. | Nokian Snowproof P | 2,7 |
15. | Bridgestone Blizzak LM005 | 2,8 |
16. | Toyo Observe S944 | 2,9 |
17. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,4 |
18. | Goodride Z-507 Zuper Snow | 5,5 |
Félelem és rettegés a jégen
A kisebb mérethez hasonlóan itt is talán a jeges tesztek hozták a leginkább kiegyenlített eredményt. A Nexen, a Firestone, a Nokian és a Toyo 2,1-es osztályzata adott okot leginkább bizakodásra, a sor végén a Goodride-ot találjuk 3,1-gyel.
Tapadás jeges úton (195/65 R15) | ||
1. | Nexen Winguard Sport 2 | 2,1 |
Firestone Winterhawk 4 | 2,1 | |
Nokian Snowproof P | 2,1 | |
Toyo Observe S944 | 2,1 | |
5. | Michelin Alpin 6 | 2,2 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,2 | |
Continental WinterContact TS860 | 2,2 | |
8. | Esa+Tecar Supergrip Pro | 2,3 |
9. | Bridgestone Blizzak LM005 | 2,4 |
Sava Eskimo HP2 | 2,4 | |
Linglong Green-Max Winter UHP | 2,4 | |
12. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,5 |
Goodyear Ultragrip Performance+ | 2,5 | |
Vredestein Wintrac Pro | 2,5 | |
Fulda Kristall Control HP2 | 2,5 | |
16. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,8 |
17. | Pirelli Winter Sottozero 3 | 3,0 |
18. | Goodride Z-507 Zuper Snow | 3,1 |
Hangos vagy takarékos?
A legkevésbé zajos a Nexen téli gumija volt a maga 2,7-es osztályzatával, a Sava pedig messze a leghangosabb egy 4-essel. A legkedvezőbb fogyasztást az Esa+Tecar abroncsokkal szerelve tudta produkálni a tesztautó, erre 1,4-es osztályzat járt, a legfalánkabb a Nexen és Toyo volt. Kopásban a Michelin Alpin 6 bizonyult példásnak, a Goodride pedig a gyenge tapadás tetejébe még gyorsan el is használódott.
Összegzés
Itt is kulcsszerepet kapott a kiegyensúlyozott teljesítmény, így a Dunlop Winter Sport 5 felülmúlta a 17 colos mezőnyt, pontazonossággal a Michelin Alpin 6-tal. Ők 2,3-assal zártak, a dobogó harmadik fokára 2,5-tel a Goodyear Ultragrip Performance+ fért oda. Jó érdemjegy csak e háromnak jutott, a Bridgestone, a Continental, valamint a Nokian és a Pirelli is csak közepessel kell, hogy beérje. Míg azonban előbbi kettő a középmezőny elején, addig utóbbi páros annak alján tanyázik.
A leggyengébben a két kínai márka teljesített, a Goodride-nak a havas, a Linglongnak a nedves utas képességei pecsételték meg a sorsát, így ők a lehető legrosszabb, 5,5-ös összesített értékkel zártak.
Tanulság
Az ehhez hasonló gumitesztek nem általános érvényűek, leginkább támpontnak jók. Fontos kiemelni, hogy mindig csak az adott méretben és a konkrét mintázatokra érvényesek. Attól például, hogy a 17 colos Nokian nem nyújtott kiemelkedőt, könnyen lehet, hogy 14 hüvelykes méretben, vagy éppen más mintázatban az lenne a nyerő, vagy éppen a Dunlop teljesítene gyengébben adott esetben, mondjuk 21 colban. Ilyen értelemben tehát nem szabad következtetéseket levonni.
Érvényes továbbá, amit már a bevezetőben is említettünk, hogy nem feltétlenül a teszt végső sorrendjét kell nézni, hanem a vezetési stílusunkhoz és autózási szokásainkhoz passzoló részeredményeket. Ebből összerakhatjuk, hogy a mi esetünkben melyik lehet a jó vétel.
Annyi biztos, hogy télre semmiképpen ne hagyjuk fenn a nyári gumit, annál egy közepesen olcsó téli is jobb lesz, és ha urambocsá egy balesetet is elkerülünk vele, akkor mindjárt spóroltunk. Egy kevésbé neves gyártótól választott, ám új abroncs mindenképpen jobb, mint egy prémium, de tükörre koptatott, elöregedett szemét. És ne felejtsük el időnként ellenőrizni és korrigálni a guminyomást, és csekkolni néha a profilmélységet.