Spórolás és kényelem – a biztonság rovására?
Autobild négy évszakos gumik tesztje – 2021.
Mire jó a négy évszakos gumi: tökéletes megoldás, amivel csak nyerni lehet, vagy szemfényvesztés, ami a biztonságunkat veszélyezteti?
Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumik használata, nagyjából azért alapvetés, hogy mindig az évszaknak megfelelő abroncsokkal közlekedjünk. Mindig vannak persze kivételek, akik halogatják vagy csak jobban tudják, aztán jó esetben megáll miattuk egy fél város, ha nem tudnak elindulni a havas kereszteződésben, rosszabb esetben meg balesetet okoznak. Nemcsak az évi kétszer esedékes gumicsere lehet megoldás, vannak úgynevezett négy évszakos abroncsok is, bár ezekkel kapcsolatban egészen a közelmúltig szinte általánosan elfogadott nézet volt, hogy semmire nem jók.
Azóta azért sok minden változott, számos gyártó fejlesztett ezen a téren, így egyrészt ezeknek a gumiknak is jobb lett a minősége, használhatóbbá váltak, másrészt pedig jóval komolyabb a választék is. Ahogy a nyári és téli abroncsoknál, úgy a négy évszakosoknál is sokat segíthet az eligazodásban egy-egy termékteszt, idén a német Autobild két méretben hasonlította össze az elérhető és piaci szempontból releváns mintázatokat. Mielőtt ilyesmit veszünk, azért járjunk utána annak, hogy valóban elfogadják-e majd télinek is, ennek elsősorban külföldön lehet jelentősége.
Hogyan tesztelnek?
Az Autobild tesztjei másképp zajlanak, mint azt mondjuk az ADAC esetében megszokhattuk. Fontos különbség, hogy eleve kétlépcsős a teszt. Először csak fékutat mérnek, azok a versenyzők, amelyek nem teljesítenek egy minimum szintet, rögtön kiesnek, csak azok jutnak a következő körbe, amelyek itt megfeleltek. A folytatásra a finnországi Ivalóba utaznak, ahol egy havas csarnokban mérik össze a mezőny megmaradt tagjait. Itt a hűtésnek köszönhetően egész évben rendelkezésre állnak a havas körülmények, nem műhóval, hanem természetessel. A nyári viszonyok melletti viselkedést a németországi Papenburgban, valamint az ausztriai Wachauringen tesztelik. Itt már a feladatok is összetettebbek az egyszerű fékezésnél.
225/50 R17 méretű gumik
Az egyik tesztelt méret idén a 225/50 R17 volt, ami egyebek mellett számos új középkategóriás modell jellemző mérete. 32 különböző terméket választottak ki a próbára, ezeknek rögtön a fele kiesett az első körben, ezek túl hosszú fékutat produkáltak. A maradék 16 rangsora pedig az alábbi táblázat szerint alakult, az egyes részeredményeket súlyozva összegezték. A német osztályozási rendben az alacsonyabb érték a jobb (az Autobild 1-től 6-ig pontozott), a költségek oszlop pedig nemcsak az árat, hanem a kopást is tükrözi.
225/50 R17-es gumik | ||||||
Mintázat | Havon | Nedvesen | Szárazon | Költségek | Összesítve | |
1. | Goodyear Vector 4Seasons Gen3 | 2+ | 2+ | 2 | 2+ | példás |
2. | Continental AllSeason Contact | 2+ | 2 | 2 | 2 | példás |
3. | Hankook Kinergy 4S2 | 2 | 2 | 2 | 3+ | jó |
4. | Vredestein Quatrac Pro | 2 | 1- | 2 | 3 | jó |
5. | Falken EuroAll Season AS 210 | 2 | 2+ | 2 | 2 | közepes |
6. | Nokian Seasonproof | 1- | 2- | 2- | 2+ | közepes |
7. | Michelin CrossClimate 2 | 2+ | 2- | 1- | 2- | közepes |
8. | Maxxis Premitra All Season AP3 | 2+ | 2- | 2+ | 2- | közepes |
9. | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 2 | 2 | 2+ | 3+ | közepes |
9. | Dunlop Sport All Season | 2- | 2+ | 2 | 2- | közepes |
11. | Viking Four Tech | 2- | 2- | 2- | 2 | közepes |
12. | Kumho Solus 4S HA32 | 2 | 3+ | 2 | 1 | közepes |
13. | Firestone Multiseason Gen02 | 2+ | 3+ | 2- | 2 | közepes |
14. | Pirelli Cinturato All Season SF 2 | 2+ | 3+ | 2 | 2- | közepes |
15. | Nexen N'blue 4Season | 3+ | 3+ | 2- | 2+ | közepes |
16. | Giti Allseason AS1 | 2- | 2- | 2- | 3- | közepes |
Végül tehát mindössze négy gumi tudott kiemelkedni a többi közül. Ezek közül kettő kapott példás, kettő pedig jó értékelést. A legjobbnak a Goodyear négy évszakos abroncsát, a Vector 4Seasons Gen3-at találták, amely minden időjárási körülmény mellett jól teljesített, rövid fékutat produkált nedves aszfalton, az aquaplaning-teszten is kiemelkedően vizsgázott, ráadásul nem is kopik gyorsan. Másodiknak a Continental AllSeason Contact futott be, amely szintén kiegyensúlyozottnak bizonyult, a téli viszonyok kifejezetten feküdtek neki, az aquaplaning-teszt legjobbja volt, komfortos és üzemanyag-takarékos, ellenben igen drága.
Bár a példás eredményről lecsúszott, de jó osztályzatot kapott a Hankook, amelynél ugyancsak a kiegyensúlyozottságot emeli ki a teszt. Száraz és nedves úton is jól kezelhető vele az autó, havon és vizes aszfalton is viszonylag rövid a fékútja, az ára is kedvező, viszont elég gyorsan kopik. A negyedik helyezett Vredestein nedves úton érezte magát a legjobban, itt rövid is volt a fékútja, jól kormányozható maradt vele az autó. Azonban hamar elkopik, és az üzemanyag-fogyasztása sem kedvező.
Az összes többi versenyző közepes értékelést kapott, megbuktatni a második fordulóban már egyik márkát sem kellett. De hogy akkor mégis milyen hiányosságai vannak a gyengébb osztályzatúaknak a legjobbakhoz képest? Többek közt a gyengébb oldalvezető képességet, egyes esetekben alulkormányzottságot, az aquaplaningra való hajlamosságot említik.
215/65 R17 méretű gumik
Az idei második tesztelt méret a 215/65 R17 volt, ez gyakori többek közt a manapság nagyon divatos hobbiterepjáróknál. Az abroncsokat egy Volkswagen Tiguanra szerelték, azzal teljesítették az előírt feladatokat. Jóval kevesebb szereplőt mértek össze, mint a másik méretben, itt összesen tíz gyártó termékeit vonultatták fel, nem is volt első körös szűrés. Az eredményeket a következő táblázat tartalmazza, és itt is érvényes, ami az előzőekben: a kisebb érték a jobb. Nincs viszont külön oszlop a költségeknek.
215/65 R17-es gumik | |||||
Mintázat | Havon | Nedvesen | Szárazon | Összesítve | |
1. | Hankook Kinergy 4S2 X | 1- | 2+ | 2 | példás |
2. | Michelin CrossClimate2 | 1- | 2- | 1- | jó |
3. | Goodyear Vector 4Seasons Gen3 SUV | 2 | 2+ | 2- | jó |
4. | Continental AllSeason Contact SUV | 1- | 1- | 2- | közepes |
5. | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 2+ | 2+ | 2- | közepes |
6. | Vredestein Quatrac Pro | 2- | 2+ | 2- | közepes |
7. | Pirelli Cinturato All Season SF 2 | 2+ | 2- | 2 | közepes |
8. | Maxxis Premitra All Season AP3 SUV | 2 | 2- | 2 | közepes |
9. | Cooper Discoverer All Season | 2- | 2 | 2- | közepes |
10. | Imperial All Season Driver | 3+ | 4 | 3+ | nem ajánlott |
Már a másik méretben is jól szerepelt, itt pedig egyedüliként ért el példás minősítést a Hankook Kinergy. A SUV-os mintázat mindenféle időjárás mellett jól vizsgázott, jól irányítható, precízen kormányozható maradt vele az autó száraz és nedves aszfalton is, és az aquaplaningnak is sokáig ellenáll. Csöndesen gördül, kedvező az ára.
A dobogóra jó osztályzattal lehetett még odaférni, ez pedig sikerült is a Michelinnek, amely havon és szárazon teljesített kiemelkedően, valamint az üzemanyagon is lehetett vele spórolni. Nedves úton ugyanakkor enyhén alulkormányzottá vált a tesztautó. A harmadik helyezett Goodyear egyenletes teljesítménnyel érte el a jó pontszámot, az aquaplaning-tesztet is sikerrel vette, nedves úton gyorsan meg lehet vele állni, és még komfortos is. Szárazon viszont kissé hosszú a fékútja.
Ezeket az abroncsokat népes középmezőny követi, közepes osztályzattal. Közülük néhányan a száraz aszfalton hosszabb fékút miatt, mások a havon vagy nedves úton mutatott alulkormányzottság okán, megint mások a nedves úton mért kevésbé hatékony fékezés miatt csúsztak lejjebb a rangsorban. Egyetlen bukást könyveltek el, egyedül a kínai Imperial kapott nem ajánlott plecsnit. Noha az olcsósága mellett (295 eurós szettenkénti árával ez volt a legolcsóbb, míg a legnevesebb gyártók 500 euró fölött mozogtak) havon még elég jól is teljesített, ám nedves úton rosszul tapadt, fékútja veszélyesen hosszúra nyúlt, ráadásul kifejezetten kellemetlen kormányérzetet adott.
Akkor most jó a négy évszakos?
Míg a közelmúltban sokan egyértelműen kijelentették, hogy minden négy évszakos gumi szemétre való, ma már ennél sokkal árnyaltabb a kép, igenis vannak olyan abroncsok, amelyek nagyon is használhatóak. Ezzel együtt az Autobild tesztelői is arra hívják fel a figyelmet, hogy nyáron a minőségi nyáriaknál, télen a jófajta télieknél gyengébben teljesítenek. Ennek ellenére azért a teszteken jól szereplő négy évszakosok télen és nyáron is biztonságosak, hirtelen időjárás-változásoknál kifejezetten előnyösek lehetnek.
Ezzel együtt is azt mondhatjuk, hogy aki télen-nyáron sokat megy, nagyobb biztonságban érezheti magát, ha mindig az évszaknak megfelelő szettet pattintja fel. A négy évszakos azoknak ajánlható legjobb szívvel, akik viszonylag keveset, vagy legalábbis átlagos kilométer-mennyiséget mennek, azt is jellemzően városban. És mindenféleképpen jobb egy ilyen univerzális megoldás, mint télen nyárival vagy nyáron télivel vagánykodni.
Érdemes még megjegyezni, hogy aki spórolásból venne négy évszakos gumit, az leginkább csak a szerelés költségeit – vagy a saját befektetett munkáját – fogja megtakarítani, hiszen ilyenkor nem két garnitúra fut felváltva, vagyis hamarabb elkophat ez az egy szett, ami sokszor drágább is, mint mondjuk a nyári kivitelek. Aki viszont kifejezetten keveset autózik, még jól is járhat, mert nem kell elöregedés miatt eldobálnia a gyakran alig futott, mély bordázatú, de már repedezett, megvénült gumikat.
Érdekesség, hogy Németországban már tavalyelőtt is az eladott abroncsok ötödét tették ki a négy évszakosak. Egy felmérés szerint ezt részben a lustasággal indokolhatjuk, ugyanis a megkérdezettek alig több mint négy százaléka mondta azt, hogy szabadidejében szívesen foglalatoskodik az autójával, mintegy harminc százalék viszont kimondottan idegesítőnek érzi az évi kétszeri gumicserét.
Akárhogy is döntünk, a gumik állapotára mindenképpen figyeljünk, mert egy új, jobbfajta négy évszakos is biztosan jobb megoldás, mint egy agyonkopott vagy szétrepedezett téli. Ne feledjük időnként ellenőrizni a guminyomást és a profilmélységet.