Ezt a hat dolgot csekkold, mielőtt megveszel egy aksit

2021.12.22. 06:03

Ott állsz a szupermarketben az akkus polc előtt, más nincs nyitva és neked AZONNAL aksi kell, mert nem indult be a kocsi.

Sajnos az a helyzet, hogy ha nem Swifted, Astrád, Golfod vagy más, kifejezetten gyakori autód van, kifejezetten gyakori motorral, akkor rossz helyen keresgélsz: a kis választékkal rendelkező helyeken nem fogsz pontosan az autódhoz való akkut kapni. Ilyenkor maradnak az autóalkatrész-boltok, akkus webshopok vagy szakboltok, nem érdemes kisebb, vagy más szempontból nem passzoló akkut venni.

0. Ki kell-e egyáltalán cserélni?

Ott állsz a madarasteszkó autós részlegén és azt bámulod, hogy melyik aksi lenne jó a kocsidba? Rossz hírem van: szakemberek szerint tízből nyolc akkumulátort tök feleslegesen cserélnek le, mert menthető lenne. Az, hogy nem indult a kocsi, sok mindenre utalhat. Például a hülyeségedre, mert égve/bekapcsolva hagytál valamilyen fogyasztót. Vagy sokáig nem használtad a kocsit, lusta voltál leszedni az akkusarut, csepptöltőd nincs és azt sem tudod, miért csepp. És ott van a legszebb hibaok: ha nincs meghúzva az akkusaru, és rosszul érintkezik.

Kapcsolódó
Tízből nyolc akku menthető lenne

Tízből nyolc akku menthető lenne

Több ok miatt is tönkremehet az autó indítóakkumulátora. A leggyakoribbat megelőzni és visszafordítani is lehet.

De ha akkud már jó pár éves, ahogy jöttek a hidegek, érezted, hogy egyre nehezebben forgat, aztán egyszer már kevés volt: lassan kilehelte a lelkét. Az is intő jel, hogy gyanúsan gyorsan töltődik, ha ráteszed a töltőre, majd pár óra pihenés után nincs meg benne a 12,5-12,6 volt feszkó, akkor csere.

Ám ha azt tapasztalod, hogy az új akkuk feltűnően hamar meghalnak az autódban, akkor gyanús, hogy valami nem frankó a rendszerben, érdemes lenne utána nézetni egy villamossági szerelővel, mert egy új aksival sem vagy ki a vízből, pláne, ha bejön egy keményebb hideg idő.

1. Mekkora?

Méricskélni, mint az állatok? Éppenséggel lehet azt is: ha biztos vagy benne, hogy a halál küszöbén álló akkud valóban az autódba való, mérd meg, mekkora (ha használtan vetted a kocsit, légy óvatos, az előző tulajok bármire képesek!). A magasságát is mérd meg, mert nem csak a tálca mérete számít. Ha van választásod, hogy a gyerek műanyag vonalzójával, vagy a fém mérőszalaggal mérd, akkor válaszd a vonalzót. Ha mégis csak a mérőszalag marad, végig mantrázd, hogy „nem zárom rövidre a pólusokat” – ez minden olyan tevékenységre igaz, ahol az akku saruinak távolságát átérő fém tárggyal (villáskulcs és társai) matatsz az aksi körül.

A méricskélés ellen szól az is, hogy sok akku alul szélesebb, mert van rajta egy perem, amit padlólécnek hívnak. Ehhez nehéz kiszerelés nélkül hozzáférni, egy csomó autóban az egész akkuméregetés egy kínszenvedés.

Sokkal jobban jársz, ha lefotózod az akkumulátort mobillal, úgy, hogy az is látszódjon, ami rá van írva. Sokszor mocskos, töröld le! Ezen kívül érdemesebb ránézni valamilyen netes akkuválasztóra a mobilodról, ami az autód típusa alapján kidobja, mire van szükséged. Az ne zavarjon, hogy az adott szupermarketben vagy barkácsáruházban nem azt a márkát árulják, neked a méretekre, az akku kapacitására (vagyis hány amperórás, Ah), az indítóáramra (A) és arra van szükséged, hogy lásd, melyik pólus melyik oldalon van és mekkora. De először a méret stimmeljen, mert ha nem fér be, meg vagy lőve. Ha nem lett volna egyértelmű: igen, vigyél magaddal centit.

Átnéztem pár akkuválasztót, ezeknél nemcsak az akku cikkszámát, hanem az alapadatait is megkapod a keresőben.

A Banneré egész jól használható.

A Bosch esetében az elején ki kell választani az autó típusát és le kell szűrni az akkumulátorokat a sok más alkatrész közül, utána sínen vagy.

A Varta márkáé sem bonyolult.

Ezen kívül vannak még a klasszikus autóalkatrész kereskedők, a Bárdi, Unix, Zs+U és társai; illetve a kifejezetten akkukkal foglalkozó Forex – náluk pontos autótípus alapján lehet válogatni, és náluk a speciálisabb, ritkább modellekhez is van akku. Ha van választásod, inkább ilyen helyekről vásárolj, mert a szupermarketes akkuk tényleg csak a leggyakoribb autókat fedik le.

2. Jobbos-balos?

Az elektrokémia is olyan, mint a magyar közélet: erősen polarizált. Vagyis nem árt tudni, melyik pólus merrefelé áll, mert az autóipar össze-vissza gyárt mindent, nehogy egyszerű legyen a dolgod. Egyrészt az autót úgy kábelezik be, hogy fordítva ne lehessen a sarukat bekötni, továbbá a pozitív és a negatív pólus mérete sem egyezik meg. Vagyis neked csak az az akku lesz jó, amelyiken jó oldalon van a két pólus. Az aksit a pólusok felől nézve megadják, hogy a pozitív pólus melyik oldalon van. Vagyis a balos vagy bal pozitívos akku nem MSZP-s, hanem amikor a két pólus felénk esik, akkor a bal oldali a pozitív. Szívatásból néha szokták kódolni is ezt, ha a (Battery) Layout, vagy „Polaritás” van az adat táblázatban, akkor a nulla(0) jelenti a jobb pozitívos, az egy (1) pedig a bal pozitívos akkumulátort.

Igaz, létezik olyan akku, amelyen négy tüske van, ezt be lehet rakni így is, úgy is. Csak épp drágább. Hát nem egyszerűbb lefotózni azt a rohadt aksit és a jót venni?

3. Vékony, vastag, más speciális pólusok

A pólusok vastagsága eltérhet. Egyrészt van a normál, standard pólus. Ez vastagabb, a pozitív közel 20 mm, a negatív pólus vékonyabb 2 milliméterrel. A másik az ázsiainak vagy japánnak hívott pólus, ami jóval vékonyabb. Ha egymás mellett vannak, elég nyilvánvaló, melyik melyik. A japánt az is segít felismerni, hogy ott a pólusok nem süllyesztettek: az akku egy egyszerű hasáb, rajta a két pöcökkel.

A standard típusú akkuk esetében viszont a pólusok nem emelkednek ki a fedél síkjából. Így ugyanakkora helyen nagyobb lehet az akku térfogata, az akkulemezek felülete, és végső soron az akku kapacitása, indítóárama. Léteznek még más spéci póluskialakítások, „amerikai”, „Ford”, egyebek. Ha ilyennel van dolgod, gondolkodj előre, mert nem lesz minden sarkon akku az autódhoz.

4. Kapacitás (Ah), indítóáram (A)?

Az akkuk esetében ez a két legfontosabb paraméter. Vásárláskor ebből elég annyit tudni, hogy ha az ugyanakkora helyre beférő aksik közül kell választani, mindig a nagyobb kapacitásút vedd. Az akku ugyanis egy tároló, amit telepakol a generátor, majd te kihasználod. Ha kiürül egy szintig, akkor újratölti a generátor. Ezek végül is töltési ciklusok, és minél nagyobb az akku kapacitása, annál kevesebb töltési ciklust jelent számára ugyanannyi használat – vagyis tovább él. Ha két egyforma kapacitású (és árkategóriájú) akku között is döntened kell, akkor a nagyobb hidegindító áramút vedd meg. Azt nem árt tudni, hogy a drágább aksik más ötvözetű lemezeket tartalmazhatnak, más a fizikai felépítésük, pl. jobban tűrik a rázkódást, kisebb a vízveszteségük, apróságok ezek, de valószínűleg a drágább jobb és hosszabb az élettartama.

5. Start-stop van az autóban?

Gyakorlatilag az elmúlt tíz évben alapfelszereltség lett a start-stop: ennek valódi fogyasztáscsökkentő hatásáról még vitázik a szakma – ezt a vitát a villanyautók elterjedése fogja lesöpörni az asztalról. Viszont ettől még oda kell figyelni, mert a start-stopos autókba nem jó a standard akku.

Korábban kizárólag az AGM rövidítéssel jelölt akkuk feleltek meg, amihez egy jóval húzósabb árcédula is jár. A szupermarket/barlácsáruház/sarki autósbolt háromszögben ilyet nem nagyon fogsz találni. Az AGM rövidítés arra utal, hogy itt egy üvegszálas szövettel felitatják az elektrolitot, ez az akku nem lötyögős, jobban bírja a sok indítást és az intenzívebb visszatöltést motorfék-üzemben.

Azonban időközben az olcsítás szellemének keze betette lábát a start-stopos autókba is. Kicsit javítottak a hagyományos aksikon és elkeresztelték EFB-nek azaz Enhanced Flooded Battery-nek. Ez már bírja az ilyen típusú igénybevételt, bár ez is lötyögős aksi, a kis és közepes méretű autókban előszeretettel használják ezeket. A teljesen alap akkukat, amiket semmiképp sem szabad start-stopos autóba rakni, az SLI rövidítéssel különböztetik meg az EFB-től. Amúgy jobbat venni nem tilos, vagyis az AGM akkut be szabad rakni a gagyibb helyére, de fordítva nem. Azt sem árt tudni, hogy az AGM akku azért közel másfélszer annyi indításra képes, mint az EFB.

6. Padlóléc, az mi?

A padlóléc az aksi alján egy valamilyen kialakítású perem. Ez az akku rögzítésére szolgál: a japán akkukat általában felülről szorítják le egy pánttal, ezeken nincs is perem; viszont például a németek imádják ennél a peremnél lefogatni az akkumulátort egy csavaros szorítóval. Ha az autód ilyen, erre is figyelned kell. És ahogy már az elején említettem, ezt is bele kell mérni az alapterületbe, mert esetleg nem fér rá a tálcára az aksi.

És ha már MINDENT sikerült eltalálni, pont passzol a helyére és sikerült nyitott ajtóknál berakni az új akkut, úgy, hogy az utólagos riasztó nem zárta be azonnal kulcsostól az utasteret, amint újraindult - szóval ez az a pillanat, amikor a garanciajegyet és a blokkot elrakod, mert még a legjobb márkánál is előfordul a hibás akku.

Remélem, sikerült kedvet csinálnom a Nagy Akkucsere Kalandhoz, ha pedig nem, még mindig ott az autóvillamossági szerelő. Ja, hogy az drágább? Legalább tudod miért.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

52 perce
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11