A megszakadt menetek megmentője
Szerszámszombat: Helicoil
A hivatalos neve menetjavító betét, csak úgy járt, mint a flex és sarokcsiszoló: a márkanév összeforrt az eszközzel. Mára boldog és boldogtalan is gyárt menetjavító betétet és hozzá tartozó komplett készletet - nem is a név a lényeg, hanem hogy kéznél legyen, amikor a csavarral együtt jön ki a menet.
A helicoil csak egy a sokféle menetbetét közül, számos változat létezik, van külön műanyaghoz való, a lapra szerelt bútorokhoz is másfajta menetes betétet tesznek - tessauer anyát vagy beütős menetet -, és külön megoldást használnak a szendvicspanelekhez, kompozitokhoz, függően attól, hogy milyen terhelés (nyíró, húzó) fogja érni, és van a helicoil, amihez a szerelők akkor nyúlnak, amikor a csavarral együtt jön a menet is. Egy javítóműhelyben az alapfelszerelés része.
Nagyon sok más ügyes javítási megoldáshoz hasonlóan a helicoillal is a terepmotorozás kapcsán ismerkedtem meg - amikor egy nagyobb javításnál minden második csavar a menettel együtt jött ki, akkor bemutatták nekem a megoldást. Hallottam olyan pletykát, hogy ezt a menetjavító eljárást a NASA megrendelésére fejlesztették ki, de mivel azóta sem találtam erre megdönthetetlen bizonyítékot, maradjunk annyiban, hogy a helicoilt a nyomatékkulcs hiánya hívta életre. A csavar túlhúzásánál ugyanis a kisebb baj, ha a csavar enged, arra rengeteg megoldást létezik, a különböző törtcsavar kihajtóktól kezdve a ráhegesztésen át a kifúrásig, a rosszabb eset, ha a zsákfuratban enged a menet.
A helicoil előtti időkben ilyenkor jött a lyuk felfúrása eggyel nagyobbra, majd az új menet vágása - ez egészen addig opció, míg az új menet ki nem jön, hiszen egyszer elfogy körülötte az anyag. Illetve sok esetben ez egyszerűen nem járható út, például amikor egy gyertya, hengerfejcsavar vagy az olajleeresztő menete sétál ki. Ilyenkor kerül elő a fiókból a menetjavító készlet.
Minden menetmérethez külön készlet kell, tehát külön szett kell az M6x1-hez és az M6x0,75-höz - ha nem tudod fejből, hogy milyen menettel van dolgod, bátran nyúlj a menetfésűhöz -, egy menetjavító készlet önmagában nem különösebben drága, általában a műhelyek is a gyakori méretekből táraznak be.
Egy készletben a menetjavító spirálbetéten kívül négy eszközt találsz, egy csigafúrót, egy menetfúrót, egy behajtót és egy pálcát, amivel a végén letöröd a betét kurfliját:
Miután szembesültél a problémával - a csavaron rajta maradt a menet -, és megállapítottad, hogy milyen méretre van szükséged, neki is láthatsz a munkának. Az első lépés a kiszakadt menet felfúrása, ez mindig egy kicsit nagyobb, mint az eredeti menet külső átmérője, az általam legutóbb használt M5-ös javításnál például 5,2-es fúró van a készletben. Ennek annyi a dolga, hogy a régi menet maradványai eltűnjenek és szép, szabályos furat legyen a helyén. Érdemes oszloposon fúrni a pontosság miatt, de ez sokszor nem megoldható, mert vagy a munkadarab nem fér be az oszlopos alá, vagy csak simán aránytalanul sok idő lenne az alkatrészt kiszerelni - sok eset van, amikor ezt meg lehet oldani kézből is. Arra azonban figyelni kell, hogy bár megoldható a dolog kézből, de mondjuk ha fúrásnál telenyomod a hengerfejet spénnel, az nem szerencsés. Mindig eseti döntést kell hozni.
Miután megvan az új magméretre fúrt lyuk, jöhet az új menet metszés. A készletben lévő menetfúró a csigafúróhoz hasonlóan nem standard méret, a képeken látható M5-ös menethez egy valamivel 6 mm feletti menetfúró való. Maga a menet kialakítása teljesen átlagos művelet - az én esetemben annyi kreativitás kellett, hogy a hajtószár elkallódott, ezért jött a kreativitás és egy fogó -, a menet vágásához egyébként érdemes megfelelő kenőanyagot használni. Ha elkészült a betét helye, jöhet a helicolilozás lelke, a menetjavító betét.
A rugószerű menetjavító nem egy sima rugó, hanem egy rombusz keresztmetszetű szálból tekert spirál, mely a csavarmenet és a furatmenet között egyenletesen osztja el a terhelést, és szinte minden méretben és menetemelkedéssel készítenek ilyet. A betét alján keresztben fut a szál, abba kapaszkodik be a behajtó. A behajtásnál érdemes odafigyelni, nehogy ferdén kapjon bele a betét a menetbe. Ha mindent jól csináltál, kézi erővel, könnyen be lehet hajtani a helyére - addig hajtod, míg a betét felső vége legalább fél-egy menetnyivel az anyag szintje alá kerül, ezzel elejét veheted annak, hogy később a csavar kihajtsa onnan.
Az utolsó művelet a ki kereszbe álló kurfli - amibe belekapaszkodott a behajtó - letörése, amit a készletben lévő kis pálcával tudsz megtenni: belenyúlsz a furatba, a javítóbetét anyag a megfelelő helyen ki van könnyítve, óvatos nyomás, és már le is tört. A behulló darabot kihalászod - rázogatás, vagy kompresszorral kifújod -, nehogy később gondot okozzon. A menet javítva, mehet a helyére a csavar, egy probléma megoldva!
Helicoilozással az eredeti menet szilárdságánál jobbat érünk el, nem véletlen, hogy a versenysportban bevettt, hogy a kis nyírószilárdságú anyagoknál (pl. alumínium, magnézium) elébe mennek a bajnak, és például egy motorblokkban minden menetet előre meghelicoiloznak - a versenygépet úgyis sűrűn szét kell borítani, ne akkor menjen az idő menetjavítással, amikor minden másodperc számít.