Etanol a benzinben: a károgóknak lett igaza

Technika: az etanol és a környezetvédelem

2022.04.07. 06:06

Amikor a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében etanolt kezdtek keverni a benzinekhez, tudományosan megalapozott, logikus magyarázattal indokolták a lépést. Az időközben megszerzett tapasztalatok azonban mintha mást mutatnának, és azoknak a kutatóknak adnának igazat, akik már akkor azt állították, hogy a bioetanol nem is annyira zöld.

Első hallásra megdönthetetlennek tűnik az állítás, hogy ha etanolt égetünk el üzemanyagként, akkor kevesebb szén-dioxidot juttatunk a levegőbe, mintha benzint használnánk. Méghozzá kétszeresen. Hiszen a tiszta benzin esetében nem történik más, minthogy elégetünk egy a Föld mélyéből felhozott anyagból – kőolajból – előállított magas széntartalmú folyadékot. Ez nettó szén-dioxid kibocsátás. Az etanol sztorija teljesen más. Bár a vége ugyanaz, hiszen azt is elégetjük, ami szintén szén-dioxid-kibocsátásával jár együtt, ámde kevesebbel, mint a benziné, hiszen egy literjéből 2,3 kiló helyett csak 1,6 szabadul fel. Másrészt – és ez a lényegesebb - az etanolt növényekből nyerjük, amelyekről köztudott, hogy életük folyamán szén-dioxidot kötnek meg, azt felhasználva építik fel magukat. Tehát ha etanolt égetünk, akkor csak azt a szén-dioxidot juttatjuk vissza a levegőbe, amit előtte a növény magába szívott. Vagyis a teljes körfolyamat eredménye nulla kibocsátás. Hát nem szép?

Nem egészen, és ez egy bizonyos fokig már az elején is egyértelmű volt. A növényt egyrészt meg kell termelni, és utána nem lehet csak úgy, ahogy megtermett, egy az egyben beletömködni a benzintartályba, azt át kell előbb alakítani, ami energia és munkabefektetést igényel. Az etanol, vagy más nevén etil-alkohol egyébként ugyanaz az alkohol, ami a szeszes italokban is megtalálható, ezért a gyártási alapanyagai és az előállítása is lényegében azonos.

Kiindulási alapként először is szükséges hozzá valamilyen magas cukor-, vagy keményítő tartalmú növény. A szeszgyártás alapanyagai közé magas cukortartalmával így került be a cukornád, a szőlő és sokféle gyümölcs. Magas keményítőtartalmával pedig a burgonya és számos szemes gabona, a búza, a rozs, az árpa és a kukorica vált az idők folyamán alkalmassá szesz előállítására. Ezekből mind lehet tehát motorhajtásra is alkalmas etanolt gyártani, Brazíliában a cukornád lépett elő erre a célra elsőrendű alapanyagként, míg a világ más tájain, így az Egyesült Államokban és Európában leginkább a kukorica.

Nem cél a mezőgazdasági termelés részletezése, de a kukorica termesztése éppolyan lépéseket igényel, mint a többi haszonnövényé. A földet fel kell szántani, a magot el kell vetni, utána gondozni, trágyázni, esetleg öntözni szükséges, majd jöhet a betakarítás. Mind-mind energiát, azaz üzemanyagot igénylő folyamat. Ezután következik még az erjesztésből, lepárlásból, tisztításból álló feldolgozás, majd a szállítás, ami mind-mind szén-dioxid-kibocsátással együtt járó energiabefektetést igényel. Csak egyedül a gyártási folyamat például literenként körülbelül 0,8 kg szén-dioxid-kibocsátásával jár együtt. A számítások, köztük például az amerikai környezetvédelmi ügynökségé is, azonban azt mutatták, hogy ezzel együtt megéri. Ha ugyanis az így előállított etanolt égetjük el üzemanyagként, legkevesebb 21 százalékkal kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe, mintha helyette kőolajból előállított benzint használtunk volna.

Más számok is eléggé kedvező képet mutatnak. Egy hektár kukorica a növekedési és termési ideje alatt körülbelül 20 tonna szén-dioxidot köt meg, ami elég impozáns szám. Akkor meg főleg, ha tudjuk, hogy ennyi szén-dioxidot tíz darab, egyenként 15 000 kilométert futó, 100 kilométeren átlagban 6 liter benzint fogyasztó (140 g/km) autó bocsát ki együttesen egy év alatt. Egy hektáron egyébként átlagosan körülbelül 8 tonna kukorica terem meg (a csúcs 14 tonna), amiből hozzávetőlegesen 3000 liter etanol nyerhető. Ha azt vesszük, hogy amikor ezt autókban elégetjük, akkor 4,7 tonna szén-dioxid keletkezik, az elég biztató az elnyelt 20 tonnához képest. Sőt, még úgy is, ha a gyártás során felszabaduló 2,4 tonnát is hozzávesszük. (Összesen 7,1 tonna, de földművelés, szállítás és egyebek nélkül.)

Eddig tehát minden jól hangzik, azonban már az etanol bevezetése előtti időkben is akadtak olyan kutatók, akik más eredményre jutottak. Ezek egyike volt David Pimentel, az amerikai Cornell Egyetem professzora, aki már 2005-ös tanulmányában rámutatott egy ellentmondásra. Minden szóba jöhető ráfordítást bekalkuláló számításai szerint egy liter etanolt 6 597 kilokalória energia befektetése árán lehet előállítani. Ezzel csak az a baj, hogy egy liter etanol energiatartalma viszont csupán 5130 kilokalória. Vagyis 22,3 százalékkal kevesebb energiát nyertünk, mint amennyit beleadtunk. Ami úgy is fordítható, hogy nemhogy csökken, hanem egyenesen nő a szén-dioxid-kibocsátás, ha etanolt használunk.

Azóta alaposan felfutott az etanol gyártása. Világszerte, így nálunk is hozzákeverik a benzinhez, és egyre szaporodnak a vele szerzett tapasztalatok is. A legújabb tanulmányok pedig mintha Pimentel számításait támasztanák alá. John DeCicco, a Michigani Egyetem energiakutató intézetének professzora abból indult ki, hogy a mérleget akkor tekinthetjük legalább egyensúlyban levőnek, ha kukorica által megkötött szén-dioxid teljes egészében lefedi azt, ami az etanol előállítása és felhasználása alatt keletkezik. Osztott, szorzott és végül arra jutott, hogy a mérleg nemhogy egyensúlyban nincs, hanem egyenesen negatív irányba billen. Etanol használatával szerinte ugyanis 2005 és 2013 között csak az Egyesült Államokban összességében 83 millió tonnával több szén-dioxid jutott a levegőbe, mintha tisztán benzint égettek volna az autók.

És ő még nem is számolt egy további tényezővel. Azzal, hogy milyen területen termesztik a kukoricát. Ha már korábban rendelkezésre álló termőterületen, akkor kisebb a probléma. Ebben az esetben csak azt szokták felvetni, hogy nem élelmezési, vagy takarmányozási célú földet fogtak-e be üzemanyag-gyártásra használt termény termelésére. Ha azonban ezek megkímélésére korábban nem megművelt réteket, vagy különösen erdőket irtanak ki, az akkora szén-dioxid-kibocsátással jár együtt, amit a későbbi kukoricatermesztéssel (és az abból gyártott etanollal) csak másfél évtized alatt lehet ledolgozni. A pozitív hatás csak ez után jelentkezhet.

A problémát tetézi, hogy a kukorica az első pillantásra kedvező szén-dioxid elnyelő és energiatermelő képessége más növényekkel és megoldásokkal összevetve nem annyira kimagasló. Az erdők, de a rétek is jobban jeleskednek ebben. Ami például a napfény hasznosítását illeti, általánosságban véve a növények a kapott energia körülbelül egy százalékát képesek magukba beépíteni, a kukorica viszont ennek is csak negyedét. Ha ezt ahhoz hasonlítjuk, hogy a napelemek a napfény körülbelül 12-20 százalékát alakítják közvetlenül elektromos árammá, akkor elsőre észszerűbbnek tűnik kukorica helyett napelemekkel teletelepíteni egy adott földterületet. Természetesen teljesen eltérő energiafajtákról és felhasználási módról van szó, ezért ez az összehasonlítás sántít, de talán az arányok érzékeltetésére talán alkalmas.

Egy további tényezőt sem szoktak figyelembe venni. Az egy hektáron megtermő körülbelül 8 tonna kukorica melléktermékeként ugyanis keletkezik körülbelül kétszer ennyi szár, levél és gyökér. Ezt hagyományosan takarmányként szokták felhasználni, bár tápértéke alacsony, de azt is aprítani és szállítani kell, ami megint csak bizonyos mértékű energiaráfordítás. Ha ellenben komposztálják, vagy különösen ha elégetik, akkor pedig különösen nagy szén-dioxid-kibocsátással jár együtt az eltüntetése.

Az egészben az a legszebb, hogy a szár-levél-gyökér hármasból szintén lehetne etanolt előállítani, mint ahogy fűből, sőt fából is lehet. A gond csak az, hogy ezekben nincs közvetlenül rendelkezésre álló cukor vagy keményítő. Helyette cellulóz van, amit előbb cukrokká kell alakítani. Ez többletbefektetést jelent mind a szén-dioxid-kibocsátás, mind pénzügyi viszonylatban. A számítások szerint körülbelül 900 forintba jönne ki egy liter nyers cellulóz-etanol ára, amire ha rátesszük a különböző díjakat és adókat... Ennél kecsegtetőbbnek tűnik bizonyos algafajták felhasználásával etanolt előállítani, azonban ennek költsége jelenleg csillagászati, 300-2600 dollár hordónként, miközben még most, amikor különösen drága a kőolaj, akkor sem kérnek többet 100-110 dollárnál egy hordójáért. Remélik azonban, hogy 2030-ra 3, azaz három dollárra sikerül leszorítani az alga etanol bekerülési árát.

Eléggé összetett és sok tényezőtől függ, hogyan is számolható az etanol gyártásával és üzemanyagként való felhasználásával együtt járó szén-dioxid-kibocsátás, ezért hajszálon múlhat, hogy pozitív, vagy éppen negatív-e a mérleg. De számoljunk a legkedvezőbb forgatókönyvvel, azzal, hogy valóban 21 százalékkal kevesebb szén-dioxid kerül az etanol elégetésével a levegőbe, mint a benzinével. Az alap üzemanyagnak tekinthető 95-ös 10 százalék etanolt tartalmaz, így egy liter 95-ös elhasználásával kedvező esetben 2 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttatunk a levegőbe. Kis túlzással annyit, amennyinél egy kövérebb gázadással is többel növeljük a kibocsátást.

Mindent összevetve tudományos körökben egyfajta egyetértés kezd kialakulni, hogy az etanolozásnál hatékonyabban csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást például az olyan fogyasztáscsökkentő megoldások, mint a hibridizáció. Természetesen nem a kisegítő hibridekre gondolnak elsősorban, hanem azokra az úgynevezett teljes hibridekre, amelyeknek a Toyota az úttörője. Azokkal vidáman, megerőltetés és a vezetőtől megkívánt odafigyelés nélkül lehet 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítást és szén-dioxid-kibocsátás csökkenést elérni, ami kedvező esetben tízszerese annak, amit az etanol bekeverése a konyhára hoz.

Akkor tehát semmi értelme az egésznek? Azért ez sem igaz, mert ha úgy állítjuk elő, hogy nem veszélyeztetjük vele az élelmiszer termelést, akkor komoly előnyt jelent - a legalább részleges - függetlenedés a kőolajkitermelőktől. Aminek az előnyeit talán épp most nem kell különösebben részletezni.

Az oldalról ajánljuk

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

9 perce
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11