Miért kell a 4,5 milliós autóra azonnal 800 ezer forintot költeni?
Ma már szinte mindenki számára elérhető korunk csodaszarvasa, az internet. Éjjel-nappal netezünk, kommentelünk, videót nézünk, de még mindig akad, aki nem hallott a korai TSI motorok lehetséges hibáiról. Így találnak gazdára a 2.2 D-Cat Toyoták és a 15 éves négyhengeres BMW-k is. Az eladóknak ez szerencsét, a vevőknek pedig gyakran beszopódást és komoly fejfájást jelent az óriási kiadások mellett. Pedig nem lett volna kötelező megvenni egyiket sem.

Feri még a vásárlás előtt kért segítségét, így van esélye elkerülni a végzetes hibát. Már a kezdő, másfél milliós költségek sem tetszenek neki, amellett, hogy az autót méretei okán vezetni sem merte. Az én lelkemen ne száradjon egy TSI, úgyhogy megpróbáltam segíteni neki, és ehhez Novoth Tibi véleményét is kikértem.
Feladó Feri
Címzett Balló Marci
Dátum
Tárgy TSI
Tisztelt Szerkesztőség, 2006-ban vásároltam legutóbb gépkocsit, jelenlegi autómat, egy 2005-ös évjáratú VW Bora-t, 1.6 benzines, Pacific felszereltségű. 2005-ös évjáratú, jelenleg közel 380.000 kilométer van benne. Mondhatni felettem, az autóm felett is eljárt az idő, le szeretném cserélni. Egy 1.4 TSI-t nétzem ki.
Szombaton voltam a kereskedőnél, az autó gyönyörű, bár őszintén szólva a próbaútra sor sem került, mert amikor beültem az autóba, olyan érzés fogott el, mintha egy kamionban ülnék. Hiába lett a legmagasabb pozícióba állítva az ülés, mégsem éreztem, hogy ha kimennénk a forgalomba, akkor biztonságosan tudom vezetni. Ez már alapvetően meghatározta a vásárlással kapcsolatos aggályaimat, nem is beszélve arról, hogy az autókhoz egyáltalán nem is értek (vásárlási szempontból biztosan nem).
De van segítségem, aki szervizben be tudja vizsgáltatni az autót, erről adatlapot készítenek, valamint a hirdetésben is szerepel a CARVERTICAL opció. Délelőtt hívott, és a következő információkat kaptam tőle: ennek a modellnek a vezérműlánc a "gyenge pontja", a megfelelő olaj és cseréjének intervalluma mellett.
A gyári - tekintettel arra, hogy az utángyártott nem javasolt - szett cseréje kb. 700.000.- munkadíjjal együtt. Ehhez még hozzá kell számolni az olaj/szűrők/stb. cseréjét is, amit egy használt gépkocsi vásárlása esetén az új tulajdonos egyébként is elvégezne. A téli abroncs szett, felnivel együtt, mivel a gyári könnyűfém felnit nem tenném ki a sós latyaknak: kb. 500.000. Abban kérem a szíves segítségüket, hogy életszerű-e az, hogy egy 2012-es évjáratú autó 4.590.000.- vételárához egy 1.400.000.- összeg társul, ha ebbe az összegbe az átírás, a KGFB járulékos költségeit is számolom? Számíthatok arra, hogy egy 10 éves autó vételét követően a vételár jelentősen emelkedni fog az előbbiekben leírt okokból?
Üdvözlettel, Feri
Kedves Feri,
A Volkswagen Tiguan nagy slágernek számít a használt piacon, a jobb példányok napok alatt gazdára találnak. Kivételt csak a TSI benzinmotoros példányok képeznek, mert általános rossz hírük miatt még mindig inkább a dízelt választják helyettük a vásárlók. Igazuk van.
Éltem a gyanúperrel, és felhívtam Novoth Tibor TSI mágust, aki megerősített abban, hogy az ön által kiválasztott autó még a rosszul sikerült TSI motoros Volkswagenek egyike. A drágának vélt vezérlés csere és nagyszerviz ára gyári alkatrészekkel reális lehet, hiszen az árak most mindenhol emelkednek. Tibor szerint a későbbiekben sokkal nagyobb problémát okozhatnak a dugattyúk, ha nem voltak még cserélve, mert eltörhetnek. Szerinte ekkor már végképp nem lesz őszinte a mosolya, legalábbis a javítás összegétől biztos nem. A témában érdemes elolvasni okfejtését: 1.4 TSI: miért tört el a dugattyú?
1.4 TSI: miért tört el a dugattyú?
A hibafeltárás közben egyre több dolog borult ki a biliből, de a végére megtudjuk, melyik a dugattyú terhelt oldala. Néha túlzottan is.
A mágus külön felhívja a figyelmet a kompresszoros CAVD motor sűrűn előforduló további hibáira. A vízpumpa hajtja a kompresszort és 120-150 ezer kilométer környékén számítani kell a mágnes kuplung meghibásodásra, valamint a szívószelepek kokszolódására. Bár a mester szerint ez utóbbi nem hiba, hanem tulajdonság, a költségek szempontjából mindegy, ugyanúgy fizetni kell majd a takarításért. A továbbiakban említést tesz a turbófeltöltő wastegate szelepének kopásáról, valamint a fojtószelep és kompresszor megkerülő szelepének hibájáról. Jó pontként egyedül a kompresszort említi, mert tapasztalatai szerint az bírja a strapát. Yeah!
A fentiek alapján ezzel a motorral autót venni maga az istencsapás. Mostanában kevésbé divatos dízelt javasolni, ám a tippem mégis egy 2.0 CR TDI választása. Sokkal megbízhatóbb és takarékosabb motor, mint az 1.4 TSI, ráadásul később eladni is egyszerűbb lesz, mint a rettegett egynégyest. Ha mégis ragaszkodik a benzineshez, akkor válasszon egy újabb, már szíjas kiadást, mert azokkal lényegesen kevesebb a probléma. A Bora fenntartását és megbízhatóságát semmi sem fogja megközelíteni, mert a régi 1.6 literes szedán egy kivételesen megbízható technika volt abból a korból, amikor még nem volt divat széteső autókat forgalmazni.
Alapvetően pedig azt gondolom, hogy ne vegyen olyan autót, amit úgy érez, hogy nem lesz képes biztonsággal vezetni, mert ezzel veszélyezteti a saját és mások épségét is. A Carverticallal kapcsolatban pedig kérem, hogy a 6899 forintos díjat inkább ajánlja fel egy tetszőleges gyermekotthon javára, vagy nyújtsa át egy szimpatikus hajléktalannak. Ma a csajom szerint tízmilliószoros nap van, tehát elméletben ez ennyiszer többet számít majd a végső elszámoltatásnál.
A nép nevében azt javaslom, hogy válasszon egy kisebb autót, amit már elsőre biztonságosnak érez, de semmiképp a kivesézett TSI-t.
Ez után nemsokkal újabb levelet kaptam:
Feladó Feri
Címzett Balló Marci
Dátum
Tárgy TSI
Kedves Marci!
Ha egyszerűen kellene mérleget vonnom, akkor tulajdonképpen több millió forintot köszönhetek neked, hogy ezt a pénzt nem dobtam ki az ablakon. Hálás köszönetet szeretnék mondani. Tényleg nem szeretnék azon lamentálni, hogy mennyire megváltozott ez a világ, de döbbenet, hogy 2022-ben szerelőkkel, szervizekkel kell egyeztetnem, viszem mindenkinek az idejét, mert ahogyan neked is, másoknak másokkal is kellett még beszélnie, jönnek-mennek a telefonok, és a végeredmény az, hogy nem dobtam ki az ablakon egy új autó árát az ablakon egy 10 éves autó miatt.
Magyarul: ha tájékozatlan vagyok, akkor annak az árát - mint vélhetően sokan mások, pl. Novoth Tibor cikkében - meg fogom fizetni, és tudod; mindezek után már be sem ülsz úgy ugyanabba az autóban, ugyanazokkal az érzésekkel, hanem az ember folyamatosan hajlamos lesz azon kattogni, hogy mi lesz a következő??? Az már csak hab a tortán, bár ebben az esetben nem nevezném habnak, hogy a kereskedő - és itt bármilyen minősítés nélkül - az első pillanattól kezdve csak ellenszenvet ébresztett bennem:
- Arra a kérdésemre, hogy törve volt-e az autó, azt a választ kaptam, hogy "Nem tudok róla...". Erre a kérdésre én csak két választ tudok elképzelni: igen, vagy nem. Már csak azért is, mert nem tartom életszerűnek, hogy Franciaországban a kereskedő úgy fizetett ki - az autó 4.590.000-ért van hirdetve Magyarországon - x összeget, hogy erről a vásárláskor nem győződött meg pontosan. Hiszen a saját befektetésének védelmében egészen biztos, hogy ez akkor és ott szóba került.
- Beszélgetésünk közben kértem az autó szervizkönyvét. Kereskedő matat a kesztyűtartóban, majd eltűnik az irodájában, pár perc múlva újra megjelenik, és ott folytatja a mondatát, ahol az imént abbahagyta. Mintha nem is kértem volna tőle semmit.
- Tájékozatlanságomat bizonyítottam, hogy az összeszedett félinformációkat puffogtattam; majd kérdezem a kereskedőt, hogy mire kell még nagyon figyelnem? A válasz; a megfelelő olaj használatára, lejtőn nem parkolunk sebességben, mert nyúlik a lánc, valamint a prémium üzemanyag használatára.
Ennyi? Ennyi. Az általad, és Novoth Tibor által leírtakról egyetlen szó sem esett. Hiszen, ha így lett volna, akkor egészen biztos, hogy nem töltök el ott még kb. 1 órát. Összegzés: felesleges arról egy szót is említenem: mi lett volna ha...
Nyugodt vagyok, pillanatnyilag egyáltalán nem érdekel az, hogy a jelenlegi autómat egy újabbra cseréljem, egész egyszerűen elment tőle a kedvem, a kezdeti motiváció megszűnt. Bár több kérdés van bennem, mint válasz, de az egyértelművé és világossá vált bennem, hogy autót vásárolni ma már nem lehet úgy, hogy meglátom és kell nekem, a részletekkel nem foglalkozom... Legalább egy szerelővel kell mennem, aki tisztában van az adott modell összes előnyével és hátrányával egyaránt. Tud - pontosan tudja, hogy mit és miért - és akar is kérdezni, ezáltal védve másvalaki "befektetését". Köszönöm szépen, hogy előre vetted a levelemet és ezzel tulajdonképpen világossá tetted számomra, hogy ma hogyan kell autót vásárolni.
Üdvözlettel, Feri

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Megérdemli az emblémátBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
